Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران یک فعال اجتماعی با اشاره به ظرفیت گردشگری در لفور سوادکوه، گفت: ایجاد بازارچه محلی راهی برای رونق تولیدات روستایی در مازندران است. امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی فعالیت‌های بخش گردشگری در این منطقه باشیم.

 از روستا به عنوان محور اقتصاد و محرک چرخ تولید کشور نام می‌برند. کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، محصولات باغی و غیره در کنار اسم روستا معنا پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم در روستاها، شاهد از دست رفتن رونق تولید، بویژه در برخی روستاهای کوهستانی مازندران هستیم.

دهستان لفور در شهرستان سوادکوه شمالی سالهاست مقصد گردشگری مسافران و طبیعت دوستانی است که می‌خواهند بکر بودن و تازگی روستا و سبک زندگی روستایی را تجربه کنند.

با وجود ظرفیت‌های متنوع در این منطقه مانند جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی، پرورش کرم ابریشم، محصولات باغی و غیره، نیاز به وجود شرکت‌های تعاونی روستایی بیشتر احساس می‌شود تا با تجمیع ظرفیت‌ها و هدفمند کردن تولید، زمینه را برای رونق اقتصادی و حفظ جمعیت روستا فراهم کند.

«خدیجه رضی پرچیکلایی» مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی روستایی در سوادکوه در گفت‌وگو با ایسنا به تاریخ پنجاه ساله این مجموعه اشاره کرد و گفت: دوازدهم اسفند ۱۳۵۲ شرکت تعاونی هما با ۷۳۸ عضو که اکثر آنان کشاورز بودند، تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف مانند تعاونی مصرف، تامین و توزیع آب شرب، توزیع سوخت، ارائه وام‌های فصلی و غیره آغاز کرد.

رضی در خصوص وضعیت امروز تعاونی روستایی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۵۰ نفر عضو این شرکت تعاونی هستند و عمده فعالیت ما هم بر روی خدمات گردشگری، توزیع کود و خدمات مالی متمرکز شده است.

 مدیرعاملی شرکت تعاونی روستایی در روستای شارقلت لفور سوادکوه شمالی اشاره کرد: در شروع دوره جدید فعالیت مجموعه، با راه اندازی واحد تجاری و فروش ابزار یراق مورد نیاز اهالی، درآمدزایی کردیم و با درآمد ایجاد شده، نوسازی ساختمان شرکت را انجام دادیم.

این بانوی فعال اجتماعی با اشاره به ظرفیت گردشگری لفور گفت: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی و گردشگری، فراخوان دادیم تا بانوان علاقمند و صنعتگران این حوزه، گرد هم جمع شوند و محصولات تولیدی خود را بصورت متمرکز ارائه کنند. هر چند در حال حاضر استقبال چندانی از این طرح بعمل نیامد. ولی امیدواریم بزودی شاهد راه‌اندازی فعالیت‌های بخش گردشگری باشیم.

رضی عدم حمایت از تعاونی‌ها و نبود افراد متخصص در اینگونه مجموعه‌ها را از دلایل تعطیلی شرکت‌های تعاونی عنوان کرد و افزود: توزیع قند، شکر، روغن، آرد و برخی دیگر از اقلام ضروری خانوار در تعاونی‌های مصرف روستایی، عامل رونق شرکت‌ها بود که پس از حذف یارانه‌های این اقلام، عمده فعالیت شرکت‌های تعاونی نیز از دست رفت.

وی از نمایندگان مجلس و دولتمردان خواست تا با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های تعاونی روستایی، مانع تعطیلی آنان شوند.

رضی ادامه داد: تصویب قوانین حمایتی و تخصیص وام‌های کم بهره برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی، از راهکارهای خدیجه رضی برای رونق دوباره شرکت‌های تعاونی روستایی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه مازندران شهرستان سوادکوه شمالی تعاونی روستایی استانی اجتماعی چهارشنبه سوری استانی اقتصادی استانی شهرستانها شرکت های تعاونی روستایی راه اندازی برای رونق شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۹۴۶۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود

ایسنا/فارس نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت معرفی تولیدات داخلی تأکید کرد و گفت: نیاز است توان و اهتمام بیشتری به‌کار گرفته شود تا امکان و فرصت عرضه تولیدات داخلی فراهم شود.

جعفر قادری امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از غرفه استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: فعالیت‌های ارزشمند و منحصربه‌فردی در غرفه صنایع‌دستی فارس نیز در این نمایشگاه انجام‌شده که نشان‌دهنده توانمندی‌های این استان در صنایع‌دستی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام خوب اداره‌کل میراث فرهنگی فارس مبنی بر توزیع فالوده و کلم پلوشیرازی در این نمایشگاه هم گفت: عرضه برندهای فارس در چنین نمایشگاه‌هایی موجب معرفی هر چه بیشتر این استان می‌شود.

قادری افزود: جایگاه نمایشگاه اکسپو در بحث صادرات ناب کشورهای مختلف کاملاً روشن است و در یک فضای جدید، حجم زیادی از متقاضیانی که وارد کشور می‌شوند از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

وی با تأکید بر این نکته که باید از چنین فرصت‌هایی استفاده بهینه شود، افزود: اگرچه فارس حضور پررنگ و برجسته‌ای از خود در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اما جای زیادی برای کار کردن داریم و نیاز است توان و اهتمام بیشتری به‌کار گرفته شود تا امکان و فرصت عرضه تولیدات داخلی فراهم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ صنعتی بدون توسعه تقاضا رشد نمی‌کند. خواه حوزه گردشگری، صنعتی، کشاورزی یا دیگر حوزه‌ها باشد و اگر تقاضای کافی ایجاد نشود، نمی‌توان از حجم انبوه تولید و از مزایای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها استفاده کرد.

قادری تأکید کرد: همه باید احساس وظیفه و تکلیف و زمینه‌ای فراهم کنند که تولیدکنندگان در نمایشگاه حضور پیدا کنند و همچنین ارتباط با متقاضیانی از اقصی نقاط دنیا می‌آیند و علاقه‌مند به واردات کالا از ایران هستند، برقرار شود.

وی اضافه کرد: در استان فارس نیز در حوزه‌های مختلف توانمندی‌های بالایی وجود دارد و اقدامات خوبی درزمینهٔ زنجیره ارزش در فولاد، در صنایع دارویی و صنایع مادری مانند آلومینیوم و همچنین صنایع‌دستی و …ایجادشده که ایجاب می‌کند که در این حوزه‌ها حضور جدی‌تر و مؤثرتری داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تنوع تولیدات حوزه کشاورزی، صنایع‌دستی، بهداشت و درمان فارس نیز ایجاب می‌کند که در این نمایشگاه گام‌های محکم‌تری برداریم.

قادری همچنین افزود: فعالیت‌های ارزشمند و منحصربه‌فردی در غرفه صنایع‌دستی فارس نیز در این نمایشگاه انجام‌شده که نشان‌دهنده توانمندی‌های این استان در صنایع‌دستی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • اشتغال ۹۲ هزار نفری تعاونی‌های زنان در کشور
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • فعالیت ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور