Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شهرستان بیجار یکی از شهرهای قدیمی استان کردستان است که دارای قدمت ۷۵۰۰ ساله است و آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری خاصی را در دل خود جای داده و هر ساله در ایام نوروز پذیرای مهمان نوروزی است.

‌دیار گروس با قدمت دیرینه خود و با توجه به شرایط جغرافیایی خاصی که دارد به بام ایران شهرت دارد و گردشگران بسیاری به این دیار سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با نزدیک شدن به ایام نوروز شهر بیجار میزبان مسافران نوروزی است که شور و حال خاصی به این شهر می‌بخشد.

دیار گروس با قدمتی نزدیک به هفت هزار سال بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و باستانی را در دل خود جای داده و تا کنون ۱۹۱ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

پل تاریخی صلوات آباد میراث دوران صفویه در بام ایران

یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان بیجار پل زیبا و تاریخی صلوات آباد است که این مکان نه در تعطیلات نوروزی بلکه در بیشتر ایام هفته شاهد حضور پرشور مردم دیار گروس است و به پاتوقی برای تفریح مردم تبدیل شده است.

پل زیبا و تاریخی صلوات آباد در ۱۵ کیلومتری بیجار بر روی رودخانه قزل اوزن و نزدیکی روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد بنا شده است.

به گفته پیشینیان این پل زیبا و تاریخی به منظور عبور کاروان‌های زائر منطقه آذربایجان به عتبات عالیات در عراق و عربستان ساخته شده است.

مسجد خسروآباد یادگار دوران زندیه
یکی دیگر از آثار تاریخی و زیبای دیار گروس مسجد تاریخی روستای خسرو آباد است که در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر بیجار قرار دارد.

از ویژگی‌های مهم این مسجد با سقف‌هایی کوتاه و گنبدهایی کوچک و بدون مناره است که به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره‌هایی برای استراحت طلاب و خادمین است. این اثر باستانی زیبا با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده حمزه عرب، نگین درخشان بام ایران

امامزاده حمزه عرب که بر قله‌ی کوهی به همین نام با ارتفاع دو هزار و ۶۴۰ متر از سطح دریا، در ۱۰ کیلومتری شرق بیجار قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی، زیارتی و گردشگری کردستان و نگینی درخشان بر بام ایران است.

امامزاده حمزه عرب که بر قله‌ی کوهی به همین نام با ارتفاع دو هزار و ۶۴۰ متر از سطح دریا، در ۱۰ کیلومتری شرق بیجار قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی، زیارتی و گردشگری کردستان و نگینی درخشان بر بام ایران است

تیمچه حاج شهباز نگین خفته بام ایران
یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی و جذاب در دیار گروس تیمچه خاج شهباز است که مانند نگینی خفته در دل بازار سنتی این شهر قرار گرفته است.

اصل این تیمچه متعلق به دوران صفویه است و در دوران قاجار باز سازی شده است.

اگر بخواهیم به زیبایی این تیمچه اشاره کنیم می‌توان به وجود چهار گنبد که آجر کاری تزئین شده است اشاره کرد.

از زیبایی‌های این گنبد این است که به گونه‌ای طراحی شده که نور از میان روزنه‌های آن به داخل می تابد و این بازارچه را به نگینی درخشان تبدیل کرده است.

سرای امیر تومان جاذبه زیبای بام ایران

سرای امیر تومان از دیگر جاذبه‌های جذاب دیار گروس است این سرا در ضلع غربی بازار بیجار قرار دارد که در بین مردم بیجار به تیمچه امیر تومان معروف است. این سرا دارای یک حیاط مرکزی است که حجره‌هایی در پیرامون شکل گرفته است. پلان آن به شکل هشت و نیم هشت است و در یک طبقه با مصالح خشت و آجر و سنگ ساخته شده و محل تجارت مهمی در گذشته بوده است.

به گفته پیشینیان این محل در هنگام حضور متفقین در ایران مکان استقرار نیروهای نظامی اشغالگر بوده و پس از آن نیز پادگان نظامی و ژاندارمری بوده است.

بازار بیجار با قدمتی به بلندای ایران
بازار بیجار جز جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان است و محال است که گردشگری پا به این دیار بگذارد و دست خالی از این بازار برگردد.

وجود مغازه‌های رنگین فرش و گلیم چه دستباف، حجره‌های گیاهان محلی و دارویی جلوه زیبایی به این بازار بخشیده است.

این بازار متشکل از مجموعه است که شامل یک راسته طولانی شمالی - جنوبی و تیمچه حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان می‌شود.

تاریخ احداث بنای بازار به دوران صفویه بر می‌گردد اما در دوران زندیه به علت حمله کریم خان زند به بیجار و کردستان بخش‌های زیادی از آن آسیب می‌بیند و در دوران قاجار پس از بازسازی در طی جنگ جهانی اول به کلی آسیب می‌بیند و توسط روس‌ها به آتش کشیده می‌شود بازار بیجار در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۵۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

قلعه تاریخی قمچقای گذرگاه گردشگران نوروزی است

قلعه تاریخی قمچقای یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بیجار به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در ۵ کیلومتری غرب روستای قمچقای و ۶۰ کیلومتری شمال شرق بیجار مشرف به دره‌های مخوفی است، که رودهایی از اطراف بنا می‌گذرند، و دره‌های عمیقی را به وجود آورده اند که ارتفاع برخی ازقسمت های آن بیش از ۲۰۰ متر است.

دور تا دور قلعه با تخته سنگ‌های بزرگ و دره‌های مخوف و عمیقی محصور شده است. قلعه دارای یک تونل مخفی با زاویه‌ای ۴۵ درجه که در دل سنگ کنده شده و پس از طی ۴۰ پله به زیر کوه راه پیدا می‌کند.طبق نظر کارشناسان قدمت قلعه به بیش از ۶۰۰۰ سال می‌رسد.

این قلعه، از جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق نیز به پرتگاه‌های دیگری مشرف است از این رو، ایجاد استحکامات برای این قلعه لازم نبوده، اما در سمت شمال که پشته ارتفاع کمتری دارد بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برج‌های نیم استوانه وجود دارد.

این آثار باستانی تنها بخشی از گنجینه زیبای دیار گروس است و خوشبختانه بام ایران هرساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران است.

کد خبر 6058501

منبع: مهر

کلیدواژه: جاذبه گردشگری شهرستان بیجار استان کردستان بوشهر ماه مبارك رمضان زندگی با آیه ها نوروز تبریز خطبه های نماز جمعه ایلام کرمانشاه مسافران نوروزی عکس استانها مشهد عید نوروز استان کردستان بارش باران تاریخی صلوات آباد بازار بیجار امیر تومان بیجار قرار بام ایران دیار گروس حمزه عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۹۸۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام شد.

به گزارش ایسنا، امید شریفی ـ مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه ـ که صدور پلاک بین‌المللی وسایل نقلیه توسط آن صورت می‌گیرید، با اعلام این خبر، گفت: الزام دریافت و نصب «پلاک گذر موقت» به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان بود. این مشکل، سالیان متمادی نارضایتی گردشگران را موجب شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، موضوعِ بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

او ادامه داد: در پی اجرای این طرح، از ین پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و قانون الحاق ایران به‌ کنوانسیون عبور و مرور جاده‌ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشور، بلامانع است و فقط خودروهایی‌ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‌ کشور را دارند به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمام مبادی ورودی به کشور ملزم خواهند بود.

سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه گفت: این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم درباره «اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‌گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، در دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب‌وکار تمام صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان‌سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

شریفی یادآور شد: سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا است. این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این‌رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی به‌ویژه تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر عمل کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • باران بهاری میهمان دیار هگمتانه
  • تداوم بارش‌ها تا ۱۰ روز آینده در تمام نقاط کشور
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه درخشان است
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • سهمیه ارز حج ۱۴۰۳؛ تفاوت ۱۰ میلیونی یورو دولتی و آزاد
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران