Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی‌الاصل ناسا که به همراه ماموریت «کرو ۷» تا ۱۱ مارس در ایستگاه فضایی حضور داشت، در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: عید شما مبارک. من هفت سین را با خودم به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده بودم و فکر می‌کردم که نوروز را آنجا باشم. جشن گرفتن سال نو ایرانی در فضا اتفاق منحصر بفردی می‌شد، اما من در عین حال خیلی خوشحال هستم که به موقع به خانه برگشتم تا نوروز را با خانواده‌ام جشن بگیرم!

کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به همراه «یاسمین مقبلی»(Jasmin Moghbeli) فضانورد ناسا، «آندریاس موگنسن»(Andreas Mogensen) فضانورد «آژانس فضایی اروپا»(ESA)، «ساتوشی فوروکاوا»(Satoshi Furukawa) فضانورد «سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) و «کنستانتین بوریسوف»(Konstantin Borisov) فضانورد «آژانس فضایی روسیه»(Roscosmos)، روز دوشنبه ۱۱ مارس در ساعت ۱۱:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از ماژول «هارمونی»(Harmony) ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و به یک ماموریت علمی تقریبا شش‌ماهه پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کپسول روز سه‌شنبه ۱۲ مارس در ۵:۴۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی با موفقیت در سواحل فلوریدا فرود آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۹۸۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، رسانه‌های دولتی چین پس از دست دادن نسبی نیرو در ایستگاه فضایی تیانگونگ، اعلام کردند، این ایستگاه در اثر برخورد زباله‌های فضایی آسیب دیده و میزان تاثیرپذیری آن در اثر زباله‌های فضایی به مرور افزایش می‌یابد.

فضانوردان ماموریت شنژو۱۷ زمستان امسال دو راهپیمایی فضایی در خارج از ایستگاه فضایی تیانگونگ انجام دادند که آخرین آنها در یکم مارس بود. در آن زمان، رسانه‌های چینی نوشتند که پس از آسیب پنل‌های خورشیدی منبع تغذیه آن آسیب دیده است.

آژانس فضایی سرنشین دار چین نیز روز گذشته با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش داد پیاده‌روی‌های فضایی موفقیت آمیز بودند و آژانس قصد دارد در آینده اقدامات بیشتری برای محافظت از ایستگاه در برابر زباله‌های فضایی در مدار انجام دهد.

رسانه ملی چین مشخص نکرده که این زباله‌ها ناشی از برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها یا فعالیت‌های انسانی در فضا هستند. هر دو نوع زباله، تهدیدی برای تیانگونگ و همچنین ایستگاه فضایی بین‌المللی به شمار می‌روند و می‌توانند فعالیت‌های تحقیقاتی فضانوردان را مختل کنند.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (نوراد) (North American Aerospace Defense Command)، به تازگی گزارش داده که بیش از ۴۳ هزار جرم فضایی را تاکنون رصد کرده که بیش از ۷ و ۵۰۰ مورد آن مربوط به ماهواره‌های اینترنتی استارلینک می‌شوند.

این حادثه یک نشانه دیگر از مخاطراتی است که در مسائل فضایی وجود دارد. برخورد‌های فضایی یکی از مشکلات شایع فضاپیما‌ها و ایستگاه‌های فضایی است و می‌تواند به آسیب‌های جدی و حتی نابودی ابزار‌های فضایی منجر شود.

ایستگاه فضایی تیانگونگ یک پروژه بزرگ و حیاتی برای چین است که برای تحقیقات علمی و فناوری فضایی استفاده می‌شود و آسیب این ایستگاه ممکن است به توقف تحقیقات و ماموریت‌های آن منجر شود و برنامه‌های فضایی چین را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به شیوع آسیب‌های فضایی، این حادثه یک بار دیگر تاکید کرد که لازم است برای حفاظت از ایستگاه‌های فضایی و فضاپیما‌ها اقدامات احتیاطی بیشتری انجام شود که شامل توسعه تکنولوژی‌های مبارزه با آسیب‌های فضایی، نظارت دقیق‌تر بر شیوع زباله‌ها در فضا و همچنین همکاری بین کشور‌ها برای حفاظت از فضای مشترک است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • ۳ فضانورد چینی به سمت ایستگاه فضایی چین رفتند
  • ۳ فضانورد چینی به ایستگاه فضایی می‌روند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم