Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@17:39:33 GMT

خواص درمانی نمادهای سفره هفت سین

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۳۹۹۸۶۲۷۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل هفت، عددی است مقدس که هفت سین را معنا می‌بخشد، برپایی سفره هفت سین یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است که پیام تغذیه‌ای سلامت را نسل به نسل به آنها منتقل می‌کند و هر یک از سین‌ها نماد تندرستی، طول عمر و زندگی است.
خواص سین‌های سلامت

سنجد؛ مظهر سلامتی
سنجد شامل مواد قندی گلوکز و شامل مقادیری چربی و مواد پروتئینی نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب خاصیت غذایی نیز دارد. میوه سنجد بییشتر نقش دارویی دارد و در طب سنتی به عنوان تانن مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند ضد تهوع بوده و برای درمان اسهال مفید باشد.
این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی شامل ویتامین C، E و کاروتنوئیدها، ترکیبات فلاوونوئیدی، اسید‌های چرب ضروری نظیر اسیدلینولئیک و اسید لینولنیک و همچنین سیتواسترول‌ها است. از پوست درخت سنجد یک ماده شیمیایی دارویی مهم به نام تتراهیدروآرمور- متیل - N و از برگ آن آلکانویید استخراج می‌شود که در صنایع داروسازی کاربرد دارد.

سمنو؛ نشان استقامت و شیرین کامی
ماده تهیه شده از جوانه گندم که یادآور بخشی از آیین‌های باستانی ایران است. سمنو سرشار از انرژی بوده و برای درمان کم خونی برای زنان باردار مفید است و ماده مغذی و مفیدی از نظر تامین انرژی و مواد پروتئینی برای کودکان در حال رشد محسوب می‌شود.
۱۰۰ گرم سمنو ۳۰۰ کیلوکالری انرژی نهفته است و دارای پروتئین زیاد و چربی خیلی کم از نوع گیاهی است. میزان کربوهیدرات آن (قند مالتوز) بسیار زیاد یعنی ۷۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم است. سمنو سرشار از ویتامین‌های گروه B به ویژه اسید فولیک و ویتامین B۱ است و برای سلامت سیستم عصبی مفید می‌باشد.
جوانه گندم غنی از ویتامین E است که این ویتامین به علت دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث پیشگیری از بروز سرطان می‌شود. همچنین ویتامین E به شادابی پوست کمک می‌کند. این ویتامین در تولیدمثل نیز نقش مؤثری دارد. حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C می‌باشد و در پیشگیری و درمان افسردگی و رفع خستگی بسیار موثر است.
آهن موجود در سمنو برای خونسازی بدن مطلوب است، در نتیجه مصرف آن به افراد در سنین رشد و نیز زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله (سنین باروری) توصیه می‌شود. کلسیم، فسفر و پتاسیم موجود در سمنو برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان و افزایش استحکام استخوان‌ها در سنین رشد موثر است.
علیرغم خواص بی‌نظیر سمنو، نباید در مصرف این فرآورده زیاده‌روی کرد، زیرا قند موجود در سمنو مانند هر نوع شیرینی دیگر در بدن تولید انرژی می‌کند و مازاد آن موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. بیماران دیابتی نیز باید حتما تحت نظر پزشک از آن استفاده نمایند.

سیب؛ سمبل زیبایی و سلامتی
یکی دیگر از سین‌های نوروزی است که ایرانیان بر سفره می‌نهند. سیب نماد سلامتی و عشق است. سیب به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر دارای اثرات آرام بخش است. مواد مغذی موجود در سیب مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین ایجاد انرژی مناسب برای بدن می‌کند. فیبر موجود در سیب به نام پکتین است که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود.
مهم‌ترین ماده معدنی موجود در سیب پتاسیم است که آن را عنصر جوانی می‌نامند.
سایر خواص درمانی سیب عبارتند از: حفظ شادابی پوست (به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌های B۲، C و A و مواد معدنی آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم)، تنظیم‌کننده فشار خون (به دلیل منیزیم، کلسیم و پتاسیم)، حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، تقویت‌کننده معده و کبد، حفظ سلامتی دستگاه گوارش، آرام بخش (به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B، منیزیم، فسفر و برخی ریزمغذی‌های دیگر)، مقوی مغز (به دلیل وجود فسفر)، پیشگیری کننده از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل، موثر در کنترل قند خون در افراد دیابتی (به دلیل وجود پکتین) و کاهش کلسترول خون (به دلیل وجود پکتین).

سیر؛ طبیب گیاهی روی زمین
با مصرف سیر دستگاه گوارش بیمه می‌شود. معمولا سیر به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر دارای ترکیبات کاهش دهنده فشار خون و کلسترول خون است و با تاثیرگذاری بر تجمع پلاکت‌ها سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده می‌شود.
سیر شامل ترکیبات گوگرددار و سولفور می‌باشد و موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد سلول‌ها می‌شود. برخی نیز سیر را برای بهبود برخی عفونت‌ها و مارگزیدگی استفاده می‌کنند.
همچنین سیر حاوی ماده بدون بوی آلیین است که در اثر خرد شدن سیر تبدیل به ماده‌ای به نام آلیسین می‌شود. این ماده مسؤول بسیاری از اثرات مفید سیر در سلامتی انسان است.
سیر کاهنده کلسترول بد خون (LDL)، ضد سرطان، افزایش‌دهنده رقت خون، ضدعفونی‌کننده در برابر عفونت‌های قارچی، ویروسی و باکتریایی، افزایش دهنده مصونیت بدن در مقابل بیماری‌ها (مثلاً درمان سرماخوردگی و زکام)، کاهش فشارخون و کاهش بروز بیماری‌های انسدادی عروق (به دلیل دارا بودن ویتامین‌های گروه B و ویتامین C) و موثر در درمان سل و بیماری‌های ریوی می‌باشد.


سرکه؛ سمبل صبر و گذر زمان
سرکه بیشتر به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا محسوب می‌شود، اما خواص دارویی نیز دارد. سرکه دارای مقادیری از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و اشتها را نیز افزایش می‌دهد و ایرانی‌ها با استفاده از سرکه انواع ترشیجات را نیز تهیه می‌کنند.
سرکه به هضم غذا و کاهش نفخ شکم (به علت افزایش ترشح آنزیم‌ها و شیره‌های گوارشی) کمک می‌کند، سطح چربی خون و کلسترول بدخون (LDL- کلسترول) را در افراد مبتلا به هایپرلیپیدمی و هایپرکلسترولمی بهبود می‌بخشد، نقش ضدعفونی کننده و خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد، در رفع جرم دندان و کمک به سیستم سم‌زدایی در کبد و جلوگیری از تجمع صفرا مفید است.

سماق؛ سمبل روشنایی و غلبه بر شیطان
سماق دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. خواص تحریک اشتها، افزایش میل به خوردن غذا، خاصیت دیورتیک و ادرار آور بودن سماق مورد توجه است. سماق به دلیل داشتن تانن که یک قابض می‌باشد، در بهبود اسهال نیز موثر است.
سماق خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، برای بیماران دیابتی مفید است، در درمان بیماری نقرس موثر است، خاصیت ضدمیکروبی دارد، اشتها را تحریک می‌کند، به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده می‌باشد، چربی خون را کاهش می‌دهد و در رفع غلظت خون موثر است. همچنین کمپرس با سماق در التیام زخم، سوختگی، اگزما و عضو ضرب دیده موثر می‌باشد. سماق مرهمی برای درد‌های رماتیسمی و نقرس است و در طب سنتی از سماق برای بیماری‌های رماتیسمی، نقرس و همچنین درمان تهوع و بی‌اشت‌هایی استفاده می‌شود.

سبزه؛ مظهر سلامتی روح و روان
سبزه مظهر سرسبزی و شادابی است و قرار دادن آن در سفره‌ی هفت سین نشانه‌ی این است که ما با سبز کردن دانه و توجه به گل و گیاه به شادی و شادابی که غذای روح و اندیشه است نیز توجه کنیم.

تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.
تخم مرغ، بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A می‌باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند.
تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می‌باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم می‌باشند. تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است. ۰.۸ درصد تخم مرغ را چربی تشکیل می‌دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از ۰.۰۵ درصد آن در سفیده موجود است.
سایر ارکان هفت سین، عبارتند از آینه، قرآن، ماهی قرمز، سکه طلا و نقره، نقل و شیرینی، آجیل و انواع مغز‌ها است.






منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: هفت سین ویتامین های گروه B دلیل وجود خاصیت آنتی ویتامین ها بیماری ها ویتامین C تخم مرغ هفت سین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۹۹۸۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند

آفتاب‌‌نیوز :

وحید شقاقی‌شهری در گفتگو با ایلنا درباره آمار‌ها و گزارش‌های بین‌المللی از شاخص‌ها و وضعیت اقتصادی ایران و منبعی که نهاد‌های بین‌المللی برای داده‌کاوی به آن رجوع می‌کنند، اظهار داشت: درباره اطلاعات و داده‌های منتشر شده در نهاد‌های بین‌المللی از شاخص‌های اقتصاد کلان ایران، باید بگویم که این شاخص‌ها و آمار‌ها عمدتا متکی به گزارش‌های رسمی مراکز آماری ایران، اخذ می‌شود و برخی تحلیل‌های کمی دستگاه‌های دولتی در کشور و در برخی شاخص‌ها مانند کسب و کار مبتنی بر نظرسنجی از فعالان اقتصادی است. همچنین گاهی برخی آمار‌های غیر رسمی کشور هم را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: با این حال، چون راستی آزمایی صورت نمی‌گیرد و آمار‌های داخلی و رسمی کشور تمام واقعیت معیشت و سفره زندگی مردم را منعکس نمی‌کنند و بین آمار‌های اقتصاد دستوری و بازار تفاوت فاحش وجود دارد، بنابراین موجبات خطای تحلیلی در گزارشات نهاد‌های بین‌المللی در داخل کشور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان نمونه، اختلاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت دلار در مرکز مبادله با بازار آزاد موجب شده تحلیل‌ها و آمار‌های نهاد‌های بین المللی براساس گزارشات مراکز آماری داخلی با واقعیت داخل کشور همخوانی نداشته باشد. در ضمن ساختار اقتصاد دستوری در اقتصاد ایران موجب شده قیمت کارخانه‌ای بیشتر کالا‌ها و محصولات تولیدی با قیمت بازاری آن‌ها متفاوت باشد.

وحید شقاقی‌شهری درباره گزارش اخیر بانک جهانی از جمعیت نیم درصدی فقر مطلق در ایران و کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در کشورمان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ گفت: درخصوص شاخص‌های بین‌المللی فقر هم همین مساله صادق است بطوریکه در اعلام شاخص‌ها عمدتا قیمت دلار رسمی ملاک است درحالیکه دستمزد و هزینه زندگی شاغلان و کارگران کشور براساس قیمت دلار بازار آزاد محسابه می‌شود و کالا‌ها و خدمات در کشور عمدتا با قیمت دلار غیررسمی ارزش گذاری می‌شوند.

وی تاکید کرد: در مجموع باید گقت که اقتصاد دستوری و نظام چند نرخی ارز در اقتصاد ایران موجب شده واقعیت زندگی مردم با آمار‌های منتشره همخوان نباشد.

موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: در رابطه با چای دبش علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم، ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا، درخصوص علت سکوت و عدم واکنش از سوی نمایندگان مجلس نسبت به موضوع آقای صدیقی و اینکه آیا این مساله یکی از نتایج یکدستی قواست که اشتباهات و کم‌کاری‌ها نادیده گرفته می‌شود و در این مساله هم انتقاد و اعتراضی به این مساله مطرح نشد؟، گفت: در رابطه با بحث نظارتی مجلس من این انتقاد و ایراد را به مجلس یازدهم وارد می‌دانم و یکی از ایرادات پررنگ مجلس یازدهم این بود که تقریبا مجلس و دولت یکی بودند زمینه‌اش هم این بود که بیش از ۲۰۰ نفر طی نامه‌ای از آقای رییسی که رییس یک قوه دیگر بود دعوت کردند تا کاندیدای ریاست جمهوری شود و بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان طی نامه‌ای پیروزی در انتخابات را به ایشان تبریک گفتند و خب این باعث شد که مجلس یازدهم در بُعد نظارتی خوب عمل نکند.

وی ادامه داد: بنده هم در این مجلس بودم و این انتقاد شامل همه ما می‌شود اگرچه که ما تلاش کردیم و در بحث‌های نظارتی کار کردیم، ولی خب در مجموع شامل همه نمایندگان مجلس یازدهم می‌شود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید بین افراد در برخورد‌ها اختلاف قائل شویم، کسی که امام جمعه بوده یا استاندار بوده یا وزیر بوده اگر تخلفی مرتکب شده باشد برخورد با این فرد نه‌تن‌ها نباید کمتر از دیگران باشد بلکه باید با شدت بیشتری اتفاق بیفتد چراکه هزینه اشتباه و تخلف چنین افرادی برای نظام و کشور بیشتر است و از سوی دیگر درس درس عبرتی برای دیگران و مسئولین باشد که در آینده ارتکاب به چنین تخلفات یا اشتباهاتی را تکرار نکنند.

محمودزاده تصریح کرد: من واقعا به این موضوع ایراد وارد می‌کنم که موضوع آقای صدیقی خیلی جدی در رسانه‌ها مطرح شد، خودش هم پذیرفت و از مردم عذرخواهی کرد، اما تا قبل از عذرخواهی و پذیرفتن خودش هیچ ورودی به این مساله نشد، در حالیکه باید به قوه قضاییه ارسال می‌شد و کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود می‌کرد و این پرونده را به قوه قضاییه معرفی می‌کرد یا تحقیق و تفحص می‌کردند که در این اتفاق از این برخورد‌های نظارتی کوتاهی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز داشت: در رابطه با چای دبش هم علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم، ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

وی عنوان کرد: این‌ها مشکلاتی بوده که در مجلس یازدهم وجود داشته و فکر کنم در مجلس دوازدهم بدتر هم خواهد شد با توجه به اینکه در انتخابات مجلس دوازدهم دایره انتخاب مردم کوچک بود، یعنی رد صلاحیت زیاد بود و بعد از جناح‌های مختلف کمتر حضور داشتند و مشارکت پایین بود. این‌ها باعث می‌شود که دوباره مجلس دوازدهم یک دست‌تر از مجلس یازده شود با دولت و خیلی نزدیک باشند که این یکی از ایرادات مجالس خواهد بود، چون در نهایت اگر تخلفاتی در بدنه دولت صورت گیرد، چون مجلس و دولت یکی هستند مجبورند که کوتاه آمده و نادیده بگیرند.

دیگر خبرها

  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • خواص شیربرنج + فیلم
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • خواص گل سرخ + فیلم