Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلماس، از شهر‌های تاریخی و بسیار کهن در استان آذربایجان غربی است که باستان‌شناسان پس از کشف آثار تاریخی، تحقیق و بررسی بر آنها قدمت این شهرستان را برابر با هزاره نخست پیش از میلاد مسیح (ع) تخمین زده و آن را یکی از مناطق مهم و قابل‌توجه در زمان پویایی خود عنوان کرده‌اند.

به اعتقاد ایشان، سلماس پایتخت دوم حکومت اورارتوییان (طبق انجیل دوران پادشاهی وان و پادشاهی آرارات که در عصر آهن زندگی می‌کردند) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند طی زلزله‌ای که در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی این شهرستان را که به «دیلمقان» شهرت داشت، به‌کلی ویران کرد ولی به همت مسئولان وقت در مجاورت خرابی‌های دیلمقان شهر جدیدی احداث شد که به نام «شاپور» شهرت یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شهر به «سلماس» تغییر نام یافت. این شهرستان در دوران مشروطه نیز از مراکز مهم و اصلی مشروطه‌خواهان محسوب می‌شد و می‌توان آن را از معدود شهر‌هایی عنوان کرد که تقریبا تمامی مردمش از موافقان مشروطه بودند. «حیدرخان عمواوغلی» و «سعید سلماسی» از مشاهیر جنبش مشروطه ایران در سلماس هستند.


????نقش برجسته خان تختی سلماس

در فاصله ۱۷ کیلومتری از مسیر سلماس به ارومیه یکی از آثار تاریخی به نام «نقش برجسته خان تختی» قرار دارد که با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسان متعلق به حجاری‌های شاپور اول، دومین پادشاه ساسانیان است. این اثر باستانی در روستای «خان تختی» و در کوه «پیرچاوش» روی یک تخته سنگ حک شده است. به نظر می‌رسد که نقش برجسته به مناسبت پیروزی شاپور اول ساسانی بر پادشاه روم «والریانوس» ساخته شده است. در این نقش برجسته پادشاه ساسانی بر اسب سوار بوده و والریانوس روبه‌روی وی زانو زده است.


آبشار خورخورا

در فاصله بین دو روستا به نام‌های «سرگل» و «ممکان» و در ۲۲ کیلومتری از شهرستان سلماس یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی به نام «آبشار دره خورخوره» قرار دارد. آبشار داخل دره‌ای زیبا به عمق ۸۰ متر قرار گرفته است و منطقه‌ای بسیار چشم‌نواز و دیدنی را ایجاد کرده است. همین امر سبب شده است تا این منطقه به یکی از تفرجگاه‌های محبوب و پرطرفدار در استان آذربایجان غربی تبدیل شود.

حمام شیخ

«حمام شیخ سلماس» یکی دیگر از آثار تاریخی سلماس است که در مرکز این شهرستان قرار دارد. این عمارت کهن در زمان پهلوی اول و با بهره‌مندی از معماری سنتی ایرانی احداث شده است. «محمد طسوجی» نام بانی این اثر تاریخی است که با پیگیری و تلاش وی پروسه ساخت آن از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲ و به‌مدت سه سال به طول انجامید. حمام با پلانی به‌شکل هندسی مستطیل و با مساحتی برابر با ۸۶۰ متر مربع ساخته شده است که ارتفاع آن از سطح زمین سه متر و نیم پایین‌تر است و برای تامین آب مورد نیاز آن از دو نهر جنوبی و غربی شهر استفاده شده است.
معماری سنتی ایرانی حمام شیخ سلماس، در کنار قدمت آن از دلایل اهمیت و ارزش این اثر تاریخی است
این حمام به مدیریت «حاج شیخ مجتبی انتظاری» اداره می‌شد و به همین دلیل به این نام شهرت یافت. از سنگ‌های معدنی و ملات ماسه و آهک در ساخت پلان آن استفاده شده است که دیوار‌های آن تلفیقی از سنگ و آجر به سبک «تفلیسی» است. حمام شیخ سلماس دارای ۷ گنبد پوششی است که بزرگ‌ترین گنبد آن در بخش سربینه یا رختکن حمام قرار دارد. این بنای کهن علاوه بر قدمت به‌دلیل معماری سنتی ایرانی دارای اهمیت و ارزش والایی است که امروزه به‌عنوان مجموعه فرهنگی و هنری مورد مشغول به فعالیت است.


کلیسای هفتوان
در فاصله سه کیلومتری از بخش جنوبی شهرستان سلماس قرار دارد که به «کلیسای هفتوان» شهرت یافته است. این بنای کهن، دارای پیشینه‌ای به قدمت دوران حکومت صفویان است و به دستور «شاه عباس صفوی» ساخته شده است. از ویژگی‌ها و نکات جالب در مورد این کلیسا، ساخت آن از سنگ‌های سیاه رنگ آذرین است که به ظرافت و هنرمندی تمام حجاری شده و تراش‌های زیبایی بر آن نقش بسته است.
کتیبه‌های موجود در کلیسای هفتوان سلماس، قدمت آن را به قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی نسبت می‌دهد
کلیسا دارای یک گنبد در مرکز است و به‌صورت یک هرم دوازده ترک، طراحی و ساخته شده است. همچنین در کلیسای هفتوان چند کتیبه وجود دارد که در بخش ورودی آن قرار گرفته است. این کتیبه‌ها منقوش به خطوط ارمنی و تصاویر مذهبی است و با توجه به آنها می‌توان به سال ساخت بنای نخستین که متعلق به قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی است پی برد. لازم به ذکر است که این اثر کهن پس از صدماتی که طی زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی متحمل شد، مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت و امروزه یکی از مکان‌های گردشگری در شهرستان سلماس محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه های گردشگری ساخته شده نقش برجسته حمام شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۰۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر کردن ساده و کاربردی لامپ LED با باتری قلمی (فیلم) نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو (فیلم) با این روش باتری لپ تاپ رو زنده کنید (فیلم)

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • سفر وزیر ورزش به تایلند برای تماشای فینال فوتسال آسیا
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • نشست تخصصی مدیر توزیع برق سلماس با فرماندار
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی