Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:52:52 GMT

چرا باید از کتیبه خان تختی سلماس بازدید کنیم؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۰۵۹۸۳

چرا باید از کتیبه خان تختی سلماس بازدید کنیم؟

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در اطراف شهر سلماس و نزدیک به روستای خان تختی شاهد یک کتیبه هستیم که در دل کوهی استوار به نام کوه پیر چاووش نگاشته شده است.

وجود کتیبه خان تختی گویای اصالت و هویت این منطقه از کشورمان است. این کتیبه که در زمان ساسانیان حک شده است نشان از رویدادهای تاریخی و فتوحات آن زمان توسط ایرانی‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شهرهای اصیل استان آذربایجان غربی که دارای پیشینه تاریخی با اصالتی است، شهر سلماس است. سلماس شهری کوچک است که در دشت واقع شده است و به نام شاهپور در دوران پهلوی شناخته می‌شد. در کتاب‌های باستانی شهر سلماس به عنوان شهری با بازارهای خوب و مسجدی که از سنگ ساخته شده معروف است.

سنگ نگاره خان تختی با نقش‌های برجسته و ارزشمندی که روی آن حک شده، در ارتفاع ۳۰ متری از زمین قرار دارد و شکوه آن توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند.

«خان تختی» تنها نقش برجسته ساسانی شمال غرب ایران

کتیبه خان تختی از آثار ملی به حساب می‌آید و دیدن آن ما را با یکی از اصیل‌ترین جاذبه‌های تاریخی آشنا می‌سازد، کتیبه خان تختی در دل کوه نگاشته شده است و بازدید از آن گردشگران را به سکوت و تأمل در تاریخ آن هم در دشتی وسیع وا می‌دارد.

این کتیبه در واقع نشان از شکوه و غرور ایران باستان دارد چرا که بر طبق اطلاعات به دست آمده از این حکاکی‌ها، نمایش پیروزی در برابر سلطه روم است، گردشگران با سفر به این منطقه می‌توانند علاوه بر بازدید از کتیبه خان تختی سری به سلماس بزنند و با زیبایی‌های این شهر کوچک بیشتر آشنا گردند.

راه رسیدن به کتیبه بوسیله پله‌هایی که در مسیر تعبیه شده آسان است و گردشگران می‌توانند از نزدیک این کتیبه را ببیند و از دیدن آن لذت ببرند.

تاریخچه کتیبه خان تختی سلماس

حفاری‌های انجام شده در سلماس این شهر را به دوران مادها مربوط می‌سازد. در زمان هخامنشیان، سلماس به زروند معروف بود. این شهر پس از سقوط خسرو اشکانی به دلیل موقعیتی که بین ایران و روم وجود داشت، تحت سلطه ساسانیان قرار گرفت.

کتیبه خان تختی که در نزدیکی سلماس قرار دارد و طبق تحقیقات انجام شده قدمت آن به دوره ساسانیان و قرن سوم میلاد برمی‌گردد و حدود ۱۸ قرن قدمت دارد. شایان ذکر است که بسیاری از باستان شناسان از جمله کارپنتر، فلاندرز، کوست، دمرگان، لمان و البته والتر هینتز اقدام به معرفی این سنگ نگاره‌ها کرده‌اند.

رومی‌ها بارها به این مناطق حمله کرده‌اند. در یکی از حملات روم، جولیانوس امپراطور روم به سلماس حمله کرد و این شهر به سلطه خود درآورد. در واقع کسانی که در نوشته‌های خود از نام «جیلیا کاموس» به معنی «سرزمین دانه‌های کامل» برای شهر سلماس استفاده کرده بودند، آن را تصرف کردند. اما در یکی از مهم‌ترین جنگ‌ها، اردشیر بابکان و جانشین او شاپور اول از ساسانیان، ارتش‌های روم را شکست دادند و موفق به تسخیر ارمنستان شدند. حکاکی ارزشمند سنگی خان تختی در حقیقت مربوط به این پیروزی است.

در این مونوگرافی می‌بینیم که والریانوس امپراطور روم در مقابل شاپور ساسانی زانو زده است. همچنین می‌بینیم که حاکم محلی ارمنستان به اردشیر و شاپور هدیه می‌دهد.

معماری کتیبه خان تختی سلماس

خان تختی در نزدیکی سلماس قرار دارد و در جاده ارومیه-سلماس واقع شده است. در کوه‌های پیر چاووش که مشرف به این جاده هستند کتیبه‌ای به نام کتیبه خان تختی وجود دارد. کتیبه خان تختی حدود ۲ متر عرض و حدود ۲.۵ تا ۳.۵ متر طول دارد.

این کنده کاری‌های گران بها از سطح زمین با ارتفاع ۲ متر نصب شده‌اند و زیبایی و ظرافت آنها توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این حکاکی مردانی را به تصویر می‌کشد که پیاده و سواره هستند و آنچه در سرشان است، شبیه تاج است.

لباس این مردان شبیه لباسی است که در زمان حکومت اردشیر (یکی از سلطنت‌های سلسله ساسانیان) پوشیدن آن مرسوم بوده است. در واقع تصور بر این است که سوار چپ اردشیر بابکان و سوارکار راست شاپور اول است. اردشیر بنیان گذار سلسله ساسانی بود. شاپور اول پسر اردشیر و ولیعهد وی بود. هر دو پادشاهانی قدرتمند بودند که در دوران سلطنت خود پیروزی‌های باشکوهی بر رومیان داشتند. در مسیر رسیدن به کتیبه، پله‌هایی طراحی شده‌اند تا بازدید از کتیبه خان تختی سلماس راحت تر شود.

مسیر دسترسی به کتیبه خان تختی سلماس

یکی از روش‌های رفتن به شهر سلماس از طریق خرید بلیط هواپیما ارومیه است که شما می‌توانید هنگام رسیدن به شهر ارومیه با وسایل نقلیه دیگر حدود ۹۰ کیلومتر در جهت شمال حرکت کنید تا به شهر سلماس برسید.

اگر با اتومبیل شخصی به سمت کتیبه خان تختی سلماس می‌روید بهتر است بدانید که این جاذبه تاریخی به راحتی از جاده ارومیه-سلماس قابل مشاهده است.

این مکان به جز ایام عید که ممکن است شلوغ و پر از گردشگر باشد در سایر زمان‌ها خلوت است، البته بهتر است با توجه به کوهستانی بودن منطقه از سفر در ایام زمستان خودداری شود، برای بازدید از کتیبه خان تختی اختصاص حداکثر نیم تا یک ساعت کافی است. بازدید از کتیبه خان تختی رایگان و بدون پرداخت ورودیه است.

قدمت این سنگ نگاره به قرن سوم میلادی یعنی زمان سلطنت ساسانیان برمی گردد. طول این اثر حدود ۲.۸ متر بوده و عرض آن به ۲ متر می‌رسد.سنگ نگاره خان تختی با نقش‌های برجسته و ارزشمندی که روی آن حک شده، در ارتفاع ۳۰ متری از زمین قرار دارد.

۱۰ هزار نفر نوروز امسال از جاذبه‌های تاریخی سلماس دیدن کرده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلماس گفت: از اول فروردین تا به امروز حدود ۱٠ هزار گردشگر از بناهای طبیعی و تاریخی سلماس دیدن کرده‌اند.

افراسیاب گراوند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در نوروز امسال با هدف پاسداشت سنت‌های نوروزی و ایجاد شور و نشاط برای عموم مردم، گردشگران و مسافران نوروزی، مراسم نوروزگاه متنوعی در جوار آثار تاریخی سلماس از جمله نقش برجسته خان‌تختی، حمام تاریخی شیخ، آمفی‌تئاتر و کلیسای هفتوان برگزار شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سلماس افزود: در این مراسم موسیقی سنتی، تکم‌گردانی، بازی‌های بومی محلی و آئین‌ها و سنت‌های نوروزی برای مسافران نوروزی به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی نقش‌برجسته خان‌تختی ادامه داد: «این اثر ملی، جزو شاهکارهای هنر پیکرتراشی ساسانی بوده و از نظر زمانی متعلق به سده سوم میلادی بین سال‌های ۲۳۵ تا ۲۴۱ میلادی است که در ۱۷ کیلومتری جاده سلماس ارومیه در نزدیکی روستای میناس بر دیواره کوه پیرچاوش حجاری شده است.»

سنگ نگاره خان تختی با نقش‌های برجسته و ارزشمندی که روی آن حک شده، در ارتفاع ۳۰ متری از زمین قرار دارد و شکوه آن توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند.

کد خبر 6061431

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی آذربایجان غربی شهرستان سلماس گردشگری بوشهر مسافران نوروزی نوروز گردشگری زندگی با آیه ها ماه مبارك رمضان ایلام کرمانشاه خطبه های نماز جمعه سفرهای نوروزی بارش باران عید نوروز سانحه تصادف مشهد کتیبه خان تختی سلماس سنگ نگاره شهر سلماس حک شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۰۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، این جلسه با حضور معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، مدیران امور آب و فاضلاب های تکاب و سلماس و مدیران دفاتر معاونت آب به منظور رسیدگی به مشکلات و بررسی و راهبری پروژه برگزار و در آن موارد بخش های اجرایی و بهره برداری  مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این جلسه همچنین موارد مهم در خصوص گذر ایمن از تابستان 1403مطرح و ضمن اتخاذ تصمصیمات لازم، مقرر شد با عنایت به اعتبارات تخصیصی، پروژه ها با تسریع لازم پیشرفت داشته و اهداف تعیین شده تحقق یابند.

دیگر خبرها

  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • نشست تخصصی مدیر توزیع برق سلماس با فرماندار
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • برگزاری مسابقات اسب دوانی شمال غرب کشور در سلماس
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • اعزام بیمار قلبی از سلماس به ارومیه با بالگرد اورژانس هوایی
  • بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس
  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود