Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه منتخب از جزء هفدهم قرآن کریم آیه ۴۷ سوره مبارکه انبیاء است.

حضرت حق در این آیه می‌فرمایند: «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا ۖ وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا ۗ وَکَفَیٰ بِنَا حَاسِبِینَ/ و ما ترازو‌های عدل را به روز قیامت خواهیم نهاد و هیچ ستمی به هیچ نفسی نخواهد شد و اگر عملی به قدر دانه خردلی باشد در حساب آریم و تنها علم ما برای حسابگری کفایت خواهد کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیه پیرامون روز قیامت است و این که در روز قیامت بر احدی ظلم نمی‌شود. این آیه تاکید می‌کند بر اینکه کوچک‌ترین و ریزترین رفتار‌ها و اعمال بشری در روز قیامت هویدا می‌شود و مورد بازخواست و بررسی قرار می‌گیرد.

حضرت حق می‌فرمایند که میزان‌ها و ترازو‌های عادلانه‌ی خودمان را برای روز قیامت قرار خواهیم داد و بر احدی کوچک‌ترین ظلمی نخواهد شد، حتی اگر به اندازه ذره و دانه خردلی از رفتارها، تأملات، تفکرات و خطورات قلبی یک انسان باشد، در آن روز آورده و بررسی خواهیم کرد. این خالق همه مخلوقات چه خوب حسابگری است و حساب همه اعمال و رفتار‌ها را بررسی خواهد کرد.

اما نکته‌ای که در ذیل این آیه شریفه در تفاسیر ما مطرح شده، این است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان را مصداق اتمّ و اکمل این موازین قرار داده‌اند.

در روایتی داریم که حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند: «والله نحن‏ الموازین‏»، ما همان میزان‌ها هستیم. یا در زیارتی که در رابطه با زیارت امیرالمومنین علیه‌السلام وارد شده، خطاب می‌کنیم که السَّلَامُ عَلَیک یا مِیزَانِ الْأَعْمَالِ، امیرالمومنین میزان و سنجه اعمال است.

شاید تذکر این نکته هم به جا باشد که وقتی ما میزان را در معنای عرفی معنا می‌کنیم، میزان را به ترازو معنا می‌کنیم و گمان می‌کنیم که ابزار و ترازویی که دارای دو کفه است، مد نظر می‌باشد در حالی که در لغت میزان، «المیزان مایوزن به» است، میزان یعنی سنجه و وزنه‌ای که ما را با آن عیار می‌کنند و می‌کشند.

وقتی در این روایات، حضرات معصومین علیهم السلام به شکل عام یا امیرالمومنین علیه السلام به طور خاص وارد شده که این ذوات نورانی میزان هستند، یعنی ما را با وجود مبارکه امیرالمومنین علیه السلام می‌سنجند. ما را با او سنگ محک می‌زنند، سنجه‌ی رفتار‌ها و کردار‌های ما اوست.

اینجاست که یک مقدار کار دشوار می‌شود، یعنی ما وقتی با انسان‌های تراز اول سنجیده می‌شویم یک مقدار اوضاع و احوال در روز قیامت دست ما می‌آید که چقدر دشوار است. وقتی ما را با شخصیت نورانی حضرات معصومین علیهم السلام مقایسه می‌کنند و می‌سنجند، کار دشوارتر می‌شود. در روایت معروفی که هست، امیرالمومنین علیه السلام میزان و محکی قرار می‌گیرد، «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن‏».

اینجاست که ما متمسک می‌شویم به شفاعت آل الله و به شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام چشم امید می‌بندیم. اگر شفاعت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و حضرات معصومین علیهم السلام نبود، کار بر شیعیان و امت رسول اکرم (ص) چه بسا دشوار می‌شد.

به هر حال حضرت حق این گونه تاکید می‌کند که ما این میزان‌ها را طوری قرار می‌دهیم که به احدی ظلم نشود.

نکته دیگر اینکه در روز قیامت ذره ذره رفتار و سکنات ما مورد بازخواست و حسابرسی قرار می‌گیرد و این فرهنگ، حساسیت به خرد خرد رفتار‌ها و سکنات را در یک جامعه ایمانی تقویت می‌کند تا جامعه مؤمن به لحظه لحظه و ذره ذره سکنات و رفتار خودش حساس است و می‌داند که نسبت به تک‌تک رفتار‌ها بازخواست خواهد شد. این چنین جامعه‌ای طبیعتا مراقبه و حضور پیوسته جریان معاد و قیامت را در زندگی خودش محسوس و ملموس تجربه می‌کند.

ان شاءالله این معادباوری و این چنین اعتقاد به محاسبه تک تک رفتار و اعمال روزی همه ما باشد.

منبع: خبرگزاری حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انسال روز قیامت احکام حضرات معصومین علیهم السلام امیرالمومنین علیه السلام روز قیامت رفتار ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۲۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

دَخَلتُ على أبی الحسَنِ العَسکرِیِّ علیه ‏السلام فقالَ: «أینَ کُنتَ؟ فَقُلتُ: زُرْتُ الحُسینَ علیه ‏السلام، قالَ: أما إنّکَ لو زُرْتَ قَبرَ عبدِ العظیمِ عِندَکُم لَکُنتَ کَمَن زارَ الحُسینَ بنَ عَلِیٍّ علیهماالسلام؛» «راوی: یکى از اهالى رى گفت: خدمت امام هادى علیه ‏السلام مشرّف شدم. حضرت پرسید: کجا بودى؟ عرض کردم: به زیارت حسین علیه ‏السلام رفته بودم. حضرت فرمود: بدان که اگر قبر عبدالعظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على علیهماالسلام را زیارت کرده باشد.»

منبع: ثواب الأعمال: ج ۱، ص ۱۲۴

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • یکخوابه‌های تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات
  • اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل