Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «زیسان»
2024-04-27@06:33:20 GMT

رو به سوی بحران؛ چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۲۴۰۳۳

رو به سوی بحران؛ چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

دایره وفاداران و مخاطبان تلویزیون با گذشت زمان در حال تنگ‌تر شدن است. تازه‌ترین آماری که در ۲۸ بهمن‌ماه توسط روزنامه «فرهیختگان» منتشر شد، گواه امر موضوع است.

این آمار در ایام برگزاری جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ منتشر شده است که حجم قابل توجهی از بینندگان، این تورنمنت فوتبالی را از صداوسیما دنبال می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از مسابقات و برنامه‌های فوتبالی فاکتور بگیریم، با نگاهی به آمار مخاطبان صداوسیما، متوجه معضل کمبود و ریزش مخاطب تلویزیون خواهیم شد. صداوسیمایی که زمانی با برنامه‌های جذاب و حضور چهره‌های شناخته‌شده، مخاطبان زیادی را پای رسانه ملی می‌نشاند.

اما با حذف برخی از این برنامه‌ها از کنداکتور صداوسیما و کناررفتن چهره‌های شاخص، باتوجه به تعدد برنامه‌ها و هزینه‌هایی که برای ساخت آنها می‌شود، شاهد کم شدن درصد مخاطبان تلویزیون هستیم.

برنامه‌های «دورهمی»، «کتاب‌باز»، «دست فرمون»، «چهل تیکه» که حجم قابل قبولی از مخاطبان تلویزیون را در اختیار داشتند، از کنداکتور صداوسیما کنار رفتند و در کنار کاهش مخاطبان دیگر برنامه‌ها، برنامه‌های جدیدی مثل «سیدخندان» با حدود ۷ درصد، «پاورقی» حدود ۷ درصد، «بگو بخند» حدود ۸ درصد، «خوش نمک» با حدود ۶ درصد و همینطور «سرنخ» با کمتر از دو درصد مخاطب، از جمله پروژه‌های بسیار کم مخاطب و ناتوان در جذب بیننده صداوسیما هستند.

 مرکز تحقیقات رسانه ملی و روزنامه فرهیختگان

این کاهش مخاطبان برنامه‌های تلویزیون در حالی رخ داده است که براساس آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بودجه این سازمان مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان است. بودجه صداوسیما در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان بود. رئیس سازمان برنامه و بوجه با انتقاد از این افزایش بودجه، گفت: «رشد بودجه صداوسیما و قوه‌قضائیه نسبت به سال ۱۴۰۲، حدود ۵۸ درصد است. درحالی‌که برای سایر دستگاه‌ها رشد بودجه ۱۲ درصد پیش‌بینی شده است. این افزایش بودجه صداوسیما و قوه‌قضائیه، روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است.»

مرجعیت خبری صداوسیما در خطر از دست رفتن

همچنین جدیدترین نظرسنجی «ایسپا» که در زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام شد، بیانگر این امر است که کمتر از ۳۸ درصد مردم، اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند و ۳۱ درصد، شبکه‌های اجتماعی را برای این امر ترجیح می‌دهند. همچنین حدود ۹ درصد هم از طریق ماهواره اخبار کشور را پیگیری می‌کنند. این آمار در مقایسه با آمار مشابه برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶، تغییرات محسوسی داشته است؛ در آن نظرسنجی، صداوسیما از نظر اعتماد مردم به منابع رسانه‌ای با ۵۱.۵ درصد در صدر قرار گرفته بود و شبکه‌های اجتماعی سهم ۱۲ درصدی داشتند.

افزایش ۱۹ درصدی از استفاده شبکه‌های اجتماعی برای پیگری اخبار، بیانگر این است که اعتماد به این پلتفرم‌ها در میان مردم در حال افزایش است و درصورت ادامه این روند، صداوسیما با بحران از دست دادن مرجعیت رسانه‌ای و خبری خود مواجه خواهد شد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به‌صورت تلویحی پذیرفت که برنامه‌های تلویزیونی با بحران مخاطب مواجه است و در این باره گفت: «آیا رسانه‌هایی که اعتقاد دارند صداوسیما مخاطب ندارد، جرأت دارند مخاطب امسال خودشان را با مخاطب ۱۰ سال پیش یا تیراژ خودشان را مقایسه کنند یا خیر؟ این وظیفه عمومی همه دستگاه‌هاست که به وظایفی که برایشان مشخص شده است، عمل کنند.»

باید دید رویکرد جبلی و مدیران صداوسیما در سال جدید به چه شکل است؟ آیا می‌توانند بار دیگر مخاطبان و رسانه ملی را بایکدیگر آشتی دهند؟

منبع: اکو ایران

tags # صدا و سیما سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

منبع: زیسان

کلیدواژه: صدا و سیما برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت zisaan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «زیسان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۲۴۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

آمار فروش فیلم‌های درحال اکران سینماهای سراسر کشور نشان می‌دهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه ظاهرا دوران پیش‌تازی کمدی‌های درحال اکران روبه پایان است و شاهد رشد ۷۰ درصدی مخاطبان سینما نسبت چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بوده‌‌ایم. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی چهارشنبه و پنجشنبه گذشته حدود 270 هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در میان فهرست اکران سینما بلیت تهیه کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دو روز نسبت به مدت مشابه هفته قبل شاهد افزایش 70 درصدی استقبال از فیلم‌ها در سراسر کشور بوده‌ایم.

بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم و ششم دومین ماه سال 1403 بیانگر این نکته است 269 هزار و 322 نفر از هموطنان در 5662 سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل 179 میلیارد و 843 میلیون و 570 ریال به گیشه‌ها واریز کرده‌اند که این میزان استقبال از سینماها نسبت به یک هفته قبل در همین روزها یعنی 29 و 30 فروردین ماه حکایت از رشد 69.09 درصدی تعداد مخاطبان دارد، به این ترتیب که دو روز یاد شده 159 هزار و 274 نفر در 5069 سانس اکران بلیت سینما تهیه کرده بودند و درآمد گیشه‌ها رقمی معادل 105 میلیارد و 809 میلیون و 375 هزار ریال بود.

نگاهی به فیلم «آسمان غرب»| شوق پرواز با تمرد مقدس

در این میان برخی از منتقدان سینما معتقدند که روند روبه رشد مخاطبان سینما در مدت مورد نظر احتمالاً به دلیل ورود محصول مشترک ایران ترکیه یا همان فیلم مست عشق است که طبق روال معمول روزهای نخست اکران عده بیشتری از علاقمندان هنر هفتم کشورمان را به سالن‌های سینما کشانده و در عین حال گروه دیگر براین باورند که پس از یک دوره حکمرانی کمدی‌ها بر گیشه‌ها باورود این درام تاریخی عاشقانه شاهد تثبیت رونق سینماها در آینده هستیم و ثبت رکورد افزایش مخاطبان در دو روز ابتدایی اکران مست عشق مهر تاییدی بر این مدعاست.

این گروه با اشاره به افزایش 38 درصدی تقاضا برای دیدن محصول مشترک ایران ترکیه نسبت به روز نخست اکرانش همچنین تاکید می‌کنند اگرچه تا همین یک هفته قبل برخی منتقدان نگران از تغییر ذائقه هنری مخاطبان سینما بودند اما ورود یک درام تاریخی عاشقانه نشان می‌دهد در صورت توجه به تنوع ژانر و همچنین چین صحیح جدول اکران در سینماها همچنان شاهد حضور طیف مختلف سینما دوستان در سالن‌ها هستیم.

نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلم‌های مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال 1401 آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر 9187 مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم 9200 مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.

این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر 7350 و 9150 مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بی‌بدن هم به ترتیب در نخستین اکران 18175 و 2254 مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.

به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی که 2.7 برابر است، می‌تواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی درصورت خوساخت بودن، باشد و باید منتظر ماند تا در آینده  میزان استقبال مخاطبان سینما سراسر کشور  تصویری دقیق‌تر از شرایط گیشه‌ها و ذائقه مخاطب برایمان به‌نمایش بگذارد .

نگاهی به اتفاقات اخیر در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریال‌ها تا تغییر دست‌فرمانِ پخش!

نگاهی به فیلم «پرویزخان» | قهرمان غریب

چه خبر از عملکرد انفرادی فیلم‌های درحال اکران

حال اگر از موضوع رقابت تازه وارد فهرست اکران با کمدی‌های یکه‌تاز گیشه‌ها تا کنون بگذریم و بخواهیم عملکرد انفرادی فیلم‌های 1403 که هم اکنون روی پرده سینماها هستند را مدنظر داشته باشیم رتبه نخست پرمخاطب‌های دو روز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت 1403 با سهم 44.83 درصدی از کل مخاطبان یعنی 120 هزار و 762 بلیت فروخته شده برای 1433 سانس اکران و درآمد 86 میلیارد و 293 میلیون و 720 هزار ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد.

از سوی دیگر تمساح خونی نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی نیز با سهم 20.26 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی 54571 بلیت فروخته شده برای 1325 سانس اکران و درآمد 36 میلیارد و 894 میلیون و 375 هزار ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته تا سال گربه با هنرنمایی بهرام افشاری با سهم 17.06 درصدی از کل مخاطبان یعنی 45936 بلیت فروخته شده برای 1170 سانس اکران و درآمد 30 میلیارد و 185 میلیون و 205 هزار ریال به جایگاه سوم رضایت دهد.

این درحالی است که فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بی‌بدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج با 19951 بلیت فروخته شده معادل 7.40 درصد از کل مخاطبان دوره در 808 سانس اکران شده و درآمد 13 میلیارد و 856 میلیون و 425 هزارریالی در جایگاه چهارم فهرست پرمخاطب‌های دوره مورد نظر قرار گرفته و به دنبال آن آسمان غرب با سهم 4.41 درصدی از کل مخاطبان معادل 11895 بلیت فروخته شده در 270 سانس اکران و درآمد 5 میلیارد و 785 میلیون و 475 هزار ریالی به جایگاه پنجم بسنده کرد.

نگاهی به فیلم «آپاراتچی»| ماجرای دلباختگان سینما

البته تنها ژانر کودک و نوجوان فهرست اکران مورد نظر فیلم الیا درجستجوی قهرمان نیز با سهم 3.83 درصدی از کل مخاطبان معادل 10337 بلیت فروخته شده برای 326 سانس اکران شده و درآمد 3 میلیارد و 767 میلیون و 230 هزار ریالی در تبه قرار گرفت و پس از آن آپاراتچی با سهم 1.33 درصدی معادل 3585 مخاطب برای 170 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 883 میلیون و 740 هزار ریالی به جایگاه هفتم رضایت داد.

فیلم نوروز با هنرنمایی علی‌ نصیریان هم با سهم کمتر از یک درصد یعنی 0.72 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر که 1948 بلیت فروخته شده در 122 سانس کران و درآمد984 میلیون و 550 هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار گرفت تا نهایتاً پرویزخان تنها با 310 مخاطب در 38 سانس اکران و درآمد 192 میلیون و 850 هزار ریالی به جایگاه نهم بسنده کند .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟
  • ببینید | تاثیر رادیو در افزایش مخاطبان صداوسیما
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست