Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا تا به حال این احساس را به شما دست داده است که ساعات کافی در روز وجود ندارد؟ زندگی شهری به نوعی مشغله‌های فراوانی را برای انسان‌ها به‌وجود می‌آورد که رسیدگی به همه آن‌ها شاید زمان زیادی بخواهد.

اما بعد از این مشغله‌ها، وقتی به حومه شهر و طبیعت می‌روید، ناگهان همه چیز کندتر و آرام‌تر به نظر می‌رسد؛ انگار که سرعت زمان کندتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فقط یک احساس ساده نیست و از نظر علمی نیز ثابت شده است؛ تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که طبیعت می‌تواند حس زمان ما را تنظیم کند.

برای بسیاری از ما، ترکیبی از مسائل کاری، خانه و خانواده به این معنی است که همیشه احساس می‌کنیم زمان کافی نداریم. فقر زمانی نیز توسط فناوری های دیجیتال تشدید شده است. اتصال دائم به اینترنت، ساعات کاری را افزایش می دهد و می‌تواند روی تفریحات و اوقات فراغت ما تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش دیجیاتو، تحقیقات اخیر نشان می دهد که پادزهر کمبود زمان ما ممکن است در طبیعت نهفته باشد. روانشناس ریچارد کوریا، از دانشگاه تورکو فنلاند، بر این باور است که حضور در طبیعت احتمالاً می‌تواند نحوه تجربه زمان را تغییر دهد و شاید حتی این حس به ما دست دهد که در طول روز زمان زیادی داریم.

کوریا تجربیات افراد را برای انجام انواع مختلف وظایف در محیط‌های شهری و طبیعی، مقایسه کرد. این مطالعات نشان داد که مردم در مقایسه با زمانی که در یک محیط شهری بودند، احساس افزایش زمان را در هنگام حضور در طبیعت گزارش می‌دادند.

برای مثال، مردم بیشتر احتمال دارد که پیاده‌روی در طبیعت را طولانی‌تر از پیاده‌روی به همان طول در شهر درک کنند. به طور مشابه، مردم گزارش می‌دهند که در طبیعت و حین انجام وظایف، زمان را کندتر از محیط‌های شهری حس می‌کنند.

برنامه‌ریزی عمیق برای زمان آینده در طبیعت

این فقط حس ما از زمان آنی نیست که توسط جهان طبیعی تغییر می کند، بلکه احساس ما نسبت به آینده را نیز تغییر می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که گذراندن زمان در طبیعت به تغییر تمرکز ما از لحظه فوری به آینده کمک می‌کند. بنابراین، طبیعت به‌جای تمرکز بر استرس ناشی از زمان، به ما کمک می‌کند تا نیازها و اهداف مهم‌تری را برای آینده خود متصور شویم.

این موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا اقدامات خود را اولویت‌بندی کنیم و به اهداف بلندمدت خود برسیم؛ درست برعکس زمان‌هایی که در محیط شهری «فقط برای رفع نیازهای اولیه» برنامه‌ریزی می‌کنیم.

این امر تا حدی به این دلیل است که احتمالاً گذراندن زمان در محیط‌های سرسبز باعث می‌شود کمتر تکانشگر باشیم و رضایت فوری را به نفع پاداش‌های بلندمدت به تاخیر بیندازیم.

این پژوهش در ژورنال British Ecological Society منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: طبیعت زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۲۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی

 به دنبال فراخوان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز و انجمن‌های محیط زیستی مبنی بر پاکسازی ساحلی رودخانه کارون و دعوت از عموم شهروندان اهوازی جهت مشارکت در این برنامه تعدادی از فعالان و دوستداران طبیعت نسبت به پاکسازی محیط اقدام نمودند.

صغری رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور داوطلبانه دوستداران محیط زیست در این برنامه گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای توجه به مقوله پسماند و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست است و خواستار مشارکت همه اقشار جامعه در این گونه حرکت‌های زیست محیطی شد.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین معضلات در بخش پسماند در استان، کشور و حتی جهان، پلاستیک است که باید برای کاهش آن و جایگزین با موادی که سریعتر تجزیه و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند، اقدام کنیم.

رستمی ادامه داد: باید به کودکان یاد داد که ما نه تنها زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنیم، بلکه زباله‌های رها شده را هم جمع آوری می‌نماییم تا طبیعت زیبایمان را از وجود ناپاکی‌ها پاکسازی نماییم.

 این مراسم از کوچکترین فعال محیط زیست نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد