Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:16:45 GMT

قدرت جادویی «اسطوخودوس» در رونق کسب‌ و کار روستایی

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۵۹۵۳۵

قدرت جادویی «اسطوخودوس» در رونق کسب‌ و کار روستایی

ایسنا/گلستان اسطوخودوس یکی از بی‌نظیرترین گیاهان داروئی است که علاوه بر مصارف عمده داروئی و آرایشی بهداشتی به دلیل زیبایی خیره کننده‌ای که دارد گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند.

اسطوخودوس، گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از گل‌های سفید پنبه‌ای است، گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا به صورت خودرو می‌روید و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر شده و بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطرسازی مصرف می‌شود. از دیرباز ملل مختلف با خواص این گیاه دارویی آشنا بوده و از آن برای رفع بسیاری ناراحتی‌ها از جمله مشکلات هاضمه، بی‌خوابی، اضطراب استفاده می‌کردند.

کم آب‌بر بودن، جلوگیری از فرسایش خاک، قابلیت برداشت، ارزش اقتصادی بالا، مصارف مهم داروئی، استفاده در صنعت دارویی از جمله ویژگی‌های این گیاه استثایی بوده و علاوه بر آن به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کرده و درآمد پنهانی را نصیب پرورش‌دهندگان آن می‌کند.

مجتبی میرعرب رضی یکی از کشاورزان موفق شهرستان آزادشهر استان گلستان است که با پرورش استخودوس در مزرعه دو هکتاری خود توانسته است برای ۶ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیر مستقیمم اشتغالزایی ایجاد کرده و درآمد رضایت بخشی را کسب کند.

اسطوخودوس حافظ ساختار خاک 

میرعرب‌ رضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گیاه اسطوخودوس یک سال کشت شده و تا ۱۰ سال قابل برداشت است به همین دلیل اراضی کشارزی تا چندین سال خاکورزی نمی‌شود به همین دلیل ساختار خاک حفظ شده و کمک زیادی به حفظ محیط زیست می‌کند.

جذب گردشگر ویژگی پنهان اسطوخودوس

وی با اشاره به اینکه هر هکتار مزرعه پرورش استخودوس ۳۵۰ میلیون تومان درآمدزایی دارد، گفت: استوخودوس در زمان گلدهی زیبایی خارق العاده‌ای دارد به همین گردشگران زیادی را به خود جلب کرده و درآمد پنهانی را از طریق جذب گردشگر عاید پرورش‌دهندگان خود می‌کند.

این کشاورز گلستانی با بیان اینکه کشاورزان برای درآمدزایی از طریق جذب گردشگر نیازمند آموزش هستند، گفت: گردشگری کشاورزی به ویژه در پرورش گیاه استوخودوس در کشورهای اروپایی سابقه زیادی دارد اما در کشور ما هنوز نوپا است با این وجود توانستم از طریق تبلیغ در فضای مجازی سال گذشته روزانه تا ۸۰۰ نفر گردشگر را در مزرعه بپذیرم.

میرعرب رضی نیاز کم گیاه استوخودوس به آب را یکی از مهمترین ویژگی‌های این گیاه دانست و اضافه کرد: بارش‌های طبیعی باران نیاز این گیاه را تأمین کرده و نیازمند آبیاری نیست و  با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی که در کشور با آن مواجه هستیم این گیاه می‌تواند جایگزین خوبی برای گیاهانی با نیاز آبی بالا نظیر برنج باشد.



 اسطوخودوس حافظ آب، معطر کننده دل‌ها و سازگار با اراضی دیم 

دکتر محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: خاک‌ها تأمین‌کننده بیش از ۹۵ درصد غذا، فیبر و سوخت انسان و یک‌ منبع تجدیدناپذیر محسوب می‌شوند که باید در حفظ و حراست آن کوشا بوده  و با عملیات خاک‌ورزی نظیر دستکاری شدید با گاوآهن برگرداندار و دیسک افست آن‌ها را از بین نبریم.

وی با تاکید اینکه اسطوخودوس (لاوندر) یک گیاه چند ساله شناخته شده و معطر است که هر ساله با شاخ و برگ سبز خاکستری، خوشه‌های گل بوته‌ای شکل و فشرده خودش می‌تواند منبع درآمد اقتصادی خوبی برای کشاورزان باشد و  علاوه بر آن با زیبایی چشم‌نوازی که در فصل برداشت دارد  موجب جذب گردشگران سلامت می‌شود.

پژوهشگر بین المللی آب و خاک با اشاره به اینکه اسطوخودوس گیاه اعجاب‌انگیزی است که در سلامتی بدن معجزه می کند، گفت: این گیاه جای سوختگی و نیش حشرات را تسکین داده، خواب راحتی به ارمغان آورده به هضم غذا کمک کرده و یک داروی ضدعفونی کننده فوق العاده به حساب می آید.

مجری طرح توسعه جهاد کشاورزی گلستان درباره مزرعه گردشگری مجتبی میرعرب رضی به خبرنگاران گفت: حدود سه سال است که مزرعه اسطوخودوس فعال است و اردیبهشت هر سال، گردشگران از سراسر استان و کشور از این مزرعه دیدن می‌کنند.

وی ادامه داد: دو سالی می‌شود که مزرعه گردشگری به نام سبزینه در این مکان راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال برای ۵ تا ۷ نفر را به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.

اولین جشنواره اسطوخدوس در گلستان برگزار می‌شود

مقصودلو با بیان اینکه زمان گلدهی گیاه از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است و طی این مدت، روزانه ۵۰ الی ۶۰ گردشگر از مزرعه بازدید می‌کنند، افزود: این مزرعه امکاناتی از قبیل اقامتگاه، استخر پرورش ماهی، درختان مثمر و غیر مثمر، گلخانه، کاشت و برداشت گیاهان دارویی و خوراکی، بازارچه موقت صنایع‌دستی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

مجری طرح توسعه جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه زمان برداشت محصول ۴۵۰ میلیون تومان به صورت خالص درآمدزایی دارد، افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره ملی در خرداد امسال انجام شده و همچنین تشکیل زنجیره ارزش نیز از دیگر برنامه‌های امسال است.

به گزارش ایسنا، در دنیای گل‌ها و گیاهان، اسطوخودوس نمادی از آرامش، شفا و لذت است، مجموعه‌ای از مزایای بی‌نظیر آن از خواص معطر تا پتانسیل درمانی آن، به طور گسترده‌ای مورد تأیید و استقبال قرار گرفته است.

گسترش مزارع کشت گیاهان دارویی به ویژه استوخودوس از جمله اهداف لازم برای مصرف بهینه آب، حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش درآمد کشاورزان بخصوص در سال های کم آبی و خشکسالی است که توجه بیشتر کشاورزان منطقه به اهمیت تغییر الگوی کشت در کشت محصولات کم‌آب بر و مدیریت منابع آب شهرستان ضرورت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره ملی ايسنا محمد اسماعیل اسدی اسطوخودوس گلستان استانی کشاورزی استانی اجتماعی استانی سیاسی استانی اقتصادی استانی شهرستانها جذب گردشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۵۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهروندان مراقب این مدل از کلاهبرداری پر رونق باشند | فیلم

این روزها کلاهبرداران آگهی‌هایی پایین‌تر از عرف بازار منتشر می‌کنند و با چرب‌زبانی و ترفندهای دیگر مبلغی را بابت بیعانه و تضمین معامله از چندین نفر دریافت می‌کنند و دیگر پاسخگوی تماس‌ها نیستند. منبع: فارس

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • شهروندان مراقب این مدل از کلاهبرداری پر رونق باشند | فیلم
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • عدد جادویی ۹۹۷ تهران!
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر