Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@19:09:46 GMT

افزایش ۲۵۰ برابری عوارض آلایندگی میبد طی ۲ سال

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۶۶۰۰۲

افزایش ۲۵۰ برابری عوارض آلایندگی میبد طی ۲ سال

استاندار یزد در نشست با اصحاب رسانه شهرستان میبد با اشاره به اینکه اعتبارات این شهرستان در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته، از افزایش ۲۵۰ برابری عوارض آلایندگی میبد از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهران فاطمی در چهارمین نشست خبری ویژه شهرستان‌های یزد که شامگاه دیروز با حضور 20 مدیرکل و معاون استاندار و خبرنگاران میبد برگزار شد با اشاره به راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: فردا به جهت رویدادها و اتفاقاتی که اخیراً رقم خورده از جمله اتفاقات تلخی که در سوریه و سیستان و بلوچستان رقم خورد و متأسفانه سه نفر از پاسداران عزیز سپاه الغدیر استان یزد به فیض شهادت رسیدند، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و ضرورت دارد که حضور مردم در این راهپیمایی بسیار پرشورتر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نقد و اطلاع‌رسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نقد زمانی که منصفانه، دلسوزانه و عالمانه باشد، بسیار ارزشمند و سازنده است و به معنای واقعی کلمه مصداق این فرمایش حضرت امام رضا(ع) است که بهترین برادران من کسانی هستند که عیوب من را به من هدیه کنند.

استاندار یزد بیان کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این دولت رخ داد، افزایش اعتبارات اختصاص یافته شهرستان‌های مختلف بوده که در شهرستان میبد این اعتبارات از 15 میلیارد تومان به بالای 85 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

فاطمی افزود:  یکی از موضوعات بسیار مهم این است که یک کارخانه حداقل سه سال زمان می‌برد که افتتاح شود و در این دولت هیچ کارخانه‌ای هنوز به بهره‌برداری نرسیده که آلودگی داشته باشد و هرچه آلودگی هست مربوط به دولت‌های قبل است، اما در این دولت عوارض آلایندگی از 100 میلیون تومان برای میبد در سال 99 به 25 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام عوارض آلایندگی و عوارض ارزش افزوده به صورت مستقیم به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و هیچ میزان از این مبلغ به دیگر نقاط استان و یا کشور پرداخت نمی‌شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: بحث نارین قلعه برای استان یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل به عنوان یک پروژه و مصوبه اختصاصی در میان مصوبات سفر رئیس جمهور به استان یزد قرار گرفته است.

فاطمی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: آسیبی که بر استان یزد وارد هست این است که علیرغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، زیست بوم اشتغال و کارآفرینی این استان برای نخبه گزینی هنوز شرایط ایده آل و مطلوب را ندارد.

وی بیان کرد: به همین دلیل یک نخبه یزدی احساس می‌کند که فضا برای وی در تهران، شهرهای بزرگ و یا حتی خارج از کشور مناسبت‌تر است و به همین دلیل تصمیم به مهاجرت می‌گیرد که یک علت دارد.

استاندار یزد گفت: ما در سیر اقدامات تولیدی بیشتر به سمت کارخانه‌سازی رفتیم تا استقرار صنعت، به این معنا که اگر ما 80 کارخانه کاشی داشتیم، تمام خطوطشان را از خارج کشور وارد می‌کردند و همیشه برای خطوط تولید وابسته بودیم.

فاطمی افزود: به دنبال آن ما آب و برق یارانه‌ای، مواد خام از منابع طبیعی را استفاده کردیم و یک محصول را در نهایت بدست آوردیم که فرآیند آن نیروی کار یدی می‌خواهد و به نخبه‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز خاصی ندارد.

وی افزود: با توجه به همین موضوع نیاز بود که ما از سمت کارخانه سازی به سمت صنعت واقعی به معنای ماشین سازی و قطعه سازی حرکت کنیم و به عنوان مثال خط تولید کاشی را خودمان تولید کنیم.

استاندار یزد با بیان اینکه ما در استان یزد سنگ آهن و انواع فولاد آلیاژی را داریم، گفت: اینکه ما صنایعی مانند ماشین‌سازی، خودروسازی، صنایع برق و الکترونیک را داشته باشیم نیاز به نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم وگرنه اگر هزار خط کاشی دیگر هم ایجاد کنیم، با وجودی که ارزش افزوده دارد قرار نیست نخبگان استان مشغول شوند.

فاطمی تصریح کرد: در استان یزد 30هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که بیکار هستند و اگر بخواهیم به روش پیشین حرکت کنیم قطعا امکان اشتغال آنها در یزد وجود ندارد و به همین دلیل تغییر ریل را در دستور کار خود قرار دادیم و توانستیم توفیقات خوبی هم در این حوزه به دست آوردیم.

وی بیان کرد: اگر ما قطب نساجی کشور هستیم چرا باید صفر تا صد ماشین آلات و خط تولید آن از خارج کشور وارد شود در حالی که یزد باید تبدیل به قطب تولید خط تولید و ماشین آلات صنایع مختلف شود چرا که ارزش افزوده آن دهها برابر بیشتر است و علاوه بر اینکه آلاینده نیست، نخبه گزینه و فارغ التحصیل گزین است.

استاندار یزد با بیان اینکه یکی از افتخارات شهرستان میبد این است که الان در شهرک جهان آباد این شهرستان، صفر تا صد خط تولید کارخانه کاشی ساخته می‌شود، افزود: تنها چیزی که الان وارد می‌شود پرس است که دانش آن را داریم ولی صرفه اقتصادی برای تولید در کشور و استان وجود ندارد.

فاطمی با بیان اینکه در فولاد آلیاژی انواع فولادها تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ارزش افزوده اصلی مربوط به خطوط پایانی مسیر فولاد است و استان یزد باید به قطب در حوزه‌های مختلف تبدیل شود.

وی مسیر دوم در مسیر صنعت استان یزد در این دوره را بحث بهره‌وری دانست و بیان کرد: در حوزه صنعت استان و کشور باید یک تحول اساسی ایجاد شود و نوسازی صنعتی و بهره وری در آن باید با جدیت دنبال شود تا بتوانیم با عرصه های مختلف جهان رقابت داشته باشیم.

استاندار یزد حوزه شرکت های دانش بنیان را یکی دیگر از موارد اولویت دار استان یزد دانست و افزود: ما رشد فوق العاده ای در حوزه صنایع دانش بنیان داریم و بیشتر حمایت‌های ما به همین صنایع است ولی باید توجه داشته باشیم که رسیدن به پیشرفت در این حوزه زمان بر است.

فاطمی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در این حوزه به دولت کمک کنند و از دانشگاه‌ها و مسئولان در حوزه دانش‌بنیان مطالبه کنند، گفت: علم و فناوری اگر در کنار صنعت قرار گیرد نه تنها دو قطبی سلامت صنعت به وجود نمی‌آید، بلکه زمینه پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر استان را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه این دولت در استان یزد توجه بسیار خاصی به کاهش آلایندگی داشته به گونه ای که 1800 مجوز صنعتی در محور عقدا مهریز را کاهش داده گفت: این در حالی است که تمام مسائل مربوط به آلایندگی را به این دولت نسبت می‌دهند و انتقادات زیادی در ارتباط با آن صورت می‌گیرد.

استاندار یزد گفت: از رسانه‌ها درخواست داریم که مطالبه‌گری در حوزه اقتصاد دانش بنیان را در حوزه‌های مختلف داشته باشند و از جمله مطالبه از بانک را در دستور کار خود قرار دهند که چقدر از دانش بنیان‌ها حمایت کرده‌ و به آنها تسهیلات داده اند.

فاطمی با تأکید بر اینکه میبد رشد سخت افزاری خودش را انجام داده گفت: مگر چقدر می‌توان در این شهرستان جاده ساخت و صنعت اضافه کرد؛ الان میبد برای اوج گرفتن به دو بال گردشگری و فناوری نیاز دارد که سقف پیشرفت و تحول این شهرستان را چند گام افزایش می‌دهد؛ باید روی این موارد برنامه‌ریزی و مطالبه گری داشت.

وی با اشاره به اینکه این دو حوزه از محورهای اصلی سند تحولی یزد نوین است گفت: به صورت ویژه این دو رویکرد را در زمینه توسعه استان یزد قرار دادیم که بتوانیم پیشرفت قابل توجهی را برای استان یزد داشته باشیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه شهرستان میبد یک نقطه بسیار خاص و ویژه است گفت: آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری میبدی مؤسس حوزه علیمه قم مربوط به این شهرستان است که حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با این شخصیت می‌فرمایند که اقدام ایشان در ایجاد حوزه علمیه قم کمتر از انقلاب اسلامی ایران نبوده است.

فاطمی با بیان اینکه حوزه علمیه قم مرکز اصلی تولید علوم دینی در جهان و برای کل نقاط الهام‌بخش است، گفت: در حال حاضر هم مدیریت این حوزه با حضرت آیت الله اعرافی است که مربوط به این شهرستان هستند.

وی آیت الله بارجینی را یکی از شخصیت‌های دیگر این شهرستان دانست و گفت: یزد 30 سال است که رتبه نخست کنکور سراسری کشور و در استان یزد هم میبد رتبه نخست در این حوزه را دارد. همچنین در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی اصالت شهرستان میبد بسیار زیاد است که باید همه این موارد را حفظ کرده و توسعه دهیم.

انتهای پیام/781

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عوارض آلایندگی شهرستان میبد استاندار یزد استان یزد همین دلیل ارزش افزوده داشته باشیم دانش بنیان خط تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۶۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به بارندگی شدید چند روز گذشته و بروز سیلاب در سطح استان یزد گفت: ساعت ۲۰ سه شنبه هفته جاری دبی تصفیه خانه فاضلاب استان یزد به یک هزار لیتر در ثانیه و تا ساعت ۲۳ به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید در حالی که ظرفیت عادی تصفیه خانه ۳۵۰ لیتر در ثانیه است. 
 
او با تاکید براینکه در مواقع بارندگی و آبگرفتگی از هدایت آب به داخل منهول‌های شبکه فاضلاب شهری باید جدا خوداری شود، افزود: هدایت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب، افزایش دبی این شبکه را به دنبال خواهد داشت و این کار قطعا به پس زدگی روان آب‌ها در منازل شهروندان منجر می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه این روند همچنان تا پایان بارندگی‌ها برقرار است، ادامه داد: تاکنون گزارشی از قطعی آب اعلام نشده است، اما به طور قطع زیرساخت‌ها با خسارت مواجه شده که بعد از بارش‌ها قابل شناسایی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • واحدهای آلاینده سمنان زیر ذره‌بین دستگاه قضا
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت