Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@19:06:34 GMT

مقایسه فرودگاه امام و فرودگاه دستغیب شیراز

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | کد خبر: ۴۰۰۸۰۲۰۸

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کلانشهرهای ایران دارای فرودگاه‌های بین‌المللی هستند که کار رفت‌وآمد مسافران را برای سفرهای خارجی آسان می‌کنند. اهمیت وجود فرودگاه‌های بین‌المللی در شهرهای بزرگ از این روست که باعث می‌شوند که مسافران برای سفر به مقاصد دور و نزدیک خارجی، لزوما نیاز نداشته باشند که خود را به پایتخت برسانند و از هر مبدا و شهری که باشند، نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی به خود را پیدا کرده و از آنجا به سفر بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله با مقایسه فرودگاه امام تهران و فرودگاه دستغیب شیراز، شرایط سفر از هر کدام از این دو فرودگاه را می‌سنجیم تا مسافران به راحتی بتوانند در مورد انتخاب هر یک از این فرودگاه‌ها برای سفرهای خارجی و البته داخلی تصمیم بگیرند.  

موقعیت فرودگاه امام و فرودگاه دستغیب

فرودگاه امام در تهران و فرودگاه دستغیب شیراز دو نمونه از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور هستند که به آنها اشاره شد. فرودگاه امام در جنوب شهر تهران و در مسیر بزرگراه تهران به قم قرار دارد. این فرودگاه در ۵ کیلومتری شهر حسن‌آباد، واقع شده است و منطقه شهری آن بخش فشاپویه شهرستان ری است. فرودگاه امام  در ۲۵ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. فرودگاه دستغیب شیراز در جنوب شهر شیراز و در خیابان شهید مدرس قرار دارد که داخل شهر است. اطلاعات آدرس و تصاویر این فرودگاه :

https://hiholiday.ir/blog/details-of-shahid-dastghib-shiraz-airport

مقایسه ظرفیت فرودگاه امام و دستغیب

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دارای فاز ۱ پایانه مسافربری فعال است که ظرفیت جابجایی 35 میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال را دارد. فاز ۲ فرودگاه به منظور توسعه صنعت مسافربری هوایی کشور و دریافت خدمات سازمان هواپیمایی ایران، در حال ساخت است. فرودگاه دستغیب شیراز نیز که چهارمین فرودگاه بزرگ کشور است، ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون مسافر در سال را دارد که شامل سفرهای داخلی و خارجی است.

امکانات دو فرودگاه

فرودگاه امام دارای اینترنت رایگان به مدت یک ساعت است. خط متروی 1 فرودگاه امام را به شبکه متروی تهران متصل می‌کند، یکی دیگر از امکانات این فرودگاه است. اطلاعات پروازهای روزانه فرودگاه امام در سایت  فرودگاه قابل دریافت است. فرودگاه امام دارای جایگاه تشریفات اختصاصی، فروشگاه، هتل، کیوسک اطلاع رسانی، باجه ارز، خودپرداز برای دریافت پول و پرداخت عوارض خروج از کشور، پارکینگ، نمازخانه و... است. فرودگاه دستغیب شیراز نیز دارای امکاناتی نظیر پارکینگ خودرو، رزرواسیون هتل، کیوسک اطلاع‌رسانی، انواع غرفه‌ها، مسجد، اطلاعات پرواز، باجه ارزی، خود پردازها و تسهیلات جهت معلولان است. از فرودگاه می‌توان دسترسی مناسبی به ایستگاه متروی شهید دستغیب یعنی خط ۱ متروی شیراز داشت که در ابتدای بلوار شاهچراغی یا فرودگاه قرار دارد.

شرکت‌های هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی زیادی این دو فرودگاه را آشیانه پروازهای خود کرده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی مرتبط با مسافربری در فرودگاه امام عبارتند از:

آئروفلوت ایر عربیا آنادولوجت هواپیمایی آریانا   آرمنیا ایرویز   هواپیمایی آتا  آسترین ایرلاینز  بوتا ایرویز       هواپیمایی کاسپین      شام وینگز ایرلاینز       هواپیمایی جنوبی چین کونویاسا هواپیمایی امارات فلای آرنا        فلای‌دبی        فلای‌وان آرمنیا   فری‌برد ایرلاینز   ایران ایر هواپیمایی ایران ایرتور  هواپیمایی آسمان        هواپیمایی عراق  جزیره ایرویز   کام ایر   هواپیمایی کیش کویت ایرویز   لوفت‌هانزا       هواپیمایی ماهان هواپیمایی معراج نوردویند ایرلاینز عمان ایر پگاسوس هواپیمایی قطر هواپیمایی قشم   سلام ایر سامان ایر       سان اکسپرس هواپیمایی سوریه هواپیمایی تابان   تیلویند ایرلاینز ترکیش ایرلاینز   هواپیمایی وارش هواپیمایی زاگرس      

علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان با هدف پروازهای باری به مقاصد داخل و خارج از کشور در فرودگاه امام تردد می‌کنند. این شرکت‌های هواپیمایی عبارتند از: لوفت‌هانزا کارگو، هواپیمایی قطر و ترکیش ایرلاینز.

شرکت‌های هواپیمایی که در فرودگاه دستغیب پرواز دارند عبارتند از: هواپیمایی آسمان، ایران ایر، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی پارس، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی معراج، هواپیمایی وارش، هواپیمایی آتا، کیش ایر، هواپیمایی قشم، هواپیمایی زاگرس، فلای‌دبی، فلای پرشیا، هواپیمایی قطر، سلام ایر، ایرعربیا و هواپیمایی کارون.

هزینه‌های جانبی فرودگاه امام و دستغیب

یکی از هزینه‌های جانبی مهم در هر سفر هوایی، هزینه وسایل نقلیه به منظور رسیدن مسافران به فرودگاه است. معمولا مسافران برای سفرهای پروازی از خودروی شخصی خود استفاده نمی‌کنند زیرا باید مدتی که در مسافرت هستند، خودرو را در پارکینگ بگذارند که هزینه آن سر به فلک می‌کشد. بنابراین مسافران ترجیح می‌دهند که با تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی به فرودگاه تردد داشته باشند. از آنجا که اکثر مسافران در پروازهای خارجی فرودگاه امام بار زیادی دارند، باید برای رسیدن به فرودگاه و یا بازگشت از آن تاکسی بگیرند که با توجه به خارج از شهر بودن، مستلزم پرداخت هزینه زیادی هستند. بر خلاف فرودگاه امام، فرودگاه دستغیب در داخل شهر قرار دارد و هزینه تردد از آن به سایر بخش‌های شهر شیراز کمتر بوده و منطقی‌تر است. سایر هزینه‌های جانبی شامل استفاده از امکانات و خدمات فرودگاه‌ها نظیر کافی شاپ، رستوران و... است که سلیقه‌ای است.

مقایسه مساحت این دو فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی یکی از وسیع‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین فرودگاه‌های ایران از نظر خدمات است که در یک محدوده ۱۴ هزار هکتاری قرار دارد. فرودگاه دستغیب نیز با مساحت 16 هزار متر مربع مساحتی بیش از فرودگاه امام دارد.  

وضعیت مدرن بودن

فرودگاه امام مدرن‌ترین فرودگاه ایران از نظر تجهیزات الکترونیکی و راداری است و هواپیماها در یک باند پروازی به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر به هوا می‌پرند. دو تاکسیوی موازی به عنوان باندهای اضطراری در این فرودگاه وجود دارد. فرودگاه از نظر خدمات و تجهیزات ارائه شده به مسافران نیز یکی از مدرن‌ترین فروگاه‌های کشور است. فرودگاه دستغیب شیراز نیز دارای ۲ باند پروازی آسفالته، یکی به طول ۴۲۷۲ متر و دیگری به طول ۴۳۳۴ متر است. این فرودگاه به پیشرفته‌ترین رادارهای دنیا مجهز بوده می‌باشد و همچنین دستگاه‌های فرود خودکار آن را به یکی از فرودگاه‌های ایمن و مجهز در سطح کشور تبدیل کرده است. فرودگاه دستغیب پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و سیستم‌های هواشناسی، ارتباطی و رادیویی آن دارای تجهیزات مدرن و قابل اطمینان است.

کیفیت خدمات

دو فرودگاه امام و دستغیب با توجه به نوع خدمات خود و شرایط پروازهای بین‌المللی دارای کیفیت خدمات بالایی هستند. این دو فرودگاه دارای آسانسور، پله‌های برقی، کارکنان مجرب و کارآزموده و امکانات مناسبی برای پذیرایی از مسافران پیش و پس از پرواز هستند. امکان دسترسی آسان به سرویس‌های بهداشتی تمیز، آبخوری‌ها و هم‌چنین تاکسی و وسایل نقلیه برای خروج از فرودگاه با بهترین کیفیت، وجود دارد و مسافران در این زمینه‌ها خدمات با کیفیتی شبیه به فرودگاه‌های خوب خارجی دریافت می‌نمایند.

امنیت

از آنجا که سیستم امنیتی فرودگاه‌های کشور در دست یک ارگان است، شرایط امنیت در هر دو فرودگاه یکسان به نظر می‌رسد. با توجه به این که دو فرودگاه دارای پروازهای بین‌المللی هستند، میزان حساسیت در زمینه امنیت در هر دو فرودگاه بالا بوده، نه تنها باندهای پرواز ایمنی برای هواپیماها وجود دارد، بلکه ورود و خروج مسافران و افراد مشکوک به خوبی کنترل می‌شود و حوادثی نظیر بمب‌گذاری که در فرودگاه‌های ترکیه چندین بار دیده شده، در داخل این دو فرودگاه هرگز روی نمی‎دهد.  

مقایسه پرواز‌های 2 فرودگاه

با توجه به این که فرودگاه امام تنها مقاصد پروازی خارجی را دارد، هواپیماها از آن به شهرهای زیادی از جهان پرواز دارند که می‌توان به شهرهای کشورهای ترکیه، امارات، کویت، آلمان، انگستان، دانمارک، مجارستان، هلند، عراق، سوریه، مصر، اندونزی، آمریکا، اتریش، ژاپن، اسپانیا، چین، گرجستان، مکزیک و... اشاره کرد. فرودگاه دستغیب شیراز نیز در مسیرهای داخلی به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، رشت، زاهدان، کرمان، بندرعباس، ساری، کیش، قشم، عسلویه، ماهشهر، خارک، بندرلنگه، نوشهر و لامرد و در مسیرهای خارجی نیز به شهرهای استانبول، دبی، شارجه، دوحه، مسقط، کویت، نجف، جده و مدینه پرواز دارد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: فرودگاه امام فرودگاه شیراز کلانشهر فرودگاه بین المللی شرکت های هواپیمایی فرودگاه دستغیب دو فرودگاه بین المللی فرودگاه امام ترین فرودگاه فرودگاه ها برای سفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۴۰۰۸۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران

تین نیوز

هواپیمایی سپهران از برگزاری یک دوره آموزش مهمانداری در این شرکت خبر داد.

به گزارش تین نیوز،  شرایط ثبت نام در این دوره که توسط مرکز آموزش هواپیمایی سپهران برگزار می شود به شرح ذیل است:

شرایط ثبت نام

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم کارت پایان خدمت برای آقایان سن: ۱۸ تا ۲۴ برای خانم‌ها سن ۱۸ تا ۲۶ برای آقایان قد: ۱۶۸ سانتی‌متر خانم‌ها ۱۷۰ سانتی‌متر آقایان و توانایی لمس ارتفاع ۲۱۲ سانتی‌متر با انگشتان دست BMI: خانم‌ها ۱۸.۵ تا ۲۴ آقایان ۲۰ تا ۲۵ حداقل سطح زبان INTERMEDIATE قبولی در معاینات پزشکی قبولی در مصاحبه مدت دوره ۳۰۰ ساعت محل برگزاری: مشهد بدون تعهد استخدامی تابعیت جمهوری اسلامی ایران

به گزارش انجمن شرکت هواپیمایی ایران، علاقمندان می توانند لطفا جهت مشاهده شرایط و پرکردن فرم به این آدرس مراجعه کنند:

https://aviationacademy.flysepehran.com/

شایان ذکر است شرکت در دوره‌های آموزشی مرکز آموزش سپهران به منزله استخدام در شرکت نبوده و هواپیمایی سپهران تعهدی مبنی بر استخدام دانشجویان نخواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه مسابقات چهار هفته پایانی لیگ یک فوتبال ایران
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • اقامت در مجموعه آب درمانی محلات ۵۷ درصد افزایش یافت
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند