Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عمليات پيکان و موشک‌هاي ماوريک که طومار نيروي دريايي عراق را پيچيدند، ماجراي کارشکني بي‌صدر و تماس بامدادي آيت‌الله خامنه‌اي با امام(ره)، چرايي ادامه جنگ بعد از آزادسازي خرمشهر، اقداماتي براي بهبود شرايط سربازي و رفع تبعيض، مخالفت بني صد با تجهيز سپاه، ضرورت حفظ و تقويت خدمت سربازي؛ خاطره مصاحبه با رهبر انقلاب در تبريز؛ حقوق ارتشي‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله محورهاي مصاحبه تفصيلي خبرگزاري ميزان با سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.
گروه سياسي خبرگزاري ميزان؛ «تحفظ» نداشت اما صراحت چرا. مي‌گفت «اگر هر کدام از دو نهاد ارتش و سپاه نبودند معلوم نبود جنگ چه سرنوشتي مي‌داشت». نيک مي‌دانست جنگ زواياي پنهان و پيداي زيادي دارد که براي قضاوت درباره آن بايد به ظرف مکان و زمان هم توجه شود بنابراين اعتقاد نداشت با حدس و گمان حرف بزند و هر کجا لازم بود صريح مي گفت «اين موضوع را بايد از اهل فن پرسيد». رويه گفت‌وگو نشان داد نبايد طيف‌هاي سياسي به بهانه انتقام‌جويي از ارتش يا سپاه، به انحاء مختلف آنها را در جنگ مقصر جلوه دهند چرا که اين دو نهاد مکمل هم بودند. البته تفاوت آشکار بين حفاظت از خليج فارس و ساير مرزها به هر عقل سليم اجازه «مقايسه عملکرد ارتش و سپاه در اين دو حوزه» را نمي دهد.
امير سرتيپ دوم ستاد شاهين تقي‌خاني متولد 17 خرداد 1342 در تهران است. او به واسطه شغل نظامي پدرش، از بدو تولد همراه با خانواده در شهر‌هاي تهران، دزفول، شيراز و همدان زندگي کرده است.
امير تقي‌خاني با اخذ مدرک ديپلم در سال 60 و پس از گذراندن دوره خدمت سربازي در سال 61، از شهريور 1362 به استخدام نيروي زميني ارتش درمي‌آيد و پس از گذراندن دوره يک ساله اوليه در ارتش، با رسته مخابرات وارد لشکر 23 نيرو‌هاي مخصوص مي‌شود و پس از معرفي، عازم پادگان «پسوه» در شمالغرب کشور شده و چند ماهي را در آنجا سپري مي‌کند. پس از گذراندن اين مقطع، او مسئول «افسر مخابرات و فرمانده دسته ارتباط» تيپ 2 لشکر 23 مي‌شود و در اين مدت در چند عمليات پاکسازي و همچنين عمليات «قادر» حاضر مي‌شود.
او از اواخر سال 66 وارد مجموعه عقيدتي سياسي تيپ 2 لشکر 23 مي‌شود و پس از مدتي، مسئوليت «تبليغات و روابط عمومي» اين لشکر را بر عهده مي‌گيرد. سال 69 به ستاد نيروي زميني مي‌رود و به مدت 12 سال مسئوليت خبر اين نيرو را بر عهده مي‌گيرد و سپس مدير روابط عمومي نيروي زميني ارتش مي‌شود. پس از آن نيز امير تقي‌خاني وارد سازمان عقيدتي سياسي ارتش مي‌شود. او هم اکنون «معاون فرهنگي و روابط عمومي سازمان عقيدتي سياسي ارتش» و «سخنگوي ارتش» است.
اميرسرتيپ تقي‌خاني عصر يکي از روزهاي پاييزي و همزمان با هفته دفاع مقدس، مهمان خبرگزاري ميزان بود و ضمن بازديد از مرکز رسانه قوه قضائيه، از تحريريه‌هاي مختلف خبرگزاري ميزان نيز بازديد کرد و سپس به مدت بيش از دو ساعت با خبرنگاران تحريريه سياسي اين خبرگزاري به گفت‌وگو نشست. گفت‌وگويي که در آن از «بدنه انقلابي ارتش قبل از انقلاب»، «نقش ارتش در مقابله با ضد انقلاب»، «شبهه هاي مختلف در طول دفاع مقدس»، «چرايي ادامه جنگ پس از آزادسازي خرمشهر»، «روحيه فعلي ارتش» و موضوعات مختلف روز ارتش سخن رانده شد.

متن گفت‌وگوي تفصيلي خبرگزاري ميزان با امير تقي‌خاني به شرح زير است.
ميزان: امير در ابتدا از اينکه وقت خودتان را در اختيار خبرگزاري ميزان قرار داديد سپاسگزارم.
امير تقي‌خاني: خواهش مي کنم. در خدمت شما هستم و اميدوارم گفت‌وگوي خوبي داشته باشيم.
بدنه ارتش قبل از انقلاب، از قشر کم‌درآمد و البته مذهبي جامعه بودند
ميزان: به عنوان سوال نخست در خصوص ارتباط ارتش دز زمان انقلاب با انقلابيون و روحانيون براي ما توضيحاتي را ارائه دهيد
امير تقي‌خاني: ارتباط ارتش با انقلاب به يک سال قبل از پيروزي انقلاب محدود نمي‌شود. بدنه ارتش در زماني‌که انقلاب هنوز پيروز نشده بود، مؤمن بود و در اين مجموعه کساني ک به امام(ره)، روحانيت و دين عشق مي‎‌ورزيدند، ارتباطاتي را با مراجع و روحانيون پيشگام انقلاب برقرار کردند. شهيد بزرگواري مثل شهيد نامجوي از سال 46-47 هسته‌هاي انقلابي را در ارتش با شناسايي نيروهاي مؤمن و معتقد تشکيل داد و ارتباط با روحانيت را به تدريج تقويت کرد و مرکز تشکيل اين هسته‌هاي انقلابي را دانشگاه افسري امام علي (ع) بنيان نهاد. نه‌ تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها نيز افرادي نظير شهيد نامجوي حضور داشتند و فعاليت مي‌کردند. از سوي ديگر ارتش در زمان قبل از انقلاب به دليل نگراني‌هايي که رژيم طاغوت از احزاب به‌ويژه حزب توده و کمونيست داشت، ناچاراً در استخدام و به‌کارگيري جوانان براي جذب، روي جنبه‌هاي عقيدتي آنها حساسيت چنداني نداشت. از طرفي بدنه ارتش از قشر کم‌درآمد و البته مذهبي جامعه بودند اينها آمدند و کم‌کم لشکريان امام (ره) براي پيروزي انقلاب شدند. و البته ارتباط با روحانيت به مرور تقويت شد و همين ارتباط زمينه‌هاي همراهي و همدلي بيشتر ارتش با انقلاب و امام (ره) را فراهم کرد و نه تنها در پيروزي انقلاب بلکه در سالهاي بعد و جنگ تحميلي و پس از آن نيز، اين ارتباط و تقويت حضور روحانيون برکات بسياري را براي ارتش به همراه داشت.
اگر همراهي ارتش نبود، انقلاب شايد خيلي‌ خيلي ديرتر به پيروزي مي‌رسيد
ميزان: اگر همراهي ارتش با مردم نبود، انقلاب به پيروزي مي‌رسيد؟
امير تقي‌خاني: قبل از پيروزي انقلاب، رژيم کم‌کم متوجه شده بود که نمي‌تواند روي اين ارتش حساب کند چرا که بدنه ارتش همراه رژيم طاغوت نبود. سران ارتش نيز نمي‌توانستند از بدنه ارتش براي رسيدن به اهدافشان استفاده کنند. اگر همراهي ارتش نبود، انقلاب شايد خيلي‌ خيلي ديرتر و با شهداي بيشتر و خسارات فراوان‌تري به پيروزي مي‌رسيد. نمي‌توانيم بگوييم «اگر ارتش نمي‌خواست، انقلاب پيروز نمي‌شد» چراکه خواست عموم مردم، ايجاد انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) بود.
ارتش با دم مسيحايي امام راحل، روحيه و قدرت مضاعفي گرفت
ميزان: چه عواملي باعث هجمه به ارتش پس از پيروزي انقلاب شد؟
امير تقي‌خاني: به محض پيروزي انقلاب، رفته رفته خط‌ و خطوط‌هاي افراد و جريان‌ها روشن شد و خيلي‌ از افراد براي نيل به اهدافشان، اميال و گرايش‌هاي خود را که با جمهوري اسلامي همخواني نداشت بيان کردند. از 22 بهمن 57 تا 28 فروردين 58 که امام خميني (ره) آن حکم را درباره ارتش صادر کردند و گفتند که «ارتش، ارتش اسلامي است و بايد بماند»، تکليف ارتش مشخص شد و با اين دم مسيحايي امام راحل، روحيه و قدرت مضاعفي گرفت. همين زمان، دقيقاً‌ نقطه آغاز هجمه عليه ارتش بود. با ايجاد غائله‌هاي مختلف در برخي نقاط کشور سعي کردند انرژي ارتش را در آن مناطق متمرکز کنند. ضمن آنکه مدام شعار انحلال ارتش را نيز سر مي‌دادند.
حزب توده، منافقين، کمونيست‌ها و چريک‌هاي فدايي خلق، شعار «انحلال ارتش» سر مي‌دادند
ميزان: شعار «انحلال ارتش» از سوي کدام طيف‌ها مطرح مي‌شد؟
امير تقي‌خاني: شعار انحلال ارتش از سوي حزب توده، منافقين، کمونيست‌ها، چريک‌هاي فدايي خلق و همه کساني که بعدها راهشان را از انقلاب اسلامي جدا کردند، سر داده مي‌شد. انقدر اين گروه‌ها بحث انحلال ارتش را مطرح کرده بودند که برخي‌ها ناخواسته با اين خط همراه شده بودند. با وجود همه اين هجمه‌ها، لطف حضرت امام (ره) و همچنين هوشمندي حضرت آقا، باعث تثبيت جايگاه ارتش شد. علقه و علاقه حضرت آقا به ارتش، باعث شد که بعدها ايشان از سوي امام خميني (ره) به‌عنوان نماينده امام در شوراي عالي دفاع و در واقع نماينده امام در ارتش انتخاب شوند.
دولت موقت بسياري از تجهيزات نظامي را پس فرستاد
ميزان: نگاه دولت موقت به ارتش و استفاده از توان اين مجموعه نظامي چگونه بود؟
امير تقي‌خاني: نگاه دولت موقت اين بود که ما براي اينکه جنگي با کسي نداريم و کسي ما را تهديد نمي‌کند بسياري از تجهيزات نظامي را پس فرستادند، دوره خدمت سربازي را کاهش دادند، بحث انتقالي‌ها و جابجايي کارکنان ارتش را مطرح کردند و ... ؛ لشکر 92 زرهي ارتش که برخلاف برخي يگان‌ها که عناصر بومي داشتند، عمده نيروهايش مربوط به خود استان نبودند و از جاهاي مختلف آمده بودند، با بي‌تدبيري دولت موقت در بحث جابجايي کارکنان و نيروها، قدرتش کاسته شد. مثلاً متخصص تانک ما از آن لشکر هزار کيلومتر دور شد و در نتيجه آن تانک بدون متخصص و باقي ماند. حتي عناصر اطلاعات ارتش که بايد چشم و گوش ارتش باشند و همواره حرکات دشمن را رصد کنند، به دليل همان نگاه دولت موقت به ارتش و جابجايي‌هاي صورت گرفته، در ماجراي تهاجم عراق به ايران نتوانستند کار خود را به خوبي انجام دهند.

هجمه‌هاي داخلي به ارتش، براي صدام يک فرصت مناسب ايجاد کرد
ميزان: به سراغ دفاع مقدس برويم. دليل اصلي حمله صدام به ايران چه بود؟
امير تقي‌خاني: صدام از قبل از پيروزي انقلاب هم نسبت به ايران کينه داشت. قرارداد 1975 الجزاير باب ميل صدام نبود و احساس مي‌کرد که سرش کلاه رفته است، در حالي‌که به نظر من قرارداد الجزاير قراردادي خوب و منصفانه بود. ضمن اينکه هجمه‌ عليه ارتش از سوي برخي افراد و جريان‌هاي داخلي، براي صدام يک فرصت مناسب را ايجاد کرده بود. او گمان مي‌کرد که بهترين فرصت انتقام از ايران فرا رسيده است و بر همين اساس کم‌کم زمينه‌هاي تجهيز قواي نظامي خود را فراهم کرد.
اينکه مي‌گويند ارتش در ابتداي جنگ غافلگير شد حرف درستي نيست
ميزان: آمادگي ارتش در ابتداي جنگ و مشخصا روزهاي نخست تهاجم ارتش بعث به ايران چگونه بود؟
امير تقي‌خاني: اين حرف که عده‌اي مي‌گويند «ارتش در ابتداي جنگ غافلگير شد» حرف درستي نيست. کاملاً مردود است. ارتش در ماه‌هاي قبل از آغاز جنگ تحميلي، قرائن و شواهد حمله دشمن را دريافت کرد و گزارش‌هاي آن را به مسئولان ارائه داد. اما وقتي‌که نگاه به ارتش، نگاه درستي نباشد که در آن مقطع نبود، طبيعتاً به حرف‌ها و گزارش‌هايش نيز توجهي نمي‌شد. با وجود همه اين موارد، مجموعه ارتش در ابتداي جنگ آمادگي داشت. مثلاً پادگان «دژ» ارتش در همان يکي دو روز ابتدايي جنگ ايستاد و شهداي زيادي را تقديم کرد. 2 گردان تکاور دريايي ما در همان روزهاي اول تهاجم دشمن در خرمشهر چندين روز ايستادگي کردند و با دشمن مبارزات تن‌به‌تن داشتند. صدها دانشجوي دانشگاه افسري ارتش به فرماندهي شهيد نامجوي همان روز دوم تهاجم ارتش بعث حرکت کردند و به منطقه رفتند. لشکر 92 زرهي ما با همان تعداد تانک و توپخانه و تجهيزاتي که داشت در همان روزهاي اول مقابل دشمن ايستاد تا يگان‌هاي پشتيباني مثل لشکر 77 و لشکر 21 و ديگر يگان‌ها برسند و کمک کنند. ملت شريف‌مان حماسه‌آفريني هوانيروز را در روزهاي ابتداي جنگ را به ياد دارند. نيروي دريايي ارتش نيز با پشتيباني نيروي هوايي، در تاريخ 7 آذر 59 عمليات پيکان را انجام داد و طومار نيروي دريايي عراق را پيچيد؛ به نحوي که تا پايان جنگ، ديگر عراق چيزي به نام نيروي دريايي نداشت. در عمليات پيکان نيروي دريايي ارتش با پشتيباني خلبانان تيزپرواز نيروي هوايي با موشک‌هاي ماوريک، آنها را مورد هدف قرار دادند. علاوه بر اين‎‌ها، ارتش طرح‌هاي عملياتي مقابله با دشمن را هم داشت و آنها را به اجرا گذاشت. بايد قبول کنيم که در يک سال اول جنگ ارتش تنها بود. البته مردم نيز جانانه بودند و همراهي کردند، سپاه ما نيز در آن زمان که سپاه نوپايي بود وجودش براي صيانت از انقلاب اسلامي بود. با همه بضاعتش بود اما براي يک نبرد کلاسيک تربيت نشده بود و هنوز انسجام لازم را براي يک عمليات بزرگ نداشت. فراموش هم نکنيم که بخش قابل توجهي از نيروهاي ارتش، هنگامي‌که جنگ تحميلي آغاز شد درگير مبارزه با ضد انقلاب بودند.
مردم کردستان خواستار حضور ارتش بودند
ميزان: مبارزه با ضدانقلاب عمدتا در کردستان بود، درست است؟
امير تقي‌خاني: بله؛ کردستان براي ما عزيز بود و ما براي حفظ مردم عزيز کُرد در آنجا حضور پيدا کرديم. به جرأت مي گويم که خود مردم آنجا مي‌خواستند که ارتش بيايد و مناطق و روستاها را از محاصره ضد انقلاب نجات دهد.

مخالفت بني‌صدر با تجهيز سپاه
ميزان: سپاه با چه کيفيتي وارد جنگ شد و تاثير حضور آن چگونه بود؟
امير تقي‌خاني: سپاه در همان سال اول جنگ آموزش‌هايي را فرا گرفت و مجموعه ارتش تلاش کرد تا سپاه را به‌عنوان برادر دوست‌داشتني خود، تجهيز کند. البته مخالفت‌هاي زيادي براي آموزش و تجهيز سپاه از سوي دولت موقت و بالاخص بني‌صدر صورت مي‌گرفت. در سال دوم جنگ، سپاه به لحاظ رزمي و آمادگي بسيار تقويت شده بود و پيروزي‌هاي بزرگ رزمندگان اسلام نيز از همراي ارتش و سپاه در سال دوم جنگ رقم خورد. اگر هرکدام از اين‌ها وجود نداشتند، شک نکنيد نتيجه‌اي را که امروز گرفته‌ايم، به هيچ‌عنوان به‌دست نمي‌آورديم.
بني‌صدر فاقد هوش نظامي بود
ميزان: ايجاد اختلال در امور دفاعي از سوي بني‌صدر را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
امير تقي‌خاني: وقتي همه وقايع را کنار هم مي‌گذاريم نمي‌توانيم بگوييم بني‌صدر از سر ناداني اين کارها را مي‌کرد. بني‌صدر سپاه را تحويل نمي‌گرفت. او به هيچ‌وجه ميل به تجهيز سپاه نداشت. در يک محاسبه ساده مي‌توان گفت که عدم ميل بني‌صدر به تجهيز سپاه به معناي بي‌ميلي او به تقويت توان دفاعي بوده است. او فاقد هوش نظامي بود و به همين خاطر به نتايج بي‌خردي‌هايش فکر نمي‌کرد.
مخالفت بني‌صدر با عمليات لشکر 92 ارتش در سوسنگرد
ميزان: موردي هم پيش آمده بود که بني‌صدر با انجام اقدامي از سوي ارتش مخالفت کند؟
امير تقي‌خاني: بله؛ فرماندهي بني‌صدر بر نيروهاي مسلح، کار را براي مجموعه ارتش نيز بسيار سخت کرده بود. 25 يا 26 آبان سال 59، زماني‌که سوسنگرد در محاصره بود، قرار بر اين شد که اين حصر شکسته شود. اگر حصر سوسنگرد شکسته نمي‌شد، به نوعي خوزستان در خطر قرار مي‌گرفت. در سوسنگرد، «مردم» و «يگان‌هايي از ستادهاي جنگ نامنظم شهيد چمران که ترکيبي از تيپ 55 هوابرد، نيروي هوايي، ژاندارمري و نيروهاي سپاه بودند» در محاصره قرار داشتند. بني‌صدر بايد به ارتش مجوز مي‌داد تا يکي از تيپ‌هاي لشکر 92 را وارد کند و حصر سوسنگرد را بشکند اما اين مجوز را نداد. حضرت آقا بعد از اين کار بني‌صدر، تماسي با حضرت امام (ره) داشتند و پيگيري مستمري انجام دادند تا عمليات انجام شود. حضرت آقا ساعت 2 صبح نامه‌اي را به مرحوم قاسمي فرمانده لشکر 92 و امير فلاحي نوشتند و حکم شکستن حصر سوسنگرد به امر امام (ره) را صادر کردند. امير فلاحي فرمانده نيروي زميني و مرحوم قاسمي فرمانده لشکر 92 نيز به سبب ارادتي که به حضرت امام خميني (ره) داشتند و البته ولايتمداري‌شان، حکم ايشان را مبني بر شکستن حصر سوسنگرد بر دستور بني‌صدر ارجح دانستند و اين عمليات را انجام دادند.
«جنگ» سختي‌هاي بسيار زيادي را براي خانواده‌هاي نيروهاي مسلح به همراه داشت
ميزان: نقش خانواده‌هاي رزمندگان را در طول هشت سال دفاع مقدس چگونه ارزيابي مي‌کتيد؟
امير تقي‌خاني: ترديدي نداريم که جنگ، سختي‌هاي بسيار زيادي را براي خانواده‌هاي نيروهاي مسلح به همراه داشته است و اين خانواده‌ها در فشار روحي رواني و اقتصادي فراواني قرار داشتند. بسياري از رزمنده‌ها و شهداي ما در 8 سال دفاع مقدس نيز متکي به صبر همسر و خانواده خود بودند.
لطمه‌اي که اينجا و در شرايط فعلي از ترک جبهه به من وارد مي‌شود به مراتب بيشتر از «از دست دادن فرزندم» است
ميزان: مواردي را براي ما ذکر کنيد که رزمندگان يا فرماندهان ارتش دفاع از ميهن را به حضور در کنار اعضاي خانواده ترجيح داده باشند.
امير تقي‌خاني: به‌خاطر دارم سرگرد فرهاد احمديان رئيس ستاد تيپ 2 لشکر 23، 55 روز بود که در منطقه حضور داشت و به مرخصي نرفته بود. حتي ميل به مرخصي رفتن هم نداشت. بيش از آنکه نگران خانواده‌اش باشد نگران عمليات و رزمندگان بويژه سربازان بود. سرانجام در منطقه ماند و سرانجام در همان منطقه به شهادت رسيد. امير سرتيپ حسن براتي که فرمانده تيپ 2 لشکر 23 بود، با اينکه در عمليات‌هاي «فتح‌المبين» و «بيت‌المقدس»، دو سه بار مجروح شده بود و به زحمت مي‌توانست حرکت کند و معمولاً در طول روز، بعد از سرکشي‌هايش از منطقه با دارو و مُسکن آرام مي‌شد، مدت‌ها مرخصي نرفت و تيپ را رها نکرد. شهيد نياکي فرمانده لشکر 92 زرهي اهواز بود. در جنگ به او خبر مي‌دهند که دخترت دچار بيماري شده و اگر مي‌تواني برگرد. او نمي‌رود. يکي دو بار ديگر به او مي‌گويند «حال دخترت خوب نيست، بيايي بهتر است». شهيد نياکي مي‌گويد «اين‌جا هم من فرزنداني دارم، شما در تهران مي‌توانيد به دخترم کمک کنيد. لطمه‌اي که اينجا و در شرايط فعلي از ترک جبهه به من وارد مي‌شود به مراتب بيشتر از «از دست دادن فرزندم» است»؛ فرزند شهيد نياکي مدتي بعد از دنيا رفت ولي شهيد نياکي در منطقه ماند.

لزوم حفظ اسرار نظامي در جنگ
ميزان: عده‌اي معتقدند در زمان جنگ، آن طور که بايد و شايد اطلاع رساني‌‎هاي مربوط به وقايع جنگ براي مردم گفته نمي‌شد. يا اينکه اين اطلاعات به صورت ناقص يا بعضا وارونه انعکاس داده مي‌شد؛ نظر شما در اين رابطه چيست؟
امير تقي‌خاني: يکي از مهم‌ترين اصولي که بايد در هر جنگ و درگيري نظامي رعايت شود، حفظ اسرار نظامي است. ما بايد در زمان جنگ حساب شده عمل مي‌کرديم و در نوع اطلاعاتي که به جامعه و مردم مي‌داديم دقت لازم را انجام مي‌داديم. هرگونه حرکت محاسبه نشده ممکن بود مورد سوء‌استفاده دشمن قرار بگيرد. در هر جنگ و عملياتي، پيروزي و شکست وجود دارد. ما نمي‌توانيم ادعا کنيم که در تمام عمليات‌هاي 8 سال دفاع مقدس پيروز شده‌ايم. تشخيص اينکه آن زمان چه مقدار از حقايق جنگ بايد به مردم گفته مي‌شد، با نظر فرماندهان رده بالا و محاسبه و تاثيرات روحي و رواني برخي اخبار بود. مثلا اعلام تعداد شهدا بلافاصله پس از عمليات‌ها يا در حين انجام عمليات، اقدامي کاملاً غيرمحاسبه شده و غلط است که موجب کاهش روحيه رزمندگان و به تبع آن جامعه مي‌شود. آن زمان چگونگي رسانه‌اي شدن بسياري از اتفاقات جنگ، سعي مي‌شد مديريت شود تا در محاسبات دشمن نيز اخلال ايجاد کند. ضمن اينکه اگر قرار بود ما همه خبرهاي مربوط به عمليات‌ها را رسانه‌اي کنيم، زحمت دشمن را براي دسترسي به اطلاعات نظامي خودمان کم مي‌کرديم. البته صحنه‌هاي نبرد و شرايط بسيار دشوار بويژه در تک و پاتک براي عزيزاني که در آنجا نبودند، با عرض معذرت قابل درک نيست که الان بتوانيم به راحتي نظر بدهيم که مثلا اگر چنين و چنان مي‌کردند بهتر بود.
پس از آزادسازي خرمشهر، ما هيچ اعتمادي به خروج صدام از خاک کشورمان نداشتيم
ميزان: هرساله در ايام هفته دفاع مقدس يا سالروز آزادسازي خرمشهر، عده‌اي در محافل رسانه‌اي و تحليلي‌شان مي‌گويند که ادامه جنگ با صدام بعد از آزادسازي خرمشهر اشتباه بود. درخصوص اين ادعا براي ما صحبت کنيد.
امير تقي‌خاني: ما به چند دليل پس از آزادسازي خرمشهر نمي‌توانستيم جنگ را تمام کنيم. اولين دليل اينکه بخش قابل توجهي از خاک ما هنوز در دست دشمن بود. دومين دليل اين بود که ما هيچ اعتمادي به خروج صدام از خاک کشورمان نداشتيم. تضميني وجود نداشت. او جلوي دوربين‌هاي تلويزيوني قرارداد معتبر الجزاير را پاره کرده بود، چگونه مي‌توانستيم به خروج او از خاک کشورمان اطمينان داشته باشيم؟ چگونه مي‌توانستيم مطمئن باشيم صدام به مرزهاي بين‌المللي باز مي‌گردد؟ از نظر فرماندهان نظامي ما قطعاً بازنمي‌گشت. سومن دليل ادامه جنگ بعد از آزادسازي خرمشهر اين بود که هنوز تکليف خسارات و غرامت‌هاي ما مشخص نشده بود. چه کسي قرار بود پاسخ خانواده‌هاي شهدا را بدهد. ضمن اينکه ما نبايد فراموش کنيم صدام از پيروزي‌هاي پي‌درپي ما زخم خورده بود و به لحاظ روحي و رواني در وضعيت آشفته‌اي به سر مي‌برد و قصد داشت کاري کند که با حفظ قطعه‌اي از خاک ما بتواند توجيهي براي تجاوز داشته و پاسخ افکار عمومي را بدهد.
عده‌اي تلاش دارند عملکرد نيروهاي مسلح و تصميم‌گيرندگان زمان دفاع مقدس را زير سوال ببرند
ميزان: در زمان آزادسازي خرمشهر، چه مقدار از مساحت کشورمان دست ارتش بعث بود؟
امير تقي‌خاني: حدود 15 هزار کيلومتر مربع از خاک کشورمان در طول حمله سراسري عراق اشغال شد که در چند عمليات پي‌درپي ما بيش از دو سوم اين مقدار را پس گرفتيم و در هنگام آزادسازي خرمشهر، هنوز بخش قابل توجهي باقي مانده بود. عده‌اي تلاش دارند عملکرد نيروهاي مسلح و تصميم‌گيرندگان آن مقطع و در رأس آنها حضرت امام (ره) و رهبري را زير سؤال ببرند.
هيچ دغدغه‌اي از ناحيه نيروهاي مؤمن و انقلابي‌مان در حفاظت از ميهن نداريم
ميزان: اگر امروز به مانند 31 شهريور 59 کشورمان مورد تهاجم قرار بگيرند به نظر شما هنوز هم جوانان ما پاي کار هستند؟
امير تقي‌خاني: صددرصد. همان‌گونه که حضرت آقا اشاره فرمودند جوانان امروز ما آماده‌تر و دلداده‌تر به انقلاب هستند و مهياي جانفشاني براي مرز و بوم ايران اسلامي هستند. جوانان ما در نيروهاي مسلح در صورت جدي شدن هرگونه تهديدي، با صلابت‌تر، شجاعانه‌تر و ولايتمدارانه‌تر از 8 سال دفاع مقدس، ايستاده‌اند و اجازه هيچگونه تعدي به دشمن را نخواهند داد. ما هيچ دغدغه‌اي از ناحيه نيروهاي مؤمن و انقلابي‌مان در حفاظت از ميهن نداريم. قالب افسران و فرماندهان امروز ارتش، تربيت‌شدگان بعد از انقلاب هستند.
داوطلبان بسياري از مجموعه ارتش براي دفاع از حرم اهل بيت (ع) ثبت نام کرده‌اند
ميزان: يکي از مهمترين مباحث مطروحه در حوزه دفاعي و امنيتي طي ساليان گذشته بحث دفاع از حرم اهل بيت (ع) در سوريه بوده است. در اين خصوص و در رابطه با نقش ارتش در دفاع از حريم اهل بيت (ع) براي ما بگوييد.
امير تقي‌خاني: در حال حاضر داوطلبان بسياري از مجموعه ارتش جمهوري اسلامي ايران براي دفاع از حرم اهل بيت (ع) ثبت نام کرده اند و دائما اصرار دارند که ما را به سوريه اعزام کنيد. خُب، طبيعتاً اين امر امکان‌پذير نيست. به دليل اينکه ظرفيت آنجا اجازه نمي‌دهد اين همه داوطلب به آنجا بروند. ضمن اينکه ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز در راه دفاع از حرم اهل بيت (ع) در سوريه، چندين شهيد را تقديم کرده است.
مدافعان حرم ارتش و سپاه تماماً نيروهاي داوطلب هستند
ميزان: با اين حساب، هيچ‌گونه فشار و اجباري براي اعزام نيروها به سوريه وجود ندارد، درست است؟
امير تقي‌خاني: يقينا؛ مدافعان حرم ارتش و سپاه تماماً نيروهاي داوطلبي هستند که با خواهش‌ها و درخواست‌هاي متعددي به سوريه رفته‌اند. نه تنها هيچ اجبار و فشاري در کار نبوده بلکه صد در صد از روي عشق و علاقه عازم اين سفر الهي شدند. اگر زندگينامه شهداي مدافع حرم را بخوانيم متوجه عشق آنها به حفظ حريم ولايت مي‌شويم.

در نيروهاي مسلح نه تنها هيچ‌کس حقوق نجومي نمي‌گيرد
ميزان: ارتشي‌ها حقوق نجومي هم مي‌گيرند؟
امير تقي‌خاني: خير. در نيروهاي مسلح نه تنها هيچ‌کس حقوق نجومي نمي‌گيرد. بلکه با احتساب مسئوليت و جايگاه شغلي، تحصيلات، سن خدمتي و ديگر فاکتورهاي مهم، حقوق‌شان از حد متعارف نيز پايين‌تر است اين در حالي‌که است که جان خود را در طبق اخلاص نهاده‌اند تا در لحظه نياز تقديم اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران کنند.
نمي‌توانيم بگوييم حالا که جنگي نداريم پس نبايد پادگان‌هاي‌مان پُر از سرباز باشد
ميزان: امير، کمي در خصوص خدمت سربازي برايمان صحبت کنيد. به نظر شما هنوز هم ضرورت خدمت وظيفه در کشور وجود دارد؟
امير تقي‌خاني: صددرصد. اولا بايد بگويم که تقدس خدمت سربازي بايد حفظ و تقويت شود. ارتش و نيروهاي مسلح همواره خود را براي روز مبادا آماده مي‌کنند. اگر اين روز فرا برسد و مهيا نباشيم، نمي‌توانيم براي قرارگرفتن سيل عظيم جمعيت پشت ارتش و سپاه در لحظه وقوع بحران و نهايتا تحميل جنگ تصميم صحيحي و به موقعي بگيريم. اين پشتوانه بايد از قبل فراهم باشد تا براي روز نياز جواب دهد. نمي‌توانيم بگوييم حالا که جنگي نداريم پس نبايد پادگان‌هاي‌مان پُر از سرباز باشد. اگر استعداد نيروي انساني ما در مرزها کم شود، فرصتي را براي دشمن جهت ضربه زدن پديد آورده‌ايم. اگر قرار بر تصرفي باشد با سرباز است. قرار بر دفاع باشد با نيروي انساني است. من شديداً با اين حرف که «2 سال سربازي، هدر رفتن عمر است» مخالفم. ما سعي مي‌کنيم نگاه به سرباز بر اساس تخصص و نياز يگان‌ها باشد. من خودم مي‌دانم در يگان‌هاي مرزي و پادگان‌هاي دورافتاده ما هستند کساني که خدمت کردنشان در آن منطقه با توجه به تخصص آنها تعجب آور است. اما اينکه يک سرباز بگويد حتماً من را در رشته‌اي که در آن تبحر دارم در پادگان مورد استفاده قرار دهيد، نشدني است. سعي شده اين کار انجام شود اما با توجه به «شرايط پادگان‌ها» و «مسئوليت‌هاي موجود»، لزوماً براي همه اين امکان وجود ندارد که در رشته خودشان در يگان‌ها بکار گرفته شوند.
شرايط امروز سربازي با 30 سال و حتي 15 سال قبل متفاوت است
ميزان: چه اقداماتي را در راستاي بهبود شرايط سربازي انجام داده‌ايد؟
امير تقي‌خاني: مجموعه نيروهاي مسلح امروز سعي مي‌کنند سربازان را نسبت به نظام، انقلاب و اسلام خوش‌بين کنند. طبيعتا سربازي که در مناطق مرزي خدمت مي‌‍کند از مرخصي‌‌هاي خاص خود استفاده مي‌کنند. ميزان خدمت سربازان ما در مناطق مرزي هم نسبت به ساير مناطق کشور کمتر است. البته نبايد از اقدامات فرهنگي مجموعه‌هاي نيروهاي مسلح براي سربازاني که در مناطق مرزي فعاليت ‌مي‌کنند غافل شويم. «برگزاري جشن‌هاي سربازي»، «حضور روحاني در مناطق و پادگان‌ها»، «صحبت‌ها و رفتارهاي پدرانه يک فرمانده»، «کارهاي تربيتي و نماز آموزي»، «سوادآ‌موزي» و ... از جمله اين اقدامات فرهنگي هستند. شايد جالب باشد بدانند که در مجموعه ارتش از بدو انقلاب تا امروز صدها هزار نفر تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و با سواد شده‌اند. آموزش‌هاي فراواني در طول دوران خدمت به سربازان ارائه مي شود. بسياري از سربازان در پادگان‌ها، در تخصص‌هايي مثل «مکانيکي» و «رانندگي» و «برقکاري»، «هنري» و «مهندسي» را به‌کار گرفته مي‌شوند و همين کسب تجربه، تخصص او را تقويت مي‌کند که در آينده زندگي‌اش کمک‌حال او مي‌شود. شرايط امروز سربازي با 30 سال و حتي 15 سال قبل متفاوت است. در هر دوره مي‌بينيم که تيم‌ها و گروه‌هاي مختلفي، اقداماتي را در راستاي مهيا کردن بهتر شرايط سربازي فراهم مي‌کنند. اين مهيا کردن شرايط البته نبايد به معناي راحت کردن سربازي تلقي شود. سربازي که در دوران خدمتش مسائل شرعي و ديني، ضروريات اخلاقي و رفتاري، مقدمات اصول نظامي براي دفاع از دين و خدمت به ميهن و احترام به قانون، اجتماع و سلسله مراتب را مي‌آموزد، ياد مي‌گيرد کجا صحبت کند کجا صحبت نکند، ساعت‌ها در گرما و سرما سرپا مي‌ايستد و پاسداري مي‌دهد، در اوج سرماي نيمه شب بلند مي‌شود و نگهباني مي‌دهد، در مانور شرکت مي‌کند و مأموريت‌هاي مختلف را انجام مي‌دهد،‌ بعد از دو سال خدمت در مقابله با سختي‌ها با آن آدم 2 سال پيش تفاوت‌هاي بسيار زيادي دارد. ما تا سختي نکشيم قدر عافيت را نمي‌دانيم. «چگونگي معاشرت کردن، سحرخيز شدن، نمازخوان شدن، نمازها را به وقت خواندن و آشنايي با مسائل فرهنگي و عقيدتي» از جمله اموري است که به سربازها دردوران سربازي مجددا آموزش داده مي‌شود و بر روي آنها تمرين صورت مي‌گيرد.

قبول داريم که حقوق سربازان پايين است
ميزان: باتوجه به افزايش قيمت‌ها در سطح کشور، حقوق سربازان را پايين نمي‌دانيد؟
امير تقي‌خاني: قبول داريم که حقوق سربازان پايين است اما فراموش نکنيم که افزايش حقوق نيازمند بودجه است. ما به لحاظ پولي و بودجه‌اي در شرايطي نيستيم که به يکباره حقوق سرباز را به يک ميليون تومان برسانيم.
اقداماتي انجام شده که تبعيض‌ها در نگاه به سربازان از بين برود
ميزان: بعضا ديده شده که سربازها به تبعيض‌هايي که در بکارگيري آنها در معاونت‌هاي مختلف اعمال شده، معترض بوده‌اند. ارتش در راستاي از بين بردن اين تبعيض‌ها چه اقداماتي را انجام داده است؟
امير تقي‌خاني: در مجموعه ارتش اقداماتي انجام شده که تبعيض‌ها در نگاه به سربازان از بين برود. اين اقدامات از سوي سامانه فرماندهي ارتش و مجموعه عقيدتي سياسي درحال انجام است که تبعيض‌ها ريشه‌کن شود. اگر هم مواردي ديده شود، راه‌هايي براي اعتراض و بررسي مجدد وضعيت سربازان وجود دارد. از جمله ديدارها و ملاقات‌هاي عمومي و اختصاصي با فرماندهان، روحانيون، صندوق‌هاي شکايات، بازرسي‌هاي برنامه‌ريزي‌شده و غيرمترقبه ...
فرماندهاني که تماس مي‌گرفتند و توصيه مي‌کردند با فرزند من همانند ساير سربازها برخورد کنيد
ميزان: تا کنون پيش آمده که يک آقازاده در مناطق مرزي خدمت کند؟
امير تقي‌خاني: اگر منظورتان فرزندان رده‌هاي بالاي کشوري و لشکري است، بله. فرزندان فرماندهان عالي رتبه ارتش و نيروهاي مسلح را ديده‌ام که در مناطق مرزي خدمت مي کردند. بعضا نيز پيش مي‌آمد که اين فرماندهان تماس مي‌گرفتند و توصيه مي‌کردند با فرزند من همانند ساير سربازها برخورد کنيد. تعداد قابل توجهي از اين موارد ديده‌ام. حتي توصيه کرده‌اند که «نگذاريد پسرانمان عقب بيايند، بگذاريد همانجا خدمت کنند و سرما و گرما را بچشند».
خيلي دوست داشتم پسر بزرگم معاف نشود
ميزان: امير چند فرزند داريد؟ پسران خودتان به خدمت رفته‌اند؟
امير تقي‌خاني: من 2 پسر دارم. 1 پسرم به دليل حضور 50 ماهه‌ام در دفاع مقدس معاف شد. اما به فرزند کوچکترم که اتفاقاً روحيه بسيجي دارد و بايد به خدمت برود گفته‌ام «بعد از اتمام درس تا عالي‌ترين مرحله، بايد خدمت بروي» که البته خودش هم ميل به خدمت سربازي در مناطق مختلف را دارد. اتفاقاً خيلي دوست داشتم پسر بزرگم هم معاف نشود. به او مي گفتم «اگر دست من بود و مي‌توانستم، تو را حداقل 2 ماه به دوره آموزشي مي‌فرستادم.»
ميزان: در هفته‌اي که گذشت، رزمايش حيدر کرار نيروي زميني ارتش در غرب کشور برگزار شد. پيام اين رزمايش در برهه فعلي چه بود؟
امير تقي‌خاني: ارتش در طول سال، صدها رزمايش را طراحي و اجرا مي‌کند که اين رزمايش‌ها براي تقويت آمادگي روحي و رزمي نيروهاست. اغلب اين رزمايش‌ها در تقويم ساليانه تمرينات آموزشي ارتش پيش‌بيني شده است. پيام رزمايش اخير در غرب کشور نيز اين است که «مردم خيالتان از بابت نيروهاي مسلح راحت باشد، آنها محکم ايستاده‌اند و شما هيچ دغدغه‌اي از بابت مرزهايتان نخواهيد داشت.»

خاطره مصاحبه با رهبر انقلاب در تبريز
ميزان: شما ساليان سال است که اجراي برنامه‌هاي مهم ارتش همچون رژه يا مراسم‌هايي که فرمانده معظم کل قوا در آن حضور دارند را بر عهده داريد. چگونه شد به اجرا روي آورديد؟
امير تقي‌خاني: سابقه اجراي من به قبل از انقلاب و زمانيکه 15-16 سال سن داشتم برمي‌گردد. شغل پدر من نظامي بود. آن زمان ما در پايگاه شکاري همدان زير نظر اساتيدي همچون مرحوم حاج احمد کرماني و دکتر حبيبي، قبل از سروع سخنراني وعاظ، متن‌ها و اشعاري را درباره حماسه حسيني و عاشورا مي‌خوانديم که مورد استقبال حاضران قرار مي‌گرفت. از همان زمان به اين کار علاقه داشتم. سال 72 زمانيکه لشکر 21 مدت کمي بود که به تبريز منتقل شده بود، حضرت آقا در يک صبحگاه مشترک در تبريز حضور پيدا کردند و اتفاقا در همان مراسم هم لقب «لشکر 21 حمزه سيدالشهداي آذربايجان» را تصويب کردند. مجري آن مراسم من بودم. قبل از آنکه به پشت ميکروفون بروم به مسئولان گفتم که ببينند اگر حضرت آقا اجازه مي‌دهند با ايشان يک مصاحبه‌اي بگيريم. پشت ميکروفون رفتم و شروع به خواندن متن کردم. حضرت آقا محبت کردند و خطاب به امير شهبازي، نسبت به بنده ابراز محبت کردند. همانجا امير شهبازي به آقا گفتند «بله، او جواني در مجموعه عقيدتي سياسي است و اتفاقا مي‌خواهد با شما هم مصاحبه‌اي داشته باشد». آقا فرمودند: «خُب، اينجا که نمي‌شود، عيب ندارد، بگوييد ايشان به منزل آقاي ملکوتي بيايد». خلاصه ما به منزل آقاي ملکوتي رفتيم و در تجليل از نقش لشکر 21 حمزه در دوران دفاع از نگاه ايشان شد. تفقد رهبري به بنده، سال 81 و 82 در زاهدان و قزوين، سال 85 در شاهرود، سال 87 در شيراز و از همه شيرين‌تر سال 94 نه فقط به حقير بلکه بيشتر به مجموعه نيروي دريايي به دليل زحمات بي‌شمارشان و مجموعه ارتش، تکرار شد.
بنده جزئي از يک ارتش سرافراز هستم که حضرت آقا بسيار خوب آن را مي‌شناسند
ميزان: داستان تشويق و تقدير ويژه فرماندهي معظم کل قوا از اجراي شما در نوشهر چه بود؟
امير تقي‌خاني: تصور مي‌کنم بيش از آنکه به تقدير حضرت آقا از اين سرباز کوچک پرداخته شود، بهتر است، به عمق دقت و نگاه زيباي رهبر معظم انقلاب اسلامي به جزئيات يک مراسم باشکوه نظامي بپردازم. اگرچه حضرت آقا براي متون و اشعار زيبايي که قرائت شد، حقير را در کلامشان و چهره خوشحال و تبسم زيبايشان مورد لطف قرار دادند اما به نظر بنده اولا ايشان ارتش جمهوري اسلامي را مورد لطف و محبت پدرانه قرار دادند. بنده جزئي از يک ارتش سرافراز هستم که حضرت آقا بسيار خوب اين ارتش را مي‌شناسند و بارها در کلام‌شان از سربلندي اين ارتش در آزمون‌هاي مختلف ياد گرفته‌اند. بنابراين تقدير از اين بنده، قطعا تقدير از خانواده بزرگ ارتش بود که در اين قالب بروز و ظهور يافته است. علاوه بر اين، چون اشاره به نوشهر و مراسم فارغ‌‌التحصيلي داشتيد، عرض مي‌کنم که ايشان بيش از ده بار از بخش‌هاي مختلف مراسم و رزمايش دريايي ساحلي و بازديدهايي که داشتند، ارتش و نيروي دريايي ارتش را در سال 94 و در نوشهر مورد تفقد قرار دادند. مي‌خواهم اينگونه نتيجه‌گيري کنم که بايد بباليم به وجود چنين رهبر و فرماندهي که نه فقط در امور کلان و سرنوشت ساز نظام مقدس اسلامي و نه فقط در فرماندهي بي‌بديل نيروهاي مسلح، بلکه با اشراف بر امور ادبي، هنري و جزئيات يک مراسم بزرگ نظامي، نقطه نظرات، نگاه و تدابيرشان اميدبخش و موجب تقويت انگيزه‌هاي روحي و رزمي سربازان ولايت مي‌شود.

اتاق‌هاي کوچک؛ اتفاقات بزرگ
امير شاهين تقي‌خاني سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس در پايان بازديد از تحريريه خبرگزاري ميزان و گفت‌وگو با خبرنگاران ميزان در دفتر يادبود اين خبرگزاري نوشت:
از حضورم در خبرگزاري ميزان بسيار مسرورم زيرا از ديدن برادران و خواهراني که با عشق به حرفه مقدس اطلاع رساني و براي ارتقاي آگاهي و البته بينش مردم رسالت عظيم خبر رساني را انجام مي‌دهند به خود باليدم که در نظام مقدس جمهوري اسلامي و نه فقط در ارتش سرافراز اسلام که در خبرگزاري ميزان نيز سربازاني علاقمند و عاشق براي حفظ و اعتلاي نام جمهوري اسلامي تلاش مي‌کنند. عبارت زيبايي که امروز شنيدم «اتاق هاي کوچک؛ اتفاقات بزرگ» شعار نبود بلکه واقعيتي است که از دل اين عزيزان و ارتباط و تعامل دلسوزانه آنها بيرون مي آيد و ان شاءالله ثمره‌اش اتحاد، همبستگي، اعتقاد و پايبندي بيشتر مردم عزيزمان به آرمانهاي بلند امام خميني (ره) و رهبر عزيز انقلاب اسلامي امام خامنه‌اي عزيز باشد. گرامي باد ياد و خاطره شهداي ميهن اسلامي و جنگ تحميلي.
تصاوير بازديد سخنگوي ارتش از خبرگزاري ميزان
گفت‌وگو: وحيد عظيم‌نيا - حسين چخماقي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال کارگران خوب است!

۱. فروردین ۱۴۰۱ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ابلاغ شد و دیروز در دیدار با کارگران، ایشان به صراحت از اجرا نشدن این سیاست‌ها – با وجود دستور رئیس‌جمهور برای تهیه آیین‌نامه - انتقاد کردند. هدف کلی از اجرای این سیاست‌ها «رفع فقر و تأمین رفاه عمومی» است و از «یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای» و «متناسب‌سازی حقوق شاغلین، بازنشستگان و بیکاران» تا «رفع تبعیض در بهره‌مندی از منابع عمومی» و «حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه» و «کاهش فاصله طبقاتی با هدفمندسازی یارانه‌ها» و... را در بر می‌گیرد. اگر چه عموم جامعه از اجرای چنین سیاست‌هایی نفع می‌برند اما گروه اصلی هدف، اقشار فرودست و مستضعف با کم‌ترین درآمدها هستند که در دهه اخیر بیشترین آسیب را از تلاطم‌های اقتصادی - ناشی از تحریم‌های خارجی و بی‌تدبیری‌های داخلی - دیده‌اند. بخش عمده این گروه را کارگران - به‌ویژه حداقل‌بگیران - تشکیل می‌دهند.

۲. نیمه‌های فروردین بود که وزیر کار بخش‌نامه دستمزد ۱۴۰۳ کارگران را برای اجرا ابلاغ کرد اما این پایان ماجرا نبود و بحث‌ها همچنان ادامه دارد. جلسات تعیین دستمزد در اسفند ماه ۱۴۰۲ همزمان شد با پویش‌های مجازی و رسانه‌ای در حمایت از افزایش قانونی حقوق کارگران. قانون بر هم‌خوانی حقوق کارگران با «نرخ تورم» و «سبد معیشت» تأکید دارد و بی‌توجهی به این دو مؤلفه از سوی نمایندگان دولت و  کارفرمایان - یعنی دو ضلع از سه ضلع جلسات تعیین دستمزد - و همچنین بی‌اعتنایی به نظرات جامعه کارگری، سبب شد تا در نهایت بدون حضور نمایندگان کارگران، برای میزان افزایش حقوق این قشر در سال ۱۴۰۳ ناعادلانه تصمیم‌گیری شود؛ اقدامی که برخی آن را خلاف قانون می‌دانند. این خط اما با یک خبر دیگر ادامه یافت: «وزیر کار از طی شدن مراحل پایانی لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال آینده و واگذاری تصمیم‌گیری آن به مجلس خبر داد»؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، به نظر می‌رسد نمایندگان جامعه کارگری را برای همیشه از فرآیند تعیین حداقل دستمزد حذف می‌کند.

۳. رهبر انقلاب اسلامی مثل همیشه بر ارزش ذاتی کارگر - که برآمده از ارزش ذاتی کار و عمل در اسلام است – تأکید کردند و از تأثیر بزرگ بهبود حال جامعه کارگری - که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند - در بهبود حال کل جامعه سخن گفتند؛ همان‌طور که بارها به تأثیر متقابل آن با وضعیت تولید اشاره کرده‌اند. بهبود حال جامعه کارگری در داشتن امنیت شغلی است؛ در نداشتن دغدغه‌های معیشتی است؛ در دریافت دستمزد کافی و حقوق و مزایای قانونی است؛ در رعایت مصوبات حمایتی مثل طبقه‌بندی مشاغل و ارتقای شغلی و... از سوی کارفرمایان است؛ نه این که مجبور باشد برای احقاق حقوق قانونی‌اش در سرمای زمستان و گرمای تابستان - و برای این که صدایش را به جایی برساند - تجمع کند و در نهایت هم نیش و کنایه و برچسب بخورد؛ و درست زمانی که کمرش زیر بار هزینه‌های یک زندگی حداقلی خم شده و هنوز داغ مصوبه افزایش سن بازنشستگی سرد نشده، با برخی مواضع نه‌چندان اصولی وزارت کار هم مواجه شود! کاش ببینند و قدر بدانند که همین کارگر با تمام کم‌لطفی‌ها باز پای کشورش ایستاده است.

مصطفی لشکری

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • فرمانده کل ارتش: ایران به هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد موشک می‌زند/ اگر باز هم خطایی سر بزند قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم/ زوایای مختلف عملیات‌ها 10 تا 20 سال بعد گفته می‌شود
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • جمهوری اسلامی پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهد داد
  • فرمانده کل ارتش: عملیات وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق
  • حال کارگران خوب است!