Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرا هر ساله درست در ماه های محرم و صفر تنها فیلم های مختارنامه و شب دهم به نمایش گذاشته می شود؟چرا نه فقط در همین دو ماه بلکه در تمام سال روی پرده های سینما درس هایی از سیره اهل بیت به منظور تقویت سبک زندگی صحیح در خانواده و اجتماع ساخته و پرداخته نمی شود؟چرا با وجود این ویژگی های ممتاز نهضت عاشورا که جنبه های هنری و نمایشی و تصویری بی نظیری و بکری دارد ،تا این حد کمرنگ و ضعیف در سینما ظاهر می شود؟!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیک دانشجو امروزه نقش و تاثیر سینما و تلویزیون در تمامی نهادهای زندگی بشر بر همه روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه، وقت و انرژی که برای تولید فیلم در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا صرف می‌شود، حاکی از آن است که نتیجه قطعی تاثیر سینما در حوزه‌های مختلف به اثبات رسیده است.

همگان می‌دانیم سینما برگرفته از مسائل جامعه‌شناختی و موضوعاتی است که در دل جامعه وجود دارد. با این وجود این مسئله در جهان یا دست کم در ایران کمتر مورد تحقق قرار گرفته است، چراکه یکی از مهم ترین الگو های فرهنگ پذیری در جامعه اسلامی این کشور فرهنگ عاشوراییست و مقصود از این، مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف و انگیزه‏ ها، شیوه ‏های عمل، روحیات واخلاقیات والایی است که در نهضت کربلا گفته شده یا به آن ها عمل شده یا در حوادث آن ‏نهضت، تجسم یافته است و در عصر حاضر شاهدیم که بیشترین هزینه ها صرف ساخت فیلم هایی با ژانر و محتوای طنز،عاشقانه و اکشن می شود.

همچنین جای بسی تاسف است که با گذشت بیش از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰ فیلم با موضوعیت نهضت عاشورا ساخته شده است. می توان قدرتمندانه گفت که فداکاری در راه مکتب،آزاده زندگی کردن،احیای امر به معروف و نهی از منکر،بردباری،وفاداری،پایبندی به نماز،شهادت و نترسیدن از مرگ،جوانمردی ، بزرگواری،ادب، مردانگی،فرزانگی،ظلم ستیزی،دلاوری و حفظ عفاف و پاسداری از حجاب گوشه ای از درس های دریای بی کران نهضت عاشوراست که بی شک بکارگیری این موضوعات پایه ای در جامعه می تواند تحول بزرگی را در سبک زندگی اقشار مختلف جامعه به وجود بیاورد.

در همین نقطه باید دانست یکی از ماندگارترین و مهم ترین پیام های عاشورا که می تواند در قالب فیلم و سریال نجات بخش یک جامعه باشد و برای تمام بشریت در طول تاریخ،چه مسلمان و چه غیرمسلمان،آموزنده و زندگی ساز باشد،این جمله امام(ع) است که فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.» امام(ع) در این جمله به این نکته اشاره می کند که انسانیت یک ملاک بسیار ارزشمند است و جدای از هر دین و مسلک که انسان ها از آن پیروی می کنند حال مؤمن به خداوند باشند و یا کافر!

یک گوهر درونی در وجود تمام آن هاست، به نام انسانیت که اگر هر فرد به آن مراجعه کند، می تواند راه درست و حقیقت را پیدا کند و حق و ناحق را به واسطه همین گوهر درونی تا حدود زیادی تشخیص دهد.در جای دیگر ایشان فرمودند: «دین لغلغه دهان شما نباشد.» یعنی به مسایل دین به صورت ظاهری نگاه نکنید بلکه تلاش کنید تا آن را در زندگی خود متبلور و متجلی کنید. نمود حضور دین در زندگی ایشان،بزرگی روح، عزت و کرامت انسانی، به اسارت نگرفتن روح انسان در دام خواهش ها و وسوسه ها و تسلیم نشدن در برابر آنچه انسانیت و روح انسانی را ذلیل می کند، خواهد بود. به همین دلیل است که امام(ع) می فرماید: «مرگ در مسیر عزت،حیات جاودان است.»

حال آنکه بجای بهره گیری از این درس های بی بدیل به ساخت فیلم های تکراری و سرگرم کننده می پردازیم که در برخی مواقع نه تنها باری بر درخت دانایی انسان نمی افزاید بلکه مسبب به بطالت گذشتن گوهر گران بهای وقت می شود!

به راستی چرا چنین می شود؟چرا هر ساله درست در ماه های محرم و صفر تنها فیلم های مختارنامه و شب دهم به نمایش گذاشته می شود؟چرا نه فقط در همین دو ماه بلکه در تمام سال روی پرده های سینما درس هایی از سیره اهل بیت به منظور تقویت سبک زندگی صحیح در خانواده و اجتماع ساخته و پرداخته نمی شود؟چرا با وجود این ویژگی های ممتاز نهضت عاشورا که جنبه های هنری و نمایشی و تصویری بی نظیری و بکری دارد ،تا این حد کمرنگ و ضعیف در سینما ظاهر می شود؟!

همه این ها حکایت از آن دارد که پی ریزی محوریت ساخت فیلم سینمایی،سریال و نمایش در قالب مناسبت‌ ها، کج گذاشته شده است و برای بهبود آن احتیاج به هدف گذاری و مدیریت فرهنگی داریم.در حقیقت نیازمند پرورش الگویی هستیم که بتواند این ذهنیت و برداشت مخاطب امروز را از کلیشه و محتواهای تکراری به دنیایی از هنر‌های خلاقانه، تازه و عبرت آموز و زندگی ساز ببرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر؛ سردار حسین زارع کمالی ظهر یکشنبه در دیدار با محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران کشور را با تاکید بر اینکه کشور درگیر جنگ مستقیم اقتصادی است مورد اشاره قرار داد و افزود: کارگران سردمداران این جنگ هستند.

وی با اشاره بر آمادگی سپاه و مجموعه بسیج استان در جهت تحقق بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: استعدادها و نخبه‌های فراوانی در جامعه کارگری استان وجود دارد که این استعداد نیاز به توجه، شناخته شدن و استفاده حداکثری از ظرفیت آن در جهش تولید است. جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است.

زارع کمالی همچنین بسیج کارگری و شکل گیری پایگاه مقاومت بسیج در واحدهای تولیدی را از ظرفیت‌هایی برشمرد که می‌توان در جهت ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی کارگران مورد استفاده قرار داد.

وی توجه به حقوق و مزایای کارگران و رسیدگی به معیشت آنها را از اولویت‌های کارفرمایان برشمرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز باید دغدغه‌هایی که برای یک کارفرما در حوزه تولید به وجود می آیند بکاهند و بیشترین فکر کارفرما استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه جهت تولید و در نتیجه رسیدگی بیشتر به معیشت کارگران باشد.

کد خبر 6091013

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان‌رضوی مطلوب است
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا
  • ریشه‌یابی علل کمبود مدافعان چپ ممتاز در فوتبال مدرن
  • عصبانیت ستاره یونایتد: دست از آزارم بردارید
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)