Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@00:56:55 GMT

بارش پاييزه کاهش مي‌يابد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۷۷۳۲

بارش پاييزه کاهش مي‌يابد

خبرگزاري آريا - رئيس پژوهشکده اقليم‌ شناسي از کاهش مجموع بارش کشور در فصل پاييز خبر داد و نسبت به ضرورت مديريت واقع‌بينانه منابع آب کشور هشدار داد.
مجيد حبيبي نوخندان در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن پيش‌بيني وضعيت بارشي کشور طي ماه‌هاي آينده اظهار کرد: انتظار مي‌رود در نيمه اول مهرماه بارش‌هايي در حد نرمال در استان‌هاي ساحلي خزر به ويژه نيمه غربي و مناطق شمالي شمال غرب کشور رخ دهد اما مجموع بارش فصل پاييز در سطح کشور به ويژه در جنوب غرب به کمتر از ميانگين بلندمدت گرايش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارش پاييزه در نوار شمالي کشور در حد نرمال خواهد بودوي با بيان اينکه بارش پاييزه در نوار شمالي کشور بدون تاخير آغاز شده است، گفت: انتظار مي‌رود در يک ماه آتي شرايط بارشي در مناطق مذکور به ويژه نيمه غربي سواحل درياي خزر در حد نرمال و حتي قدري بيش از نرمال باشد. اين وضعيت کمابيش تا پايان فصل پاييز در اين نواحي پايدار خواهد بود و مجموع بارش پاييزه در استان‌هاي ساحلي درياي خزر در حدود ميانگين بلندمدت پيش‌بيني مي‌شود.
استان‌هاي دچار خشکسالي در سال آبي جديد رئيس پژوهشکده اقليم‌ شناسي گفت: بارش چندان مناسبي براي سال زراعي 97-96 در استان‌هاي واقع در جنوب غرب کشور پيش‌بيني نمي‌شود به طوري که استان‌هاي بوشهر، فارس، خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري و ايلام با خشکسالي مواجه خواهند شد. بارش در ساير استان‌هاي کشور متمايل به کمتر از ميانگين بلندمدت خواهد بود.
حبيبي نوخندان تاکيد کرد: شرايط کنوني مديريت واقع بينانه منابع آب در حوضه‌هاي آبريز کشور به خصوص براي تامين آب کشاورزي و شرب فصل‌هاي بهار و تابستان سال آتي را مي‌طلبد.
وضعيت دماي کشور در فصل پاييز اين کارشناس سازمان هواشناسي در پايان با اشاره به پيش‌بيني دماي کشور در پاييز سال جاري گفت: ميانگين ماهانه دماي کشور در ماه‌هاي آغازين پاييز به استثناي مناطق شرقي کشور بين0.5 تا 1.5 درجه بيش از ميانگين بلندمدت خواهد بود که در ابتداي فصل زمستان با قدري تعديل نرمال مي‌شود و حتي در برخي مناطق به کمتر از نرمال متمايل خواهد شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا هشتم اردیبهشت‌ماه معادل ۲۶.۵۷ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۹.۰۳ میلیارد مترمکعب بود، ۸ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۶.۵۲ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایسنا،حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۴ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱میلیمتر) ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900458

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • بهاران پربارش فارس
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان