Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب درسی دینی گفت: می دانیم که بر اساس روایات، اصحاب امام زمان 313 نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نشست خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام محرم اظهار کرد: امسال توانستیم علی رغم همه کاستی ها و مشکلات کتب پایه یازدهم در دوره نظری و فنی را از نو تدوین و سپس منتشر و توزیع کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

138 میلیون جلد کتاب تولید کردیم که تا کنون 128 میلیون جلد آن توزیع شده است لذا 10 میلیون کتاب اضافه چاپ شده که ضریب اطمینانی است تا در مواردی خاص اگر لازم شد مورد استفاده قرار بگیرد.

کتب گویا تا 15 آبان در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد

چاپ کتابهای جدیدالتالیف برای معلمان هر درس

وی افزود: تا پایان مهرماه تولید برخی اجزای بسته آموزشی و کتب گویا که شنیداری هستند نیز به اتمام رسیده و تا 15 آبان در دسترس دانش آموزان قرار می‌گیرند.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه امسال کتب جدیدالتالیف را برای معلمان همان دروس هم چاپ کردیم گفت: تولید محتوای الکترونیکی هم اتفاق افتاده و معلمان ما در معرض آموزش هستند. این محتوا را علاوه بر سایت دفتر تالیف، بر روی شبکه رشد هم بارگذاری خواهیم کرد و معلمان می توانند خود کتاب، روش های تدریس و بودجه بندی دروس را به صورت آنلاین ملاحظه کنند. تنها سایت معتبر کتب درسی سامانه اداره کل تدوین، چاپ و نشر کتب درسی است.

تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب‌های دینی ذکر نشده /عده‌ای بی‌انصافی می‌کنند

محمدیان درباره اخباری مبنی بر درج تعداد و محل زندگی اصحاب امام زمان در کتاب درسی دینی گفت: می دانیم که بر اساس روایات اصحاب امام زمان 313 نفر هستند و در برخی روایات هم آمده است که از کجا بر می خیزند، اما این موارد مربوط به کتب درسی نیست.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای بی‌اخلاق و بی‌انصاف هستند که نمی‌خواهند آنچه واقعیت است منعکس شود. آنچه در بیرون منتشر شده متعلق به ما نیست و بیرون بایدپاسخگو باشد. اخباری درباره کتاب «لک لکی در کار نیست» هم چند ماه پیش مطرح شد که مربوط به ما نبود. ما مسوولیت مواردی را می پذیریم که خودمان آن را تولید کرده باشیم.

هر کتاب درسی 5 سال پس از تدوین به صورت آزمایشی تدریس می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اعلام این که 30 مهر همایش تجلیل از مولفان کتب درسی برگزار می‌شود، درباره طرح انتقادات نسبت به محتوای قدیمی کتب درسی عنوان کرد: کتاب درسی یکبار برای همیشه تدوین نمی شود. هر کتاب درسی را برای مدت پنج سال تدوین می کنیم که مورد بازنگری هم قرار می گیرد. وقتی کتاب تدوین می‌شود در طول پنج سال اجرای آزمایشی ارزیابی شده و اگر لازم بود مشمول اصلاح و تغییر می‌شود.

وی افزود: اگر تاریخ مصرف کتابی هم تمام شود از نو تالیف می‌شود. آموزش و پرورش زمانی گرفتار یک تاخیر تاریخی شده بود. کتب ریاضیات ما سال 89 تغییر کرد، اما 30 سال قبل از آن تغییر نکرده بود. همان زمان همه گفتند کتاب مشکل است و علت این بود که اولیاء و معلمان با همان کتاب قدیمی درس خوانده بودند.

کتب درسی، سلیقه‌ای تدوین نمی‌شود


محمدیان با تاکید بر اینکه کتب درسی باید منطبق با سند تحول بنیادین باشند گفت: تدوین برنامه درسی مبتنی بر نیازهاست و این نیازها سلیقه‌ای نیست و در مراجع قانونی تعیین می شود که از جمله آنها می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. مواردی چون وحدت ملی و کمبود آب نمونه این سیاست هاست که وارد کتب درسی شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: منبع دوم نظر کارشناسان و منبع سوم علائق و نیازهای دانش آموزان و منبع چهارم نیازسنجی از بازار کار و اقتصاد است. باید این نیازها را طبقه بندی و به زبان برنامه درسی ترجمه کنیم.

وجود روزانه ده‌ها درخواست برای ورود برخی مفاهیم به کتب

کتاب درسی صفحه نیازمندی روزنامه نیست

محمدیان با بیان اینکه روزانه دهها درخواست داریم برای آنکه مفاهیمی وارد کتب درسی شوند اما باید همه اینها را متناسب سازی کرد و طبق برنامه درسی در کتب گنجاند اظهار کرد: نمی توانیم به همه درخواست ها جواب بدهیم. کتاب درسی محل درج آگهی و صفحه نیازمندی روزنامه نیست. هر مفهومی که قرار است وارد کتب درسی شود باید جزو نیاز ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد و به هنجار سازی ها کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کتب درسی یک نسخه برای کل کشور است که ممکن است پاسخگوی همه نیازها و سلایق نباشد عنوان کرد: نقدهای خوب را با خضوع کامل قبول می کنیم اما عیب ها و نواقص را رندانه، ماست مالی کردن، حماقت است. از آن سو عیب ها را هم رندانه تشدید کردن خیانت است. رسالت این است که عیب ها را مشفقانه و دلسوزانه مطرح کنیم.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سیاست چندتالیفی کتب درسی گفت:11عنوان حوزه یادگیری داریم. لازمه چندتالیفی در حوزه علوم انسانی این است که به چند قاعده چون نقشه علمی و مهندسی کشور و سند تحول پایبند باشیم. نوشتن کتاب درسی کار سهل و ساده ای نیست. برای پیاده سازی سیاست چند تالیفی باید مولف به اندازه کافی داشته باشیم تا بتوانیم زمینه‌های لازم را ایجاد کنیم.

گام برداشتن به سوی سیاست چند تالیفی با جمع کردن بساط کنکور

وی ادامه داد: از سوی دیگر تا زمانی که کنکور را داریم باید کتاب واحد داشته باشیم. اگر روزی بساط کنکور را جمع کردیم یک گام به سمت سیاست چندتالیفی نزدیک شده ایم.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) صبح امروز، هشتم اردیبهشت ماه در دفتر ریاست وزارت فرهنگ برگزار شد.

در این جلسه هاشمی رییس هیئت مدیره بنیاد امام رضا (ع) و قائم مقام وزیر، سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان دبیر جشنواره‌های بنیاد امام رضا (ع)، محمدی، عضو هیئت مدیره بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، اسلامی معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ، اتابک نادری کارگدان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و محمدحسین لطیفی کارگدان سینما و تلویزیون حضور داشتند.

سعید زمانی در ابتدای جلسه گفت: مجموعه فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) ارتقای کمی و کیفی قابل توجهی داشته است. راهبری جشنواره‌های این دوره به مدیریت دکتر قائمیان صورت گرفته است.

وی با معرفی دبیران جشنواره‌های مختلف رضوی گفت: امسال امیدواریم با حضور دکتر لطیفی بتوانیم اولین جشنواره فیلم دینی رضوان را در کنار فیلم رضوی هم داشته باشیم.

سید محمد هاشمی در صحبت‌هایی گفت: اولویت این جشنواره استفاده از عناصر و چهره‌های تراز ملی در عرصه فرهنگی و هنری بود که مفتخریم به حضور شما عزیزان و در راس اقای قائمیان که قبول زحمت کردند و فراتر از تصور من اهتمام داشتند و وسط میدان بودند. نکته دیگر تلاش این بود که فقط یک جشنواره صرفی نباشد که بخواهیم برگزار کنیم، بااین مجموعه کار‌ها بنظرم اتفاقات خوبی می‌افتد تا بتوانیم مانور خوبی در عرصه فرهنگی بدهیم.

وی در ادامه افزود: اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان هم آبان ماه با قبول زحمت لطیفی اختتامیه اش برگزار می‌شود و من خیلی به این کار خوشبین هستم امیدواریم بااینکار ادای دینی به عرصه دینی و باور‌های اصیلمان داشته باشیم. تلاش داریم خروجی‌های جشنواره‌ها در مسیر فراخوان و داوری و خروجی با استفاده‌های عمومی با موضوع امام رضا باشد.

هاشمی اظهار داشت: ما تعداد جشنواره‌ها را کم کردیم، اما این باعث نشد که برش‌های استانی کمرنگ شود، هر جشنواره پر از رویداد‌های محفلی و نشست در دل استان‌های کشور است.

فرهاد قائمیان در این جلسه عنوان کرد: فقط بخاطر نام اقا امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم و امیدواریم همه کار‌ها برای دوستدارانش خوب برگزار شود. اختتامیه جشنواره روستایی در کردر رضوی در حد ملی برگزار شد و همه اهالی این روستا خانه و ماشین هایشان را در اختیار هنرمندان گذاشته بودند و همه اینها نشان داد می‌توان جشنواره‌هایی مردمی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: جشنواره نمایشی در چند بخش پیشنهاد شد تمام نمایش‌های انتخاب شده در استان‌ها اجرا شود و مردم با هنرمندان اشناییت بیشتری پیدا کنند. کتاب عکس رضوی هم با هدایت استاد اولیازاده بزودی منتشر می‌شود. امیدوارم در سطح استان‌ها هم مدیران کل با جشنواره همراهی داشته باشند. در بخش فیلم هم امسال سعی کردیم با فیلم رضوان این بخش را فعال کنیم. سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی تولید کنیم و یک فیلمنامه براساس کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد« اقتباس شده در راستای فرهنگ رضوی اماده است و امیدواریم این فیلم را برای سال بعد بتوانیم برسانیم و به دلیل سنگین بودن پروژه از اقای وزیر طلب مساعدت برای ساخت این فیلم داریم

ذاکری دبیر جشنواره روستایی رضوی در صحبت‌هایی درباره کم و کیف جشنواره روستایی رضوی گفت: ششمین جشنواره ملی روستایی اسمان هشتم در روستای کردر در میناب با حمایت وزارت فرهنگ و بنیاد امام رضا برگزار شد. بیست و چهارم اردیبهشت آیین افتتاحیه جشنواره در دوره آتی برگزار خواهد شد و اختتامیه هم در دهه ولایت برپا خواهد شد.

اتابک نادری در صحبت‌هایی گفت: جشنواره‌ها برای رونق بخشی به تولیدات شکل میگیرد، بعد از انقلاب هم ما با همین انگیزه شروع کردیم ولی دوسال کرونا فرایند‌ها را بهم زد، در جشنواره فجر هم دچار مشکل شدیم، مجدد دنبال فراخوان رفتیم و حال این استنباط هست که حتما باید جشنواره بگذاریم تا هنرمندان کار کنند. ولی در بنیاد به تفکری رسیدیم که این جریان را بسط دهیم و در بخش‌های مختلف این کار را کردیم و الان بیست و سه اثر در مرحله اجرا در استان‌ها است این گسترش فرهنگ نمایش برایمان مهم بوده است

نادری خطاب به وزیر فرهتگ اظهار داشت: شما اخیرا دستوری دادید که باقیات صالحات است، نهضت پلاتوسازی و بلک باکس سازی که انقلابی برای بچه‌های تئاتر محسوب می‌شود.

سید احمد میرزاده نماینده دبیران جشنواره‌های شعر رضوی نیز گفت: چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و‌کودک و نوجوان داریم که همه بجز کودک جنبه فراملی دارند. موضوع پرداختن به شخصیت امام رضا و توصیف صفت معین الضعفایی است. برنامه‌هایی در راستای شعر مردمی داریم.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود