Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@22:02:10 GMT

احتمال خشکسالي در 6 استان کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۰۵۷۹

احتمال خشکسالي در 6 استان کشور

خبرگزاري آريا - پژوهشکده اقليم‌شناسي کشور در پيش‌بيني فصلي خود اعلام کرد: بارش چندان مناسبي براي سال زراعي 97-1396 در جنوب غرب کشور پيش‌بيني نمي‌شود؛ به‌طوري که استانهاي بوشهر، فارس، خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري و ايلام با خشکسالي مواجه مي‌شوند. به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران پويا؛ پژوهشکده اقليم‌شناسي کشور، پيش‌بيني فصلي ايران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکيد شده است: مجموع بارش کشور در انتهاي سال زراعي 96-1395 نسبت به ميانگين بلند مدت و سال گذشته به ترتيب حدود 6 و 7 درصد کاهش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انتظار مي‌رود در نيمه اول مهر ماه بارش‌هايي در حد نرمال در استانهاي ساحلي خزر (به ويژه نيمه غربي آن) و مناطق شمالي و شمال غرب کشور رخ دهد؛ اما مجموع بارش فصل پاييز در سطح کشور (به‌ويژه در جنوب غرب) به کمتر از ميانگين بلندمدت گرايش دارد. شرايط ياد شده مديريت واقع‌ بينانه منابع آب در حوضه‌هاي آبريز کشور، به خصوص براي تامين آب کشاورزي و شرب فصل بهار و تابستان سال آتي را مي‌طلبد.
مجموع بارش پاييزه در استانهاي ساحلي درياي خزر در حدود ميانگين بلند مدت پيش‌بيني مي‌شود. ميانگين ماهانه دماي کشور در ماههاي آغازين پاييز، به استثناي مناطق شرقي کشور ، بين نيم تا يک و نيم درجه بيش از ميانگين بلند مدت خوهد بود که در ابتداي فصل زمستان با قدري تعديل، نرمال شده و حتي در برخي مناطق به کمتر از نرمال متمايل خواهد شد.
ضمن اينکه بسياري از مناطق کشور به ويژه استانهاي خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي، آذربايجان غربي، ايلام، زنجان، خراسان شمالي، اردبيل و يزد با کمبود بارشي فراتر از 20 درصد مواجه بوده‌اند.
پيش‌بيني بارش:
بارش پاييزه در نوار شمالي کشور بدون تاخير آغاز شده و انتظار مي‌رود در يک ماه آتي شرايط بارشي در مناطق مذکور به ويژه نيمه غربي سواحل دريايي خزر در حد نرمال و حتي قدري بيش از آن باشد، چنين وضعيتي کم و بيش تا پايان فصل پاييز در نواحي ياد شده پايدار خواهد بود.
بارش چندان مناسبي براي سال زراعي 97-1396 در استانهاي واقع در جنوب غرب کشور پيش‌بيني نمي‌شود؛ به طوري که استانهاي بوشهر، فارس، خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري و ايلام با خشکسالي مواجه خواهند بود. بارش در ساير استان‌هاي کشور متمايل به کمتر از ميانگين بلند مدت خواهد بود. ضمن اينکه ميانگين بارش پاييز 1396 کشور با تلفيق برونداد مدل‌هاي مختلف تهيه شده است.
پيش‌بيني دما:
ميانگين دماي کشور در ماههاي مهر و آبان، به استثناي بخش‌هايي از نيمه شرقي کشور، بين نيم تا يک و نيم درجه بيش از ميانگين بلند مدت خواهد بود که در ابتداي زمستان تعديل شده و به وضعيت نرمال و در برخي مناطق متمايل به کمتر از نرمال مي‌شود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۰۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق

صادق ضیاییان گفت: جمعه در خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان، برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، سمنان و ارتفاعات شرقی تهران، شنبه در برخی نقاط خراسان رضوی و جنوبی، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، یکشنبه در جنوب کرمان و دوشنبه در ارتفاعات مرکزی البرز و ارتفاعات مرکزی زاگرس در برخی از ساعات رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد، تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی افزود: سه شنبه هفته آینده سامانه بارشی از سمت غرب وارد کشور شده و در مناطق غربی کشور بارش خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: در سه روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش بینی می‌شود. همچنین تا اواسط هفته آینده روند افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور پیش بینی می‌شود.

وی درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران شنبه ( ۸ اردیبهشت) صاف و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی یک شنبه (۹  اردیبهشت)  کمی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: طی فردا و پس‌فردا شهرکرد با کمینه ۳ و ۲ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۹ و ۴۰ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هشدار بارش‌ شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • بارش باران در ۵ استان کشور طی امروز / سامانه بارشی قوت می‌گیرد
  • پیش‌بینی بارش‌های پراکنده در ارتفاعات خوزستان
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان
  • وضع آب و هوا در هفته آینده؛ بارش در غرب کشور / افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید
  • هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان