Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عازم حرکت شدم و آمدم به سرحد کويت و در سرحد کويت هم همان فشاري که در آنجا بر دولت عراق بود بر دولت کويت هم بود... به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري تسنيم، 12 مهرماه سالروز هجرت حضرت امام‌خميني(ره) از عراق به کشور کويت در دوران تبعيد است. پس از تبعيد امام‌خميني(ره) به نجف در سال 43، ايشان باز هم فريادهاي حق‏‌طلبانه و ظلم‌‏ستيز خود را عليه رژيم ستم‌شاهي از طريق سخنراني، ارسال پيام‏‌هاي کتبي و شفاهي به گوش ملت ايران مي‌رساند و بدين وسيله ماهيت بيدادگري و فساد و وابستگي رژيم شاهنشاهي را افشا مي‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخلاف تصور رژيم شاه که فکر مي‌کرد با تبعيد امام به نجف، ايشان در بين علماي اين کشور محدود مي‌شود، از همان نخستين روزهاي اقامت در نجف به تدريس پرداختند.
آيت‌الله سيدرضا بني‌طبا شاگرد حضرت امام درباره اشتباه رژيم در فرستادن امام به نجف در گفت‌وگويي با تسنيم گفته بود: بعد از فشار علماي قم به شاه که ايشان نبايد ترکيه باشند، نجف را براي امام انتخاب کردند که از ترکيه برود نجف. معاندين، دشمنها، مخالفين و مشاورين شاه گفتند خوب شد که امام به نجف مي‌رود. فقهاي نجف علماي قم را قبول ندارند و مي‌گويند اينها منبري‌اند و فقيه نيستند چون هميشه مرجعيت نجف بود. از زمان شيخ طوسي که بيش از 1000 سال است هميشه مرجعيت شيعه در نجف بوده است... امام بعد از اينکه به نجف آمدند و بعد از ديد و بازديد با‌ آيت‌الله سيد محسن حکيم، آيت‌الله سيد محمود شاهرودي و آيت‌الله خويي و ديگران و بنا به تقاضاي طلاب نجف، درس را شروع کردند. در آن زمان درسي که خيلي نزد طلبه‌هاي قم و نجف مورد توجه بود «اصول فقه»آيت‌الله العظمي آسيد ابوالحسن خويي بود اما وقتي امام درس اصول را شروع کرد، اصول ايشان صدا کرد و کم کم طلبه‌هاي زبده و نخبه جمع شدند پاي درس امام.

حضرت امام خميني در نجف. مرحوم حاج آقا مصطفي فرزند ارشد امام در تصوير ديده مي‌شود
ثمره مجموعه فعاليت‌‏هاي امام در نجف موجب آگاهي و رشد سياسي روزافزون همه اقشار شد. در ديدار وزراي خارجه ايران و عراق در نـيـويـورک تصميم به اخراج امام خمينـي از عراق گرفته شـد. روز دوم مـهـر 1357 مـنزل امـام در نجف بـوسيله قـواي بعثـي محاصره شد و انعکاس ايـن خبـر با خشـم گستـرده مسلمانان در ايران، عراق و ديگـر کشـورها مـواجه شـد.
روز 12 مهر، امام(ره) نجف را به قصد مرز کـويت ترک گـفـت. دولت کويـت با اشاره رژيـم ايـران از ورود امـام بـه ايـن کـشـور جلوگـيـري کـرد. قـبـلاً صحـبـت از هجـرت امام بـه لبـنـان و يا سـوريه بـود امـا ايشان پـس از مشـورت با فـرزنـدشان حاج احمد آقا تصميـم بـه هجـرت به پاريـس گرفت. در روز 14 مهـر ايشان وارد پاريس شدند.
مامـوريـن کاخ اليزه نظر رئيـس جـمهـور فـرانسه مبنـي بـر اجتناب از هرگـونه فـعـالـيـت سـياسـي را بـه امام ابلاغ کـردنـد. ايـشـان نيز در واکـنـشــي تنـد تصـريح کـرده بـود که ايـنگونـه محدوديتها خلاف ادعاي دموکراسي است و اگر او ناگزير شـود تا از ايـن فرودگـاه بـه آن فـرودگـاه و از ايـن کـشـور بـه آن کـشـور بـرود بـاز دست از هـدفهايـش نخـواهـد کشيـد.
حضرت امام خودشان درباره علت عدم راه دادن ايشان به کويت مي‌گويند ... عازم حرکت شدم و آمدم به ـ البته تحت مراقبت دولت عراق ـ آمدم به سرحد کويت و در سرحد کويت هم همان فشاري که در آنجا بر دولت عراق بود بر دولت کويت هم بود. و آنها حتي اجازۀ اينکه ما عبور کنيم از اين طرف شهر به آن طرف شهر هم ندادند. و من گله‌اي از هيچ کس ندارم؛ چون آنها ملتزم بودند به واسطۀ قراردادهايشان عمل کنند. و من نه از دولت عراق نه از دولت کويت گلايه‌اي ندارم. لکن خداي تبارک و تعالي تقديري فرموده بود و «ما غافل بوديم». ما بنايمان بر اين بود که از کويت بعد از دو ـ سه روزي که با آقايان ملاقات مي‌کنيم برويم به سوريه، و آنجا يک اقامت طولاني بکنيم. لکن خداوند تقدير کرده بود که بايد راه، چيز ديگر باشد. و ما نمي‌دانستيم که اين تقدير به کجا منتهي مي‌‌شود. از آنجا برگشتيم به بصره؛ و از آنجا هم به بغداد ما را بردند. و من ملاحظه کردم که ما اگر هر جا برويم از اين دوَل اسلامي همين مطلب است. به همين جهت تصميم گرفتيم ـ بدون هيچ فکر سابق ـ که ما مي‌رويم به فرانسه. در عين حالي که مايل نبودم از دوَل اسلامي خارج بشوم لکن خداوند تقدير کرده بود که مسائل در آنجا به طور وسيع در همه جاي دنيا پخش بشود. (1357/12/06)
ايشان در تاريخ 1358/07/10 نيز در ديدار هيئت دولت درباره نحوه رفتن به کويت فرمودند حرکت کرديم طرف کويت و به سر حد کويت که رسيديم، بعد از يک چند دقيقه‌اي... آن مأمور و گفت که نه، شما نمي‌توانيد برويد کويت. من گفتم به او بگوييد که خوب، ما مي‌رويم از اينجا به فرودگاه، از آنجا مي‌رويم. گفت خير، شما از همين جا که آمديد از همين جا بايد برگرديد. از همانجا برگشتيم ما به عراق و شب بصره بوديم، و فردايش به بغداد. من در بصره بنابراين گذاشتم که نروم به ساير بلاد اسلامي، براي اينکه احتمال همين معنا را در آنجاها مي‌دادم. بنا گذاشتيم برويم فرانسه و بعد، در همانجا هم ـ حالا بصره بود يا بغداد يادم نيست ـ که يک اعلاميه‌اي باز من نوشتم خطاب به ملت ايران، و وضع رفتنمان، کيفيت رفتنمان را برايشان گفتم. ما هيچ بنا نداشتيم که به پاريس برويم. مسائلي بود که هيچ ارادۀ ما در آن دخالت نداشت. هر چه بود، و تا حالا هرچه هست و از اول هرچه بود با ارادۀ خدا بود.
امام خميني در دي ماه 57 شـوراي انقلاب را تشکيل داد. شاه نيز پـس از تشکيل شـوراي سلطـنـت و اخـذ راي اعـتـماد بـراي کـابـينه بختيار در روز 26 دي‌ماه از کشـور فـرار کـرد.
اوايل بهمـن 57 خبر تصميم امام در بازگشت بـه کـشور منتشر شد. مردم 14 سال انتظار کشيده بـودنـد. دولت بخـتـيار با هماهنگي ژنرال هايزر فـرودگـاه‌هاي کشـور را به روي پـروازهـاي خـارجي بست، اما دولت بختيار پـس از چنـد روز تـاب مقـاومـت نـيـاورد و ناگزيـر از پذيرفتـن خـواست ملت شـد. سرانجام امام خمينـي بامداد 12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دوري از وطـن وارد کشـور شـد.
در پايان برخي تصاوير کمتر ديده شده از حضور امام در مرز کويت را مشاهده مي‌کنيد.



انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب در جنوب این استان امدادرسانی شدند.

سید محمد مهدی سجادی در گفت وگو با ایسنا، افزود: حضور چشمگیر نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر نقش برجسته‌ای در کاهش آلام و مشکلات مردم صبور جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کرده است.

وی بیان کرد: از ۲۸ فروردین ماه تاکنون ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند که بیشترین امدادرسانی در شهرستان کنارک انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در این بین نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر بار دیگر در کنار مردم سیل‌زده حضور یافتند و به ۵۷ هزار و ۱۰۱ نفر متأثر امدادرسانی کردند و برای ۳۸ هزار و ۳۴ نفر اسکان اضطراری انجام گرفت.

وی تصریح کرد: پنج هزار و ۷۳۳ کیلوگرم نایلون، چهار هزار و ۷۵۷ تخته موکت و ۱۰ هزار و ۶۸۷ بسته غذایی و دیگر اقلام زیستی توسط ۲ بالگرد هلال احمر در بین متأثرین توزیع شده است.

سجادی بیان کرد: ۱۱۱تیم عملیاتی متشکل ۵۲۴ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

وی از هموطنان خواست، از تردد و توقف در مسیرها، جاده‌ها و بستر رودخانه‌ ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • هاکی روی یخ قهرمانی جوانان آسیا؛ پیروزی ایران مقابل کویت