Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت، در نشست خبري اخير خود، آمارهاي نادرستي درباره عملکرد بودجه‌اي دولت در حوزه هزينه‌هاي جاري و عمراني ارائه کرد.
سرويس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارشي که روزنامه رسمي دولت (ايران) از اين نشست منتشر کرده، نوبخت گفته است:
برخي منتقدان بدون ارائه رقم و عدد خاص به‌ صورت کلي مي‌گويند که هزينه‌هاي جاري دولت خيلي زياد شده است و ما نمي‌دانيم منظور آنها از خيلي، چيست، ولي براساس اعداد و ارقام مي‌توانيم بگوييم که در مقابل افزايش 73 درصدي هزينه‌هاي جاري در دولت يازدهم و براساس عملکرد سال‌هاي 92 تا 95، هزينه‌هاي عمراني حدود 143 درصد افزايش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوبخت افزود: براساس عملکرد، هزينه‌هاي جاري دولت از 120 هزار ميليارد تومان در سال 92 به 207 هزار ميليارد تومان در سال 95 افزايش يافت که نشان مي‌دهد با توجه به تورم 73 درصد اضافه شده است. وي گفت: اگر اعتبارات آب‌هاي مرزي را که بر اساس آن دولت از رهبر معظم انقلاب اجازه گرفت طي چهار سال 8 ميليارد دلار براي مهار آب‌هاي مرزي از صندوق توسعه ملي تسهيلات بگيرد و هزينه کند، اضافه کنيم؛ اعتبارات عمراني در سال 95 در عمل به 54 هزار ميليارد تومان افزايش يافته و اعتبارات عمراني دولت در سال 95 نسبت به سال 92 حدود 143 درصد افزايش داشته است.
* واقعيت ماجرا
اما در حالي که نوبخت از بي‌اطلاعي حاضران در نشست خبري استفاده کرده و آمارهاي گل و بلبل از عملکرد دولت يازدهم ارائه داده،‌ آمارهاي رسمي چيز ديگري مي‌گويد.
نوبخت براي اين مقايسه آماري خود، دست به مغالطه زده است.
1- اول اينکه هزينه‌هاي جاري دولت يازدهم در سال 1395 را با سال 1392 مقايسه کرده است. در حالي که مقايسه منطقي آن است که اين رقم را با سال 1391 مقايسه کند که آخرين سال عملکرد دولت قبل بود. زيرا سال 1392 دولت دهم فقط 4 ماه سر کار بود و 8 ماه بعد دولت يازدهم عهده‌دار مسئوليت شد. بنابراين ارزيابي درست آن است که آخرين سال کامل عملکرد دولت يازدهم (1395) با آخرين سال کامل عملکرد دولت دهم (1391) مقايسه شود.
اما چرا نوبخت هزينه‌هاي جاري سال 1395 را با هزينه‌هاي جاري سال 1391 مقايسه نکرده است؟ جواب، معلوم است، زيرا در اين مدت هزينه‌هاي جاري دولت بيش از 2.3 برابر رشد کرده است (از 89 هزار ميليارد تومان به 207 هزار ميليارد تومان) و نوبخت تمايل نداشته به اين واقعيت اعتراف کند. براي همين، نوبخت به آمار سال 1392 اشاره کرده که رقم هزينه‌هاي جاري 120 هزار ميليارد تومان بود. جالب آن که همان سال 1392 هم که اولين سال عملکرد دولت يازدهم بود، هزينه‌هاي جاري نسبت به سال قبل از آن 31 هزار ميليارد تومان بيشتر شد.
2- نوبخت در حالي بر بودجه عمراني 42 هزار ميليارد توماني سال 1395 افتخار کرده که عمده اين بودجه، پول نقد نبود بلکه اوراق مشارکت و ‌اوراق خزانه‌اي بود که دولت در اسفندماه سال گذشته بابت مطالبات پيمانکاران طرح‌هاي عمراني به آنها تحميل کرد. پيمانکاران هم که ماه‌ها بود پروژه‌هاي عمراني خود را تمام کرده و مزدشان را دريافت نکرده بودند، به ناچار براي پرداخت حقوق و عيدي کارگرانشان، اوراق مشارکت و اوراق خزانه دولت را تحويل گرفتند. اما چون اين اوراق، قابليت نقدشوندگي فوري ندارند و دارنده آنها بايد تا زمان سررسيد آنها منتظر بماند، پيمانکاران طرح‌هاي عمراني مجبور شدند اين اوراق را در بازار سرمايه حتي تا 30 درصد زير قيمت اسمي آنها به فروش برسانند و به اصطلاح نقد کنند.
به عنوان مثال، اگر پيمانکاري بابت اجراي طرح‌هاي عمراني 100 ميليارد تومان از دولت طلب داشت، دولت به جاي پرداخت وجه نقد، معادل آن اوراق مشارکت و اوراق خزانه به پيمانکار تحويل داد. پيمانکار هم مجبور شد براي پرداخت حقوق کارکنان خود، اين اوراق را 30 درصد زير قيمت اسمي به فروش برساند يعني نهايتا 70 ميليون تومان نصيبش شد. طبيعي است طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني 30 درصد سود ندارند و عملا پيمانکاران، زيان کردند اما براي اينکه چک‌هايشان برگشت نخورد و بتوانند حقوق کارگرانشان را بدهند،‌مجبور به اين شرايط تحميلي دولت يازدهم شدند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی

شهردار اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود و با افتتاح این مجموعه می‌توانیم مقداری از بار ترافیک خیابان همدانیان را کاهش دهیم و در عین حال یک فضای جدید شهری را تقدیم شهروندان کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌قاسم‌زاده امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز از پروژه‌های شرق اصفهان بازدید کردیم، پروژه‌هایی که در حال انجام است و باید طبق زمان‌بندی پیش رود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود، افزود: با افتتاح این مجموعه می‌توانیم مقداری از بار ترافیک خیابان همدانیان را کاهش دهیم و در عین حال یک فضای جدید شهری را تقدیم شهروندان کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ایجاد کمپ جدید گردشگری در شهر اصفهان گفت: این کمپ مکمل باغ فدک برای اسکان مسافران در این نقطه شهر است و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در رابطه با پروژه‌های پسماند گزارش خوبی ارائه شد که بیشتر پروژه‌ها در حال انجام یا آماده آغاز است، تصریح کرد: امروز همچنین بازدید از پروژه بزرگ حلقه حفاظتی چهارم در مناطق ۴ و ۶ شهرداری صورت گرفت که بخش عمده این پروژه در سال جاری بهره‌برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته باید در بخشی از کار، پروژه‌هایی که از قبل در دست اقدام بود را بهره‌برداری می‌کردیم و بخش دیگر مطالعات و طراحی آغاز می‌شد، افزود: در سال جاری بیشتر شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی خواهیم بود، درواقع پروژه‌هایی که مقدمات آن فراهم شده است در سال جاری به سرانجام می‌رسد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه‌هایی که سال پیش آغاز شده باید با سرعت بیشتر به پایان برسد و آن‌ها که باید آغاز شود، سریع‌تر این اتفاق رخ دهد، خاطرنشان کرد: سال جاری بیشتر اقدامات عملیاتی و اجرایی است، البته به اقتضای کارهای صورت گرفته، گزارش اموری که انجام شده است را به شهروندان ارائه می‌دهیم و چیزی که به سرانجام رسیده را تقدیم می‌کنیم.‌

کد خبر 748463

دیگر خبرها

  • رونالد آرائوخو ضعیف‌ترین مدافع فصل جاری لالیگا از نگاه آماری
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!