Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 25 تیرماه در نشست علمی «نقش تغذیه در سلوک عرفانی» در این پژوهشگاه که به عنوان دبیر نشست ایراد شد با بیان اینکه این موضوع بینارشته‌ای و موضوعی بسیار مهم است گفت: مباحث مربوط به طب و تغذیه و سلوک باطنی و عرفانی در جامعه ما تب و تاب خاصی در دهه اخیر پیدا کرده و مخاطبان سطوح مختلف از نخبگانی تا مخاطب عمومی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری همایش عرفان اهل بیتی(ع) رودگر با بیا اینکه همایش عرفان اهل بیتی(ع) قرار است ابتدای سال 99 برگزار شود ادامه داد: در این راستا نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی خواهیم داشت همچنین موضوع طبائع و مزاج‌ها و نقش آن در عرفان نیز در قالب نشست‌هایی بررسی خواهد شد. مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بر لزوم توسعه کمی و تدقیق کیفی این نوع مباحث در قالب جلسات و ارسال مقالات تاکید کرد. در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علی رضایی‌بیرجندی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند به عنوان ارائه‌دهنده در سخنانی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)، مبنی بر اینکه شکر، مرز و فصل جدایی انسان از حیوان است گفت: علامه طباطبایی در ذیل آیه شریفه «قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»؛ آورده که کلمه اللهم و ربنا در این آیه آمده یعنی هم بحث الوهیت و هم ربوبیت مطرح است که اهمیت غذا را می‌رساند.  وی با اشاره به تعریف غذا بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) آورده غذا چیزی است که در طول عمر مورد نیاز انسان است و قوام نوع انسان به غذاست و سلامت انسان در گرو آن است لذا آنچه از ناحیه خداست چیزی جز سلامتی نیست؛ پیامبر فرمودند «الا اخبرکم بخیر اخلاق الدنیا و الاخره، قالوا بلی قال افشاء السلام فی العالم». رضایی بیرجندی با بیان اینکه در قرآن، بیش از 200 آیه به بحث تغذیه پرداخته شده است بیان کرد: اگر امروز در جامعه بیمار داریم و زیاد هم هستند باید در این مسئله تامل کنیم؛ قرآن 48 بار طعام، 108 ابر اکل و 39 بار هم شراب و آشامیدنی‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی از نعمت‌های خدا از منظر قرآن، امنیت و غذا به عنوان هدیه الهی است که انسان باید در قبال آن سپاسگزار باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه دو جلد از 20 جلد وسائل الشیعه شیخ حرعاملی در مورد اطعمه و اشربه است تصریح کرد: امروز اگر با وجود 500 درس خارج، ده درصد آن هم در مورد تغذیه و اشربه بود  باید 50 درس خارج در حوزه در این زمینه می‌داشتیم ولی تنها روحانی که به این بحث ورود کرده بنده هستم. تاکید قرآن بر کنترل غذا رضائی بیرجندی با بیان اینکه در روایات، حدود ده هزار روایت در زمینه اطعمه و اشربه داریم و باید مورد به مورد کار شود بیان کرد: قرآن چهار بار با واژه «فانظر» بر لزوم دقت در غذا تاکید فرموده است؛ دوبار مستقیم در مورد غذا است«فَلْيَنْظُرِالْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ»؛ البته برخی طعام را تاویل به علم می‌کنند ولی ظاهر کلام همان غذا هست؛ همچنین غذاهایی در قرآن برای ما معرفی شده است؛ اولا قرآن، زمین را مادر ما می ‌اند و باید مستقیما با مادر مرتبط باشیم. این محقق و پژوهشگر قرآنی ادامه داد: قرآن فرموده که شما انسان‌ها درخت سیار هستید و برای ما دو غذا معرفی کرده است؛ اول سبزیجات که البته ما آن را در حاشیه غذا می‌خوریم ولی قرآن، آن را غذا معرفی کرده که هم خودتان بخورید و هم به انعام خود بدهید»؛ قرآن همچنین بر غذای حلال و طیب تاکید دارد در حالی که مشکل انسان ها این است که أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ «بسيار مال حرام مى ‌خورند» هستند. رضائی بیرجندی با بیان اینکه خداوند از ما زجرکشیدن و رهبانیت نخواسته است ولی بر غذای طیب تاکید دارد بیان کرد: 90 درصد چیزهایی که امروز ما می‌خوریم غذا نیست؛ به همین دلیل خیلی از اوقات ما صرف رفت و آمد بین آشپزخانه و دستشوئی است. وی با بیان اینکه گوشت‌خوری به اندازه ضرورت لازم است وگرنه گوشت اصلا غذای ما نیست تصریح کرد: دستور قرآن این است که وقتی گوسفندی را می‌کشید «بسم‌الله» بگوئید و با توجه به مجهول آوردن ضمیر، اگر مرجع تقلیدی گوسفندی راذبح کند و بسم الله نگوید حرام می‌شود و اگرکافری بسم الله بگوید حلال است، حال این بحث هم مطرح است که آیا یذکر اسم الله، فقط یک کلمه است یا اینکه این فرد باید در هندسه مهربانی خدا باشد. وی افزود: ما می‌خواهیم حیات را از یک موجود بگیریم تا کباب بخوریم آیا این در هندسه مهربانی خداست؟ آیا خدا این موجودات زیبا را درست کرده تا ما بکشیم و خوشمان بیاید و لذت ببریم؛ قربانی در حج، این نیست که ما داریم بنابراین هرچه در هندسه مهربانی خدا نباشد حیوانی که ذبح می‌شود نادرست است. از این رو وقتی ابراهیم(ع) گوسفندی را در برابر جان اسماعیل قربانی می‌کند، فداکردن است به همین دلیل بر قربانی و عقیقه و ولیمه تاکید است. رضائی بیرجندی با بیان اینکه الان سالانه 60 میلیارد حیوان و یک تریلیون آبزی توسط بشر نابود می‌شود و 250 میلیون حیوان زندهزنده سلاخی می‌شود بیان کرد: آن وقت از اینطرف سونامی سرطان داریم؛ در حالی که قرآن گوسفندی را که برای ابراهیم فرستاده شده ذبح عظیم تعریف کرده و به دنبال آن بحث تقوا یعنی خودکنترلی را مطرح فرموده است؛ ابن ابی الحدید در مورد امام علی(ع) آورده است که ایشان مگر اندکی، گوشت نمی‌خوردند. این محقق و قرآن‌پژوه با بیان اینکه گوسفند قربانی کردن ابراهیم(ع) دو وجه دارد افزود: یکی اینکه غذای دیگری برای مهمانان نداشت و دوم اینکه مردم در آن زمان، فرزندان خود را برای بت‌ها قربانی می‌کردند و برای اینکه این سنت سیئه از بین برود قربانی شدن حیوان برای انسان پیش آمد. رضائی بیرجندی با بیان اینکه هر کارخانه‌ای  یک ورودی و یک خروجی دارد تاکید کرد: انسان هم به تعبیر قرآن تا از طیبات اکل نکند به سلامتی و عمل صالح نخواهد رسید و عرفانی هم در کار نیست همچنین مسئله خواب از دیگر موضوعات مرتبط با تغذیه است؛ ما وقتی می‌خوابیم به خاطر غذاها، روح ما بالا نمی‌رود که بخواهد دریافت‌های روحانی داشته باشد و به همین دلائل متاسفانه امروز بدترین شرائط یعنی طغیان شکمی را در جامعه شاهد هستیم. رابطه تغذیه و افسردگی وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم افسردگی فرزندان ما مربوط به غذاست ادامه داد: برای رسیدن به عرفان باید تخلیه داشته باشیم؛ چه کسی گفته که باید سه وعده غذا بخوریم؛ امام علی(ع) به فرزندشان فرمودند که غذا نخور تا زمانی که کاملا گرسنه شوی ولی ما تصور می‌کنیم حتما باید سه وعده را داشته باشیم؛ در روایت دیگر داریم که فردی که یک وعده غذا می‌خورد گرسنه نیست و کسی که دو وعده می خورد عابد نیست و کسی که سه وعده می خورد افساری بر سر او بزنید و کم خوردن هم که جای خود را دارد. این پژوهشگر و نویسنده آثار قرآنی با اشاره  به روایتی تصریح کرد: این روایت فرموده است که انسانی که بطن او پر از غذاست به ملکوت آسمان و زمین وارد نمی‌شود. همچنین جوع عامل موثری صحت برای بدن معرفی شده است و روزه واقعی نیزدر این راستا است ولی آیا روزه‌ای که مامی گیریم با اهداف روزه واقعی همخوانی دارد؟ زیرا آمار داریم که مصرف موارد خوراکی در ماه روزه بالاتر می‌رود؛ روزه‌ای که آنقدر کارکردهای والا دارد. رضائی بیرجندی بیان کرد: در آیه «قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ»، حواریون خواستار نزول مائده شدند تا از آن بخورند که سنخیتی با عالم معنا پیدا کنند و جزء شاهدان باشند؛ علامه طباطبایی در ذیل این آیه بحث عرفان را مطرح فرموده است و معرفت الهی، را تعبیر به عرفان کرده است در حالی که نحوه تغذیه ما طوری است که گویی فقط برای خوردن خلق شده‌ایم. نقد سخنان ارائه‌دهنده در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف غضبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در نقدی بر سخنان وی با بیان اینکه کلیت این بحث را قبول دارم گفت: در اینجا تعریفی از عرفان نشده است لذا باید تعریف روشنی از آن بیان کنیم تا مرز میان عرفان و معنویت و اخلاق خلط نشود که در سخنان ایشان این مرز روشن نشده است. غضبانی با اشاره به سلوک عرفانی با بیان اینکه باید تعریف سلوک عرفانی هم مشخص شود که مراد چیست؟ اظهارکرد: چیزی که در اینجا سلوک را مشخص کند دیده نشده بلکه بیشتر رابطه تغذیه و معنویت بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.  عمده روایات مربوط به طب معتبر نیست عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: گفته می‌شود 12 هزار حدیث در مورد ادعای طب اسلامی مطرح است که یکی از محققان(سیدکاظم طباطبایی) بررسی کرده و گفته شش هزار روایت بیشتر نیست و مابقی تکراری است و از این تعداد نیز 600 روایت سلسله سند دارد و از این تعداد نیز بیش از صد روایت سلسله سند درست دارد که این روایات نیز عمدتا به امور کلی بهداشت و .. پرداخته و در نهایت نتیجه گرفته که این تعداد نمی‌تواند طراحی یک علم را بکند. غضبانی با بیان اینکه انبیاء و ائمه(ع) در بیماری خود به طبیبان کافر مراجعه می‌کنند ومدعی این نیستند که باید طب بدانند و این ضعف برای دین نیست چون بنا نبوده که ایشان شیوه کشاورزی و تغذیه و...را بیان کنند تصریح کرد: در متون دینی یکسری اصول اخلاقی کلی در مورد تغذیه و ... وجود دارد. من نمی‌گویم طب اسلامی نداریم ولی بنده به آن نرسیده‌ام. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا تغذیه قم روایات فرهنگ و اندیشه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۲۸۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟

رشد قد یک کودک به عوامل زیادی بستگی دارد که جنسیت، ژنتیک و عوامل محیطی از جمله مهم‌ترین این عوامل به شمار می‌رود و با توجه به اینکه افزایش قد یکی از دغدغه‌های افراد به شمار می‌رود، تغییر شرایط محیطی می‌تواند عامل موثری برای افزایش قد باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسیاری از والدین در سنین رشد فرزندشان به دنبال راه‌های افزایش قد هستند، البته این تلاش محدود به والدین نیست، حتی بسیاری از افراد بزرگسال که از قدشان راضی نیستند هم دنبال راه‌های برای بلندتر شدن هستند؛ عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو روی قد تأثیر می‌گذارند.

ژنتیک با علم امروزی به طور دقیق قابل تغییر نیست، اما با این حال شرایط محیطی مؤثر بر رشد قد در اختیار انسان‌ها است، بنابراین هر فردی می‌تواند با غلبه بر شرایط محیطی به ایده‌آل‌ترین حد ممکن قد خود برسد؛ عوامل متعددی در قد نهایی کودک نقش دارند و تصور می‌شود که عوامل ژنتیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد از قد نهایی فرد و عوامل محیطی خاصی مانند تغذیه و ورزش هم درصد باقی‌مانده را تعیین می‌کنند.

عوامل مؤثر بر افزایش قد

چندین عامل وجود دارد که می‌تواند قد شما را به صورت مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار دهد، به طور کلی می‌توان این فاکتورها را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

۱. عوامل ژنتیکی

در بیشتر موارد، قد شما توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود، با این حال، اگر والدین شما هر دو قد کوتاه یا متوسط داشته باشند، به این معنی نیست که شما به همان سرنوشت دچار خواهید شد، قد یک ویژگی چندژنی است، به این معنی که تحت تأثیر طیف وسیعی از ژن‌ها قرار دارد.

هیچ راهی برای محاسبه دقیق قد تا بزرگسالی وجود ندارد، اما می‌توانید از این فرمول ساده برای تخمین پتانسیل قد خود استفاده کنید:

قد پیش بینی شده سانتی متر = (جمع قد والدین شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا - ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

پاسخی که می‌گیرید قد پیش بینی شده شما به اضافه یا منهای ۱۰ سانتی متر است، به خاطر داشته باشید که اگر این فقط یک تخمین تقریبی است، اما هنوز هم باید به قد نهایی که شما می‌رسید بسیار نزدیک باشد.

۲. عوامل غیر ژنتیکی

سایر عوامل غیر ژنتیکی نیز می‌توانند در پتانسیل رشد شما تأثیر بگذارند، بیشتر این عوامل توسط محیط تعیین می‌شود که فرد در حین رشد با آن در ارتباط است، قد بلند بودن با رشد همراه است؛ بنابراین، عواملی که مانع از رشد می‌شوند، تأثیر یکسانی بر قد شما نیز دارند.

برخی از عوامل غیر ژنتیکی که بر قد شما تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض دود تنباکو در هنگام جنینی بیماری در دوران کودکی یا بلوغ کیفیت مراقبت والدین پس از زایمان وزن کم هنگام تولد تغذیه مناسب

تغذیه صحیح و کامل، عاملی است که می‌تواند در افزایش قد مؤثر باشد، تغذیه هم در دوران جنینی و هم در دوران بلوغ و بزرگسالی بر افزایش قد مؤثر است؛ افرادی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، افرادی قد کوتاه هستند، زیرا نیازهای بدنشان تأمین نشده است، به‌خصوص وجود روی در رژیم غذایی عامل مؤثر بر افزایش قد است.

بیماری‌های پس از تولد

فرد بیمار نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد تا با عوامل بیگانه و بیماری‌زا مقابله کند؛ استراحت کردن و رژیم غذایی که تأمین کننده نیاز یک بیمار باشد باعث می‌شود فرایند رشد متوقف نشود.

عوامل محیطی

شرایط محیطی که یک فرد از بدو تولد تا بزرگسالی در آن قرار دارد بر سلامت بدن و میزان رشد قد و حتی افزایش وزن هم تأثیر گذار است، نوزادی که وزن و قد پایین هنگام تولد دارد یا بعد از تولد مورد مراقبت مناسب قرار نمی‌گیرد یا نوزادی که در معرض دود سیگار قرار دارد نمی‌تواند شرایط رشد مناسب داشته باشد، پس احتمال اینکه قد بلندی نداشته باشد بیشتر است.

تأثیر تمرینات کششی بر قد کودکان

انجام حرکات کششی در افزایش قد کودک بسیار تأثیرگذار است و حتی ساده‌ترین حرکات نیز می‌تواند در روند رشد قد مؤثر باشد؛ چند تمرین ساده کششی را از کودکی به فرزند خود آموزش دهید تا به برنامه روزانه‌ی فعالیت‌های او تبدیل شود، همین چند حرکت ساده روند رشد قد را سرعت می‌بخشد؛ کشش در جهت ستون فقرات، به بهبود وضعیت رشد کودک کمک می‌کند.

یکی از حرکات کششی مؤثر و در عین حال ساده، در حالت نشسته انجام می‌شود، کودکتان بعد از نشستن باید پاها را از هم فاصله دهد و سعی کند که با انگشتان دست، پنجه‌ی پای خود را بگیرد، در حرکت دوم از کودک خود بخواهید که در حالت ایستاده به دیوار بچسبد و تا جایی که می‌تواند خودش برای رسیدن به نقاط بالاتر دیوار بالا بکشد؛ با این روش ماهیچه‌های پا خوب کشیده و تقویت می‌شوند.

تأثیر بارفیکس برای افزایش قد

استفاده از میله بارفیکس و آویزان شدن از آن به دلیل کشش فوق‌العاده‌ای که ایجاد می‌کند، چند دهه است که برای افزایش قد توصیه می‌شود، بیشتر کودکان با یک‌بار امتحان، شیفته آویخته شدن از این میله و معلق ماندن خواهند شد.

آویزان شدن از میله بارفیکس به کشیدگی ستون فقرات کمک بسیاری می‌کند و به همین دلیل سبب افزایش قد کودک می‌شود، علاوه بر آویزان شدن، از کودکتان بخواهید که از طریق قدرت بازوها، خودش را بالا بکشد و چانه‌اش را به بالای میله برساند، هر دوی این تمرین‌ها سبب تقویت عضلات بازوها و کمر می‌شود.

تأثیر طناب زدن در افزایش قد کودک

پرش با طناب یک ورزش سرگرم‌کننده است که برای بچه‌ها بیشتر به یک بازی شبیه است، اما انجام این ورزش روی کل بدن از جمله عملکرد قلب و افزایش قد اثر مثبت دارد، در واقع با هر باری که کودک شما با طناب می‌پرد، کل بدن او کشیده می‌شود و در نتیجه این ورزش سرگرم‌کننده به رشد قدی کودک کمک خواهد کرد، طناب زدن یک تمرین شگفت‌انگیز برای سیستم قلب و عروق است و علاوه بر افزایش قد به حفظ سلامت و تقویت فعالیت بدنی کودک می‌کند.

مکمل‌های هورمون رشد

یکی از راه‌های افزایش هورمون رشد ،استفاده از مکمل‌های هورمون رشد است؛ مکمل‌های هورمون رشد انسانی که به عنوان آزادکننده‌های HGH نیز شناخته می‌شوند، مکمل‌های غذایی هستند که به افزایش سطح HGH در بدن کمک می‌کنند و هورمون رشد یکی از عوامل اصلی رشد قد در افراد است.

بهترین قرص‌های HGH شامل پیش سازهای هورمون رشد هستند که به غده هیپوفیز کمک می‌کنند تا به طور طبیعی HGH بیشتری آزاد کند، مکمل‌های هورمون رشد مزایای دارند، با این حال عوارض بالقوه‌ای هم دارند که باید در نظر بگیرید، از این رو به هیچ عنوان از این مکمل‌ها بدون مشورت پزشک اطفال، برای کودک خود استفاده نکنید.

دقت کنید که تنها یکی از این موارد برای رشد و افزایش قد کودک کافی نیست؛ کودک باید تغذیه سالمی داشته باشد، خوب بخوابد، ویتامین دی کافی جذب کند و ورزش و فعالیت کافی داشته باشد.

افزایش قد تا چه سنی امکان پذیر است؟

قد مناسب برای پسران ۱۵ ساله به ارث و سن بلوغ آنان بستگی دارد، رشد قد پسرها دیرتر شروع می‌شود و حتی بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی هم ادامه دارد، راه‌های افزایش قد در ۱۵ سالگی برای پسران داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار ورزش کردن و حرکات کششی و تقویتی است.

با توجه به اینکه بلوغ دختران در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد، توقف رشد در آن‌ها زودتر صورت می‌گیرد، راهکار پیشنهادی برای افزایش قد دختران، تفاوتی با راهکارهای پسران ندارد و مبتنی بر تغذیه صحیح و ورزش کردن است.

کد خبر 748682

دیگر خبرها

  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است