Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین محمد پیری با بیان اینکه رمز و راز محبوبیت امام راحل ساده‌زیستی و معنویت ایشان بود، گفت: امام (ره) یک رهبر الهی بود که با آحاد جامعه و پایین ترین اقشار جامعه همدرد و الگو بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلیمن محمد پیری، یکی از اساتید حوزوی قم در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به ابعاد شخصیتی و عرفانی امام خمینی(ره)، بیان کرد: حضرت امام تحولی در حوزه عرفان و فقاهت به وجود آورد که  قبل از آن، گفتمان قالب فقهی حوزه های علمیه مبتنی بر فقه سنتی بود و فقیه سنتی درکی از حکومت داری نداشت و اساسا فقیه سنتی یک فقیه منزوی از حکومت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود:  حضرت امام راحل فقه اش مبتنی بر فقه حکومتی است و حکومت از لوازم فقه برشمرده می شود.

این استاد حوزه علمیه قم در خصوص شخصیت عرفانی حضرت امام بیان کرد: امام در همان ابتدا به دنبال نهادینه کردن عرفان در حکومت بود.

وی ادامه داد: امام با عرفان خود کل جامعه ایران اسلامی را به یک تحول عظیم رساند که نمونه آن را در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم که یک نوجوان 14-15 ساله به درک و درجه ای از عرفان می رسد که شاید هر شخصیتی به آن درجه نرسد، و این حاصل همان تفکر و قرائت جدید امام از عرفان بود که به جامعه ارائه کرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در نگاه نخبگان داخلی و خارجی امام یک انسان نخبه و برجسته است، گفت: امام تحصیلات آکادمیک نداشت ولی وقتی نظریه ولایت فقیه خود را مطرح می کند که یک نظریه جدید در حوزه علوم سیاسی بود، می خواست نظم نوین جهانی را متحول کند.

وی ادامه داد: در این نظریه امام قرائتی به نام جمهوری اسلامی ایران می آورد که نه غربی و نه شرقی را قبول دارد و مبتنی بر مردم سالاری است.

پیری بیان کرد: چه نخبگان داخلی و چه خارجی این حرکت امام را یک حرکت تحول خواهانه، آرمان گرایانه و حرکتی مبتنی بر آرمان های دینی می دانند که توانست نظم نوین جهانی را متحول سازد.

وی افزود: نمونه این حرکت تحول خواهانه امام را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم، که  تمام قدرتهای جهانی شرق و غرب می آیند و در مقابل امام و جمهوری می ایستند اما ایران اسلامی پیروزمندانه از این نبرد هشت سال دفاع مقدس خارج می شود.

 ساده زیستی حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ بی سابقه است

این استاد حوزوی با اشاره نقش مردم محوری و همچنین ارتباط مردم با حضرت امام گفت: در این تحول و حرکت انقلابی، امام بر پشتوانه مردمی تاکید داشتند چرا که معتقد بودند مردم انقلاب کرده و نظام پادشاهی را جابجا و نظام مبتنی بر فقاهت و دین را بر روی کار آوردند.

وی ادامه داد: در گفتمان دوران معاصر، حتی در  الگوی لیبرال و دموکراسی اروپا و غرب مردم نقش چندانی نداشتند و انتخابات ها سوری بود، ولی در الگوی که امام ارائه می دهد مردم نقش محوری را دارند، همانطور که در اولین سخنرانی تاریخی خود در بهشت زهرا(س) فرمودند "من با پشتوانه این مردم در دهن رژیم مستقر و دولت آمریکا می زنم".
 
این کارشناس مذهبی گفت: امام نه پشتوانه مالی داشت، نه پشتوانه نظامی و نه وابستگی به قدرت های غرب و شرق، تنها پشتوانه امام مردم بودند که به اذن الهی خدا محبت و حرکت امام را در قلب مردم نهادینه کرد.

وی با بیان اینکه ساده زیستی، معنویت و عرفان بالای امام نقش اساسی در علاقه مردم به ایشان داشت، افزود: نگاه تحول خواهانه، نگاه استکبار ستیزی، نگاهی که مستضعفین را می خواهد بالا بیاورد و ظالمان را حذف کند و حکومت جمهوری اسلامی حکومتی مبتنی بر مردم باشد، باعث شد تا مردم علاقه خاص به امام هم در آن دوران و هم در حال حاضر داشته باشند.

حجت الاسلام پیری اضافه کرد: از سال 2 هزار به بعد قیام های مختلفی در کشورهای عربی و به خصوص مصر و تونس شکل گرفت اما به دلیل عدم وجودد یک رهبر کاریزماتیک شکست خورد و به نفع جریان های غربی مصادره شد.

وی تصریح کرد:  در کشورهای غیر اسلامی هم انقلاب های رنگی که به وجود آمد ابتدا جنبش ها و خیزش ها مردمی بود، شعارهای زیبای ضد سرمایه داری سر می دادند اما به دلیل عدم وجود یک رهبر کاریزماتیک توسط ابر قدرتها مصادره می شد.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: امام یک رهبر کاریزماتیک بود که بر پایه فقاهت، عرفان و دین مردم را هدایت که هدایتش تنها فقط دنیوی نیست بلکه هدایتی است که هم می خواهد دنیای جامعه ایرانی را آباد و به پیشرفت برساند و هم عقبای این جامعه را ارتقاء برساند، انقلاب اسلامی را به عنوان یک الگوی برجسته و موفق بر پایه مردم سالاری دینی در دنیا مطرح کرد.

به گفته؛ شجاعت، ساده زیستی، ایمان قوی امام، اراده پولادین و آن ایثار و از خودگذشتکی امام که در این راه فرزندش را از دست داد از جمله عواملی بود که باعث شد مردم به امام اعتماد کنند، خروجی این اعتماد هم یک نظام مستقل، برجسته و موفق در دنیا مبتنی بر دین و مردم سالاری است.

این استاد حوزه بیان کرد: ایران اسلامی توانست با رهبری امام خمینی و در حال حاضر هم رهبری آگاهانه مقام معظم رهبری به یک تکامل فکری و معنوی برسد که البته هنوز در میانه راه هستیم و نیاز داریم جامعه ما از لحاظ معنوی رشد دوچندان و از لحاظ مادی هم به یک الگوی خوب برسیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ساده زیستی امام خمینی حضرت امام یک رهبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • آیا می شناسیدش؟
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • توصیفات مجمع روحانیون مبارز از عروس ارشد امام (ره) /تسلیت به سیدحسین خمینی و خواهرش