Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@20:39:22 GMT

حال و روز ناخوش یخچال تاریخی مزرعه درم یزدل+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۳۱۸۹

حال و روز ناخوش یخچال تاریخی مزرعه درم یزدل+ تصاویر

یخچال تاریخی مزرعه درم یزدل که چندین قرن در مقابل گردش روزگار مقاومت کرده، به دلیل بی توجهی مسئولان و عدم اجرای فعالیت های مرمتی، در معرض تخریب قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از خطب شکن، یخدان یا یخ‌چال گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً هر یخ‌چال دارای یک دیوار بلند به نام حصار، یک مخزن گنبددار و یک استخر بود.

حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. در فصل های گرم، یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند. سرتاسر خطه ایران و به خصوص در مناطق گرم و خشک که تابستان هایی گرم و طاقت فرسا دارند، «یخ» همواره از ضروریات مردم به شمار می رفته و علاوه بر خنک کردن آب شرب، برای حفظ خوراکی‌ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. برخلاف آب انبارها و برکه‌های عمومی که احداث آن‌ها از خیرات محسوب می شده و ساختمان و آبش وقف بوده است، یخچال ها، منابع درآمد زیادی برای صاحبانش به شمار می رفته‌اند. دیوار سایه انداز، دیوار طویل و بسیار بلندی بوده که از مشرق به مغرب کشیده میشده است. ارتفاع بلند این دیوارها که گاهی تا ۱۰ متر می‌رسد، در طول روز از تابش آفتاب بر روی آب های منجمد شده در حوضچه‌ها جلوگیری می‌کرد. وسط همه مخازن، گودال‌های عمیق و بزرگی حفر می کرده‌اند که محل انبار یخ‌ها بوده است. شکل و عمق این گودال ها نیز متفاوت بوده و با توجه به میزان تولید یخ و نیز میزان رطوبت و سرمای زمین، گاهی به ۱۰ متر نیز می‌رسد. یکی از یخچال های قدیمی منطقه، یخچال تاریخی مزرعه درم است. این یخچال مربوط به سدهٔ ۹ و ۱۰ هجری قمری است و مزرعه درمِ یزدل، از توابع شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۱۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مزرعهٔ درم یکی از مزارع باستانی دشت کاشان است که اراضی آن با آب قنات آبیاری می‌شود. مردم یزدل زارع، مالک و مستأجر این مزرعه هستند. به جز این یخچال تاریخی، در این دشت آثار باستانی فراوانی چون شهر باستانی درم، شاه فیروز و آثاری منسوب به فرعون وجود دارد. متاسفانه در حال حاضر این اثر تاریخی که چندین قرن در مقابل گردش روزگار مقاومت کرده، به دلیل بی توجهی مسئولان و عدم اجرای فعالیت های مرمتی، در معرض تخریب قرار گرفته است. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق شدگی یک نفر در استخر خانگی

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان از غرق شدگی یک نفر در استخر خانگی خبر داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حادثه غرق شدگی در استخر خانگی ساعت ۱۷:۳۹ امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ به مرکز اورژانس اصفهان گزارش شدو

وی افزود: بلافاصله یک واحد امدادی ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان تصریح کرد: یک زن ۵۶ ساله در پی این حادثه مصدوم و به بیمارستان الزهرا منتقل شد.

کد خبر 748171

دیگر خبرها

  • شنای مرگ در استخر‌های کشاورزی یزد
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • استخر‌هایی که جان می‌گیرند
  • رنگ بدنه خودرو با روش غوطه وری در استخر (فیلم)
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • حال ناخوش رانندگان تاکسی در گرگان
  • غرق شدگی یک نفر در استخر خانگی
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود