Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@13:07:05 GMT

صنعت نوغانداری جانی تازه می گیرد؟

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۶۳۴۰

صنعت نوغانداری جانی تازه می گیرد؟

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که شغل نوغانداری به عنوان یک حرفه قدیمی نسل به نسل توسط روستاییان حفظ شده و این فعالیت اقتصاد روستایی را در برخی فصول به ویژه بهار رونق بخشیده است.
روزگاری صنعت نوغانداری به عنوان یکی از فعالیت های درآمد زا در بخش کشاورزی مطرح بود که متاسفانه رکود بازار فرش ابریشم و صادرات موجب شد که بسیاری از نوغانداران از این صنعت روی برگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از کارشناسان با برنامه ریزی مناسب و همگرایی میان دستگاه های مروبطه به دنبال شکوفایی و احیا مجدد این صنعت هستند.
در این راستا با علی اصغر داداش پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی گفتگویی را ترتیب داده ایم:
در خصوص وضعیت صنعت نوغانداری توضیح دهید.
داداش پور: علی رغم مشکلات سال های گذشته امروزه نوغانداری به عنوان یک شغل جانبی و مکمل در خبش کشاورزی و حرفه ایده آل روستایی مورد توجه مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم قرار گرفته چرا که می تواند نقش فزاینده ای در تولید ثروت و کاهش فقر این مناطق داشته باشد.
آیا توسعه نوغانداری می تواند با سیاست های توسعه پایدار همسو باشد؟
داداش پور: افزایش تقاضای جهانی برای مصرف ابریشم می تواند در قالب یک مدل اقتصادی و تجاری با رویکرد زنجیره ارزش همسو با سیاست های توسعه پایدار قلمداد شود.
آیا برنامه ای برای تامین نیاز داخل و احیا این صنعت وجود دارد؟
داداش پور: برحسب تاکید وزیر جهاد کشاورزی برنامه های متنوعی برای حفظ وضع موجود،احیا و توسعه نوغانداری در مناطق مختلف به ویژه استان های نوغان خیز در دستور کار قرار گرفته به طوریکه قصد داریم مجددا نوغانداری به سفره زندگی کشاورزان و نوغانداران بازگردد.
وضعیت توزیع نوغان هیبرید در سال جاری چگونه بوده است؟
داداش پور: در سال جاری توزیع تخم نوغان هیبرید در 20 استان به ویژه استان های گیلان، خراسان رضوی،گلستان،خراسان شمالی، مازندران،آذربایجان شرقی و اصفهان که عمده ترین مناطق پرورش کرم ابریشم هستند، صورت گرفته است.
آیا در سایر استان ها برنامه ای برای احیا تولید و پرورش کرم ابریشم وجود دارد؟
داداش پور: در سال جاری برخی استان ها اعم از لرستان، کردستان، کرمانشاه و همدان به دنبال احیا تولید و پرورش کرم ابریشم هستند که به دلیل وجود مزیت نسبی در مناطق مختلف کاشت درخت توت به عنوان غذای اصلی کشت ابریشم صورت گرفته تا با کنترل دما، رطوبت و سایر مولفه ها بتوان به پرورش کرم ابریشم رسید.گفتنی است که در سال جاری بالغ بر 28 هزار جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران توزیع شد که این امر تولید 923 تن پیله تر ابریشم و147 تن نخ ابریشم شد.وضعیت قیمت تضمینی پیله تر ابریشم طی سال های اخیر چگونه بوده است؟
داداش پور: نرخ قیمت تضمینی پلیه تر ابریشم به عنوان یک مکانیزم حمایتی برای ترغیب نوغانداران در سال 93، 13 درصد، 94 ، 16 درصد و 95 با 10 درصد رشد همراه بوده که به سبب وجود کشش بازار تمامی پیله های تولیدی با نرخ های بالاتر از قیمت تضمینی به صورت نقدی توسط بخش خصوصی جمع آوری شده که این امر هیچ گونه بار مالی برای دولت نداشته است.
نرخ قیمت تضمینی برای هر کیلو پیله ابریشم 16 هزار و 610 تومان بوده و این درحالی است که بالاتر از 21 هزار تومان از نوغانداران خریداری شده است.
آیا برای حمایت از نوغانداران برنامه ای در نظر گرفته شده است؟
ارتقای دانش و مهارت نوغانداران، افزایش بهره وری در واحد های پیله وری، تامین نهاده ها اعم از نهال توت و تخم نوغان در دستور کار قرار گرفته به طوریکه تخم نوغان هیبرید با قیمت 13 سال گذشته همان 7 هزار و 500 تومان در اختیار آنها قرار می گیرد.
صنعت نوغانداری صرفا نباید به 45 روز دوره پرورش اختصاص یابد چرا که در نگاه های اقتصادی اگر به رویکرد زنجیره ارزش اتخاذ نکنیم کار به جایی نخواهیم برد چرا که تمامی سیاست ها بر آن است که در تمامی استان های نوغان خیز زنجیره ارزش از نوغانواری تا تولید محصولات ابریشمی و ارائه به مصرف کنندگان را دنبال نماییم.
درخصوص وضعیت صنایع ابریشمی توضیح دهید.
داداش پور: در حال حاضر زنجیره متمرکز تولید در کشور وجود ندارد که همین امر موجب شده تا تمامی پیله های تولیدی توسط کارگاه های سنتی ابریشم کشی تبدیل نخ شود چرا که 4 کارخانه صنایع بزرگ ابریشم کشی در کشورغیر فعال هستند.
ما در حال پیگیری تاسیس صندوق حمایت از توسعه نوغانداری در کشور هستیم چرا که این صندوق می تواند همگرایی مشترکی بین زنجیره ابریشم از پرورش تا تولید محصولات ابریشمی ایجاد نماید.
سالانه چه میزان پیله ابریشم وارد می شود؟
داداش پور: براساس آمار گمرک سال 94،183 تن پیله خشک و 359 تن انواع نخ های ابریشمی وارد شده که به نظر می رسد با وجود مزیت های نسبی فراوان در صنعت اعم از قیمت تضمینی و ...احیا صنعت نوغانداری امکان پذیر است.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته با تولید ۳۰ درصد پیله تر کشور رتبه نخست میزان تولید را کسب کردیم، گفت: توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در بین بهره برداران پیش بینی شده است.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۷ جعبه تخم نوغان در استان گیلان توزیع شد، اظهار کرد: ۹۱۷۴ خانوار نوغاندار اقدام به پرورش کرم ابریشم کردند.

وی از تولید ۵۱۰ تن پیله تر طی مدت مذکور خبر داد و افزود: استان گیلان با تولید ۳۰ درصد پیله تر کشور رتبه نخست میزان تولید را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه ریزی ها برای توزیع تخم نوغان در سال جاری، تاکید کرد: توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در بین بهره برداران پیش بینی شده است.

محمدی با بیان اینکه قیمت هر کیلو پیله تر ابریشم گیلان در سال گذشته به طور متوسط ۲۴۰ هزار تومان بود، عنوان کرد: کمیته امداد استان گیلان اقدام به خرید ۶۷ تن پیله تر کرد.

وی همچنین از توزیع ۶۴ هزار و ۸۵۰ اصله نهال توت در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در سال جاری نیز توزیع ۱۴۶ هزار اصله نهال توت در گیلان انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۸۰۰۰ جعبه تخم نوغان سال ۱۴۰۱ تولید داخل بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ هزار جعبه رسید، گفت: طبق برنامه ریزی ها در سال جاری، حدود ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان تولید داخل را توزیع می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش تولید و بهره وری نوغانداری استان، ۵۴۰۰ خانوار بهره‌بردار استان گیلان را آموزش دادیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • استقلال رنگ و بوی تازه می‌گیرد؟!
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • وقوع سیل در نطنز خسارت جانی نداشت