Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-مازیار وکیلی: در مقاله قبل به برخی از دلایل پخش وسیع ویدئو مراسم عروسی آن زوج جوان پرداختیم و خطرات چنین اعمالی را از منظر اخلاقی بررسی کردیم و توضیح دادیم که چرا نقض حریم خصوصی جامعه امنیت روانی آن را برهم می‌ریزد.
هم‌چنین به چرایی علاقه مردم ایران به سرک کشیدن در زندگی خصوصی دیگران پرداختیم و علل آن را بررسی نمودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما رواج و فراگیری این ویدئو را می‌توان از چند منظر دیگر هم بررسی کرد. مهم‌ترین نکته‌ای که ما در مواجهه با چنین پدیده‌ای با آن روبه‌رو هستیم عدم نظارت بر برگزاری مراسم‌هایی از این دست است. جامعه ایران جامعه متلون و متکثری است.
مردم با عقاید گوناگون سال‌هاست که در کنار هم زندگی می‌کنند. علی‌رغم این تنوع و تکثر جامعه، مردم ایران خطوط قرمز مشترکی دارند. این خطوط قرمز مشترک باعث می‌شود که آن‌ها بر سر برخی مسائل با یکدیگر توافق جمعی داشته باشند. لزوم حفظ حریم خصوصی یکی از این خطوط قرمز است. هیچ کس دوست ندارد زندگی شخصی‌اش در معرض دید عموم جامعه قرار بگیرد.
وقتی چنین حساسیتی روی موضوعاتی از این دست وجود دارد باید فکری به حال ساماندهی درست چنین مراسمی کرد. در مراسمی این چنینی کنترل افراد و مهمانان امری محال و غیر ممکن است. در روزگاری که تکنولوژی به شدت گسترش پیدا کرده و هرکس می‌تواند به راحتی با یک گوشی موبایل از هر وضعیتی فیلم و عکس تهیه کند حفظ حریم خصوصی از هر زمانی دشوارتر شده است.
پخش این ویدئو به راحتی این نکته را اثبات می‌کند و لزوم نظارت هر چه بیشتر بر برگزاری چنین مراسمی را واجب می‌نماید. اما مسئله اینجاست که متصدی و مسئول نظارت بر این مراسم کدام دستگاه و ارگان است؟ جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد.
مشخص نیست مسئول صدور مجوز برای باشگاه‌ها و باغ‌هایی که چنین مراسمی را برگزار می‌کنند چرا بر عملکر آنان نظارت مستمر و دقیقی ندارند که از بروز چنین فجایعی جلوگیری شود. نکته تاسف‌بار این است که چنین حادثه‌ای برای اولین بار نیست که به وقوع می‌پیوندد، بلکه در سال‌های گذشته که تکنولوژی به این اندازه پیشرفت نکرده بود هم شاهد پخش فیلم‌هایی از این دست بوده‌ایم. مسئولین و متولیان امر هیچ‌گاه اراده جدی برای برخورد با متخلفینی که ناقض حریم خصوصی دیگران هستند از خود نشان نداده‌اند. نه در بحث پیشگیری و نه در بحث برخورد با عوامل چنین وقایعی صلابت لازم را ملاحظه نمی‌کنیم. وقوع حوادثی از این دست که مستقیماً با آبروی افراد سر و کار دارند مسائل بسیار حساسی هستند و لازم است با برهم زنندگان آبروی افراد برخورد جدی صورت گیرد. چرا که اگر شاهد برخورد جدی با مسببین چنین وقایعی نباشیم امنیت روانی جامعه به خطر می‌افتد.
به شخصه امیدوارم مسئولین امر با این واقعه مثل وقایع قبل از آن برخورد نکنند و یکبار برای همیشه با قاطعیت متخلفین را تنبیه نمایند تا شاید کسان دیگری که چنین افکار رذیلانه‌ای را در سر می‌پرورانند به هراس افتاده و از انجام اعمالی این چنینی منصرف گردند.
شاید پاسخ مسئولین درباره این پدیده این باشد که درصد وقوع چنین حوادثی بسیار اندک است. حتی اگر این سخن مسئولین را هم بپذیریم، باید گفت حتی همین درصد اندک هم نباید اتفاق بی‌افتد. چرا که وقوع چنین حوادثی اخلاق جامعه را زایل می‌کند و امنیت روانی آن را از بین می‌برد.
اما جز مسئله عدم نظارت صحیح بر روی برگزاری مراسم‌هایی از این دست، باید عدم استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی را هم مدنظر قرار داد. تحلیل‌ها و تفاسیر متعددی درباره چرایی مواجهه این‌چنینی مردم ایران با پدیده‌های مدرن ارائه شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که بعد از وقوع چنین حوادثی به ذهن یک تحلیل‌گر رسوخ می‌کند عدم وجود فرهنگ استفاده از تکنولوژی در جامعه ایران است.
شبکه‌های اجتماعی بدل به میدانی برای خودنمایی و تفریح مردم ایران شده است. با بررسی اجمالی شبکه‌های اجتماعی بافت فرهنگی جامعه ایران به طور کامل مشخص می‌شود. مرد ایران ظاهری مدرن دارند، وگرنه هنوز تا بیخ دندان سنتی هستند و از ریشه‌های سنت‌های به جا مانده از گذشته خود ارتزاق می‌نمایند. جامعه ایران هنوز درگیر کشاکش دردناک سنت با مدرنیته است. جامعه ایرانی علی‌رغم ظاهر مدرن خود هنوز درگیر تعاریف پدرسالارانه از مسائل اجتماعی است.
به عنوان مثال روابط دختر و پسر علی‌رغم تغییر ظاهری این روابط وابسته به تعاریف سنتی و عرفی گذشته است. در جامعه امروز ایران رابطه‌ای هدف‌مند تلقی می‌شود که ختم به ازدواج شود. دختران ایرانی هنوز ازدواج را یکی از اساسی‌ترین راه‌حل‌ها برای زندگی سعادت‌مند می‌دانند و هنوز این اعتقاد وجود دارد که یکی از مراحل رشد عقلی و اجتماعی مردان تشکیل خانواده است.
چنین تفکری هنوز آمادگی لازم برای مواجهه با مدرنیته را ندارد. وفور وسایل و ابزار تکنولوژیک به مثابه مدرن شدن تفکر نیست. جامعه ایرانی از مدرنیته فقط ظواهر آن را دارد و هنوز از مواجهه با تفکر مدرن هراسان است. به همین علت هم هست که مردم نمی‌توانند از ابزار تکنولوژیکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به درستی استفاده کنند.
شاید تنها در ایران شاهد این امر باشیم که به محض اظهارنظر توسط یک چهره مشهور، صفحه او بدل به محلی برای تاخت و تازهای کلامی مردم می‌شود و یا از شبکه‌ای مانند تلگرام برای پخش کلیپ‌ها و مطالب فاقد ارزش استفاده می‌شود. چرا که ابزار مدرن فرهنگ استفاده خودشان را دارند و تا زمانی که جامعه ایرانی فرهنگ استفاده از این ابزار را پیدا نکند شاهد بروز چنین وقایعی هستیم.وقایعی که بروز آن‌ها ربط مستقیمی با استفاده غلط از این ابزار دارد.
به زبان ساده شبکه‌های اجتماعيبه جای این‌که باعث رشد آگاهی در جامعه ایران شود بلای جان آن شده است. بعد از وقوع حوادثی از این دست لازم است کمی تامل کنیم و به چرایی بروز این وقایع بپردازیم. شاید با تامل بیشتر راه برای پیدا کردن راه حل درمانی باز شود. والا باز هم شاهد وقوع چنین حوادث تلخی خواهیم بود. حوادثی که اخلاق و امنیت روانی جامعه را به نابودی می‌کشاند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» تالیف هژیر فتحی و با همکاری فائزه تقی‌پور منتشر شد.

روندهای طی شده دهه‌های اخیر نشان داده که میزان مصرف رسانه‌های سنتی که روزگاری رسانه‌های جریان اصلی جامعه بوده‌اند رو به افول نهاده و شبکه‌های اجتماعی مجازی منبع اصلی دریافت اطلاعات شده‌اند. تبدیل این شبکه های اجتماعی به عنوان منابع اصلی تولید و توزیع خبر، فضایی را شکل داده است که این روزها می توان ادعا کرد رسانه‌های سنتی دیگر مثل گذشته قادر نیستند دستورکار برای افکار عمومی تعیین کنند. در این وضعیت، رسانه‌های اجتماعی کارکرد تعیین دستورکارها و برجسته سازی موضوعات را بر عهده گرفته اند از این منظر متخصصان حوزه رسانه در خصوص ادامه این روند و آینده مواجه ای که شبکه های اجتماعی با رسانه های سنتی دارند، نگران باشند.

منظر آینده پژوهی در حوزه رسانه هم برای تحریریه رسانه ها و هم برای سیاستگذاران حوزه رسانه مفید و اثر بخش خواهد بود. در این کتاب کوشیده شد که سناریوهای محتمل آینده که در مواجهه شبکه های اجتماعی مجازی با رسانه های سنتی ایران رخ خواهد داد، با روش علمی شناسایی و تبیین شود تا هم فعالان حوزه رسانه به خصوص مطبوعات از آن بهره ببرند و هم متولیان رسانه ای کشور درک بهتری از جایگاه آینده شبکه های اجتماعی در فضای رسانه ای کشور داشته باشند.

کتاب حاضر حاصل پژوهشی است با روش آینده‌پژوهی در مقطع دکترا، با عنوان «آینده پژوهی شبکه های اجتماعی در مواجهه با رسانه های سنتی ایران از منظر روابط قدرت» که در آن سعی شده آینده های محتملی که شبکه های اجتماعی مجازی در مواجهه با رسانه های سنتی ایران دارند، شناسایی و تبیین شود. در این پژوهش، خبرگان رسانه ای، دانشگاهی و فضای مجازی به شناسایی مولفه های اثربخش در این مواجهه رسانه ای پرداختند که در نهایت به ترسیم سناریوهای آینده منجر شد. همچنین در فصل آخر نیز به موضوع روزنامه نگاری رباتی به عنوان روشی برای برون رفت رسانه های سنتی از منجلاب کمبود مخاطب و بهبود وضعیت این وسایل ارتباط جمعی در حوزه محتوا و مخاطب پرداخته شده است.

«آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» در ۱۸۰ و به قیمت ۱۸۰ هزار تومان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899353

دیگر خبرها

  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است