حضرت موسی کجا با خدا ملاقات کرد؟
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۹۸۰۶
درختی که به موسی(ع) نشان داده شد همچنان بر یک صخره بلند موجود و عمر آن بیش از سه هزار سال است. این درخت در شرق شهر مدین قرار دارد.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از حوزه نیوز، کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال 2002 میلادی در بیروت به چاپ رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مصطفی بن هاشم زین الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن، جنگ موته و شخصیت جناب جعفرطیار پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.
مشاهد مشرفه موسی کلیم الله (علیه السلام)
حضرت موسی پیامبر بزرگ الهی دارای مشاهد مشرفه بسیاری در بقعه های متبرکه این سرزمین است.
مشهد اول: هنگامی که مردی از پایین شهر، موسی را نصیحت کرد و به او سفارش نمود که از مصر خارج شود و موسی به دنبال سخن این مرد به سوی شام رهسپار گردید و به مدین رسید.
مدین شهری است در شمال شرقی موته که 5 کیلومتر از موته فاصله دارد و در مسیر جاده ای است که به شام و عقبه و مصر می رود.
مطالعات تاریخی انجام شده ثابت کرده است که شهر مدین همان شهری است که امروزه به نام مدین نامیده می شود و این همان شهری است که قرآن مجید از آن نام برده است و فرموده : (وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ) یعنی : همین که موسی وارد آب مدین شد قومی را دید که از آن آب بر می دارند.
مدین همان قریه قبیله حضرت شعیب پیامبر الهی است که خداوند او را بر آنان مبعوث فرموده است و قرآن کریم موقعیت مدین را مشخص میکند، شعیب(ع) خطاب به قومش می گوید: (ما قوم لوط منکم ببعید) یعنی قوم لوط از شما دور نیستند.
دوران قوم لوط از نظر زمانی بسیار دور نیست و از نظر مکانی هم بیشتر از قریه هایی مانند سدوم و أدوم و عموره بیش از 30 کیلومتر از مدین فاصله ندارند.
آنجا که خداوند می فرماید: (ونجینهٔ ولوطا الی الارض التی بارکنا فیها للعالمین) یعنی : ما لوط را نجات داده ایم و به سرزمینی بردیم که برای جهانیان آن را مبارک گرداندیم.
چون می دانیم که نجات لوط (علیه السلام) بردن او به غاری است که بیشتر از 14 کیلومتر از مدین فاصله ندارد.
بنابراین پیامبر خدا موسی(ع) در شهر مدین به خدمت حضرت شعیب خطیب و سخنگوی پیامبران الهی در آمده و مدت 10 سال تمام در خدمت او بود، همان طور که به نقل از قرآن موسی از چاه آب کشید و گوسفندان دختران شعیب را سیراب کرد و به همین علت با یکی ازآن دو دختر ازدواج کرد.
* چاهی که موسی(ع) از آن برای دختران شعیب آب کشید
چاهی که حضرت موسی (علیه السلام) از آن برای دختران شعیب آب کشید در صحرایی اطراف شهر مدین وجود دارد و لکن به صورت آباد نیست و هنگامی که موسی (علیه السلام) مدت خدمت خود را به پایان برد و خواست که از شعیب جدا بشود ، از همسرش خواست که از پدرش شعیب بخواهد تا تعدادی از گوسفندان را به آنان بدهد تا به وسیله آن زندگی کنند.
در روایت آمده است که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند : شعیب به موسی گوسفندانی داد که آن سال زایده بودند و رنگ آن گوسفندان نیز با رنگ گوسفندانش تفاوت داشت .
از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده است که به یاران خود فرمود: اگر شام را فتح کردید از نسل آن گوسفندان حضرت شعیب خواهید یافت و این اشاره است به وطن شعیب و داستان او با موسی (علیه السلام).
شایسته است یادآوری شود که پیامبر خدا حضرت موسی (علیه السلام) هنگامی که از مدین خارج شد در حالی که همسرش و گوسفندانش همراه او بودند و عصایی که معجزه پیامبریشی بود به همراه داشت ، به یک بیابانی رسیدند و سرمای شدید و باد و باران و ظلمتی شدید آنان را فراگرفت و شب نیز فرا رسید، حضرت موسی از دور آتش را مشاهده کرد که ظاهر شده بود و طرف آن آتش ناگهان دید که درختی است و آتشی وسط آن شعله می کشد به آن نزدیک شد تا از آن آنش شلع ای بگیرد، آتش از او دور شد، موسی ترسید و دوباره به طرف آتش و درخت رفت که خداوند در این باره می فرماید ( فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِن جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّی آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّی آتِیكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِی مِن شَاطِئِ الْوَادِی الأَیْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَن یَا مُوسَى إِنِّی أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ وَأَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ یُعَقِّبْ یَا مُوسَى أَقْبِلْ وَلا تَخَفْ إِنَّكَ مِنَ الآمِنِینَ ). سوره قصص(29تا31)
یعنی همین که موسی مدت خدمت خود را به پایان برد و اهلش را همراه خود برد از جانب کوه طور آتشی را مشاهده نمود، به خانواده اش گفت : صبر کنید که من آتش را دیده ام، بروم تا شاید از آن برای شما شعله ای بر گرم یا خبری بیاورم تا شاید شما گرم شوید. همین که به نزدیک آتش آمد از کنار وادی ایمن و از آن بقعه مبارکه به او ندایی داده شد که ای موسی من خدای تو هستم که پروردگار جهانیان می باشم. عصایت را بیفکن . همین که عصا را افکند دید عصایش جنبنده ای شده است، از ترس به عقب رفت و برنگشت، او را گفتیم: ای موسی برو و نترس که تو امنیت داری.
* درختی که به موسی نشان داده شد همچنان پابرجاست
آن درختی که به موسی (علیه السلام) نشان داده شد. همچنان بر یک صخره بلند موجود است که عمر آن بیش از سه هزار سال است ، و این درخت در شرقی شهر مدین قرار دارد که 12 کیلومتری مدین واقع شده است. و به آن شجرة المایسة می گویند و برای آن داستان های بسیاری نقل می کنند که دلالت بر مبارک بودن این درخت دارد که ساکنان منطقه داستان های آن را از زمان های دور نقل می کنند و سینه به سینه تا این زمان نقل می شود .
این مطلب چیزی نیست که ما خواسته باشیم از پیش خود نقل کنیم ، بلکه حضرت موسی با عنایت الهی انتخاب شده است مانند تمام پیامبران مرسل دیگر که همگی در این بقعه های مبارکه مبعوث شده اند و کتاب مقدسی تورات نیز به این داستان ها اشاره کرده است .
* عبور امام باقر(ع) از شهر مدین
و شایان ذکر است که شهر مدین حادثه مهم دیگری را در دوران زندگانی امام باقر (علیه السلام) شاهد بوده است و آن حادثه مربوط به زمانی است که هشام بن حکم دستور داد امام را از شام به مدینه بازگردانند و ترسی داشت که خبر معجزات امام باقر (علیه السلام) در میان مردم گسترش یابد و لذا او را از این مسیر عبور دادند و بر مدین عبور کرد درحالتی که مردم شهر مدین به فرمان خلیفه دروازه های شهر را بر روی حضرت بسته بودند.
امام باقر (علیه السلام) بر یک مکان مرتفعی قرار گرفت و با صدای بلند ندا در داد که ای مردم شهر مدین که انسان های ستمگری هستید، من همان(بقیه الله) هستم که خداوند می فرماید:«بقیةالله خیرا لکم ان کنتم مومنین و ما بحفیظ» یعنی : بقیةالله برای شما بهتر است اگر مومن هستید من از شما حفاظت نمی کنم.
با شنیدن این ندا پیرمردی بزرگسال از شهر بیرون شد و به قوم خود گفت: ای مردم به خدا سوگند این فراخوان به سبک همان فراخوان حضرت شعیب است، اگر به سوی او به استقبال او نشتابید خداوند شما را به خشم و غضب شدید خود گرفتار خواهد فرمود.
و مردم به استقبال حضرت باقر (علیه السلام) شتافتند و انچه که از آذوقه و توشه لازم داشت در اختیار آن حضرت گذاشتند، وقتی خبر این ماجرا به هشام رسید به عامل خود در آن دیار دستور داد آن پیرمرد را کشتند و مردم اهل مدین را مورد پیگرد قرار دادند.
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه سایر رسانهها
R41383/P41383/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» منتشر شد
از اهداف سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسینابن علی(علیهالسلام) و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراکگذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریان سازی در جامعه است.
سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲محور برگزار میشود و آثار مربوطه به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.
بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیهالسلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:
پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجلالله تعالی فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینةالنجاة به حول و قوّه الهی.
سوگواره جهانی سفینةالنجاة آغازی است برای پاسخ به مهمترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.
سوگواره بینالمللی سفینةالنجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبداللهالحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ای است برای جلوهگر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.
پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانیها را در پیدایش قبلهای برای اظهار وجود، روشن کند.
پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت میتوانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین(علیه السلام» خادم مسیح حسین، حضرت علیاصغر(ع) - داود منافیپور دبیر سوگواره جهانی سفینةالنجاة
اهداف برگزاری سوگواره
تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیتهای اثرگذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی
استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیهالسلام
ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجاتبخش
ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراکگذاری تجربه و دیدگاهها و جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف
شویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمانهای مهدویت
جریانسازی در جامعه و در میان گروههای مختلف از طریق آگاهیبخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده
دامنه برگزاری: بینالمللی و به زبانهای فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری
محورها و موضوعات سوگواره:
هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیهالسلام برگزار خواهد شد.
نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه آدم(ع) به واسطه این پیراهن
سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به واسطه این پیراهن
نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان
شفای چشمان حضرت یعقوب علیهالسلام به واسطه این پیراهن
نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به واسطه این پیراهن
تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا
به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا
بازگرداندن پیراهن به اهل بیت(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)
پیراهن نزد حضرت صاحب علیهالسلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان
اهتزاز پیراهن امام حسین(ع) از اول ماه محرم از عرش
اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیهالسلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور
تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام
بخشهای مختلف سوگواره:
بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی
بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه رساله و ...
بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشنگرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوریهای مدرن(هنرهای مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقهای، فیلمنامهنویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانهای(فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکسهای خبری گرفته تا هنری، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی و ...
بخش ادبی: شامل شعر (قالبهای مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیعبند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند)، متن، قطعه ادبی و ...
بخش ایده و طرح: این بخش فرصت را به علاقهمندان میدهد تا طرحها و ایدههای خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینههای مذکور است.
جوایز نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی
نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶متقاضیان محترم برای ثبتنام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا