Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:29:58 GMT

مشهورترين خودروهاي عضلاني و پوني تاريخ آمريکا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۵۲۱۳۹

خبرگزاري آريا - درحالي‌که عموم مردم به مدل‌هاي دودر، ديفرانسيل عقب و پرقدرت آمريکايي، عضلاني يا ماسل کار مي‌گويند؛ بسياري از آن‌ها در گروه ديگري به نام کلاس پوني دسته‌بندي مي‌شوند که اهميت بيشتري در تاريخ خودروسازي جهان دارند.

کمتر کسي را مي‌توان يافت که علاقه‌مند خودرو باشد و مدل موستانگ ساخت شرکت فورد را نشناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين محصول که اهميت بسيار زيادي در صنعت آمريکا دارد و يکي از موفق‌ترين مدل‌هاي ساخت اين کشور در طول تاريخ محسوب مي‌شود، سال‌ها است به‌عنوان سمبل خودروهاي عضلاني مطرح بوده؛ درحالي‌که اين برداشت تاحدودي نادرست است و چنانچه به ابعاد آن، خصوصا در مدل‌هاي کلاسيک توجه کنيد، متوجه تفاوت زياد آن با مدل‌هاي اصلي کلاس عضلاني خواهيد شد.1950 Oldsmobile Rocket 88پيش از اين در مطلبي با عنوان قدرتمندترين خودروهاي کلاسيک عضلاني‌ در تاريخ آمريکا، به معرفي و بررسي چند نمونه از مشهورترين مدل‌هاي اين کلاس پرداختيم و اشاره کرديم که اصطلاحا به دودرهاي پرقدرت آمريکايي، ماسل‌کار يا خودروي عضلاني گفته مي‌شود که با توليد مدل راکت 88 ساخت اولدزمبيل در سال 1950 ظهور کرد؛ اما در اين مطلب با ديدي حرفه‌اي تر و تخصصي؛ به اين واقعيت مي‌پردازيم که بسياري از خودروهاي شناخته‌شده در اين کلاس، مثل فورد موستانگ در واقع در گروه پوني (اسب کوچک) قرار داشته‌اند. حدود سال‌هاي 1960، شرکت فورد مانند دهه‌‌هاي قبل از آن، قدرت بزرگي در بين خودروسازان برتر آمريکا و جهان محسوب نمي‌شد و بازار در اختيار مدل‌هاي پهن‌پيکر و پرمصرف شورولت، کرايسلر و امثال آن بود. با تلاش و خلاقيت مهندس ارشد فورد، لي لاکوکا، مدلي طرحي شد که نه‌تنها با فروشي باورنکردني اين شرکت را به روزهاي اوج بازگرداند، بلکه سبکي جديد از خودروهاي اسپرت با قيمت و مصرف سوخت مناسب معرفي کرد و به الگويي براي ديگر برندها تبديل شد. اولين مدل موستانگ در سال 1965 به توليد رسيد و امروزه همچنان يکي از محبوب‌ترين خودروهاي ساخت آمريکا در سطح جهاني است.Chvrolet Camaro 1969واژه‌ي پوني که اشاره به نژادي از اسب‌هاي کوچک دارد، براي تعريف کلاس خودروهايي شبيه به فورد موستانگ در سال‌هاي آخر دهه‌ي 60 ميلادي انتخاب شد. کوچک‌تر بودن اين خودروها در مقايسه با ديگر مدل‌هاي آمريکايي و لوگوي معروف موستانگ که آن هم يک اسب درحال دويدن است، کلاس پوني را در آمريکا تعريف کرد تا تمايزي بين مدل‌هاي اين گروه و خودروهاي عصلاني باشد. هرچند در آن زمان مهم‌ترين وجه تمايز پوني‌ها و عضلاني‌ها علاوه بر اختلاف سايز بدنه، تفاوت زياد قدرت پيشرانه بود. امروزه نه‌تنها مدل‌هاي عضلاني کوچک‌تر شده‌اند، که پيشرانه‌ي پوني‌ها نيز به لطف فناوري‌هاي مدرن مثل توربوشارژ، سوپرشارژ و اکوبوست بسيار قدرتمند شده است.Ford Mustang Shelby GT 350 R 2017پوني‌هاي مشهور گذشته، مثل فورد موستانگ و شورولت کامارو، حالا در نسخه‌هاي خاص مثل شلبي GT و ZL1، ابرخودروهاي دنيا را به چالش مي‌کشند و حتي براي ثبت رکورد، در نوربرگ‌رينگ حاضر مي‌شوند. از سويي ديگر، دوج چلنجر به عنوان يکي از مشهورترين خودروهاي عضلاني تاريخ آمريکا، بدنه‌اي کوچک‌تر نسبت به گذشته دارد و با موستانگ و کامارو در بازار رقابت مي‌کند. از ديد کارشناسان و تاريخ‌نويسان خودروي جهان، دوج چلنجر تنها بازمانده‌ي خودروهاي عضلاني گذشته محسوب مي‌شود.Dodge Challenger 1969در پايان اين مطلب مي‌توانيد بيننده‌ي فيلم کوتاه تهيه‌شده توسط سايت Car Throttle باشيد که تفاوت خودروهاي پوني و عضلاني را به‌خوبي نشان مي‌دهد.
دانلود با کيفيت 360p 720p 1080p

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

برنی سندرز، سناتور آمریکایی حمایتش را از اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های این کشور ابراز و آنها را به ادامه اعتراضاتشان تشویق کرد.

به گزارش ایسنا، «برنی سندرز»، سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا پستی را در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر و در آن از خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا ابراز حمایت کرد.

سندر در این پست با یادآوری سوابق و آثار ناشی از اعتراضات دانشجویی در دهه‌های گذشته و در برهه‌های مختلف علیه موضوعاتی نظیر نژادپرستی و جنگ نوشت: «ما در سال ۱۹۶۲ تحصن‌هایی با هدف پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه در دانشگاه شیکاگو سازمان‌دهی کردیم. من در سال ۱۹۶۳ به خاطر اعتراض به تفکیک نژادی مدارس دستگیر شدم. اما اعتراضات ما به حق بود.»

او در ادامه این پست خود با تشویق دانشجویان حامی فلسطین به ادامه اعتراضاتشان گفت: «من به اینکه دانشجویان به جنگ در غزه اعتراض می‌کنند افتخار می‌کنم. همواره متمرکز و در صلح باشید. شما در سمت درست تاریخ قرار گرفته‌اید.»

سندرز پیشتر نیز به سابقه اعتراضات دانشجویی در ۶ دهه قبل علیه جنگ ویتنام و مطالبه پایان این جنگ و شرکت خودش در این اعتراضات اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی خودش را در یک موضع ضعیف از لحاظ سیاسی و اخلاقی قرار داده تاکید کرد:‌ «این ممکن است ویتنام بایدن باشد.»

از ۱۷ آوریل تا امروز دانشجویان در ۴۶ دانشگاه و کالج آمریکا در اعتراض به هم‌دستی واشنگتن و دانشگاه‌های خود با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند؛ تجمعاتی که با برخورد پلیس مواجه شده و تا کنون بیش از ۲۴۰۰ شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود وعده داده‌اند که در سرمایه‌گذاری‌ و روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و درخواست دانشجویان برای توقف روابط تجاری با این رژیم را به رسمیت بشناسند. بسیاری از دانشجویان معترض در خواسته‌های خود، روابط دانشگاه‌های آمریکا با ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفته‌اند.

اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و سرایت آنها به دانشگاه‌های دیگر کشورهای غربی بعد از آن شروع شد که دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک ماه گذشته میلادی از پلیس شهر نیویورک خواست به چادرهای برپا شده توسط این دانشجویان در محوطه این دانشگاه حمله کند که در نتیجه این حمله بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. با این وجود معترضان سریعا یک تحصن دیگر را برپا کردند و مجددا روز سه‌شنبه گذشته در محل تحصن خود و ساختمانی که تسخیر کرده بودند مورد حمله پلیس قرار گرفتند.

دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر نظیر کانادا، استرالیا، فرانسه و مصر نیز در همبستگی با فلسطین دست به تظاهرات و برپایی کمپ‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها زده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • چرا برخی افراد سریع‌تر از دیگران می‌دوند؟
  • مراحل تولید وانت و کامیونت های "فورد" در ویدئویی دیدنی (فیلم)
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • جشنواره «شو سواری» اسب کُرد در سقز
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • جذاب‌ترین موستانگ‌های شلبی تاریخ، از 1967 تا 2022 (+عکس)
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر