Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک خبرنگار روسي سفر روحاني رئيس جمهور ايران به مسکو و ديدار وي با پوتين رئيس جمهور روسيه را روايت کرده است.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، اندي کولسنيکوف، خبرنگار نشريه کامرسانت (روسيه) در گزارشي با عنوان "رخداد ارژينال ايراني" سفرنامه رئيس جمهور ايران به مسکو را روايت کرده است. البته اين خبرنگار روس در سفرنامه خود نيم نگاهي هم به روزنامه نگاران و خبرنگاران ايراني در اين سفر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ديدار روساي جمهوري روسيه و ايران چگونه و بر چه زمينه اي عملي شد.
در روز ٢٨ ماه مارس، ولاديمير پوتين در کرملين با [آقاي] حسن روحاني ديدار کرد و تقريبا تمامي ساعات روز را با وي سپري کرد و نتيجه آن، صدور بيانيه اي از سوي رئيس جمهور روسيه در مورد رشد ٧٠ درصدي حجم مبادله کالا ميان روسيه و ايران بوده است. آندري کولوسنيکوف، خبرنگار ويژه نشريه کامرسانت احتمال مي دهد که اين رقم در زمان صرف نهار در کرملين به دست آمده باشد.
[آقاي] حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، دومين روز خود را در مسکو سپري مي کند. پيش از عزيمت به کرملين او در مقابل دانشجويان دانشگاه دولتي مسکو سخراني کرد و مفتخر به دريافت دکتراي افتخاري در علوم سياسي شد. سخراني وي، سخنراني پوتين در مونيخ را به خاطر مي آورد: طي آن، از نابودي جهان تک قطبي و سلطه جهاني غرب سخن بسيار مي رفت. [آقاي] روحاني در پايان اين سخنراني يک ساعت نيمه خود، عازم کرملين شد.
رئيس جمهور ايران در هتل سبز در مجاورت کاخ بزرگ کرملين با ولاديمير پوتين ديدار کرد. در ايران، آقاي روحاني انسان ملايم (دستکم در جمع اپوزيسيون پيوسته رو به تقويت، به موازات ملايم تر شدن او) شناخته مي شود و اما، من ديدم که او چگونه دست رئيس جمهور را محکم فشار مي داد: استخوان هاي انگشتان هر دو نفر از شدت فشار به سفيدي مي زد. اين به نظر مي رسد که نشانه اي از شروع مذاکرات بسيار دراز مدتي بوده است، نه بسيار ساده.
اين مذاکرات در شرايطي برگزار مي شد که خاطره نه چندان خوشايند روس ها از ديدار به قدمت يک ساله در ايران هنوز از بين نرفته است. کاري به اين نداريم که در تهران و در کاخ رياست جمهوري، با روزنامه نگاران روسي چه برخوردهايي شده بود. اين را مي شود به حساب اصول و قواعد کار گذاشت. و اما، روساي جمهوري روسيه و ايران در مقابل رسانه هاي گروهي سخنراني کردند، در پي آن نيز اعضاي هيات به سمت در خروجي سالن و کنار اسکورت ولاديمير پوتين در خيابان عازم شدند و گروه حفاظت از [آقاي] روحاني ناگهان بدون اعلام هشدار، بي مقدمه جلوي همه آنها را که رئيس جمهور روسيه را همراهي مي کردند، سد کردند و من احساس کردم که اين دسته، گويي در تمامي زندگي شان، خود را براي اين کار آماده کرده بودند ( برايشان اين يک قاعده شده بود که نبايد از دسته اسکورت عقب بمانند؛ اين براي آنها يک غريزه شده بود). من ديدم که سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، چگونه به سختي از لابلاي صف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي خود راه باز مي کرد. دسته، همچون ديواري ايستاده بودند. و او آنها را کنار مي زد. من ديدم که مسئول تنظيم پروتکل با عبور خود، راه را براي ايگور شوالوف، معاون اول رئيس جمهور، باز مي کرد و او چگونه به ناگاه وارد معرکه شد....و ديگران... و اين افراد حلقه محافظان را شکستند و به گروه خودشان پيوستند....
من نمي دانم، شايد هم به همين علت بوده که اين بار در هتل سبز در ميان اعضاي هيات من سرگي شويگو، وزير دفاع کشور، را نيز ديدم....
البته اين بار همه چيز، صلح آميز پيش رفت. گرچه روزنامه نگاران ايراني بيش از حد لازم در جنب و جوش بودند، با اين همه در مقايسه با گذشته آرام تر مي نمودند. يکي از آنان، وقتي آقاي پوتين به سخراني پرداخت، شروع کرد به گفتگوي تلفني. و وقتي سعي کردند او را از هتل مالاخيت بيرون ببرند، او به شدت مقاوت مي کرد... البته اين مساله نيز معناي خاصي نداشت...
بله روزنامه نگاران ايراني به جاي فيلم برداري از دو رئيس جمهور، در تب و تاب تمام در صدد تهيه فيلم تمام عيار از آقاي روحاني بودند... شايد اين تصور مطرح باشد که دليل آن اين بوده است که او به ندرت کشورش را ترک مي کند. اما خير، او پيوسته عازم کشورهاي خارجي مي شود. او در خانه ننشسته است. مي توان گفت که به ويژه بعد از آن که اعلام شد که ايران آماده است در مساله توسعه برنامه هسته اي خود سازش نشان دهد، اروپا در اختيار او قرار گرفته و البته مساله حتي تا تعليق اين برنامه نيز پيش رفته است. همانگونه که مي دانيم توفقنامه جامعي نيز به امضا رسيده که بر اساس آن ايران فقط براي اهداف تحقيقاتي غني سازي خواهد کرد. دو کارخانه، يکي براي توليد آب سنگين و دومي، با توانايي توليد پلوتونيوم تعطيل خواهند شد. ايران با برقراري کنترل همگاني بر همه تاسيسات برنامه هسته اي خود موافقت کرده است. تا پايان سال اين کشور مکلف است، بخش اعظم اورانيوم خود را که تا پيش از امضاي قرارداد ياد شده در اين کشور ذخيره شده است، در اختيار روسيه قرار دهد.
آقاي روحاني در ارتباط با اين مساله تقريبا همه اروپا را زير پا گذاشته است. فقط يک سال پيش بود که برنامه سفر وي به اتريش در آخرين لحظات لغو شد. عبدالمونم سلام، روزنامه نگار عراقي، به من گفت که در ايام تعطيلات، خود و خانواده اش را براي سفر به اتريش آماده کرده بود، به اميد آن که در اين سفر، برنامه گزارش از اين ديدار را نيز بگنجاند و مقدمات آن را آماده کرده بود که ناگهان تلفني از او عذر خواهي شد: برنامه ديدار لغو شده، زيرا سرويس هاي امنيتي اتريش از سوء قصدي که عليه رئيس جمهور ايران آماده شده بود، خبردار شده بودند. به اين ترتيب، برنامه تعطيلات خانواده او نيز به هم خورد.
در آغاز ديدار در هتل سبز البته سخن خاصي ايراد نشد: اين دو نفر به اين منظور در برابر روزنامه نگاران ظاهر نشده بودند. من گمان مي کردم که آقاي روحاني شايد توجه طرفين مذاکره خود را به اين مساله جلب کند که در تهران درست پيش از پرواز به مسکو برف باريدن گرفت (پيش از آن دماي هوا تا ٢٠-١٨ درجه رسيده و طبعا هوا گرم بود) و تقريبا مصادف با آن در مسکو نيز برف باريد. اين چه معنايي داشت؟
روشن است که آقاي روحاني براي اين که کسي به اين مساله معناي خاصي نبخشد، از اشاره به آن خودداري کرد (احتمال داشت روزنامه نگاران روي عادت هايي که دارند اين مساله را به پيدايش سردي در مناسبات ميان ايران و روسيه نسبت دهند: کافي است فقط موارد مشابه در گذشته را به خاطر آورند).
ولاديمير پوتين و [آقاي] حسن روحاني حدود سه ساعت با هم گفتگو مي کردند که شرکت کنندگان ترکيب گسترده اين مذاکرات به هيچ وجه از آن ناراحت نشده بودند: اين نشان از آن داشت که با طولاني شدن مذاکرات در قالب محدود، مدت مذاکرات در قالب گسترده کوتاه تر خواهد شد.
در ميان مذاکره کنندگان در قالب گسترده (حاضران در صرف ناهار) ايگور شوالوف، وزير ساخت و ساز، ميخائيل من، دستيار رئيس جمهور فدراسيون روسيه، آندري فورسنکو (او بر خلاف ديگران، موظف به امضاي هيچ سندي نبود) حضور داشتند. اما، تا چند سال پيش وقتي مقامات رسمي براي عزيمت به کشور خارجي تحت اعمال تحريم هاي جامعه بين المللي دچار ترديد مي شدند، مقامات روسي با آرامش خاطر به آنجا سفر مي کردند و ظاهرا از آن زمان علاقه ايرانيان را به خود جلب کرده اند. پاول کالابکوف، وزير تربيت بدني، و دميتري روگوزين، معاون رئيس جمهور، ....نيز در ميان شرکت کنندگان ديده مي شدند....
روزنامه نگاران ايراني در خصوص دميتري روگوزين با علاقه زيادي حرف مي زدند. براي مثال، به خاطر مي آوردند که او در سالن نمايشگاه هواپيمايي ماکس، طي يک روز تمام از سورنا ستاري، معاون رئيس جمهور ايران در امور علم و تکنولوژي، دور نمي شد و به اصطلاح، نوآوري هاي هواپيما سازي داخلي را براي او نشان مي داد. روسيه زماني براي فروش Superjet ١٠٠ به ايرنيان تلاش بسياري مي کرد و آنان نيز قصد خريد آنها را داشتند. اما، تحريم ها مانع از آن مي شدند. اما، وقتي تحريم ها لغو شدند، معلوم شد که يکي از شرايط لغو تحريم ها اولويت دادن به خريد هواپيماهاي Boeing و Airbus بوده است...
در اين ميان، بعدها نيز در بيانيه ولاديمير پوتين براي رسانه هاي گروهي گفته شد که اميدوار است: Superjet ١٠٠ براي ايران عرضه شود – نه به عنوان نان قندي داغ، بلکه دستکم نان بيات.
برنامه صرف نهار چندان به درازا نکشيد. همانگونه که مشخص شد، دو نفر از شرکت کنندگان حاضر در آن – الکساندر نوواک، وزير انرژي روسيه، و همتاي ايراني او زياد بر سر ناهار معطل نکردند. ابتدا يکي و بعد، دومي از آن کنار رفتند. بعد از آن هم ناهار پايان گرفت: چون بعد از آن دو نفر حتي يک نفر موفق نشد سخني بر زبان آورد. فقط ولاديمير پوتين سپر يک سرباز ايراني در دوران شاه عباس را تقديم [آقاي] حسن روحاني کرد. گفته مي شود که اين سپر در دوران قديم توسط انگليسي ها از فارسها ربوده شده و بعدها نيز روس ها اين اثر مهم را از انگليس ها خريداري کردند و حالا به صاحبان اصلي و قانوني اش باز مي گردانند. آقاي روحاني از اين کار روس ها اگر هم اشک بر چشم نياورده باشد، به شدت هيجان زده شد.
بعد از صرف ناهار روساي جمهوري دو کشور عازم امضاي چندين قرارداد شدند. (براي نمونه، يکي از آنها به سفرهاي گردشگري بدون رواديد اختصاص دارد. البته، نه سفر به مسکو بلکه سفر به ايران که هنوز برنامه آن آمده نشده است و همچنين قرارداد همکاري در زمينه گاز و اتم که هنوز متاسفانه از صورت ياداشت تفاهم فراتر نرفته اند). سپس روساي جمهوري دو کشور بيانيه هاي خود را منتشر کردند. به اعتقاد من، مهم ترين آنها، بيانيه ولاديمير پوتين در خصوص رشد ٧٠ درصدي حجم مبادله کالا ميان دو کشور بوده است. رئيس جمهور روسيه دستکم طي دو سال اخير، از چنين رقم مثبتي سخني به ميان نياورده بود: او ناگزير مي شد با همصحبتان خود در کشورهاي مختلف، بيشتر به مساله کاهش حجم مبادله کالا بپردازد. و اينجا، اشاره به رقم ٧٠ شايد هم ١٠٠ به جا تشخيص داده شده بود.
و ولاديمير پوتين از رشد ٧٠ درصدي سخن به ميان آورده بود.
اما، معلوم شد که اين فقط من نبودم که با شنيدن اين رقم دچار حيرت شده بودم. روزنامه نگاران ايراني نيز که در هتل مالاخيت حضور يافته بودند، حتي از اين جهت به شدت تکان خوردند. آنها از همديگر سوال مي کردند که آيا گوشهايشان را باور دارند و بعد سوال مي کردند - حتي از من که شايد مترجم در ترجمه دچار خطا شده باشد. وقتي متوجه شدند که خطايي در کار نبوده، يکي از آنان گفت:
- اين ديگر زياده از حد است. ما رقم ديگري شنيده بوديم.
هر چند، هيچ يک از آنان اين رقم را به خاطر نمي آوردند.
در اين ميان، از نظر من اينجا کمترين سري در کار نبوده است. اين رشد مي توانست حتي در زمان گفتگو بر سر ناهار نيز حاصل شده باشد: ولاديمير پوتين شايد براي نمونه حتي با در نظر گرفتن موضوع توافق هاي اخير به اين نتيجه رسيده باشد. چرا که نه: مگر سخنان او به معناي تام کلمه نيست؟
من سعي کردم در اظهارات آقاي روحاني دستکم يک بار اين عبارت را بشنوم: به نام خداي مهربان و قادر و توانا مي خواهم از مهمان نوازي جناب آقاي پوتين، رئيس جمهور روسيه، تشکر کنم، زيرا... ، اما موفق نشدم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو

چهل و ششمین جشنواره بین‌الملی فیلم مسکو به کار خود پایان داد و فیلم «آه سرد» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شد و جایزه بهترین مستند هم به «رُخ» رسید.

به گزارش ایسنا، چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد و در شب اختتامیه فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق جایزه سنت جورج نقره‌ای بهترین کارگردانی بخش مسابقه اصلی، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تقدیرنامه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) شد و همچنین جایزه بهترین مستند این رویداد سینمایی هم به «رُخ» ساخته سام کلانتری رسید.

در جشنواره مسکو امسال هم جایزه سنت جورج طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی نیز به فیلم مکزیکی «شرم» ساخته «میوئل سالگادو» رسید.

«آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی، «رُخ» ساخته سام کلانتری در بخش مسابقه آثار مستند، «سرد روشن» ساخته علی دارایی و «تاکسیدرمیست» ساخته سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابفه فیلم های کوتاه و انیمیشن کوتاه «پیچ تاریخی» به کارگردانی میلاد محمدی و سریال «پوست شیر» برادران محمودی دیگر آثار ایرانی جشنواره مسکو امسال بودند.

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش ویژه‌ای نیز به مرور آثار داریوش مهرجویی کارگردان فقید ایرانی پرداخت و فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مسکو امسال طی هشت روز برگزاری میزبان نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور بود. این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از ونیز تبدیل می‌کند. جشنواره مسکو در ابتدا به صورت دوسالانه برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۵ رویدادی سالانه شد، اگرچه در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد