وجود امام؛ سبب رزق و روزی امت
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۱۶۱۵
به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، حجتالاسلام و المسلمین علیاکبر مهدیپور، استاد حوزه، در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که آیا ائمه از ولایت تکوینی و معجزه برخوردار هستند؟ ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد امام محمدباقر(ع) گفت: تمام حجتهای پروردگار اعم از پیامبران و امامان برای اثبات اینکه به مبدا وحی متصل هستند، احتیاج به اعجاز دارد و تمام معجزهها از ولایت تکوینی نشئت میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: قرآن در خصوص تمام پیامبران این مسئله را مورد توجه قرار داده است. برای مثال در خصوص حضرت موسی(ع) گفته است که ایشان عصایشان را انداخت و به اژدها تبدیل شد و این برخاسته از ولایت تکوینی بود که چوب را به حیوانی تبدیل میکرد یا دست بیضایش، نوری داشت که بر نور خورشید چیره میشد.
مهدیپور تصریح کرد: همچنین در خصوص حضرت عیسی(ع) آمده است «وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ: و مردگان را زنده مىگردانم به اذن خدا...» (آلعمران، ۴۹) آمده است که اوج اعجاز است و همه اینها از اقسام ولایت تکوینی است.
وی افزود: در خصوص پیامبر اکرم(ص) معراج و شفای کور مادرزاد، به سخن در آوردن سنگها و ... آمده است همچنین رسول خدا در جریان هجرت، از خانه بیرون بیاید و با پاشیدن خاک به چهره محاصرهکنندگان آنها را کور کرد. پیامبر اسلام(ص) ۴۰۰۰ معجزه داشتند که برخاسته از ولایت تکوینی بود.
این استاد حوزه افزود: ولایت تکوینی منحصر به پیامبران نیست و امامان نیز باید آن را داشته باشند. امام سجاد(ع) میفرماید: امام از خاندان ما باید معصوم باشد، عصمت چیزی نیست که در ظاهر افراد باشد و باید به اسم از طرف خداوند معرفی شده باشد و از این رو باید معجزه داشته باشند. در قرآن کریم به صراحت معجزه را به آصف بن برخیا، یکی از یاران حضرت سلیمان در آوردن تخت بلقیس نسبت میدهد. هر یک از امامان ما دهها معجزه داشتند که از ولایت تکوینی آنها نشات گرفته است.
مهدیپور با بیان اینکه از مثالهای روشن معجزه ائمه میتوان به طی الارض ایشان اشاره کرد، ادامه داد: امام علی(ع) با طی الارض از مدینه به مداین تشریف بردند و بر پیکر جناب سلمان نماز خواندند و برگشتند. همچنین امام سجاد(ع) در کوفه در حالی که در زندان ابن زیاد بودند با طی الارض بر پیکر امام حسین(ع) در کربلا نماز گذاردند و از این نمونهها بسیار است. در خصوص حضرت موسیبن جعفر(ع)، امام جواد(ع) نیز چنین روایاتی وجود دارد. ما یقین داریم که بر معصوم جز معصوم نماز نمیخواند و از این رو ائمه حتی اگر در فاصله دوری بودند این کار را با طی الارض انجام دادهاند. قطب راوندی در کتاب خود صدها مورد از معجزه آورده است.
وی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره که به نوعی بیان کننده هویت شیعی است، مقام امامت را تشریح کرده است. این دعا از امام هادی(ع) بوده و با سند صحیح رسیده است و بیش از ۸۰ سند برای این زیارت جامعه کبیره داریم که از معصوم رسیده است. مرحوم شیخ محمدتقی مجلسی میگوید من ۵۰ هزار طریق برای زیارت جامعه کبیره دارم.
این استاد حوزه با بیان اینکه در آغاز این دعا تعبیرهای عجیبی است، گفت: من جمله این که ارادت اراده خداوند در هر امری بر این خاندان نازل میشود و از این خاندان صادر میشود، یعنی خداوند منان همیشه در روی زمین فردی دارد که به وسیله آن فرد، عذاب را از مردمان دور نگاه میدارد و به وسیله آن حجت خداست که زمین و آسمان برقرار است و به سبب امام است که مردمان روزی میخورند.
مهدیپور ادامه داد: در قرآن کریم هم به فضل خدا و فضل رسول خدا این تعبیر آمده است که خدا آنها را به فضل خدا و رسول خدا بی نیاز میکند باز هم در آیات و احادیث فراوانی این حقیقت برای ما روشن شده است.
وی تصریح کرد: نواب اربعه نیز کارهای خارقالعاده باید میداشتند، زیرا در میان مردم نشانهای از سوی حجت الهی هستند. به عنوان یک نمونه امضا نامههایی هست که در زمان غیبت صغری نوشته میشد. توقیع یا امضا نامههایی که به حضرت میشد در نامههای مهر و موم شده صورت میگرفت بدون اینکه مهر و موم نامهها شکسته شود.
این استاد حوزه تصریح کرد: آنچه در آغاز زیارت جامعه کبیره اشاره شده است، موقعیت یک معصوم را نشان میدهد که برای اثبات حقانیتش از ولایت تکوینی استفاده میکند و این برای مردم قابل لمس است.
مهدیپور در پاسخ به این پرسش که آیا امامت ادامه نبوت است؟ گفت: یقینا امامت ادامه نبوت است و به ائمه هم وحی میشود و حتما باید امام وحی شود و این هم تداوم نبوت است. از این رو میگوییم اگر امامت نبود، نبوت حالت ابتری پیدا میکرد. به وسیله امامت است که نبوت استمرار پیدا میکند.
وی افزود: وقتی حضرت زهرا از آن برنامه خطبهخوانی در مسجد برگشتند و در آن خطبه خلیفه زمان را استیضاح نمودند، امام علی ایشان را بقیة النبوه خواندند که به معنای «ای بازمانده پیامبری» است یعنی علاوه بر امامان ایشان حضرت زهرا را بقیةالنبوه است. اگر ایشان میفرمود بقیه النبی یعنی یادگار پیامبر ولی می گوید بازمانده پیامبری. یعنی حضرت زهرا همین ولایت را داشتند و از وحی سهمی داشتند و در قرآن از وحی به غیر انبیا هم سخن به میان آمده است.
این استاد حوزه افزود: خود قرآن کریم وحی را به شش قسم بیان کرده است، یک مرتبه وی آن است فرشته بیاید در روبروی پیامبر یا امام بنشیند و پیام الهی را به او برساند. یک بار این است که در قلب القا کند یا از پشت پرده به این معنا که فرشته را نبیند، اما صدایش را بشنود. برای امامان همه اقسام وحی وجود داشته است.
مهدیپور در پاسخ به این پرسش که تفاوت وحی به پیامبر و امام چیست؟ گفت: وحی تشریعی مخصوص پیامبر است، از این رو امام علی(ع) می فرمایند: پیامبر را از ما گرفتند ارتباط زمین و آسمان قطع شد. شریعت اسلامی و شرایع کامل است، اما اینکه فرشته ای بر امام بیاید فراوان است و در خصوص ظهور آقا بقیه الله(عج) داریم که تعدادی فرشته با ایشان همراه خواهند بود. اینکه فرشته انیس و مونس ائمه باشد و مطالب غیبی برای ایشان بیان کند وجود دارد و نمونه آن مصحف فاطمه است که در آن فرشته آنچه را مربوط به آخر الزمان است در آن بیان کرده است.
222
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا اقبال بهمنی بعدازظهر جمعه در جلسه تقریب دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به شهدای تقریب در کردستان اظهار کرد: شهید دکتر رمضان البیوتی بهار امسال در سنگر محراب و منبر به شهادت رسیدند و از علمای تقریبی کشور سوریه بودند که کتابها و تألیفات زیادی در راستای وحدت جامعه اسلامی و مبارزه با افراطیگری داشتند.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم گفت: همیشه ارائه علم و دانش اگر با عشق و محبت توأم باشد بیشتر در دلها جا میگیرد به طوری که اکثر علمای ما تلاش کردند علم و دانش را در قالب شعر و ذوق و عشق و محبت و عرفان ارائه دهند.
ماموستا بهمنی گفت: در مورد ابعاد تقریب از دیدگاه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، روایتی است که شخصی از حضرت فرمودند آیا نماز خواندن پشت سر عالم اهل سنت درست است یا نه؟ ایشان پاسخ دادند: اگر کسی پشت سر عالم اهل سنت نماز بخواند انگار پشت سر پیامبر (ص) نماز خوانده است.
وی در ادامه به ابعاد تقریبی امام شافعی اشاره کرد و بیان داشت: حضرت امام شافعی هم دوره خلافت عباسیان بوده که تبلیغات زیاد و گستردهای بر ضد اهل بیت علیه السلام میشد و هر کسی که به اهل بیت محبت نشان میداد به او میگفتند این فرد رافضی است و از دین خارج شده است.
ماموستا بهمنی عنوان کرد: در آن زمان حضرت امام شافعی خیلی محبت به اهل بیت علیه السلام داشتند و ایشان در مقابل کسانی که به او توهین میکردند میگفتند اگر حب به اهل بیت پیامبر اکرم رافضی گری است پس به همه انسانها و جنها اعلام کنید که امام شافعی رافضی است و این دیدگاه تقریبی است یعنی حب به اهل بیت نباید باعث اختلاف باشد بلکه باید باعث تقریب باشد.
منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دیدگاه تقریبی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سالهای پیش سوالی از معظم له مطرح شد که آیا توهین کردن به امهات المومنین جایز است یا نه؟ در اینجا فتوایی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد که توهین به زوجات پیامبر بزرگوار اسلام حرام شرعی است که این یک دیدگاه تقریبی است.
کد خبر 6095803