Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-04@15:36:36 GMT

روزهای خوش مسکن،آخر پاییز۹۶

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۲۴۴۴

روزهای خوش مسکن،آخر پاییز۹۶

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در سال۹۴، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شد. بالاخره چندین دور مذاکره دیپلماتیک به نتیجه رسید یعنی برجام به منصه ظهور پیوست. برجام، برنامه‌ای بود که براساس اجرای آن، امیدها به گشایش در اقتصاد کشور افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه منتظر بودند که برجام آثار مثبتش را خیلی زود در اقتصاد ایران نشان دهد و بخش‌های مختلف اقتصاد از لغو تحریم‌ها منتفع شود.

وی افزود: بخش مسکن هم از دیگر بخش‌ها مستثنی نبود و مسکن که چندین سال را در رکود می‌گذارند، برای خروج از بی‌رونقی، چشم به تحقق برجام و مشاهده آثار مثبت آن در اقتصاد کشور دوخته بود؛ البته تحلیل‌ها و انتظارها بیشتر بر این مسئله متمرکز بود که بخش مسکن دست‌کم در نیمه دوم سال ۹۵ از آثار برجام نفع ببرد و از رکود خارج شود؛ اما سرعت دست یافتن به نتایج برجام با آنچه مورد انتظار بود، هماهنگی نداشت. این انتظار ‌وجود داشت که در نیمه دوم سال ۹۵، بازار مسکن تکان می‌خورد و از رکود خارج می‌شود اما چنین اتفاقی رخ نداد، و مسکن، سال ۹۵ را هم در رکود گذراند. البته در اینجا نه بحث توقف بلکه به تاخیر افتادن خروج مسکن از رکود مطرح است. ‌

به گفته ستاریان، رکود بخش مسکن تا جایی ‌عمیق است که تمامی بخش‌های اقتصاد ‌و حتی لایه‌های زیرین بخش مسکن را هم دچار ورشکستگی کرده است و برای نجات این بخش‌ها باید در کلیت اقتصاد تغییراتی ایجاد کرد. جذب سرمایه خارجی، تامین نقدینگی و مسائل فروش نفت که همه از نتایج برجام است باید حل و فصل می‌شد تا بخش مسکن تکان بخورد.

وی اظهار داشت: باید این نکته مهم را در تحلیل برجام و اثرگذاری آن بر اقتصاد در نظر داشت که گشایش‌های ناشی از برجام باعث شد که فروش نفت ایران با سهولت بیشتری انجام شود و تولید و صادرات نفت افزایش پیدا کند. از سوی دیگر برخی از منابع مالی بلوکه شدن کشور در سال‌های تحریم به اقتصاد بازگشته و موانع انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مهم برداشته شده است.

به گفته ستاریان، با توجه به این مقدمات می‌توان امیدوار بود و این‌طور پیش‌بینی کرد که برجام روی خوشش را به بازار مسکن در سال ۹۶ نشان بدهد و آثار مثبت لغو تحریم‌ها در این سال در بخش ساختمان جلوه کند. این تحول و آغاز حرکت در بازار مسکن و رونق در معاملات با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، در انتهای نیمه اول سال آینده بروز می‌کند.

وی اظهار داشت: رونق بازار مسکن می‌تواند بر حسب جهشی که در چهار بخش مهم و اثرگذار مسکن ایجاد می‌کند متفاوت باشد. درواقع رونق بازار مسکن انواعی دارد و به طور حتم اگر در سال ۹۶ رونقی در بازار مسکن ایجاد شود، این رونق در همین چهار بخش ملموس است. تحرک در بازار مسکن با افزایش معاملات، افزایش قیمت، افزایش تولید و افزایش سرمایه‌گذاری همراه است و تحرک در هر چهار بخش به رونق بازار مسکن و خروج از رکود می‌انجامد.

ستاریان گفت: بنابراین تمام نتایج برجام باید در اقتصاد کشور ظاهر شود تا بتوان به رونق بازار مسکن امیدوار بود. نشانه‌هایی که در سال ۹۵ در بازار مسکن شاهد آن بودیم و برخی آن را تعبیر به خروج از رکود کردند، تنها آثاری نشات‌گرفته از جنبه روانی برجام بود. برجامی که امید است با حصول بیشتر نتایج آن، شاهد خروج بخش مسکن از رکود در چهار بخش قیمت، معاملات، تولید و سرمایه‌گذاری باشیم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

نوسان قیمت در نقاط مختلف منطقه ۱۹ و ۲۰ تهران، حدود ۳۰ درصد برآورد شده که در سال جاری میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در محله‌های خانی‌آباد و تقی‌آباد از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع عبور کرده است.

براساس این گزارش، طبق محاسبه ناحیه یک مناطق ۱۹ و ۲۰ بالاترین قیمت منطقه را به خود اختصاص داده و در معاملات خاص بعضاً آپارتمان‌هایی تا ۸۰ میلیون تومان بر مترمربع در آن معامله شده است.

بعد از آن ناحیه ۲ این دو منطقه ذکر شده، قیمت آپارتمان نوساز بیش از ۵۰ و کمتر از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع است که بعضاً معاملات خاص تا ۷۰ میلیون تومان بر مترمربع انجام شده است؛ نهایتاً در ناحیه ۳، قیمت آپارتمان نوساز کمتر از ۴۰ میلیون تومان بر مترمربع بوده و معاملات فراتر از میانگین چندان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مهر، روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد آینده مناطق ۱۹ و ۲۰ از منظر سرمایه‌گذاری می‌تواند قطب سرمایه‌گذاری همراه با رشد بالا را به همراه خود خواهد داشت.

بر همین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۴ متری در منطقه ۲۰ محله صفاییه - چشمه علی تهران، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰)‌ متراژ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
ابن بابویه ۸۷ ۱۳۹۶ ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه - چشمه علی ۸۴ ۱۳۹۶ ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تقی‌آباد ۷۰ ۱۴۰۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۹۰ ۱۴۰۲ ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه‌آباد - متروی شهر ری ۸۰ ۱۴۰۲ ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۸ ۱۴۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سرتخت ۹۵ ۱۴۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سه‌راه ورامین ۷۶ ۱۳۹۶ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۸۵ ۱۴۰۱ ۴,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر،

کد خبر 6092711 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است