Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@14:14:33 GMT

عطش ثبت اختراع در بین فرهیختگان است نه کارآفرینان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۲۷۶۶

عطش ثبت اختراع در بین فرهیختگان است نه کارآفرینان

شرکت مبتکران امروز به عنوان بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات در سیستان و بلوچستان با ۲۳ نیروی متخصص فعالیت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازخبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، آرش بنی‌جمالی مدیر شرکت دانش بنیان در حوزه کارآفرینی فناوری اطلاعات دارای هفت محصول با استاندارد بین‌المللی TRL از عدم حمایتهای تخصصی و نامناسب با نیاز واقعی کارآفرینان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نحوه تاسیس شرکت مبتکران بگویید؟

۱۲ سال پیش با همسرم و ۲ نفر از همکلاسی‌های دوران دانشگاه مبتکران را راه اندازی کردیم. به خاطر علاقه‌ و تجربه و تخصص ویژه‌ای که از قبل در زمینه نرم‌افزار داشتم، اطلاعات خود را صادقانه در اختیار دوستانم گذاشتم، فعالیت‌های شرکت خیلی خوب شروع شد و پیش رفت. ولی کارآفرینی و کسب و کار آن هم در اقتصاد پر تلاطم کار آسانی نیست؛ ما در این سالها موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم ولی اوضاع همیشه یکسان و خوش آیند نبوده و چندین بار هم تا مرز ورشکستگی پیش رفتیم، اما تنها چیزی که باعث شد شکست را نپذیرفته و کارها را دوباره بچینیم، اصلاح کنیم و ادامه دهیم، علاقه شدید من و همکارانم به نرم‌افزار و پیشرفت در این حوزه بود. که به نظر من این یک نکته کلیدی است که انسان باید برای موفقیت های بزرگ، زمینه‌ای را به عنوان شغل یا کسب و کار خود انتخاب کند که عاشقانه دوست داشته باشد.

لطفاً در مورد فعالیتهای مجتمع فناوری مبتکران توضیح دهید؟

گروه ما در مبتکران با محوریت تولید نرم‌افزار شروع به کار کرد و در سالهای آغازین در کنار تولید وبسایت‌ها و پورتال‌های اینترنتی و نرم‌افزارهای کاربردی و مدیریتی، بازی‌های گرافیکی تلویزیونی هم تولید کرد که چند سال پی در پی، در جشنواره‌های کشوری صدا و سیما مقام اول را کسب کردیم. بعد از آن گروه تولید انیمیشن نیز در شرکت تشکیل و به ساخت سریال‌های انیمیشنی اختصاص دادیم، اما بعد از ۴ سال انیمیشن را به دلایل اقتصادی متوقف کردیم، بعد از آن تولید سخت افزارهای کنترلی هوشمند و همچنین سامانه‌های سخت افزاری- نرم‌افزاریِ، ارسال اطلاعات و اینترت اشیا (IOT) را شروع کرده و در این زمینه هم تاییدیه‌ها و جوایز مختلفی کسب کردیم. در سال گذشته یعنی سال ۹۴ نیز به عنوان فناور برتر استان شناخته شدیم و از طرف استانداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان و پارک علم و فناوری استان، شرکت مبتکران مورد تقدیر قرار گرفت.

در مورد جایگاه مجتمع فناوری مبتکران در استان توضیح بفرمایید؟

شرکت مبتکران امروز به عنوان بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات در استان با ۲۳ نیروی متخصص فعالیت دارد و همچنین فعلاً تنها شرکت دانش بیان IT در استان است، یعنی تاییدیه‌ی دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور دارد.

اولین فروشگاه اینترنتی محصولات استانی که به صورت خیلی جدی در حال فعالیت است به نام “هزار دکان” از دیگر کارهای مبتکران است، این فروشگاه اینترنتی محصولات استانی و بومی وو صنایع دستی و محصولاتی که در بازار زاهدان و استان وجود دارد را به سراسر کشور ارائه می‌دهد. هزاردکان حدود ۷ ماه است که فعالیت دارد و هم اکنون درآمد ماهیانه‌اش از مجموع تمامی سایت‌های فروشگاهی فعال استان بیشتر است و در هفته تقریبا ۴۰ سفارش کشوری دارد که این برای این مدت آمار خوب و امیدوار کننده‌ای به حساب می‌آید.

مجتمع فناوری مبتکران امسال، مرکز شتاب‌دهنده کسب و کارهای دانش بنیان را با نام ” کاتالیزور” به کمک بزرگان این حوزه تاسیس کرد تا بتوانیم از کارآفرینان و افرادی که دارای ایده‌هایی خوب یا کسب و کارهای نوپا و خلاقانه‌ای هستند حمایت کنیم و به رشد آنها کمک کنیم و از این طریق در اکوسیستم یا همان زیست بوم کارآفرینی استان تاثیر مثبت و قابل توجهی بگذاریم و فضای کسب و کار مدرن و امروزی را در آن گسترش دهیم.
همچنین در مجتمع فناوری مبتکران موسسه‌ای افتتاح کردیم به نام “کافه فناوری” که بخش مشاوره و آموزش مجتمع را بر عهده دارد و کارگاه ها و نشست‌های تخصصی کسب و کار و دوره هایی آموزشی و کاربردی IT را در یک فضای متفاوت و صمیمی برگزار می‌کند و همچنین به استارت‌آپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) مشاوره می‌دهد.

به نظر شما برای کارآفرینی باید تحصیلات داشت؟

به هیچ وجه اینطور نیست! اما باید تفکر خاص وجود داشته باشد، از زندگی درس گرفته باشیم و همچنین منطق قوی، توان محاسباتی و خلاقیت داشته باشیم. هر چقدر در این موارد قوی تر باشیم، کارآفرین بهتری خواهیم بود.
در این حوزه و بسیاری از حوزه‌های دیگر، برای موفقیت لزوماً نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، شخصاً در رزومه‌ای که برای یک مجمع تخصصی در کشور ارائه دادم، در بخشی نوشتم بهه خاطر عدم اعتقاد به تحصیلات دانشگاهی از ادامه تحصیل معذورم! لیسانس ریاضی کاربردی را تمام کردم و دیگر ادامه ندادم و بعد از ۱۲ سال هنوز هم برای گرفتن مدرکم از دانشگاه اقدام نکردم!
البته برای پیشرو بودن و موفق بودن، قطعاً مطالعه کتاب‌های خوب و همچنین مشاوره با انسان‌های موفق دیگر لازم است و اینها جزو علایق بنده و کارهای همیشگی‌ام هستند و خواهند بود.

این مساله را به دلیل عدم ارتباط دانشگاه با صنعت می دانید؟

قطعاً همینطور است. اگر می خواهیم در بخش خصوصی و صنعت موفق باشیم باید توجه کنیم که دانشگاهها در ایجاد مهارت و دانش کاربردی خروجی بسیار کمی دارند و در واقع در این زمینه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها معمولاً از متخصصین بخش خصوصی و کارآفرینان عقب ترند. کارآفرینان از مطالعه آزاد و مشورت با افراد موفق دیگر و کسب تجربه و دانش در کنار متخصصین واقعی هر رشته برای رشد نگرش و دانش کاربردی خودشان استفاده می‌کنند و کمتر از بستر دانشگاه ها بهره می برند و در واقع به جای اینکه صرفاً مطالعات نظری داشته باشند، در عرصه عمل تجربه کسب می‌کنند.

با این اوصاف نیاز به مطالعه را چگونه در جهت موفقیت در حوزه کاری خود توضیح می دهید؟

در مورد مطالعه و کسب علم که به هر حال جزو ضروریات هر رشته است. باز هم ما به صورت آزاد بهتر از تحصیلات در دانشگاه‌ها می‌توانیم به سمت نیاز و علاقه خودمان حرکت کنیم. چون نیازی به گذراندن واحدهای اضافی که معمولاً چیدمان آنها نیز در سالیان دور تنظیم شده است، نخواهیم داشت و این در صرفه جویی زمان و استفاده بهینه تر از عمرمان تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به اینکه امروزه خیلی از اطلاعات به راحتی از طریق اینترنت در اختیار ما قرار می‌گیرد و از این طریق دسترسی مستقیم به علم و دانش روز وجود دارد، اگر اشتیاق و علاقه درر وجودمان باشد و نیازهایمان را پیگیر باشیم، با مطالعه آزاد بهتر می‌توانیم به علایق خود برسیم.

به همین دلایل است که بنده هم به هیچ وجه حاضر نیستم ادامه تحصیل بدهم. تا مقطع کارشناسی هم به خاطر خانواده تحصیل کردم و احساس می کنم باید خیلی زودتر وارد کسب و کارر تخصصی خودم می‌شدم.

در خصوص ویژگیهای یک کارآفرین موفق چه نظری دارید؟

از نظر من اولین خصوصیات، عشق به خلق کردن و علاقه به پیشرفت است. هدف کارآفرینان معمولاً کارآفرینی نیست! اغلب آنها به دنبال اهداف یا علایق شخصی خود می‌روند و در این بین کسانی موفق هستند که در خودشان اشتیاق به پیشرفت دارند و آن را در دیگران هم ایجاد می‌کنند و برای همین دیگران هم با آنها همراه می‌شوند.

خصوصیت دیگر کارآفرینان، شجاعت است یعنی اگر کارآفرینان شجاع نبوده و توان پذیرش ریسک‌های دنیای ناشناخته‌ی کسب و کار را نداشته باشند، نمی‌توانند موفق شوند یا حداقلل پیشرفت چشم‌گیری نخواهند داشت.
عطش یادگیری نیز دیگر ویژگی یک کارآفرین هست که هرجا این عطش در وجود فرد خاموش شود به انتها رسیده است. در کل خصوصیات زیادی هست که یک کارآفرین باید داشته باشد اما به نظر بنده اینها مهم‌ترین‌ها هستند.

در مورد اختراعات و تولیدات شرکت مبتکران توضیح دهید؟

نه بنده و نه شرکت مبتکران تا به حال به دنبال ثبت کردن اختراع نرفتیم و تا به حال نیازی به این موضوع احساس نکردیم، ما بیشتر به تولید و تجارت فناروی فکر می کنیم و به دنبال گرفتن تاییدیه‌های مختلف برای قاب کردن نیستیم. هر وقت احساس کردیم که یکی از ایده‌های جدیدمان را خواستیم تولید انبوه کنیم و برای حفظ مالکیت معنوی آن نیاز به ثبت اختراع داشتیم، این کار را می‌کنیم. در واقع ثبت اختراع برای ما جزو اهداف‌مان نبوده و نخواهد بود و آن را به عنوان یک ابزار نگاه می‌کنیم که هر وقت نیاز بود از آن استفاده خواهیم کرد.

ولی متاسفانه عده ای از فرهیختگان هستند که عطش ثبت اختراع دارند و میزان زیادی از وقت ارزشمند خود را صرف پیگیری ثبت اختراعات می کنند و متاسفانه از اغلب این حق امتیازهاا هیچ وقت هم استفاده نمی‌کنند و با اینکه بعضاً تعداد اختراعاتشان دو رقمی است، ولی نه در کسب و کار موفق هستند و نه وضعیت مالی خوبی دارند و نه اصلاً تولیدات موفقی دارند و به نظر بنده این نگاه یک نگاه آسیب زننده است.
برای همین مجتمع فناوری مبتکران بیشتر روی تولید دانش بنیان و ایجاد ارزش اقتصادی از این طریق تمرکز دارد و تولیدات زیادی هم داشته است که همه‌ی آنها را در صنعت و بازار به فروشش رسانده است و از طرفی در جشنوارهای مختلف نیز برگزیده شده‌اند. از این بین تعدادی تولیدات شخصی بنده و سایر آنها تولیدات گروهی با تیم فنی شرکت بوده‌اند.

چه مقام هایی تا کنون در زمینه کاری خود کسب کرده اید؟

در سه سال گذشته ۷ محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید شد که در فن‌بازار نمایشگاه کشوری هفته پژوهش سال گذشته یعنی سال ۹۴ نیز ارائه کردیم و هر هفت محصول ما بر اساس استاندارد بین المللی TRL (سطح آمادگی فناوری) توسط متخصصین کشوری بررسی و در سطح ۸ طبقه بندی شدند، که این در استان ما کاملاً بی سابقه است و در همان نمایشگاه از استان ما فقط یک محصول فناورانه دیگر رتبه خوبی آورد که آن هم در سطح ۷ طبقه بندی شد. برای روشن شدن ارزش این رده بندی، باید بگویم که در این استاندارد فقط یک رده‌ی بالاتر یعنی رده ۹ داریم که فقط به محصولاتی که به تولید انبوه پایدار رسیده باشند، اعطا می‌شود.
از طرفی همانطور که پیش‌تر گفتم، شرکت مبتکران تنها یکی از این محصولات را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، معرفی کرد و پس از بررسی مستندات و داوری آنها به عنوانن محصول دانش‌بنیان و شرکت به عنوان اولین و فعلاً تنها شرکت دانش بنیان IT در استان تایید شد.

از شما به عنوان یک کارآفرین و مبتکر چه حمایت هایی صورت گرفته است؟

این سوال دو جنبه دارد؛ جنبه اول اینکه به نظر من حمایت‌هایی که برای کارآفرینان طراحی شده است اصلاً متناسب با نیازهای واقعی آنها نیست و نه تنها تاثیر مثبتی در اغلب موارد ندارد، بلکه در برخی موارد باعث آسیب به کسب و کار آنها نیز می‌شود. و به هر حال تا به امروز هیچ گونه حمایت موثری از ما توسط نهادهای مرتبط انجام نشده است، حتی با اینکه ما فن‌آور برتر استان شناخته شدیم و همچنین تنها شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات استان هستیم. و هیچکدام از این عناوین و امتیازهایی هم که کسب کردیم در تجارت ما تاثیر واقعی ایجاد نکرده است و فقط برای ما جنبه معنوی داشته است.
جنبه دوم هم اینکه خود ما هم دنبال حمایت شدن نیستیم و به کارآفرینان هم توصیه می کنیم که به دنبال حمایت دولتی نباشند و به جای آن سعی کنند ساختار کسب و کار خود را به سمتت حرفه‌ای شدن پیش ببرند. نیازهای واقعی بازار و صنعت را پیدا کنند و راه حل‌های مناسب خدماتی یا تولیدی ارایه دهند، در این راه اگر به حمایت یا سرمایه‌ای هم نیاز پیدا کردند، در بخش خصوصی دنبال آن بگردند و به طور کلی به سمت اقتصاد خصوصی بروند.

اقتصاد دولتی و خصوصی هیچیک اقتصاد پویایی نیستند و بخش خصوصی باید سعی کند که مستقل از حمایت رشد کند. ولی باز هم تاکید می‌کنم که حمایت هایی هم که در کشور و به خصوص در استان ما طراحی می‌شود تخصصی و مناسب با نیاز واقعی کارآفرینان نیست، از حمایت های مراکز رشد گرفته تا حمایت هایی که توسط سایر نهادهای حمایتی مانند پارک‌های علم و فناوری ارایه می‌شوند، که اغلب هم به صورت وام هایی اعطا می‌شود که الگوی آنها مناسب حیطه کارآفرینی و مخصوصاً کارآفرینی دانش‌بنیان نیست. مثلاً در اکثر موارد وام را به صورت مضاربه‌ای می دهند، هرچند ممکن است سود کمی بگیرند یا حتی اصلاً نگیرند ولی مساله اصلی سود تسهیلات نیست. قرار است یک کارآفرین بتواند طرح تجاری خود را آماده کرده و به سود دهی برساند و این در ۹۵ درصد موارد در ۶ یا ۱۲ ماه اتفاق نمی‌افتد و برای اغلب طرح ها حداقل بین ۲ تا ۳ سال زمان لازم دارد. بنابراین این وام ها نه تنها کمک مثبتی نمی‌کنند، بلکه از شرکت‌های نوپایی که هنوز به سودآوری نرسیده اند، بدهکار بانکی می‌سازد!

به نظر شما چند درصد از مردم علاقه شان را به عنوان حرفه انتخاب می کنند و وارد کارآفرینی می شوند؟

بخش خیلی کمی از مردم به سمت کارآفرینی می‌روند، بر طبق تجربه و مشاهدات شخصی خودم شاید بتوانم بگویم حدود ۱۵ درصد مردم به سمت ایجاد کار یا تولید محصول می‌روند و بقیه معمولاً به سمت استخدام شدن و کار دولتی گرایش دارند.

جناب بنی‌جمالی با توجه به اینکه فرمودید کاری که با علاقه انتخاب شود بهتر است پس چرا مردم به سمت کارمندی و پشت میز نشینی گرایش دارند؟

این هم دو جنبه دارند، اول جنبه اقتصادی است. چون اقتصاد ما یک اقتصاد آسیب دیده و غیر شکوفا است، به سود رسیدن کسب و کارها دارای سختی‌های متعددی است و مردم حس می‌کنند اگر به دنبال ایجاد کسب و کار بروند، احتمال شکست و عدم موفقیت‌شان زیاد است.

جنبه دوم، مشکل فرهنگی است، یعنی ما مزایای کارآفرینی و اقتصاد خصوصی را به خوبی نمی‌شناسیم، مردم گرایش و علایق شان این است که به سمت کار دولتی یا به اصطلاح آب باریکه‌یی تضمین شده بروند. در صورتی که اگر این فرهنگ یا آگاهی در ذهن جوانان تزریق شود نتایج بسیار بهتری در زندگی کاری خود خواهند گرفت. اصل مطلب این است که وقتی کسی شناخت کافی از جنبه‌های مختلف کارآفرینی ندارد، شجاعت ورود به این دنیای پر پیچ و خم هم نخواهد داشت. در صورتی که اگر هر کسی به سمت کسب و کاری برود که منطبق بر علایقش باشد، در دراز مدت به موفقیت‌های بزرگتری رسیده و آینده بهتری برای خود و اطرافیانش خواهد ساخت.

در نهایت چه توصیه ای برای دانشجویانIT دارید؟

سعی کنند به دنبال توسعه مهارت های تخصصی خود بروند و دانش کاربردی را خارج از دانشگاه جویا باشند. در کسب و کار هم به دنبال مهارت بروند و هدفشان پول یا تضمین مالی نباشد. در سنین جوانی و اوایل تجربه کاری اگر مهارت خوب و به خصوص چند وجهی در رشته خود کسب کنند، در آینده نزدیک به پول و رفاه شخصی و خانوادگی هم خواهند رسید.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سید محمد کرباسی، «توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی» را از جمله موضوعات در حال پیگیری توسط ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برشمرد و اظهار داشت: برای تحقق این امر با اپراتورها و صنایع مذاکراتی انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم که به‌زودی شاهد عقد قراردادهایی در این زمینه باشیم.

وی تاکید کرد: ادامه این مسیر به هوشمندسازی صنایع، افزایش بازدهی آن‌ها و کاهش مشکلات صنایع منتج خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با اشاره به برنامه توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی، بیان کرد: این ستاد طی هشت ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام داده و مذاکرات مختلفی نیز با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به منظور اصلاح برخی قوانین و قواعد رگولاتوری انجام داده است.

به گفته او، هدف اصلی این است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی خود اپراتورها، شرایطی ایجاد شود تا این فناوری‌ها در کشور از طریق اعتبار مالیاتی اپراتورها بومی‌سازی شوند.

وی ادامه داد: منظور از اعتبار مالیاتی این است که شرکت‌ها اگر در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و طرح‌های آنها مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد و از پروژه‌های ضروری و اولویت‌دار کشور باشد، به همان میزان سرمایه‌گذاری، رقم مالیاتی از این شرکت‌ها کسر می‌شود.

کرباسی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه بر اساس این توافق‌نامه قرار نیست بودجه‌ای از سوی معاونت علمی و فناوری به اپراتورها داده شود بلکه هزینه‌ای که هر اپراتور باید به‌عنوان مالیات بپردازد، صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه آن شرکت خواهد شد؛ افزود: این امر به بومی‌سازی محصولات منجر خواهد شد و این همان طرحی است که سال گذشته به‌عنوان قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد و ثمره خوبی برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان به ارمغان آورد

کد خبر 6097069

دیگر خبرها

  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • تجهیز ربات‌ها به «هوش طبیعی» ممکن شد
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • اکوسیستم فناوری کشور زیر سقف «اینوتکس ۲۰۲۴»
  • مایکروسافت استفاده از ابزار هوش مصنوعی تشخیص چهره را برای پلیس آمریکا ممنوع کرد
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • داده‌های آموزشی هوش مصنوعی عرصه جدید رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری
  • برگزاری میز مشاوره حقوقی هفته سوم اردیبهشت از سوی پارک فناوری پردیس