Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از 33 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 817 هزار میلیارد ریال در بازار های مختلف بورس کالا در سال گذشته فروخته شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما : این کالاها در قالب معاملات فیزیکی به صورت نقدی سلف و نسیه و در بازار مالی در قالب قرارداد و ستد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از نظر حجم با رشد 26 و از نظر ارزش با رشد 73 درصدی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارزش بازار مالی بورس کالای ایران شامل بازار مشتقه، اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی در سال 95 از مرز 446 هزار میلیارد ریال عبور کرد که در مقایسه با ارزش 173 هزار میلیارد ریالی سال 94 با رشد 157 درصدی روبرو شد.
بازار مشتقه بورس کالای ایران در سال 95، شاهد انعقاد بیش از سه میلیون و 245 هزار قرارداد آتی سکه طلا به ارزش بیش از 390 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال 94 حدود 91 درصد از نظر حجم و 134 درصد از نظر ارزش، رشد را تجربه کرد.
قراردادهای اختیار معامله نیز از ابتدای راه اندازی تا پایان سال به میزان 42 هزار و 852 قرارداد و به ارزش بیش از 503 میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین 701 میلیون تن کالا در قالب اوراق سلف موازی استاندارد و 453 هزار تن انواع کالا در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت که از این میزان 10 هزار و 82 سکه طلا به صورت گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد.
در این بخش با ارزش 55 هزار میلیارد ریالی معاملات سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی در مقایسه با ارزش حدود 7 هزار میلیارد ریالی سال 94 رشد چشمگیر 596 درصدی به ثبت رسیده است.

ارزش 371 هزار میلیارد ریالی بازار فیزیکی

معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال گذشته افزون بر 25 میلیون و 472 تن کالا بود که به ارزش بیش از 371 هزار میلیارد ریال داد و ستد شد حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز در مقایسه با سال قبل به ترتیب شاهد افزایش 10 و 25 درصدی بود.

رشد 21 درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی

در این مدت در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا انواع محصولات شامل سنگ آهن ، الومینیوم، فولاد، شمش روی، شمش طلا، مس ، سیمان، کنسانتره فلزات گرانبها، سولفور، سولفور مولیبدن و کک متالورژی مورد معامله قرار گرفت.
تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله انواع قیر، مواد پلیمری و شیمیایی ، سلاپس واکس، عایق رطوبتی، گاز آرگون، گوگرد کلوخه و گرانوله، لوب کات سنگین و سبک، و وکیوم باتوم در دو بخش صادراتی و دخلی بود. در تالار کشاورزی نیز کالاهایی مانند جو، ذرت شکر سفید انواع کنجاله ف مرغ منجمد، زعفران، گندم خوراگی و دورم، برنج دانه روغنی و روغن خام از سوی مشتریان خریداری شد.
پارسال تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله بیش از 9 میلیون تن انواع کالا با ارزشی افزون بر 155 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 بیش از 21.6 درصد از نظر ارزش رشد معاملات را تجربه کرد.
از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود 6.8 میلیون تن انواع کالا به صورت سلف و به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال انجام شد .
حدود 2.5 میلیون تن کالا نیز به صورت نقدی و به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد ریال به فروش رفت معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان 5740 تن به ارزش 460 میلیارد ریال صورت گرفت.
درگروه محصولات فولادی بیش از 6 میلیون و 968 هزار تن انواع کالا بهارزش بیش از 117 هزار میلیارد ریال در حالی مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه
سال 94 از نظر حجم و ارزش به ترتیب افزایش 4.2 و 27 درصدی را تجربه کرد.
در این تالار همچنین بیش از 111 هزار تن انواع آلومینیوم، 1490 تن شمش روی، 261 هزار تن انواع محصولات مسی ، 126 تن کنسانتره فلزات گرانبها ، 6040 تن سولفور مولیبدن، 8500 تن کک متالورژی دو میلیون و 30 هزار تن سنگ آهن و 5500 تن سیمان داد و ستد شد.
شمش طلا نیز به میزان 620 کیلو گرم در حالی در این تالار مورد معامله قرار گرفت که درمقایسه با سال 94 از نظر حجم و ارزش رشد 3 و 19 درصدی را تجربه کرد.

افزایش 229 درصدی حجم معاملات کشاورزی

پارسال بیش از 2 میلیون و 509 تن انواع محصول کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با سال 94 از نظر حجم و ارزش به ترتیب با رشد 229 و 199 درصد را تجربه کرد.
از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود 2 میلیون و 215 تنا انواع کالا به صورت نقدی و به ارزش بیش از 20 هزار میلیارد ریال انجام شد.
حدود 286 هزار تن کالا نیز به صورت سلف و به ارزش بیش از7 هزار میلیارد ریال به فروش رفت معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان 7260 تن و به ارزش 105 میلیارد ریال صورت گرفت.
در گروه جو بیش از یک میلیون و 247 هزار تن انواع جو دامی به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به سال 94 رشد چشمگیری را تجربه کرده است.
در این تالار همچنین بیش از 342 هزار تن انواع ذرت ، 11 هزار و 360 تن کنجاله، 15046 تن مرغ منجمد ، 12 کیلوگرم زعفران، 18571 تن برنج، 50 تن دانه روغنی و 50 هزار و 14 تنروغن خام داد ستد شد. شکر نیز به میزان 400 هزار و 698 تن و به ارزش بیش از 9 هزار میلیارد ریال در این تالار مورد معامله قرارگرفت.

داد و ستد بیش از 13 میلیون تن فرآورده های نفتی و پتروشیمی

در یک سال اخیر افزون بر 13 میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 184 هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظرحجم وارزش معاملات به ترتیب با رشد 7و 16.32 درصدی همراه شد.
بیشترین معاملات درتالار محصولات پتروشیمی به پلیمری ها اختصاص یافت به طوری که این محصولات با 2 میلیون و 597 هزار تن و ارزش 96 هزار میلیارد ریال معامله شد که نسبت به سال 94 از نظر حجم و ارزش رشد 27 و 32 درصدی را تجربه کرد.
درگروه مواد شیمیایی نیز طی مدت مذکور، معامله 961 هزار تن انواع محصولات شیمیایی به ارزش بیش از 17 هزار میلیارد ریال ثبت شد این گروه نیز در مقایسه با
سال 94 رشد 25 و 44 درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد.
در تالار فرآورده های نفتی نیز 5 میلیون و 227 هزار تن قیر به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد ریال به فروش رفت که از نظر حجم در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از رشد 20 درصدی برخوردار بود.
از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد 350 هزار تن گوگرد ، 3.2 میلیون تن وکیوم با توم ، یک میلیون و 24 هزار تن لوب کات، 29 هزار و 100 تن سلاپس واکسو 44 هزار و 527 تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

معامله 30 میلیارد ریال انواع کالا در تالار صادراتی

پارسال حدود 5 میلیون و 748 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.
در این تالار دو میلیون و 30 هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از 2 میلیارد ریال برای صادرات به بازارهای جهانی داد و ستد شد.
قیر نیز به میزان 3 میلیون و 396 هزار تن و به ارزش بیش از 26 میلیارد ریال در اینتالار مورد معامله قرار گرفت.
گوگرد نیز به میزان 210 هزار تن و به ارزش بیش از 366 میلیون ریال به فروش رفت.
از دیگر کالاهای داد و ستد شده در این تالار می توان به معامله 44 هزار و 527 تن عایق رطوبتی ، 31 هزار تن محصول کشاورزی 15 هزار و 700 تن لوب کات و 17 هزار و 750 تن وکیومباتوم اشاره کرد.

آمار بازار فرعی

در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز پارسال 114 هزار و 606 تن انواع کالا در گروه های کالایی کشاورزی پلیمری، شیمیایی، ضایعات معدنی و صنعتی سولفات و آهک به ارزش بیش از یک هزار و 482 میلیارد ریال داد و ستد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۱۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و در راستای برنامه وزارت نیرو برای اصلاح نظام مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور موظف شدند بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام مرتبط با معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی، در هفته نخست شروع معاملات برق در این بازار تعداد ۱۷۹ معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات ۱,۲۱۱ میلیارد ریال بود. در این هفته که حجم معاملات روزانه برق به یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۵۸ مگاوات ساعت رسید، همچنین پایین‌ترین قیمت بازار ۸۵۰ ریال و بالاترین قیمت نیز ۱,۲۰۰ ریال بود.

در معاملات هفته نخست ۳۲ شرکت توزیع برق در معاملات اقدام به خرید برق کردند و در مقابل ۱۰ نیروگاه خصوصی و ۱۸ نیروگاه دولتی نیز اقدام به فروش برق کردند که سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز ۴۶ درصد بود.

با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت هفتگی به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع، امکان معاملات به صورت مستمر با هدف اصلاح جریان مالی و ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش نقش دولت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6089877 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • کشف انواع کالای قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در زنجان