Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم اسلام‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و مشارکت جامعه نخبگان در حمایت از محرومان را فلسفه اردوهای جهادی نخبگان دانست و اظهار داشت: در اردوهای جهادی که با همکاری جامعه دانشگاهی، سپاه و بسیج انجام می‌شود تاکید بر این است که نخبگان تعاملی همه‌جانبه با جامعه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر بنیاد نخبگان استان کرمانشاه بیان اینکه هم جامعه از این توانمندی‌های نخبگان الگو بگیرد و هم نخبگان بر حسب وظیفه توان خود را در مناطق محروم به کار بگیرند، گفت: تا ضمن ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه مهارت‌های اجتماعی خود را نیز تقویت کنند.

اسلام‌پناه با بیان اینکه نخبگان باید در بطن جامعه حضور یابند و اردوهای جهادی زمینه تعامل مناسب جامعه و نخبگان را فراهم می کند، افزود: گاهی اوقات بنابر شرایط وقتی نخبه در بطن جامعه قرار می‌گیرد، یک حس دلبستگی و مسئولیت‌پذیری در او ایجاد و از طرفی همت و مهارت اجتماعی خود را افزایش می‌دهد.

وی توانمندسازی روستاها و ایجاد کارگاه‌های کوچک درآمدزایی را یکی دیگر از اهداف برگزاری اردوهای جهادی دانست و بیان کرد: با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی اقدام به راه‌اندازی اردوهای جهادی کانون سلامت در راستای توانمندسازی روستاها و کارگاه‌های کوچک درآمدزایی نمودیم و در هماهنگی با سازمان فنی و حرفه‌ای در جهت تقویت مهارت‌افزایی و بهره‌گیری از نخبگان در سطح استان و مناطق محروم نیز اقداماتی انجام شده است.

اسلام‌پناه در پاسخ به این سؤال که چطور می توان فرهنگ جهادی را در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد در استان تقویت کرد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند باید با اعتماد به نفس بر داشته‌های خود متکی باشیم و در این برهه از زمان با تاکید بر فرهنگ قوی ایرانی-اسلامی و انگیزه قوی در راستای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش خود را به کار بگیریم و این باور در ما باشد که حتما موفق می‌شویم.

وی با اشاره به برنامه‌های کوتاه و بلندمدت این بنیاد برای توانمندسازی نخبگان استان در جهت رفع نیازهای بومی و محلی گفت: در این راستا بحث هدایت استعدادهای برتر، نخبگان و مخترعین برای تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان و اشتغال در این شرکتها برای توانمندسازی این افراد در دستور کار است.

مدیر بنیاد نخبگان استان کرمانشاه افزود: برای هدایت نخبگان به سمت ارزشهای اسلامی و ایرانی یک سری برنامه‌های آموزشی و تربیتی تدارک دیده شده و بازدیدها و دیدارهایی برای نخبگان استانی از مراکز صنعتی و مکان‌هایی که در آنها نوآوری‌هایی صورت گرفته، و دیدار با نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه، مدیر ارشد استان و مدیران سازمانها فراهم کرده تا انگیزه این افراد مستعد برای ادامه مسیر تقویت و آنها را توانمندتر نماییم.

اسلام پناه هدف از برگزاری این نشستها و دیدارها را ارتقای تعامل نخبگان و استعدادهای درخشان را با جامعه و رشد سطح آگاهی و بصیرت دینی سیاسی و اجتماعی نخبگان دانست و اظهار کرد: با هماهنگی صدا و سیما آموزش و پرورش، شورای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمانهای مربوطه مراسمی برای تجلیل و تکریم از نخبگان و استعدادهای برتر در راستای الگوسازی این افراد در جامعه و برقراری ارتباط مناسب بین نخبگان و جامعه برگزار شد و به منظور ترویج فرهنگ نخبگی و الگوسازی از زندگی و دستاوردهای این افراد با هماهنگی که با مرکز صدا و سیمای استان داشتیم، از زندگی و دستاوردهای 20نفر از نخبگان و سرآمدان استانی در برنامه های مختلف دیداری و شنیداری مستندسازی کردیم که از برنامه تلویزیونی شبکه استانی در ماههای اردیبهشت و خرداد پخش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های بنیاد نخبگان برای توانمندسازی جنبه‌های مختلفی دارد، عنوان کرد: یک سری برنامه‌های علمی و فناوری در قالب کارگاه داریم که با هماهنگی با مراکز مختلف علمی قرار است به ستاد 14 گانه معاونت علمی ریاست جمهوری ملحق شود و از توانمندی‌های استان نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم و از تسهیلاتی که در سطح کلان برای نخبگان و استعدادهای برتر با توجه به قابلیتهای محلی و منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود ، استفاده ببریم.

اسلام پناه با بیان اینکه در این راستا باید از ستاد گیاهان دارویی و نانو و دیگر ستادها که ذیل معاونت علمی است، نهایت استفاده را ببریم، مطرح کرد: برای این کار نیز باید کارگروه های شورای علمی بنیاد نخبگان، نیازهای استان را اصلاح نماید و آن را به صورت پروژه‌های علمی در اختیار مسئولان و تصمیم گیرندگان عرصه اقتصادی قرار داده و همچنین از تسهیلات و برنامه‌های فناوری توسعه، معاونت علمی کمک گرفته شود و معاونت پژوهشی- فناوری دانشگاه، مراکز علمی و صنعتی، جهاد کشاورزی، سازمان فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت شهرکهای صنعتی همه با هم زمینه‌های توسعه فناوری را در استان فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه همانطور که مقام معظم رهبری یکی از راه‌های تقویت اقتصاد دانش‌بنیان را ایجاد ارتباط مستمر دانشگاه و حوزه صنعت می‌داند، بیان کرد: محور اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی کارآمد، با استعداد و نخبه ‌ی است که می‌تواند این روند را حرکت و توسعه ببخشد و تاکید بر استعدادهای برتر و مخترعین، فرهنگ‌سازی را در جامعه تسریع و با سرمایه‌گذاری بر روی طرحها و ایده‌های این افراد می‌توانیم تولید ملی را افزایش دهیم.

مدیر بنیاد نخبگان استان کرمانشاه رسیدن به این امر را مستلزم ه‍مکاری و هماهنگی مسئولان، سرمایه‌گذاران، نخبگان، صاحب ایده‌های برتر و صاحبان صنایع دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سایر مسئولین بر تولید ملی، استقلال و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش بنیان در این مسیر حرکت و نخبگان را نیز به این سمت سوق دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استان کرمانشاه ظرفیت تجاری سازی فناوری و بهره‌وری اقتصادی از تولیدات علمی را دارد، گفت: در حال حاضر استان کرمانشاه جزء 10 استان برتر در حوزه شرکتهای دانش‌بنیان است و زمینه‌ها و بسترهای گسترش این امر از سوی مسئولان فراهم آمده و از تمام صاحبان ایده برای گسترش ایده‌های خود در قالب شرکتهای دانش‌بنیان برای توسعه کارآفرینی و ایجاد استقلال اقتصادی دعوت می‌شود، با این وجود برای تحقق کارآفرینی راه پرپیچ و خمی در پیش داریم که باید برای موفق شدن همه مسئولان دولتی و دست‌اندرکاران و مردم پای کار بیایند.

اسلام پناه با اشاره به همت قوی، ظرفیت، انگیزه و پتانسیل درونی صاحبان ایده و مخترعین و علاقه آنها به استقلال و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به این ویژگی‌ها در نخبگان و افراد صاحب ایده روند تبدیل ایده به ثروت و تجاری سازی فناوری سرعت می‌یابد و همه اینها مستلزم این است که مهارتها و آموزشهای لازم را کسب کرده و صاحبان صنایع و مسئولان نیز کمک کنند و افراد صاحب ایده اعتماد به نفس و اتکا به داشته‌های خود را تقویت تا بتوانیم با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و هویت ملی و منطقه‌ای خود، به قله‌های رفیع استقلال در ارتباط با اقتصاد مقاومتی برسیم.

وی با اشاره به مهمترین موانع بر سر راه اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان در عرصه اقتصادی گفت: در استان هنوز بسترسازی لازم در همه عرصه‌ها از جمله عرصه فرهنگی مهیا نشده که البته نیازمند زمان است و باید ساختارهای تصمیم‌گیری و سازمانی بسترهای لازم را برای موفق شدن صاحبان صنایع و سرمایه فراهم نمایند و باور خوداتکایی و خودباروری در بین افراد صاحب ایده نهادینه کنند تا این افراد با افزایش قدرت ریسک‌پذیری در راستای تحقق اهداف کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

مدیر بنیاد نخبگان استان کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید ملی، منابع و سرمایه انسانی است، عنوان کرد: با تاکید بر این عوامل می‌توانیم در درجه اول اقتصادی مبتنی بر فعالیتهای دانش‌بنیان داشته و در این راستا هم باید برنامه‌ای برای چگونگی به کارگیری نیروی انسانی متخصص در قالب اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم و ایده‌های کارآفرینان را در بحث اشتغال به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی عدم تمرکز سرمایه و سیاستهای مناسب برای تحقق توسعه فناوری استان کرمانشاه را از مهمترین چالشهای پیش روی کارآفرینان دانست و اظهار کرد: البته اگر هم سیاست‌هایی در راستای توسعه فناوری وجود داشته، مسئولین نتوانسته‌اند آن را به مرحله عملیاتی تبدیل کنند ولی به هر حال کار هماهنگی بین سیستم و اجزای مختلف کار دشواری است که تنها با عملیاتی کردن سیاستهای جدید اقتصاد مقاومتی و ایجاد سازوکارهای مناسب برای تحقق این اقتصاد و با تاکید بر داشته‌های ملی و هویت غنی اسلامی در این راه موفق می‌شویم.

اسلام پناه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان، مبنایی برای توسعه همه جانبه کشور است، مطرح کرد: با توجه به نیاز انقلاب اسلامی به اقتصاد دانش‌بنیان و استعدادهای برتر مخترعین و نخبگان ایرانی برای حل مشکلات اقتصادی و عدم وابستگی به خارج و توسعه همه جانبه کشور باید مسئولان دولتی و مردم همراه و هماهنگ با هم این شعار مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری را عملیاتی و اجرایی نمایند و چون امسال سال اقدام و عمل است، مدیران باید در بحث سیاست‌گذاری و طرح برنامه متوقف نشوند و به منویات رهبر انقلاب اسلامی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه باید در جامعه فرهنگ کارآفرینی ، نخبگی و مشارکت را نهادینه کنیم، افزود: فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان یک روزه ایجاد نمی‌شود و باید مسئولان، مردم و همه سازمانها برای تحقق اهداف آن تلاش کنند.

انتهای پیام/

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۲۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبان سی و پنجمین جشنواره امتنان کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه اظهار کرد: کار بستر استقلال یک کشور را فراهم می‌کند و کشور را به توسعه اقتصادی می‌رساند و کارگران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون پیشگام تولید و توسعه کشور بوده‌اند.

وی پیرو تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران، اعلام کرد که تأمین امنیت شغلی کارگران را در اولویت برنامه‌های وزارت کار قرار می‌دهد.

به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امنیت شغلی با پایداری صنایع و واحد‌های تولیدی ایجاد می‌شود و اهتمام و توان دولت در جهت تحقق این هدف است.

مرتضوی ضمن اشاره به معرفی منتخبین جامعه کار و تولید به بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: ایجاد شبکه ارتباطی و انتقال تجربیات کارگران نمونه به نسل جوان باید با جدیت دنبال شود. برگزیدگان جشنواره امتنان، سفیران جمهوری اسلامی ایران در بخش تولید هستند و باید در حوزه انرژی، معادن، فولاد، پزشکی و کشاورزی راویان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشند.

وزیر کار همچنین تاکید کرد که در حوزه مسکن کارگری می‌توان از دانش نخبگان کارگری استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: محوریت شعار سال به نقش مردم در رونق اقتصادی و جهش تولید تاکید دارد و رکن جهش تولید، کارگران و کارفرمایان هستند. ما توفیق خدمت به این قشر را سعادت می‌دانیم، چرا که اقتدار امروز کشور، مرهون مجاهدت کارگران کشور است.

محمد چکشیان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم جزییاتی از روند شناسایی و انتخاب کارگران نخبه ارایه کرد و گفت: در این دوره از جشنواره ۵۰ هزار نخبه جامعه کار و تولید شناسایی شدند که ۲۶ نفر از آنان به عنوان برترین‌های کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای شعار سال، مرکز حمایت از نخبگان جامعه کار و تولید کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی منتخبین و برگزیدگان جشنواره امسال علاوه بر تقدیر ویژه ریاست‌جمهوری مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان ترویج مولفه‌های فرهنگ کار نظیر منزلت کار، وجدان کاری و مسئولیت پذیری را در دستور کار ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار دانست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی