Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@06:56:26 GMT

فیزیوتراپی در بی اختیاری ادرار چه نقشی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۷۷۰۷۴

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

شیوع آن در زنان ایرانی بالای ۵۰-۴۰ سال ۴/۳۸ درصد ذکر شده است. بی‌‌اختیاری ادراری انواع مختلفی دارد. سه نوع شایع آن عبارتند از: نوع استرسی (دفع نا گهانی ادرار در زمان افزایش فشار داخل شکم مثل خندیدن، سرفه کردن، تغییر وضعیت بدن و…)، نوع اضطراری (تمایل ناگهانی برای دفع ادرار، به طوری که خودداری از آن مشکل است) و نوع مخلوط‌(ریزش غیرارادی ادرار همراه با اضطرار که با کار کردن، زور زدن و عطسه کردن ایجاد می‌شود).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. در افراد پیر این عارضه با افسردگی، رضایت اندک از زندگی، انزوا در اجتماع، اختلالات خواب و افزایش ریسک زمین خوردن همراه است. هزینه‌های تشخیص، درمان و مراقبت از این بیماران نیز قابل توجه است. پیشگیری و درمان بی‌اختیاری ادراری نیازمند نگرش چند تخصصی است که در آن هر یک از متخصصان زنان، اورولوژی، اوروژنیکولوژی، روانپزشک، فیزیوتراپیست، ماما و پرستار جایگاه ویژه‌ای دارند.

درمان‌‌هایی که برای این عارضه پیشنهاد شده‌اند، شامل درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی، جراحی و… هستند که در اینجا به نقش فیزیوتراپی در بهبود این اختلال پرداخته می‌شود. مداخلات فیزیوتراپی برای بی‌اختیاری ادرار با دو هدف بهبود عملکرد عضلات کف لگن‌‌(از طریق تمرین درمانی، بیوفیدبک و تحریکات الکتریکی) و بهبود عملکرد مثانه‌(از طریق اصلاح سبک زندگی و آموزش مثانه) صورت می‌گیرد.

      توصیه
در ادامه به برخی از نکات مهم که می‌بایست در توانبخشی این بیماران توجه شود، آورده شده‌اند:
توصیه به تغییر در سبک زندگی باید در برنامه درمانی بیمار لحاظ شود.این توصیه‌ها شامل کاهش مصرف کافئین‌(چای، قهوه، کاکائو، نوشابه‌های کافئین‌دار و انرژی‌زا) ، ترک سیگار، درمان یبوست، مدیریت دریافت مایعات‌(‌تعدیل مصرف مایعات)، کاهش وزن‌(برای خانم‌هایی که BMI  بالای‌۳۰ دارند) و تمرینات ورزشی‌(‌افراد با علائم بی‌اختیاری ادراری به انجام تمرینات ورزشی، متناسب با سن و وضعیت سلامتشان در قالب ورزش های غیر پرشی تشویق می‌شوند).

قبل از شروع هر گونه تمرین درمانی، برای بررسی عملکرد عضلات کف لگنی معاینه واژینال باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود.
آموزش تمرینات عضلات کف لگن که طیف بسیار وسیعی از تمرینات تخصصی هستند، حداقل برای سه ماه در بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادراری به عنوان خط اول درمان توصیه می‌شود.
نحوه صحیح انجام تمرینات عضلات کف لگن باید توسط فیزیوتراپیست، با معاینه واژن یا  آنال در حین تمرین یا از طریق بیوفیدبک، تایید شود.
تمرینات که برای بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادرار تجویز می‌شوند‌، بر اساس نوع بی‌اختیاری متفاوت است.

در افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادراری، استفاده از بیوفیدبک باید صرفا به عنوان یک روش کمکی به همراه تمرینات کف لگن استفاده شود.
در خانم‌های باردار جهت پیشگیری از وقوع بی‌اختیاری ادراری در دوران بعد از زایمان، آموزش تمرین عضلات کف لگن در حین و بعد از بارداری تحت نظارت فیزیوتراپیست پیشنهاد می‌شود.
در بالغین مبتلا به بی‌اختیاری ادراری که اختلالات شناختی دارند، ادرار کردن برنامه‌ریزی شده سر ساعت پیشنهاد می‌شود.

توجه داشته باشید که برخی بیماران ممکن است تجربه مناسبی از انجام ورزش‌های لگنی که گروهی از آنها تحت عنوان تمرینات کگل شناخته می‌شود، نداشته باشند.
در بسیاری از موارد این مساله به دلیل عدم انجام صحیح این ورزش‌هاست. در این شرایط، آموزش‌های اختصاصی فیزیوتراپیست و استفاده از دستگاه بیوفیدبک راه حل مناسبی برای آموزش صحیح تمرین و در نتیجه کسب نتایج مطلوب است.

مائده فانی، دانشجوی دکتری تخصصی فیزیوتراپی
و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اصفهان زیبا

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۷۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوید دخیا علی رغم نداشتن تیم همچنان به تمرینات انفرادی خود ادامه می دهد / فیلم

داوید دخیا که در آغاز فصل از منچستریونایتد جدا شد، همچنان بدون باشگاه به تمرینات انفرادی خود ادامه می دهد.

دانلود (7.6MB)

دیگر خبرها

  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • کنترل توپ زیبای مانوئل نویر در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • داوید دخیا علی رغم نداشتن تیم همچنان به تمرینات انفرادی خود ادامه می دهد / فیلم
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • (ویدئو) تمرینات اختصاصی‌ بیرانوند پس از مصدومیت
  • خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • امام جمعه بندرعباس: خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • تمرینات اختصاصی‌ علیرضا بیرانوند پس از مصدومیت | ویدئو