Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@13:29:52 GMT

تا چه میزان با خواص روغن زیتون فرابکر آشنایی دارید؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۸۸۳۶۹۴

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

 انواع روغن زیتون را می شناسید؟ تا چه حد روغن زیتون فرابکر را مصرف می کنید؟ شاید بدانید که روغن زیتون فرابکر، یکی از خالص ترین و بهترین روغن ها از نظر مرغوبیت و کیفیت هستند. این روغن زیتون دارای مواد مغذی زیادی است و فواید زیادی دارد. پیشنهاد می کنیم این روغن پر انرژی و سالم را در برنامه غذایی خود جای دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ببرای آشنایی بیشتر با این روغن، با دکتر سلام همراه باشید.

وقتی از روغن زیتون صحبت می‌کنیم منظور روغنی است که از میوه درخت زیتون به دست می‌آید به نظر ساده و سر راست می‌آید اما انواع متعددی از روغن زیتون وجود دارد و تفاوت به خاطر زیتونی که از آن روغن می‌گیرند، نیست. بلکه روش استخراج روغن، نوع مواد افزودنی و سطح اولئیک اسید آزاد در این روغن‌ها اهمیت دارد.

روغن زیتون بر اساس اسیدیته و اولئیک اسید آزاد درجه‌بندی می‌شود. بر این اساس چند نوع روغن زیتون وجود دارد: روغن زیتون فرابکر، روغن زیتون بکر، روغن زیتون تصفیه شده، روغن زیتون تصفیه نشده، روغن زیتون معمولی.

از میان تمام انواع روغن‌های زیتون، روغن زیتون فرابکر دارای بیشترین خواص برای سلامتی می‌باشد.

معرفی سه نوع روغن زیتون

1. روغن زیتون فرا‌بکر:

روغن زیتون فرابکر یا فوق بکر، روغن زیتونی تصفیه نشده است و با کیفیت‌ترین نوع روغن زیتون می‌باشد. روش استخراج روغن زیتون فرا بکر به گونه‌ای است که طعم واقعی زیتون احساس می‌شود، و ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زیتون در این روغن به فراوانی موجود است. روغن زیتون فرابکر از سایر انواع روغن‌های زیتون، اولئیک اسید کمتری دارد (اولئیک اسید آن بیشتر از 1 درصد نیست) این روغن با مواد شیمیایی و فرآیندهای حرارتی تغییر نیافته است. رنگ آن سبز طلایی است و عطر و طعم متفاوتی دارد. پایان طعم آن به تندی ملایمی ختم می‌شود. این نوع روغن برای تهیه سس‌ها و غذاهای سرد پیشنهاد خوبی است.

2. روغن زیتون بکر

فرآیند تولید این نوع روغن نیز مانند روغن زیتون فوق بکر به گونه‌ای است که از مواد شیمیایی و گرما برای استخراج روغن از میوه زیتون استفاده نمی‌شود. این روغن نیز تصفیه نشده است. روغن زیتون بکر هم خلوص و طعم واقعی زیتون را دارا می‌باشد. تفاوت روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرا بکر در میزان اولئیک اسید است. به گونه‌ای که روغن زیتون بکر میزان اولئیک اسید بیشتری دارد. از نظر طعم نیز روغن زیتون بکر طعم ملایم‌تری از روغن زیتون فرابکر دارد. لازم به ذکر است که روغن زیتون بکر به سختی یافت می‌شود.

3. روغن زیتون خالص یا روغن زیتون معمولی:

برای تهیه این روغن از مواد شیمیایی و فرآیندهای حرارتی استفاده شده است. کیفیت آن از روغن زیتون فوق بکر کمتر است. رنگ روشن‌تر و اولئیک اسید بیشتری (3-4 درصد) دارد و برای اهداف پخت و پز مناسب می‌باشد.

چگونه روغن زیتون فرابکر را تشخیص دهیم؟

بر روی برچسب روغن زیتون به دقت توجه نمایید. روغن زیتون فرابکر از نوع روغن‌های تصفیه نشده می‌باشد. روغن‌ها به دو گروه تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می‌شوند. روغن زیتون تصفیه نشده خالص است ولی زیاد دلچسب نیست. اما بعد از تصفیه شدن دلپذیرتر می‌شود و عیوب آن برطرف می‌گردد، درنتیجه بیشتر به فروش می‌رسد. روغن زیتون تصفیه شده، طعم و بوی زیتون را ندارد یا طعم و بوی بسیار کمی دارد. اما روغن زیتون تصفیه نشده طعم و بویی قوی دارد. همچنین روغن زیتون تصفیه شده تلخ نیست اما روغن زیتون تصفیه نشده کمی طعم تلخی دارد. شما می‌توانید از روی ظاهر هم روغن زیتون فرابکر را تشخیص دهید. روغن زیتون فرا بکر رنگ تیره‌تری دارد. در حالی که روغن زیتون معمولی درخشان‌تر و روشن‌تر است.

با وجود اینکه از نظر ظاهری و روان بودن ممکن است روغن زیتون تصفیه شده برای برخی افراد دلچسب‌تر باشد اما لازم به ذکر است که روغن زیتون تصفیه نشده و فوق بکر آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر و عوامل ضدالتهابی قوی‌تری دارد و به همین علت یک ماده غذایی خاص و بی‌نظیر محسوب می‌شود و برای اهداف درمانی و سلامتی بخش مؤثرتر می‌باشد.

حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فرابکر

میزان ویتامین‌های محلول در چربی در روغن زیتون فرابکر از سایر روغن‌های زیتون بیشتر است. این روغن همچنین دارای اسیدهای چرب ضروری می‌باشد. محتوای مواد مغذی موجود در 100 گرم روغن زیتون فرابکر در زیر آمده است:

1. 8/13 درصد چربی اشباع

2. 73 درصد چربی تک اشباع نشده (که عمدتاً اولئیک اسید است.)

3. امگا 6: 7/9 درصد

4. امگا 3: 76/0 درصد

5. ویتامین ای: 72 درصد نیاز روزانه

6. ویتامین کا: 75 درصد نیاز روزانه

پیشگیری از بیماری‌های مزمن با روغن زیتون فرابکر

باور متخصصان بر این است که التهاب‌های مزمن علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، سندرم متابولیک، دیابت، آلزایمر و آرتریت هستند. روغن زیتون ضدالتهاب است. زیرا شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اولئیک اسید که عمدتاً در روغن زیتون یافت می‌شود باعث کاهش نشانگرهای التهابی چون پروتئین واکنشگر C می‌شود. به همین علت با مصرف مداوم روغن زیتون می‌توان از پیشرفت التهاب و مزمن شدن آن پیشگیری نمود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داد.

کاهش بیماری‌های قلبی عروقی

روغن زیتون فرابکر به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب تک اشباع نشده، امگا 3، ویتامین K و ویتامین E باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این مواد مغذی به وسیله کاهش التهاب، کم کردن LDL کلسترول، پایین آوردن فشار خون، کاهش لخته‌های خونی و نیز بهبود عملکرد آندوتلیال؛ احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

همشهری آنلاین

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۸۸۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها

اگرچه میلگرد A2 و A3 در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

میلگرد A2 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم میلگرد A2 بسیار پرمصرف است و بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی (عمدتا برای آرماتوربندی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گرید در دسته‌ میلگردهای آجدار قرار می‌گیرد که به آن آجدار نیمه سخت و آرماتور نیز گفته می‌شود. از نمونه‌های این گرید می‌توان به میلگرد آناهیتا گیلان اشاره کرد. آج‌های روی سطح این میلگرد کمک می‌کند تا میلگرد چسبندگی خوبی به بتن داشته باشد و استحکام سازه افزایش یابد. 

میلگردهای A2 از انعطاف‌پذیری قابل قبولی بهره می‌برند و در برابر ضربه نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. البته امکان استفاده از این میلگرد در صنایع و آهنگری وجود ندارد؛ چرا که نمی‌توان عمل جوشکاری روی آن انجام داد. با این حال، این میلگرد را به راحتی می‌توان برش زد. این نوع میلگرد از حداقل استحکام کششی 500 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و استحکام تسلیم 340 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع بهره می‌برد.

میلگرد A3 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

میلگرد A3 بیشترین مصرف را در بین انواع میلگردها دارد و به عنوان یکی از متریال‌های اصلی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نمونه‌های این گرید می‌توان میلگرد نیشابور خراسان را نام برد. این میلگرد از مقاومت کششی بسیار خوبی بهره می‌برد و برای پروژه‌هایی که به مقاومت کششی بالایی نیاز است، از آن استفاده می‌شود. سختی و قابلیت جوش‌پذیری بالا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد A3 به حساب می‌آیند. از نظر خواص مکانیکی، میلگرد A3 دارای حداقل استحکام کششی 600 و استحکام تسلیم 400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. ناگفته نماند که روی سطح این محصول، آج‌‌هایی به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) قرار می‌گیرد.

 مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد A2 و A3

 اکنون که با این دو گرید از میلگرد آشنا شدید، در ادامه مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شکل ظاهری

این دو گرید از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند و روی هر کدام از آن‌ها آج‌های متفاوتی حک می‌شود. روی سطح میلگرد A2، آج‌ها به صورت موازی و منفرد حک می‌شود؛ این در حالی است که آج‌ها در میلگردهای A3 به صورت ضربدری (حالت هفتی و هشتی) است.

افراد با استفاده از شکل ظاهری و آج‌های تشکیل‌شده روی سطح میلگرد می‌توانند تشخیص دهند که میلگردها از چه نوع گریدی هستند. راه دیگر تشخیص گرید میلگردها این است که چه حروفی روی آن‌ها حک شده باشد؛ اگر حرف C باشد، استاندارد میلگرد از نوع A3 و اگر حرف J نوشته شده باشد، میلگرد از نوع A2 است.

قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع میلگرد، در قیمت است و افراد برای خرید هر کدام از آن‌ها باید هزینه‌های متفاوتی را پرداخت کنند. اگر از تاثیرگذاری برند تولید کننده و میزان عرضه تقاضا در قیمت روز میلگرد صرف نظر کنیم، قیمت هر کیلوگرم میلگرد A3 گران‌تر از A2 است. با این حال این امکان وجود دارد که قیمت میلگرد A2 یک کارخانه کمی گران‌تر از میلگرد A3 کارخانه‌ای دیگر باشد.

 خواص مکانیکی

مهم‌‎ترین تفاوت میلگردهای A2 و A3 در خواص مکانیکی است. خواص مکانیکی هر کدام از این دو میلگرد باعث شده تا برای کاربردهای مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. خواص مکانیکی میلگردها شامل استحکام کششی، استحکام تسلیم، میزبان خمش، خستگی و جوش پذیری می‌شود.  

کاربرد

همانور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، امکان انجام عملیات جوشکاری روی میلگردهای A2 وجود ندارد و به همین دلیل از این گرید نمی‌توان در آهنگری و صنعت استفاده کرد. معمولا در ساختمان‌سازی سبک، ساخت انواع خاموت، تیرچه، ستون و تیر از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. برای مثال میلگرد 16 نیشابور ساختاری ترد دارد و بیشترین کاربردش در ساخت و ساز و ساختمان سازی است. در آرماتوربندی و برای اتصال طولی میلگردها نیز از A3 استفاده می‌کنند. البته باز توصیه می‌شود که عملیات جوشکاری نیز روی این محصول انجام نشود.

جمع‌بندی

میلگردها از جمله مهم‌ترین مواد برای ساختمان‌سازی و ساخت و ساز است که در گریدهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. فعالان حوزه ساختمان با در نظر گرفتن نیاز  و کاربرد خود، معمولا از میلگرد A2 یا A3 را خریداری می‌کنند. البته هر یک از این گریدها در پارامترهای شکل ظاهری قیمت، خواص مکانیکی و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. در همین راستا، قبل از خرید بهتر است که مشخصات هر کدام از این میلگردها را بشناسید تا با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

منبع: توسعه سازه فولاد ایرانیان | تسفا

دیگر خبرها

  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • فواید و خواص آب سیب زمینی