Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی‌که برخی رسانه‌ها از جان‌باختگان سیل به‌عنوان تماشاگران و سلفی بگیران یاد می‌کنند، واقعیت چیز دیگری است و عکس سلفی یا تماشایی در کار نبود.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بارش بی‌سابقه باران که به 64میلی‌متر رسید و در 50 سال گذشته در استان آذربایجان شرقی بی‌سابقه بود در آذرشهر و عجب‌شیر باعث وقوع سیل شد و خسارات زیادی در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان باختن 42 نفر از مردم آذرشهر و عجب‌شیر به همراه خسارت 300 میلیارد تومانی نمونه‌ای از این خسارت‌های جانی و مالی بود.

جان‌باختگان حادثه سیل در عجب‌شیر اغلب مربوط به روستای چنار بودند که به دلیل ساخت‌وساز در حریم رودخانه و تخریب خانه‌های مسکونی و کشته شدن تعدادی از مردم این روستاها در جریان سیل اخیر شد.

ولی در بررسی جان‌باختگان شهرستان آذرشهر اسم یک پل بیشتر به چشم می‌خورد، «پل غله زار»! کلیپی که در فضای مجازی به‌سرعت منتشر و گسترش یافت و در نگاه اول چنین به نظر رسید که خودروهایی که در داخل سیل گیرکرده‌اند و آب آن‌ها را می‌برد افرادی بودند که در عصر جمعه در حال تماشای سیل بودند که آب آن‌ها را برده است ولی واقعیت چیز دیگری بود و تماشاگری در کار نبود.

واقعیت این بود که دهانه یکی از این پل‌ها محل عبور و مرور مردم روستای غله زار شهرستان آذرشهر بود که از آن به‌عنوان زیرگذر استفاده می‌کردند. در روز حادثه نیز طبق معمول خودروهای زیادی درحال عبور و مرور بودند که به جهت افزایش یک‌باره میزان آب سیل برخی از خودروها در آب گیر می‌کنند و سیل آن‌ها را با خود می‌برد و درنهایت سرنشینان بسیاری از این خودروها جان خود را از دست می‌دهند.

گفتگوی خبرنگار مهر با روستاییان غله زار حاکی از آن است که دهانه یکی از پل‌های رودخانه آذرشهر به‌عنوان زیرگذر این روستا استفاده می‌شد و حتی از 10 سال قبل آسفالت شده بود و همه مردم از این مسیر استفاده می‌کردند.

تابلوی نصب‌شده در این محل نیز گواهی این حرف مردم منطقه است که سالیان سال است از این راه خطرناک استفاده می‌کردند.

تابلوی زیرگذر غله زار آذرشهر و یا آسفالت کردن همان دهانه پل، تأییدی به حرف‌های اهالی است. مردم برای ورود به جاده اصلی آذرشهر از دهانه زیر پل غله زار تردد می‌کردند و در روز حادثه نیز با عبور از این محل شدت بالای سیل آن‌ها را غافل‌گیر می‌کند و تعدادی از خودروها به همراه سرنشینان در داخل سیل غرق می‌شوند.

بیشترین جان‌باختگان حادثه سیل آذربایجان شرقی مربوط به پل غله زار است

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بیشترین جان‌باختگان حادثه سیل آذربایجان مربوط به پل غله زار آذرشهر است که خودروها به همراه سرنشینان آن‌ها را آب با خود می‌برد.

خلیل ساعی گفت: تاکنون جسد 36 نفر از جان‌باختگان سیل اخیر در استان پیداشده است. شهرستان عجب‌شیر 20 مفقودی داشت که جسد 18 نفر از آن‌ها پیداشده است.

وی ادامه داد: شهرستان آذرشهر نیز 22 مفقودی داشت که جسد 18 نفر از آن‌ها پیداشده است.

ساعی سپس ادامه داد: تلاش‌ها برای یافتن اجساد دیگر ادامه دارد.

وی از خسارت 3000 میلیارد ریالی سیل در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: سیل اخیر به 12 شهرستان استان خسارت زد.

برخی از خودروها از دهانه دوم پل تردد کرده‌اند

معاون فرماندار شهرستان آذرشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: این محل عبور و مرور موقت بود که در روز حادثه نیز توسط مأموران انتظامی هشدارهایی داده‌شده بود ولی با اعتنایی مردم مواجه شد.

احمد علیزاده گفت: متأسفانه برخی از خودروها از دهانه دوم پل تردد کرده‌اند که همین مسئله باعث بروز این حوادث شد.

وی گفت: سه ساعت قبل از شدت یافتن سیل تمامی نیروهای انتظامی شهرستان در این محل حضور داشتند و از تردد خودروها جلوگیری می‌کردند.

این درحالی‌که است که به گفته برخی از اهالی در روز حادثه این مسیر بسته نشده بود و تردد در آن جاری بوده است.

اینجا مسیر راه نبوده است!

فرماندار شهرستان آذرشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اینجا مسیر راه نبوده است بلکه راه گذری اضطراری یک روستایی بود که متأسفانه با توجه به ممانعت‌هایی که مأموران انتظامی در روز حادثه انجام می‌دادند ولی مردم بی‌اعتنایی کرده بودند و از این مسیر استفاده می‌کردند.

یدالله الهیاری اظهار داشت: عدم رعایت مردم و بی‌احتیاطی باعث بروز این حادثه تلخ شد.

مردم از دوربرگردان جایگزین غله زار در آذرشهر استفاده نکرده بودند

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مردم از دوربرگردان جایگزین غله زار در آذرشهر استفاده نکرده بودند.

محمدصادق پور مهدی با تأکید بر اینکه تردد نکردن از دوربرگردان جایگزین پل غله زار آذرشهر زمینه‌ساز افزایش قربانیان بود، افزود:چند متر جلوتر از دوربرگردان قبلی، دوربرگردان جایگزین ‌قرار داده‌شده بود.

وی ادامه داد: بااین‌حال ساکنان روستای غله زار اصرار به تردد از مسیر قبلی داشتند که این موضوع باعث افزایش شمار قربانیان سیل شد.

این حادثه نیز به تلخی هرچه تمام به پایان رسید و خانواده‌های زیادی داغدار شدند ولی امیدواریم باتدبیر مسئولان و بستن این مسیرهای خطرناک و ساختن جاده‌های ایمن شاهد کاهش تلفات حوادث این‌چنینی باشیم.


منبع:مهر

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

R30411/P30411/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده جهت اجرای شعارهای سال توجه نکردن به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای بود.

امین درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده شعارهای سال در همه سنوات که از طرف دستگاه ها و سازمانهای مرتبط با شعار سال کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت پیوست فرهنگی و رسانه ای بود.

وی اظهارکرد: از جمله راه‌های تحقق شعار سال داشتن نگرش فرهنگی، پیوست رسانه‌ای و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و به ویژه رسانه ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌های مردمی که در آن، مردم می‌توانند به مسئله جهش تولید و رونق تولید کمک کنند، بهره ببریم.

وی ادامه داد: هرگاه و در هر عرصه‌ای و در هر زمینه‌ای از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردم استفاده کردیم توفیقات مهمی حاصل شد بنابراین مشارکت مردم در تحقق جهش تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از اولین دستگاههایی که در سال جاری شعار سال را مورد توجه قرار داده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که نخستین نشست شورای اطلاع رسانی استان را با موضوع استفاده از ساز و کارهای رسانه ای برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم برگزار کرده ایم.

درخشان تاکید کرد: نیاز است که ظرفیت رسانه های استان در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم از سوی دستگاههای مختلف مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد در قالب شورای اطلاع رسانی برای تحقق شعار سال، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و خبرنگاران برقرار باشد.

وی بیان کرد: در تولیدات فاخر فرهنگی و هنری به مسأله بهره مندی از ظرفیت مردمی در تحقق جهش تولید توجه خواهیم کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • واژگونی خودوری وزیر امنیت داخلی اسرائیل (+فیلم)
  • واژگونی خودوری وزیر امنیت داخلی اسرائیل
  • آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی در آذرشهر
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی