Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، برنامه‌های بیستمین یادروز سعدی در شیراز امروز پنجشنبه، 31 فروردین با برگزاری نشست علمی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز شد.

در آغاز این نشست، کورش کمالی سروستانی، رویس مرکز سعدی‌شناسی با موضوع سعدی «هویتِ فرهنگ‌ساز شیراز» به سخنرانی پرداخت و گفت: بعد از سعدی، روایت شیراز متفاوت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعدی در ادبیات فارسی دو نقش‌آفرینی داشت و ادبیات فارسی به پیش و بعد از سعدی تقسیم می‌شود. از قضا شیرازِ بعد از سعدی با شیرازِ قبل سعدی متفاوت است و شیراز قبل از سعدی روایتی جغرافیایی و تاریخی دارد و شیراز بعد از سعدی روایتی فرهنگی و ادبی.

این سعدی‌پژوه در ادامه متذکر شد: سعدی و شیراز چنان به هم تنیده‌اند که این دو را نمی‌توان از هم جدا کرد. سعدی به این شهر هویت داده است، البته در کنار بزرگان دیگری همچون حافظ.

کمالی سروستانی سپس به ارائه شاهدهایی از شعر سعدی در این زمینه پرداخت و گفت: سعدی دلباخته این دیار است و ماجرای حب وطنش آشکار است. او بیش از ۴۰ بار از شیراز یاد می‌کند .

رویس مرکز و اسناد فارس در پایان به کم‌کاری سینما، موسیقی و دانشگاه در زمینه توجه به سعدی پرداخت و گفت:‌ کارنامه چاپ کتاب در سال ۹۵ در زمینه‌ سعدی و سعدی‌پژوهی در قیاس با سال‌های پیش سیر نزولی داشته است.

در ادامه برنامه، اصغر دادبه با موضوع «رندی در نگاه سعدی» سخنرانی کرد و گفت: باز هم این را تکرار می‌کنم که اگر سعدی نبود، حافظ نبود. ولی اگر حافظ نبود، سعدی بود. وقتی که اساس سعدی است و از آن طرف، رندی با حافظ قرین هم هستند. این رندی چه وضعیتی داشته که به آنجا رسیده است؟

این استاد ادبیات افزود: این واژه که از آن سوی « تاریخ بیهقی» کاربرد داشته در معانی مثبت و منفی به کار رفته است. یک کاربرد لغوی داشته که در این کاربرد همواره منفی بوده است. در «تاریخ بیهقی»، «بوستان و گلستان» رندی لغوی و منفی است. امروز هم همینطور است. اما آن صورت دومی که دارد به صورت یک اصطلاح خود را نشان داد و معنی مثبت شد. سنایی که از خیلی جهات پیشتاز است مثل خود سعدی از این واژه با کاربرد لغوی‌اش استفاده می‌کند. در عین حال قالب هم در حد زیادی تعیین‌کننده است. یک واژه ممکن است در یک قالب خاص یک‌جور دربیاید و در قالب دیگری جور دیگری دربیاید.

دادبه افزود: سنایی در مواردی که رندی هم لغوی است و هم در متون حکمی و تعلیمی آن را به کار می‌برد، بدون تردید معنای منفی دارد. در بوستان و گلستان هم همینطور است، اما همان صورت منفی وقتی در مقدمه قصاید غزل‌گونه یا غزل‌های سعدی قرار می‌گیرد دگرگون می‌شود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: چرا تا می‌گوییم رندی، حافظ در ذهن‌مان می‌آید و مثلا سنایی و خیام نمی‌آید؟ زیرا رندی در حافظ به یک مکتب تبدیل می‌شود. یک رندی مفهومی داریم و یک رندی که عنوان پیدا می‌کند و برایش تابلو می‌زنند. رندی مفهومی را در سعدی می‌بینیم، اما این رندی در کار حافظ تشخص پیدا می‌کند.

بنا بر این گزارش، پایان‌بخش قسمت نخست نشست علمی یادروز سعدی سخنرانی محمدجعفر محلاتی با موضوع «صلح در سپهر اندیشه سعدی» بود.

وی سعدی را پل تمدنی دانست و گفت: در جایی که حمله مغول یک گسست تمدنی نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام ایجاد کرد، سعدی نقش پل تمدنی را داشت. سعدی در قرنی است که مغول‌ها حمله می‌کنند، اما به صورت واکنشی عمل نمی‌کند و درون‌گرا هم نمی‌شود؛ برای همین نقش تمدنی ایفا می‌کند که بسیار شگرف است. سعدی شاعر بهار اندیشه و صلح در فصل خشونت مغول است، اما قدر سعدی خیلی شناخته شده نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه اخلاق صلح سه ساحت دارد، اظهار کرد:‌ این سه ساحت اخلاقِ جنگ، اخلاقِ بخشایش و اخلاقِ دوستی است. نمونه‌های این سه ساحت در شعر سعدی در قرن هفتم و وسط حمله مغول‌ها زمانی که جهان در فروریزی است دیده می‌شود. سعدی به هر سه ساحت اخلاق صلح نگاه ویژه دارد و هر سه را می‌فهمد. این موضوع با توجه به تئوری‌های امروز بسیار جالب توجه است.

یادآور می‌شود، بزرگداشت بیستمین یادروز سعدی امشب ساعت 20 در محل زادگاه شیخ اجل با حضور مسئولان كشوری و استانی و همچنین فرهنگوران، ادیبان و سعدی دوستان برگزار خواهد شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۹۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی رویداد، مراسم رونمایی از تابلوی هنری آذرنگاری، اثر هنرمند ایرانی، احد سعدی عصر جمعه ۸ اردیبهشت‌ ۱۴٠۳ با حضور جمعی از فعالان عرصه هنرهای تجسمی، تنی چند از مسؤولان و علاقمندان و هنردوستان برای نخستین بار در هتل استقلال رونمایی شد.

در این مراسم محمدرضا مجیدی دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی APA و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو گفت: حضور هنرمندانی، چون احد سعدی با بیش از یک‌ربع قرن تلاش هنری در سطح اول هنرهای تجسمی جهان، در کشور خودش ایران آن‌هم پس از سال‌ها فعالیت در خارج از کشور جای مباهات و خرسندی دارد. احد سعدی در سطح اول جامعه هنری ۱۷ کشور جهان فعالیت داشته است.

وی بیان کرد: از طریق 2 تن از مسؤولان کنسولگری ایران با این هنرمند آشنا و پس از مشاهده آثار وی به این نتیجه رسیدم که ضمن ثبت ملی، این اثر باید در ایران رونمایی شود.

مجیدی در ادامه تاکید کرد: سبک آذرنگاری که استایل و امضای ویژه و منحصر به‌فرد احد سعدی است کمتر از ربع قرن پیشینه فعالیت در ایران دارد و حضور وی و هنرمندان ایرانی چون او که نام ایران را در عرصه‌های بین‌المللی درخشان ساخته‌اند، بسیار غرورآفرین است.

دبیرکل اتحادیه پارلمان‌های آسیایی APA با تاکید بر اینکه هنر آذرنگاری باید هر چه سریع‌تر ثبت ملی شود، تصریح کرد: آذرنگاری گرچه بدیع و مهجور است، اما ریشه در تاریخ کشور ما دارد و به پیشنیه تاریخی ایران کهن برمی‌گردد. این سبک گونه‌ای از هنرهای تجسمی است و باید در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های ایرانی وارد شده تا از دست نرود.

مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اثر «چالش سیمرغ» اظهار کرد: محتوی این اثر کاملا بومی و منطبق با ادبیات کلاسیک و ریشه در افسانه‌های کهن کشور دارد و با الهام از آثار عطار نیشابوری خلق شده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم پس از ثبت ملی این اثر از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز این اثر به نام ایران به ثبت جهانی برسد.

در ادامه این مراسم، احد سعیدی، خالق «چالش سیمرغ» گفت: در نهاد همه ما انسان‌ها حالات و درونیات متعدد و متفاوتی وجود دارد، اگر تعداد این حالات درونی بشر عدد ۳٠ باشد سی‌امین کنش، رفتار و حالت انسانی عشق است و جهان بدون عشق غیرقابل تحمل می‌شود. در این اثر نیز سعی کردم سیمرغ را که هر یک مترتب کنشی بشری است، تصویر کنم.

وی بیان کرد: امید دارم مرغ سی‌ام در آسمان زندگی یکایک شما عزیزان به پرواز درآید و امیددارم این سبک آذرنگاری هر چه سریعتر در جهان با نام ایران ثبت شود.

در پایان این مراسم از تابلو آذرنگاری «چالش سیمرغ» رونمایی شد و محمدرضا عمرانی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه این هنرمند گرامی در خارج از ایران زندگی می‌کند، تمام تلاشم این بود که این اثر فاخر ایرانی حتما در کشورمان رونمایی شود. واقعیت این است که برای ثبت ملی و جهانی رونمایی از اثر در داخل ایران، بسیار حائز اهمیت بود و خب به طبع این رونمایی هزینه‌هایی داشت. لذا با توجه به علاقه‌ام به هنرهای تجسمی و همچنین اثر منحصر بفرد احد سعدی به عنوان حامی وارد این جریان شدم.

کد خبر 6090029

دیگر خبرها

  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • گزارش فرایدی نایت اسمکدان 26 آوریل؛ نیش دوست از نیش عقرب بدتر است/ اخبار WWE
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • زمان بیستمین و یکمین جلسه حراج شمش طلا