Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@05:21:53 GMT

ويتامين B در چه مواد غذايي موجود است؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۰۹۰۷

خبرگزاري آريا - ويتامين B همه چيز در مورد ويتامين Bماده مغذي که از آن با عنوان ويتامين B نام مي برند، در واقع شامل 6 ويتامين متمايز محلول در آب است که کمپلکس يا مجموعه ويتامين B ناميده مي شود. اين کمپلکس نقش بسيار مهمي در تنظيم متابوليسم سلولها در بدن ايفا مي کند، از اينرو، انرژي […]
ويتامين B
همه چيز در مورد ويتامين Bماده مغذي که از آن با عنوان ويتامين B نام مي برند، در واقع شامل 6 ويتامين متمايز محلول در آب است که کمپلکس يا مجموعه ويتامين B ناميده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين کمپلکس نقش بسيار مهمي در تنظيم متابوليسم سلولها در بدن ايفا مي کند، از اينرو، انرژي لازم براي هر نوع فعاليت فيزيکي را براي ما فراهم مي کند.
گاهي شکل هاي مختلف ويتامين هايي که کمپلکس ويتامين B را مي سازند، در موادغذايي يکساني يافت مي شوند، از اينرو نيازي نيست که براي جبران کمبود اين ويتامين در بدن، از مکمل هاي غذايي آن استفاده کنيد. تازمانيکه در رژيم غذايي خود از انواع و اقسام موادمغذي استفاده کنيد، دچار کمبود ويتامين B نخواهيد شد.

● فوايد ويتامين هاي B براي سلامتي
همه ويتامين هاي B براي حفظ سلامت جسمي ما، در کنار يکديگر عمل مي کنند. گاهاً وقتي در يکي از انواع ويتامين هاي B کمبود داشته باشيد، در بقيه آنها نيز کمبود داريد.
● انواع مختلف ويتامين هاي B عبارتند از
▪ ويتامين B1: تيامين
▪ ويتامين B2: ريبوفلاوين
▪ ويتامين B3: نياسين
▪ ويتامين B5: اسيد پانتاتونيک
▪ ويتامين B6: پيريدوکسين
▪ ويتامين B7: بيوتين
▪ ويتامين B9: اسيد فوليک
▪ ويتامين B12 : سيانوکوبالامين
اين ويتامين هاي B درکنار يکديگر فوايد بسيار زيادي را بر تقويت سيستم ايمني بدن، تقويت عملکرد سيستم عصبي بدن، حفظ متابوليسم و افزايش رشد و تکثير سلولها خواهد داشت.
ويتامين B6 نيز به تجزيه پروتئين هاي مصرفي و مصرف کارآمد اسيدهاي آمينه کمک ميکند. آندسته از افراديکه به ميزان زياد پروتئين مصرف مي کنند—که بين بدنسازان بسيار متداول است—حتماً بايد مصرف اين ويتامين B خاص خود را افزايش دهند چون اهميت بسيار زيادي در بارگيري پروتئين در بدن دارد.
ويتامين B6 همچنين به حفظ ثبات قند خون در سطح نرمال کمک مي کند که براي افراديکه مشکل انسولين دارند، مثل افراد ديابتي يا آنها که قند خونشان پايين است، بسيار مهم است.
و آخر اينکه ويتامين هاي B در جلوگيري از افسردگي نيز وثرند و احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي را نيز پايين مي آورند.
● موادغذايي حاوي ويتامين B
ويتامين هاي B معمولاً در نان يا محصولات ناني يافت مي شوند، چون خمير نان منبع بسيار خوبي از اين ماده مغذي است.
● علاوه بر اين منبع، منابع زير نيز مملو از ويتامين B هستند
▪ سيب زميني
▪ موز
▪ عدس
▪ فلفل
▪ ماهي تن
▪ دانه ها
▪ آجيل
تخم مرغ
▪ سيريال هاي صبحانه
▪ برخي از انواع نوشابه هاي انرژي زا
▪ سينه مرغ
▪ آب گوجه فرنگي
● مقدار مصرفي توصيه شده براي ويتامين B
از آنجا که ويتامين هاي B محلول در آب هستند، به هيچ عنوان در بدن ذخيره نميشوند و اگر بيشتر از حد مورد نياز مصرف شود، روزانه از بدن دفع مي شود. از اينرو واجب است که هر روز به مقدار لازم از اين ويتامين مصرف کنيد تا دچار کمبود نشويد.
مقدار توصيه شده براي مصرف ويتامين B6، 1.3 ميليگرم در روز تا سن 50 سالگي و بعد از آن 1.7 ميليگرم در روز است. اما معمولاً توصيه مي شود که اگر ميزان کالري هاي مصرفيتان 200 کالري عادي در روز است، مصرف خود را تا 2 ميليگرم در روز بالا بياوريد.
براي اکثر افراد، به شرط اينکه از انواع و اقسام موادغذايي در رژيم خود استفاده کنند، مشکلي در تامين ويتامين هاي B مورد نياز بدن نخواهد بود. مسموم شدن زا اين ويتامين فقط زماني اتفاق خواهد افتاد که مقدار بسيار زيادي از اين ماده را به صورت مکمل استفاده کنيم و زمانيکه چنين مسئله اي رخ دهد، اختلالات عصب شناختي يا بيحسي و کرختي در فرد ايجاد خواهد شد.
● علائم کمبود اين ويتامين شامل موارد زير است اما دقت کنيد که فقط محدود به اينها نيست
▪ زخم شدن زبان
▪ کج خلقي و زودرنجي
▪ گيجي
▪ احساس افسردگي
▪ تشنج.
اطمينان يابيد که در رژيم غذايي خود به ميزان کافي از موادغذايي حاوي ويتامين B استفاده مي کنيد. حتي آنهايي که رژيم هاي کم کربوهيدرات را دنبال مي کنند و به مقدار خيلي کمي از موادغذايي حاوي مخمر استفاده مي کنند، مي توانيد نياز خود به اين مکمل را با مصرف غذاهايي مانند ماهي، سينه مرغ، و آجيل برطرف کنند. انواع و اقسام مکمل هاي ويتامين B کمپلکس نيز در بازار موجود است که درصورت وجود کمبود مي توانيد از آنها استفاده کنيد.
مردمان
اخبار مرتبط :
بيماري هاي دهان و ويتامين B
ويتامين‌هاي خانواده‌ي B براي پيشگيري از سکته‌ي مغزي
منبع غني پروتئين و ويتامين هاي گروه B
10 ماده غذايي سرشار از ويتامين ب کمپلکس را بشناسيد + خواص درماني
مرگ با قـرص ويتــامين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: سه تن انواع مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته از یک انبار در زیرزمینی که به طور ناشناس انبار شده بود توسط بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت زاهدان کشف و معدوم شد.

دکتر فریبرز راشدی افزود: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: روز گذشته حدود ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.
دکتر راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبار‌ها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.
وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوز‌های لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

دیگر خبرها

  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان