Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان امور اراضی کشور گفت: 4883 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در فررودین ماه شناسایی و برای متخلفان اخطار صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، فروردین و ایام تعطیلات نوروز یکی از مقاطعی است که معمولا ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ ها و زمین های زراعی افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از دلایل اصلی این پدیده نیز فراغت بیشتر افراد در این ایام خاص و همچنین تعطیلی بخش های زیادی از ادارات و نهادها دولتی است که سودجودیان و دلالان معمولا سعی می کنند از این فرصت در راستای اهداف خود استفاده کنند.
در مسافرت های نوروزی، در جمع های خانوادگی و در جریان دید و بازدیدها معمولا تصمیم گیری یا اقدام به خرید زمین کشاورزی با هدف ویلاسازی و دیگر ساخت و سازها افزایش پیدا می‌کند.
سازمان امور اراضی کشور چند سالی است که با هدف جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این ایام و همچنین آگاه سازی مردم در خصوص قوانین و مقررات این حوزه و فرهنگ سازی در خصوص ضرورت های صیانت از عرصه های زراعی و باغی، طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروزی را با ساماندهی تمامی اکیپ های گشت حفاظت اراضی و سامانه ارتباطات مردمی 131 در ایام پایانی اسفند ماه تا انتهای تعطیلات نوروز، اجرایی می کند.
هدف از اجرای طرح حفاظت از اراضی در تعطیلات نوروزی چه بوده است؟ تجربه چند ساله ما در سازمان نشان داده است که معمولا در ایام تعطیلات نوروز اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ ها و زمین های زراعی افزایش پیدا می کند و برخی سودجویان این ایام را به فرصتی برای تطمیع شهروندان جهت خرد شدن اراضی کشاورزی، خرید و فروش قطعات و تغییرکاربری غیرقانونی تبدیل می کنند. بر این اساس هدف اصلی سازمان برای اجرای طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروزی که هر ساله انجام می‌شود، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آگاه سازی مردم کشورمان در خصوص قوانین و مقررات و فرهنگ سازی برای صیانت از زمین های زراعی و باغ های کشور است تا سودجویان نتوانند در زمان تعطیلات نوروز دست به اقدامات غیرمجاز خود بزنند.
در اجرای این طرح چند سالی است که گشت‌های حفاظت اراضی بیشترین فعالیت را در ایام تعطیلات نوروزی دارند. یعنی زمانی که تقریبا نیمی از ارگانهای دولتی در تعطیلات هستند، ماموران جهاد کشاورزی و مدیریت های امور اراضی سراسر کشور، اکیپ های گشت و کارکنان سامانه 131 در این زمان با حضور و فعالیت‌ مستمر خود مانع تخلفات تغییرکاربری می‌شوند و خوشبختانه این اقدامات موفقیت‌آمیز هم بوده است.
فرید صیدی‌نژاد، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی گفت : عملکرد همکاران سازمان در سطح ستاد و مدیریت‌های استانی در مجموع مثبت بوده است و مدیریت های امور اراضی استانها بیشترین همکاری را با ستاد سازمان امور اراضی کشور داشته اند.
وی افزود : در این مدت هم سامانه 131 در همه استانها فعال و پاسخگوی تماس های مردم بود و هم گشتهای حفاظت اراضی از 28 اسفندماه 1395 تا 13 فروردین 1396 یعنی بیش از دو هفته در تمامی ایام حتی در روزهای تعطیل 30 اسفند و اول فروردین مشغول فعالیت شبانه روزی بودند. حتی برخی از استانها از روز 25 اسفند اجرای طرح حفاظت نوروزی را آغاز کردند و 18 روز و ستادها نیز در سطح استان و مرکز فعال بودند.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی اعلام کرد :
در مجموع حدود 600 اکیپ گشت در این ایام مشغول فعالیت بودند که از این تعداد 453 گروه گشت ویژه شامل 787 نفر مامور به صورت فعال و روزانه از ابتدای طرح تا روز پایانی تعطیلات نوروزی عملیات حفاظتی داشتند. تمامی خودروهای گشت مجهز به سیستم GPS و سایر امکانات و تجهیزات لازم برای رصد اراضی بوده و چه در ایام طرح حفاظت نوروزی و چه در طول سال موقعیت گشتها و اقدامات آنها مرتبا هم در مرکز استان و هم از سوی مرکز کنترل سامانه 131 در سازمان کنترل و رصد می شود.
وی افزود : مجموع پیمایش خوروها در ایام اجرای طرح حفاظت نوروزی بالغ بر 584 هزار کیلومتر بوده که این رقم توسط سیستم gps خودروها ثبت گردیده است.
فرید صیدی‌نژاد گفت : یکی از دستاوردهای اصلی فعالیت مستمر گشت ها در سطح عرصه های کشاورزی اثر بازدارندگی و آگاهی بخشی به مردم است به گونه ای که همین حضور مستمر همکاران ما در عرصه به خودی خود باعث کاهش تخلفات و کم شدن تغییرکاربری ها می شود.
وی افزود : به بیان بهتر در واقع نیروهای ما با هدف پیشگیری وارد عرصه حفاظت از اراضی کشارزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی می شوند تا افراد ذی‌نفع را از خسارات احتمالی به اراضی کشاورزی آگاه سازند و اطلاع رسانی بموقع برای حفظ سرمایه ملی و سرمایه خود کشاورزان انجام شود. در کنار این هدف پیشگیرانه و بازدارنده، شناسایی و برخورد با تخلفات، توقف ساخت و سازهای غیرمجاز و تشکیل پرونده برای متخلفان نیز انجام می شود .
صیدی نژاد اظهار داشت : در مجموع 4883 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در سطح استانهای کشور شناسایی و برای متخلفان اخطار صادر شده است که در 2196 مورد از این تخلفات غیرمجاز مستقیما اخطاریه تخلف از سوی کارشناسان و نیروهای گشت به متخلفان در حین انجام تغییرکاربری ابلاغ شده و حدود 2687 مورد از شناسایی ها نیز متخلفان در محل حاضر نبوده اند و اخطاریه الصاقی صادر و یا به آدرس فرد ارسال شد.
فرید صیدی‌نژاد گفت : در تعطیلات نوروز 1760 مورد توقف عملیات اجرای ساخت و ساز به کمک نیروهای تلاشگر جهاد کشاورزی و عوامل نیروی انتظامی داشته ایم. در اجرای این طرح همچنین 227 مورد ادوات جرم که شامل تجهیزات، بیل و ... جمع‌آوری شده و برابر مقررات رفتار شده است.
در اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها در مواردی که تخلف تغییرکاربری شناسایی می شود اگر اخطاری داده شده و توجه ای به آن اخطار نشود، سازمان امور اراضی و ماموران جهادکشاورزی می‌توانند با اخذ دستور قضایی به طور مستقیم وارد عمل شده و ساخت و ساز را متوقف و قلع و قمع کند.
وی افزود: در مدت زمان اجرای طرح نوروزی حفاظت اراضی کشاورزی 926 مورد ساخت وسازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی قلع و قمع شد که از این میزان 822 مورد در اجرای تبصره 2 ماده 10 با خذ دستور قضایی و 114 مورد نیز در اجرای احکام قضایی صادره بود.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی گفت : همه استانها در ایام نوروز امسال فعال بوده‌اند. ولی با توجه به حجم فعالیت و سطح عرصه های کشاورزی بیشترین فعالیت را استان خراسان رضوی داشت. در استان خراسان رضوی و با همکاری گسترده تمامی نهادها و دستگاههای ذی نقش حفاظتی، نظارتی، انتظامی و قضایی در این مدت مجموعا 2133 مورد شناسایی تغییرکاربری و صدور اخطاریه صورت گرفت.
بعد از آن استان مازندران با 450 مورد شناسایی تغییر کاربری و صدور اخطاریه در رتبه دوم استانی بوده است و استان اصفهان نیز با 257 مورد شناسایی و اخطاریه و 173 مورد توقف عملیات اجرایی در رتبه سوم قرار داشت.
وی افزود: بیشترین حجم شناسایی تخلفات تغییرکاربری و تخریب باغ ها و مزارع کشاورزی در این ایام در استانهای گردشگر پذیر مانند خراسان رضوی و مازندران بوده است و به عبارت بهتر این دو پدیده با هم رابطه مستقیم دارند.
صیدی نژاد اظهار داشت : هدف اصلی ایجاد سامانه تلفنی 131 افزایش مشارکت مردم در راستای حفاظت اراضی کشاورزی و شناسایی تخلفات و همچنین ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات مردم در این حوزه و اخذ نظرات و پیشنهادات مردمی بوده است.
این سامانه طی دو سال اخیر نقش پررنگی در سرعت بخشیدن به کار و مطلع شدن از تغییرات کاربری اراضی کشاورزی داشته است. در گذشته معمولا همکاران ما از اقدامات غیرمجاز دیرتر باخبر می‌شدند و بعضا تخلفات از دید کارکنان جهادکشاورزی استان خارج بود. اما امروز با مشارکت مردم و اطلاع رسانی دقیق از سوی آنها که به دلیل آشنایی شان با سامانه ارتباط مردمی 131 است توانسته ایم روند مثبت و خوبی برای جلوگیری از تغییرات غیرمجاز و تغییر کاربری های اراضی کشاورزی کشور داشته باشیم.
وی افزود : مجموع تماسهایی که در ایام نوروز 1396 در سامانه 131 ثبت شده و به اطلاع ما رسیده، 8295 مورد بوده که از این رقم 1385 مورد گزارش تغییر کاربری غیرمجاز بود که عوامل گشت خود را به موقع به محل رسانده اند و اقدامات لازم انجام شده است.
فرید صیدی‌نژاد گفت : از این میزان حدود 1299 تماس نیز جهت دریافت مشاوره بوده و تماس گیرندگان درباره قوانین و مقررات مربوط به کاربری اراضی، خرید و فروش زمین‌های کشاورزی، تداخلات اراضی، واگذاری زمین و .... سوال داشتند که کارشناسان ما پاسخگو بوده اند، 592 مورد تقدیر و تشکر از عملکرد سامانه و اطلاع رسانی به ستاد و سازمان بوده و بخشی از تماس ها نیز مربوط با تخلفات در حوزه های دیگر مانند منابع طبیعی، محیط زیست، اراضی شهری و ... بوده که همکاران توجیه شده اند که اینگونه موارد را به مراجع ذیربط گزارش دهند.
وی اظهار داشت : حفاظت زمین و به ویژه زمین های کشاورزی یک امر مستمر است و تا زمین هست و امکان تغییر کاربری برای افراد سودآوری دارد، حفاظت زمین صورت می‌گیرد. به اعتقاد ما جرم تغییر کاربری و نابودی اراضی از جمله اراضی کشاورزی کمتر از جرایم مربوط به قاچاق کالا و حتی مواد مخدر نیست.
بنابراین حفاظت از اراضی کشاورزی در کنار تلاش برای تسهیل شرایط برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی همچنان از اولویت های اساسی سازمان است و گسترش برنامه‌های حفاظتی سازمان نیز با دقت و حساسیت بیشتری دنبال می شود.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی گفت : ارتقای مجموعه حفاظتی در اختیار از طریق افزایش کمی، توسعه سخت افزاری و نرم افزاری سامانه، بهبود کیفی و تجهیز خودروها وتوانمند سازی و ارتقاء آموزش ماموران گشت از برنامه های سازمان در سال جدید است. در برخی شهرستانها یک خودرو وجود دارد و کمبود نیرو داریم و در برخی شهرستانها که وسعت بیشتری دارند پوشش دادن گشتها و نیروها به طور کامل صورت نگرفته است که طبیعتا پیگیر هستیم که این کمبودها رفع شود.
به لحاظ ساختاری در حال پیگیری هستیم با تهیه موافقت‌های لازم، استفاده از تجارب سایر دستگاهها، گشت‌های موجود را در قالب یگان رسمی، با کادر و لباس فرم و اعتبارات مشخص ساماندهی کرده و اثرگذاری خود را افزایش دهیم.
صیدی نژاد گفت : در کنار مجموعه اقدامات حقوقی که اثرات بازدارنده و سلبی دارند، انجام اقدامات ترویجی، آموزشی و اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی های اجتماعی در خصوص قوانین و مقررات و فرهنگ سازی در خصوص ضرورت های حفظ باغ ها و زمین های زراعی هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت اثرگذار بوده و می تواند ضمن کاهش تخلفات در این حوزه، هزینه های مادی و معنوی و معارض اجتماعی ناشی از برخورد ناگزیر دولت با متخلفان را نیز کاهش دهد. بررسی های ما و گزارش های دستگاههای نظارتی در استانها نشان می دهد که در یکی دو سال اخیر تاثیرگذاری برنامه جامع حفاظت اراضی قابل توجه بوده و مجموعه اقدامات سازمان باعث شده که در مناطقی که اراضی کشاورزی در معرض بیشترین تخریب بوده اند طی این مدت تغییرکاربری ها به طور میانگین تا 80 کاهش یافته و در برخی مناطق حتی این معضل تا 100 درصد متوقف شده و اهداف سازمان برای حفاظت از اراضی و جلوگیری از تغییرات کاربری به خوبی محقق شده است.
وی اظهار داشت : حتی بخش زیادی از شناسایی هایی که در ماهها وسالهای اخیر صورت می گیرد، عمدتا شروع به تخلف مربوط به سنوات قبل بوده است و اکنون با هماهنگی گسترده همه دستگاههای ذی نقش، حمایت دولت و کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی و مضاعف شدن عزم عمومی، علیرغم پاره ای کمبودها حفاظت از این عرصه ها به خوبی در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه

حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه  در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت : باتوجه به کم شدن آب‌های سطحی و مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و کشت‌های آب بر باید تشدید شود. 

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای باید تلاش‌های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامد‌های منفی حفرچاه‌های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است. 

وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه‌های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان‌ها صورت گیرد. 

به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه‌هایی خواهد بود که احتمال برداشت‌های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است. 

کریمی اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می‌رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستان‌ها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت. 

مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز