Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - زمانی که محمد(ص) ندای جبرئیل را شنید، روزی بود که خداوند خاکیان آفریده‌اش را لایق رسولی دانست که ختمیت را برای جهان به ارمغان آورد و از خود انسان‌ها بود .

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خداوند در روز مبعث، رسولی از میان انسان ها بر می گزیند تا آن‌ها را به بهشت نزدیک‌تر کند و محبتش را بار دیگر بر زمینیان ارزانی بدارد تا زمینیان بدانند خداوند حجت را برای بهشتی شدن آفریدگانش تمام کرده تا شاید دیگر بهانه‌ای برای رفتن به راه ناصواب وجود نداشته باشد؛ تا شاید اصلاً در پرتو هدایت الهی توسط رسولش دیگر جهنمی به پا نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبادت خدا یکی از فلسفه‌های بعثت است

مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن از مبعث می‌گوید. وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیامبر(ص) مبعوث شد تا مردم به خدا و رسول او ایمان آورند و پس از ایمانشان خدا را بزرگ بشمارند و به عبادت خدا روی آورند که یکی از فلسفه‌های بعثت روی آوردن به خدا و عبودیت و بندگی او است.

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم ابراز داشت: پیامبر شریعت الهی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده که پیام‌ها و آرمان‌هایی جاودانه و همیشگی برای تمامی انسان‌ها ارائه دهد تا این شریعت و آرمان‌ها در تمامی اعصار بعدی هم جاری و ساری باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث شد تا انسان‌ها به مقام عبودیت خدا دست یابند، ادامه داد: رسول خدا(ص) همه را به سوی خداوند می‌خواند و هیچگونه تفاوتی بین انسان‌ها قائل نبود زیرا همه آفریده خداوند هستند.

مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: سه حوزه مختلف مباحث دینی یعنی معارف دینی، مباحث اخلاقی و دستور العمل‌های اجرایی باید به سمت جامعه ممتاز پیش رود و جامعه اسلامی و نمونه‌ای را خلق کند که به اخلاق حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و گرایش به رفتار نیک دعوت کند که دستور العمل‌هایی برای احکام عملی دین و پرهیز از بداخلاقی‌ها بیان کرده است.

فرصتی برای وحدت امت اسلامی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در نگاهی دیگر به مسئله بعثت، آن را فرصتی برای وحدت امت اسلامی دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با دمیدن به آتش اختلافات مذهبی و فرقه ای آنان را به شدت درگیر ساخته و خود ماهی مقصود را از این آب گل آلود صید کنند اما در این میان مسلمانان می‌توانند با بازگشت و کاربست تعالیم نجات بخش قرآن کریم و سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص) دسیسه‌های دشمنان را خنثی کرده و مجد و عظمت گذشته خویش را احیا کنند.

مسلمانان می‌توانند با بازگشت و کاربست تعالیم نجات بخش قرآن و سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص) دسیسه‌های دشمنان را خنثی کنند

حجت الاسلام علی اسدی در ادامه عدم تبعیض را یکی از ویژگی‌ها پیامبر(ص) دانست و گفت: آن حضرت به صورت حساب شده با برده داری مبارزه کرد و این کار بخشی از حرکت‌های عدالت خواهی پیامبر(ص) در برابر ظلم آن دوره محسوب می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه عدالت و مساوات دینی یکی از کارآمدترین ابزارهای ایجاد الفت و جلوگیری از اختلاف و تنش‌های اجتماعی در جامعه آن زمان بود، عنوان کرد: این امر نشان از کوشش پیامبر اعظم(ص) برای پیدایش وحدت و عدالت بالنده بر محور ایمان به خدا دارد.

بعد از پیامبر(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی هم در گفتگو با خبرنگار مهر به زوایای دیگر مبعث پرداخت و اظهار داشت: انسان موجوی منفعت طلب است در نتیجه این منفعت طلبی انسان ممکن است برای رسیدن به اهداف خود به راه ظلم و بهره‌کشی هم روی بیاورد و اینجا است که پیامبران آمده‌اند تا انسان را متوجه حقیقت وجودی خود کنند.

حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، نبوغ سیاسی پیامبر اسلام(ص) را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: همین خصیصه موجب می‌شد تا مردم بتوانند تحت تأثیر این شخصیت، در مقابل انحرافات با فکری باز و شجاعانه ایستادگی کنند و گاهی حتی حکام را نیز به چالش بکشانند.

وی افزود: متأسفانه بعد از پیامبر اکرم(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد و دیگر حتی کسی جرأت نداشت تا سؤالات خود را پیرامون مسائل شرعی و فقهی مطرح کند و اگر چنین اتفاقی هم می‌افتاد با خشونت با وی برخورد می‌شد.

بعد از رحلت پیامبر(ص) قدرت اندیشیدن از مردم گرفته شد و دیگر مردم قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را نداشتند

این استاد حوزه و دانشگاه دراین باره گفت: رسول گرامی اسلام(ص) در نظر داشتند که اجتماع به چنان سطحی از تفکر و استدلال برسد که مسائل را نه با خشونت که با اندیشیدن حل کند.

وی در پایان تأکید کرد: اندیشمندان مسلمان وقتی جامعه بعد از پیامبر(ص) را آسیب شناسی می‌کنند، دلیل اصلی اختلافات را این می‌دانند که بعد از رحلت پیامبر(ص) قدرت اندیشیدن از مردم گرفته شد و دیگر مردم قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را نداشتند.

رسول خدا مبعوث شد تا دنیای فرو رفته در جهل آن دوران را از خفقان نابودی و نیستی نجات دهد و به راه خداوند و مهربانی وی سوق دهد؛ حضرت محمد(س) توانست آنچه را که وظیفه پیامبری‌اش بود برای مردمان آن زمان تببین کند و مدینه فاضله را بنا نهد اما این انسان‌ها بودند که بعد از وی باز با کردارشان جهان را زیر بار ظلم فروبردند و تبعیض و نژاد پرستی و کشتارهای فراوان به راه انداختند و از یاد بردند که خداوند روزی برای آنچه که آنها را لایق می‌دانست جبرائیل را به زمین فرود آورد اما انسان‌ها نشان دادند که بد ناسپاس و نامهربان هستند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟