Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا به تصریح مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارشات دوره‌ای یوکیا آمانو مدیرکل این سازمان، ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است؛ این گزاره‌ای است که مورد تاکید هیئت حاکمه جدید آمریکا هم علی‌رغم خصومت‌شان با برجام قرار گرفته است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، سه شنبه هفته گذشته هتل کوبورگ وین میزبان مسئولان کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای موسوم به برجام بود تا یکبار دیگر در قالب کمیسیون مشترک برجام این توافق مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و مشخص گردد میزان پایبندی طرفین به مفاد آن تا چه میزان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به تصریح مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارشات دوره‌ای یوکیا آمانو مدیرکل این سازمان، ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است؛ این گزاره‌ای است که مورد تاکید هیئت حاکمه جدید آمریکا هم علی‌رغم خصومت‌شان با برجام قرار گرفته است؛ دو هفته پیش بود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا طی گزارشی ناظر بر رصد 90 روزه برجام به کنگره این کشور، تاکید کرد ایران به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است؛ ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم که همچنان برجام را بدترین توافق تاریخ می‌داند، بر پایبندی ایران به تعهداتش مندرج در برجام، صحه گذاشته است.

نقض مکرر روح و متن برجام توسط طرف غربی

اما در طرف مقابل کشورهای 1+5 و در صدر آنها آمریکا و انگلیس به کرات به نقض برجام مبادرت ورزیده‌اند؛ از حدود یک سال و اندی که از تاریخی عملیاتی شدن این سند بین‌المللی می‌گذرد می‌توان لیست بلند بالایی از نقض برجام توسط آمریکا و انگلیس تدوین کرد؛ نقض عهدهایی که مرزهای مخدوش کردن روح برجام را درنوردیده و به تحریف و سرکوب مفاد و اصول آن رسیده است.

عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان که از طرف ایران ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را برعهده دارد، در حاشیه هفتمین کمیسیون مشترک برجام در وین طی مصاحبه‌ای تصریح کرد:«همین که آمریکایی‌ها سیاست بازنگری، ارزیابی و مرور برجام را اعلام کردند و صحبت‌هایی که توسط رئیس جمهور و بقیه مقامات رسمی آمریکا صورت می‌گیرد، فضای عدم اطمینان و سرگردانی برای دنیا ایجاد کرده که این خلاف برجام و متن و روح آن است».

برجام ستیزی‌های ترامپ

عراقچی به اظهارات مداوم هیئت حاکمه جدید آمریکا ناظر بر ضرورت بازنگری در برجام است؛ ترامپ از روزی که سکاندار دولت آمریکا شده است هرگاه پیرامون برجام به اظهارنظر پرداخته بدون قید و شرط از ضرورت بازنگری آن نیز سخن رانده است؛ پایگاه خبری آمریکایی دیلی‌بیست هفته گذشته که متن نامه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش منتشر شد، گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا به مشاوران خود گفته تا لحن نامه وزارت خارجه آمریکا که در آن اعلام شده بود ایران از برجام تبعیت می‌کند را تندتر و تشدید کنند. ترامپ وزارت خارجه آمریکا را مکلف کرده یک پیام عمومی صادر کند و در آن بگوید که دولت آمریکا قصد دارد سیاست خود در قبال ایران را تغییر دهد.

چند روز پیش از آن نیز ترامپ در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته بود ممکن است به توافق هسته‌ای پایبند نمانیم؛ چرا که ایران روح برجام را نقض کرده است.

اذعان مقام سابق انگلیسی به کارشکنی ضدبرجامی غرب

اما مقامات غربی و بویژه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بهتر از همه آگاهند که کدام طرف در نقض و مخدوش کردن برجام پیشگام بوده است؛ همین اواخر هفته گذشته بود که جک استراو وزیر خارجه اسبق آمریکا در کنفرانس بررسی مسایل تجاری ایران که در لندن برگزار شد عنوان کرد: بانک‌های بزرگ (اروپایی) به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا، با ایران رابطه مالی نداشته و تمایلی برای همکاری در این زمینه نشان نمی‌دهند.

علی آهنی سفیر ایران در پاریس نیز هفته گذشته در گردهمایی«بررسی چشم‌انداز حضور در بازار ایران» اظهاراتی مشابه اظهارات مقام سابق انگلیسی به زبان راند و گفت: بانک‌های بزرگ فرانسوی از همکاری با ایران به خاطر ترس از مجازات‌های آمریکا امتناع می‌کنند.

وقتی ریسک مراوده با ایران بالا می‌رود

اما دلیل امتناع و ترس بانک‌های بزرگ اروپایی از مراوده تجاری با ایران همان عاملی است که در ماه‌های نخست عملیاتی شدن برجام از سوی دولتمردان سابق آمریکا وضع شده بود؛ کریس بکمیر معاون هماهنگ کننده تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا در دوران اوباما در ماه های نخست اجرایی شدن برجام گفت که «بانک‌های خارجی می‌توانند با ارزهای دیگر (به غیر از دلار) با ایران کار کنند، مشروط بر آنکه طرف ایرانی مشمول تحریم‌های آمریکا نباشد»؛ این امر به معنای بالا بودن ریسک سرمایه گذاری و مراوده تجاری با ایران است که طبعا در عادی سازی روابط اقتصادی ایران با جهان خارج(آنطور که دولتمردان وعده داده بودند) خلل ایجاد می‌کند.

همان زمان، بانک‌های اروپایی اعلام کردند محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت استفاده ایران از دلار که حتی به موجب برجام هم رفع نشده است، دست و پای آن‌ها را برای معامله با ایران بسته است؛ مقامات این بانک‌های اروپایی که ارتباط تنگاتنگی با سیستم مالی آمریکا دارند گفتند حاضر نیستند مشقت‌های داد و ستد با ایرانِ محروم از چرخه دلار را تحمل کنند. به نظر می‌رسد این اعتقاد کماکان در میان صاحبان و سهامداران بانک‌های بزرگ اروپایی علی‌رغم گذشت حدود 17 ماه از عملیاتی شدن برجام وجود دارد.

ماجرای خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان

اما ان‌قلت‌های طرف غربی در روند اجرای برجام تنها به حوزه بانکی محدود و منحصر نمی‌شود، بلکه در حوزه مرتبط با مسائل فنی نیز کارشکنی‌هایی از طرف غربی مشاهده می‌شود؛ یکی از این حوزه‌ها مربوط به خرید اورانیوم و کیک زرد از سوی ایران است.

اوایل اسفندماه سال گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران قرار است در آینده‌ای نزدیک 950 تُن کیک زرد از قزاقستان خریداری کند.

وی تصریح کرد: «این توافق قرار است طی سه سال اجرایی شود که حدود 650 تن آن به طور مستقیم و در دو محموله طی دو سال وارد کشور می‌شود و 300 تن آن در سال سوم به ایران وارد و به گاز UF6 تبدیل شده و مجدداً به قزاقستان تحویل داده می‌شود که در ازای تبدیل این مواد، هزینه آن به ایران پرداخت می‌شود.»

پس از چند روز خبر رسید که پنج کشورعضو گروه 1+5 به طور کتبی موافقت خود را با خرید کیک زرد توسط ایران از قزاقستان، به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارائه داده‌اند؛ اما انگلیس در آخرین لحظه با این امر مخالفت کرده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح چرایی وقفه پیش آ‌مده در خرید کیک زرد از قزاقستان اظهارداشت: این خرید به درخواست ایران انجام شده و به دلیل اینکه چنین اطلاعاتی معمولا به کانال خریدی می‌رود که انگلستان نیز در آن عضو است، سوالاتی را درباره نیاز و ضرورت ایران مطرح کرد و ما نیز توضیحات خود را خصوص ضرورت و نیازمان در چارچوب مفاد برجام ارائه کردیم.

وی تصریح کرد:‌ در بخشی از گزارش اخیر سه ماهه وزارت امورخارجه در خصوص چگونگی اجرای برجام آمده که این موضوع هنوز روی میز است و مذاکرات درباره خرید ایران از قزاقستان همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر رفتار انگلیس دربرخورد با خرید کیک زرد درحد سوال باشد رفع ابهام می‌کنیم؛ اما در صورتی که جنبه سیاسی داشته باشد نوع برخورد را وزارت خارجه تعیین می‌کند.

علی‌اکبر صالحی نیز پیش از برگزاری هفتمین نشست کمیسیون برجام طی مصاحبه ای اعلام کرد: قرار شده بود 950 تن اورانیوم در یک دوره سه ساله از قزاقستان به ایران منتقل شود که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس فعلا معلق شده است اما ما به طور جدی این درخواست را دنبال می‌کنیم. در آخرین جلسه‌ای که در فرانکفورت داشتیم با همتایان خود تفاهم شده بود این قرارداد انجام شود؛ فعلا دچار وقفه شده اما مطالبه جدی ماست و فشار لازم را می‌آوریم.

عباس عراقچی نیز پس از نشست اخیر کمیسیون برجام پیرامون ممانعت انگلیس از صدور مجوز برای خرید کیک زرد توسط ایران، گفت: رایزنی‌ها درباره خرید 950 تن کیک زرد ادامه دارد.

منبع:میزان

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

R30411/P30411/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!