Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره برخی وعده ها و انتقادات نامزدهای ریاست جمهوری مطرح کرد.
وی افزود: آیا این بحران و چهره سیاه و غیر معقولی که از اقتصاد ملی ترسیم شده طی این سه سال و نیم دولت تدبیر و امید ایجاد شده یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی در طی 38 سال گذشته است؟
نوبخت افزود: همه این سیاه نمایی ها بیش از آن که به دولت برگردد به نظام بر می گردد و نمی دانم آیا ما مجاز هستیم که چهره نظام را نامطلوب نشان دهیم؟ باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می شود؟
وی ادامه داد: وضع آنچنان که گفته می شود سیاه نیست ولی می دانیم که وضع موجود، وضع ایده آل و مطلوب هم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی عملکرد دولت باید نسبت به وضعیت کشور در سال 92 و حال نگاه کرد.
سخنگوی دولت گفت: هر کس راجع به بخش خالی لیوان صحبت کند،‌ درست است اما باید ببینیم تا سال 92 چقدر آب در لیوان بوده و تا سال 95 چقدر آب اضافه شده و چقدر دیگر باید اضافه شود و آیا می شود به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را پر کند؟
نوبخت یادآور شد: در آغاز به کار دولت یازدهم، رشد اقتصادی منفی6 بوده که این وضعیت در حال حاضر مثبت است، آیا کارهای انجام شده از سال 92 تا کنون مورد توجه قرار گرفته است؟ وقتی شما به شرایط حال بحرانی می گویید پس به سال 92 چه می گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد منفی 6 بود؟
سخنگوی دولت گفت: برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه و برنامه 100 روزه مشخص می کند که آیا می شود با این دولت ادامه داد یا خیر؟
نوبخت افزود: این سیاه نمایی ها بیش از آن که عملکرد سه سال و نیم دولت را زیر سوال ببرد به نظام برمی گردد و نمی توان نظام را در خدمات به مردم ناکارآمد نشان داد.

**استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی جرم است
سخنگوی دولت همچنین درباره نحوه نظارت بر تبلیغات انتخاباتی گفت: تبلیغات انتخابات یک مراجع نظارتی دارد و ما هم مقید هستیم از امکانات دولتی استفاده نکنیم.
نوبخت افزود: حتی شخصی از دولت که قرار بود سمت رییس ستاد انتخابات رییس جمهوری را داشته باشد استعفا داد.استفاده از امکانات دولتی در انتخابات جرم و ممنوع است و از برخورد با متخلفان استقبال می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره قرادادهای موقت کارگران اظهارکرد: قانون کار قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همکاران من در وزارت کار نسبت به امنیت شغلی کارگران حساس هستند که امیدواریم این کار شکل بگیرد؛ قانون به گونه ای اصلاح شود که حقوق کارگران و کارفرمایان را تامین کند و شرایط را برای ایجاد 955 هزار شغل در سال فراهم کند.
نوبخت درباره مطالبات سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: گفته می ‌شود 120 هزار میلیارد تومان مطالبه تامین اجتماعی است که این ادعا حتما باید توسط سازمان حسابرسی بررسی شود اما آنچه که تاکنون این سازمان تایید کرده 60 تا 70 هزار میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت عدم تعلیق تحریم ها از سوی ترامپ، چه اقدامی انجام خواهید داد، افزود: در خصوص برجام باید گفت یک قرارداد بین جمهوری اسلامی ایران و 6 دولت خارجی است و همه موظف به اجرای آن هستند.
سخنگوی دولت ادامه داد: هر یک بخواهند از تعهدات برجام سر باز بزنند، برجام برخورد با آن ها را مشخص کرده است و اگر این اتفاق از سوی دولت آمریکا رخ دهد، از ظرفیت ‌های قراداد برجام استفاده خواهیم کرد و کوتاه نخواهیم آمد.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دریافت غرامت شهدای منا از عربستان گفت: برای شهدای حادثه سقوط جرثقیل اعلام شده است که مبالغی درنظر گرفته اند اما در بحث شهدای منا همچنان پیگیری ها ادامه دارد.

**روابط راهبردی ایران و روسیه را به سابقه تاریخی تعمیم نمی دهیم
وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و روسیه نیز گفت: در حافظه تاریخی نقطه‌ های تاریکی در ارتباط با روسیه داریم و برای همین نسبت به پیشینیان خود اعتراض داریم که چرا امتیازاتی را به روسیه داده ‌اند اما رابطه استراتژیک و راهبردی ایران و روسیه را نمی توانیم به سابقه تاریخی بین دو کشور تعمیم دهیم.
سخنگوی دولت افزود: امروز بازار بزرگ روسیه در اختیار ما قرار دارد، در منطقه آزاد ارس، کشت گلخانه ‌ای کشاورزی دایر است، همچنین بخشی از بازار لبنیات این کشور در اختیار ما قرار دارد.

**تکمیل مسکن مهر در برنامه دولت است/مسکن کالای سوداگری بازار نیست
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت برای تکمیل مسکن مهر گفت: بخش قابل توجهی از مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل و تحویل شد.
نوبخت افزود: تکمیل مسکن مهر، مسکن حمایتی، مسکن روستایی و مسکن اجتماعی در برنامه دولت است.
وی ادامه داد: در سال ٩٥، هزار میلیارد تومان از سوی دولت به مسکن مهر کمک شد که از این مبلغ، ٨٠٠ میلیارد تومان آن به وزارت نیرو اختصاص یافت.
سخنگوی دولت تاکید کرد: نمی ‌توان مسکن را به عنوان کالای سوداگری به بازار برد.

**اعتراض کارگران نشانه آزادی بیان است
نوبخت همچنین درخصوص حواشی ایجاد شده در سخنرانی روز گذشته رییس جمهوری در جمع کارگران توسط برخی رسانه ها گفت: رسانه هایی که حضور داشتند می توانند شکوه، عظمت و صمیمیت این نشست را گزارش کنند.
وی افزود: اینکه در جلسه بزرگی تعدادی بخواهند انتقادات خود را بیان کنند، نشان دهنده فضای آزادی بیان است اما این که این مساله چطور منعکس شود، فرق می کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم بیش از این بتوانیم به کارگران خدمت رسانی کنیم تا هم حس کنند آزادی بیان دارند و هم زندگی شان بهتر شود.


**فیلتر شدن تماس صوتی و پخش زنده تلگرام و اینستاگرام تصمیم دولت نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام و پخش زنده اینستاگرام گفت: باید دید که تماس صوتی را چه کسی فیلتر کرد؟ نظر دولت همان است که وزیر ارتباطات گفت.
نوبخت افزود: این اقدام از سوی دولت نبوده است و کسانی که این کار را انجام داده اند، باید درباره علت آن بگویند که امیدواریم این موضوع حل شود.

**منابع یارانه 250 هزار تومانی را بگویند
وی درباره امکان پرداخت یارانه 250 هزار تومانی به مردم نیز گفت: از نظر کارشناسی عدد مشخص است که با داشتن بنزین هزار تومانی و آنچه شرکت پالایش و پخش کسب می‌ کند، منابع برای پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومان تامین می شود.
سخنگوی دولت گفت: اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌ های انرژی 6 برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌ گذارد و پول ملی را خراب می‌ کند.
نوبخت افزود: کسانی که می ‌دانم بسیار باشرافت و با شخصیت هستند اما این حرف‌ ها را بیان می ‌کنند، حداقل به مردم بگویند قرار است منابع این یارانه 250 هزار تومانی را از چه جاهایی تامین کنند و گفته ‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد.

**روحانی نامزد واحد اصلاحات و اعتدال
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره گیری حسن روحانی به نفع اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: تا کنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است، آقای جهانگیری هچون روز اول با انگیزه حضور دارد و برنامه‌ های دولت آقای روحانی را بیان می‌ کند؛ همچنین از عملکردهای کابینه یازدهم صحبت می‌ کند.
نوبخت ادامه داد: نامزد واحد همه جریان های سیاسی اصلاحات و اعتدال، آقای روحانی است. البته یک شخصیت برجسته و مدیر توانای اصلاح طلب همچون آقای جهانگیری در این عرصه آمده است اما هیچ یک از این جریان ها وی را به عنوان کاندیدای اصلی شان معرفی نکرده اند.
سخنگوی دولت گفت: یک فرد می تواند به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شود. به هر حال امیدوارم مردم در مشارکت حداکثری لایق‌ ترین فرد را برای ریاست بر قوه مجریه انتخاب کنند.
این خبر در حال تکمیل است.
سیام**9254**1429
خبرنگار:سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۵۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسکن و تأمین مالی آن یکی از ضرورت های کنونی نظام اقتصادی کشور است. یکی از روشهای متعارف تأمین مالی مسکن در همه کشورها، پرداخت تسهیلات بلند مدت بانکی است؛ لیکن پرداخت تسهیلات بلندمدت به ویژه در صورت ثابت بودن نرخ سود تسهیلات، نظام بانکی را با انواع مخاطرات اعم از مخاطره (ریسک) نقدشوندگی، اعتباری و تغییرات نرخ بهره مواجه خواهد کرد، لذا راهکارهایی برای حل این چالش طراحی شده است که یکی از مهم ترین آنها، انتشار اوراق رهنی مسکن و خارج کردن دارایی مربوطه (مانده تسهیلات مسکن) از ترازنامه بانک است.

* ضرورت توسعه بازار اوراق رهنی مسکن؛ از چالش‌ها تا توصیه‌های سیاستی

دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «تامین مالی مسکن (۱): ضرورت توسعه بازار اوراق رهنی مسکن؛ از چالش‌ها تا توصیه‌های سیاستی» مطرح می‌کند که یکی از روش‌های متعارف تأمین مالی مسکن در همه کشورها، پرداخت تسهیلات بلند مدت بانکی است؛ لیکن پرداخت تسهیلات بلندمدت به ویژه در صورت ثابت بودن نرخ سود تسهیلات، نظام بانکی را با انواع مخاطرات اعم از مخاطره (ریسک) نقدشوندگی، اعتباری و تغییرات نرخ بهره مواجه خواهد کرد، بنابراین راهکار‌هایی برای حل این چالش طراحی شده است که یکی از مهم‌ترین آنها، انتشار اوراق رهنی مسکن است. اوراق رهنی مسکن یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مالی است که به پشتوانه تسهیلات اعطایی در حوزه مسکن در بازار‌های مالی منتشر می‌شود. 

* مزایای اوراق مسکن

در این گزارش آمده است که این اوراق مزایای متعددی را برای نظام مالی و اقتصادی فراهم می‌آورد. تسهیل در تامین مالی بخش مسکن، ورود جریان نقد باکیفیت داخل بانک و نهاد‌های مالی و کمک به مدیریت ریسک نقدینگی و همچنین کمک به بانک‌ها و نهاد‌های مالی اعطاکننده تسهیلات مسکن در کنترل و مدیریت ریسک نرخ بهره (سود) از جمله مزایا و آثار این اوراق است. این مزایا سبب شده است تا حجم انتشار این اوراق در بازار‌های مالی کشور‌های مختلف قابل توجه باشد.

این گزارش مطرح می‌کند که حجم انتشار این اوراق در کشور ایران بسیار ناچیز بوده است و با توجه به نیاز تامین مالی کشور در حوزه مسکن با توجه به تکالیف قانونی از جمله قانون جهش تولید مسکن ضروری است تا از این ابزار مالی بیش از پیش استفاده گردد. حال مسئله این است که چرا سهم این ابزار مهم مالی در تامین مالی حوزه مسکن بسیار ناچیز است و انگیزه‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد.

* مهم‌ترین چالش در انتشار اوراق رهنی مسکن

این گزارش توضیح می‌دهد که مهم‌ترین چالش در انتشار اوراق رهنی مسکن در نظام مالی و اقتصادی کشور، نرخ دستوری تسهیلات مسکن و به تبع آن نرخ‌گذاری دستوری در اوراق است. به منظور رفع این چالش ضروری است تا این پیشنهادات مدنظر قرار بگیرد؛ اصلاح نرخ تسهیلات مسکن و اوراق رهنی مسکن یا پرداخت یارانه سود از محل صندوق ملی مسکن، انتشار اوراق رهنی مسکن بدون کوپن، استفاده از نظام رتبه‌بندی اعتباری و بازده سرمایه‌گذاری مبتنی بر ریسک و آموزش و فرهنگ‌سازی نسبت به سرمایه‌گذاری و استفاده از این اوراق. 

در این گزارش بیان می‌شود که قوانین و مقررات برای انتشار اوراق رهنی مسکن وجود دارد و تاکنون نیز در بازار‌های مالی منتشر شده است. فلذا نیازی به تدوین قانون برای انتشار آن وجود ندارد. با این حال، ضروری است تا با اصلاح نرخ‌گذاری تسهیلات مسکن و به تبع آن اصلاح نرخ‌گذاری اوراق رهنی مسکن، انتشار این اوراق تسهیل شود. متولیان و مجریان ضروری است به این نکته توجه داشته باشند که رعایت تکالیف مندرج در قوانین حوزه مسکن و به ویژه قانون جهش تولید مسکن مستلزم تامین مالی وسیعی است که اوراق رهنی مسکن می‌تواند این تامین مالی را تسهیل کند. عدم اجرای قانون مزبور و عدم استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی در نظام مالی واجد دلالت‌های نظارتی است که در گزارش‌های مقتضی به آن اشاره می‌شود.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • خبر خوش برای مستاجران
  • (ویدئو) وقتی آوازه «نون خ» در حیاط هیئت دولت می‌پیچید!
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • وقتی آوازه نون خ در حیاط هیئت دولت می‌پیچید! + فیلم