Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@05:34:26 GMT

آيت‌الله غرويان: اصولگرايان فقط جمنا نيستند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۲۴۳۶

خبرگزاري آريا - فائزه طاهري- روزنامه بهار
همان‌طور که پيش از اين هم انتظار مي‌رفت، برخي از اصولگرايان معتدل هم به حسن روحاني اقبال نشان دادند. اين مهم در سال 92 که روحاني از جبهه اعتداليون برخاست هم با حمايت ناطق نوري اتفاق افتاده بود. امروز هم اصلاح‌طلبان که تنها نامزد خود را روحاني اعلام کردند و اعتداليون همچنان پشت سر او ايستاده‌اند، به اين جمع اصولگرايان معتدل هم اضافه شده است که ستادي تحت عنوان ستاد اصولگرايان حامي روحاني تشکيل دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همين ارتباط با آيت الله محسن غرويان از اساتيد سطوح عالي حوزه علميه قم به گفت‌وگو نشستيم تا از چند و چون حمايت اعتداليون اصولگرا از روحاني آگاه شويم. غرويان که خود از جمله از اصولگرايان ميانه رو محسوب مي‌شود، معتقد است: اگرچه بخش قابل توجهي از اصولگرايان در جمنا جمع شدند اما تفکرات اصولگرايي منحصر به تفکرات جمنايي نيست. به همين خاطر است که اصولگرايان معتدل که جمنا را افراطي مي‌دانند و خود مشي اعتدالي را مي‌پسندند،‌ترجيح دادند در انتخابات از روحاني که برخاسته از جبهه اعتداليون است حمايت کنند. مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.
***
* در روزهاي اخير از طرف اصولگرايان معتدل ستادي تشکيل شد براي حمايت از آقاي روحاني. نظر شما درباره حمايت اين اصولگرايان از آقاي روحاني که در صدر آنها آقاي ناطق نوري قرار دارد، با توجه به اينکه سال 92 هم آقاي ناطق از آقاي روحاني حمايت کرده بودند، چيست؟
البته دفتر آقاي ناطق عضويت رسمي ايشان را در شوراي عالي اين ستاد تکذيب کردند اما در هر حال از نظر فکري آقاي ناطق شخصيتي معتدل هستند و از نظر حمايت فکري و انديشه‌اي، از انديشه آقاي روحاني يعني اعتدال‌گرايي حمايت مي‌کنند. بنده هم در همين طيف فکري هستم و از انديشه اعتدال حمايت مي‌کنم. در واقع طيف اعتدال‌گرايان اصولگرا يا اصولگرايان اعتدالي نزديک به طيف فکري روحاني هستند و حمايتشان از او خوب و سازنده است.

* وضعيت حاميان آقاي روحاني در تشکل‌هاي اصولگرايي که از روحانيون تشکيل مي‌شوند همچون جامعه روحانيت مبارز چگونه است؟
افراد مهمي در جامعه روحانيت مبارز از ايشان اعلام حمايت کرده‌اند و نه فقط اين تشکل که جامعه مدرسين قم، حوزه علميه قم و درصد وسيعي از اصولگرايان هستند که انديشه‌هاي آيت‌الله هاشمي و دکتر روحاني را تاييد و حمايت مي‌کنند و اعتدالگرا هستند.

* ارزيابي شما از نفس تشکيل ستاد اصولگرايان حامي روحاني چيست؟
در هر حال در آستانه انتخابات گروه‌هاي سياسي با افکار و انديشه‌هاي مختلف به صحنه مي‌آيند و اين اصولگرايان هم احساس کردند که ضرورت دارد در برابر طيف‌هاي ديگر که برخي افراطي و برخي تفريطي هستند، اعتداليون هم حمايت خود را از روحاني اعلام کنند. اينها کساني هستند که طرفدار انديشه‌هاي سياسي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و مشي اعتدالي ايشان هستند.

* با توجه به اينکه جمنا و اصولگرايان هم خودشان کانديدا دارند، محمدباقر قاليباف، ابراهيم رئيسي، مصطفي ميرسليم، اين افراد چطور از کانديداهاي اصولگرا حمايت نمي‌کنند و حمايت آنها از طرف اصولگرايان به طرف آقاي روحاني برگشته است؟
اصولگرايي يک مفهوم مبهم است که گاهي مشخص نيست چه ملاکي دارد. درست است که اصولگرايان در جمنا جمع شدند اما تفکرات اصولگرايي منحصر به تفکرات جمنايي نيست. اصولگرايان معتدل هم از آن طيفي هستند که جمنا را افراطي مي‌دانند و خودشان مشي اعتدالي را مي‌پسندند.

* به نظر شما از کانديداهاي اصولگرا، همه در صحنه باقي مي‌مانند و يا نهايتا به يک ائتلاف مي‌رسند و يکي از آنها باقي مي‌ماند؟
بسيار بعيد به نظر مي‌رسد که يکي به نفع ديگري کنار برود. هر سه هم صريحا اعلام کردند که ما تا آخر مي‌ايستيم.

* از آقايان روحاني و جهانگيري چطور؟ با توجه به اينکه آقاي جهانگيري از ابتدا اعلام کردند براي دفاع و تشريح عملکردهاي دولت يازدهم آمدند، به نظر شما ايشان در نهايت به نفع آقاي روحاني کنار خواهند رفت؟
قراين همين را نشان مي‌دهد. به نظر بسياري از تحليل‌گران هم بهتر است که جهانگيري به نفع روحاني انصراف بدهد. به هر حال آقاي روحاني چهار سال رئيس‌جمهور بودند و اين چهار سال ديگر هم کاملا بر اوضاع مسلط خواهند بود. به علاوه اينکه شخصيت روحاني به لحاظ اينکه در کسوت روحانيت است، عضو مجلس خبرگان است، تحصيلات حوزوي بالا دارد، در مجموع به نظر مي‌رسد‌ترجيح با ايشان باشد و آقاي جهانگيري علي‌القاعده به نفع روحاني انصراف خواهد داد.

* انتقاداتي که اصولگرايان و به خصوص آقاي قاليباف به حضور جهانگيري دارند را تا چه حد وارد مي‌دانيد؟ با توجه به اينکه مي‌گويند جهانگيري اصلا نبايد براي دفاع از روحاني کانديد مي‌شد.
اين موضوعات را قانون مشخص مي‌کند. به هر حال قانون به هر کسي اين حق را مي‌دهد که ثبت‌نام کند، شوراي نگهبان هم که صلاحيت اين دو را تاييد کرده، اشکالي نگرفته است. بنابراين ديگر افراد نمي‌توانند به شوراي نگهبان اشکال بگيرند. شوراي نگهبان تاييد کرده که ايشان حضور داشته باشند و اگر قرار بود حضور نيابند اين مساله را شورا تعيين مي‌کرد. کانديد شدن آقاي جهانگيري يک حق قانوني است که مورد تاييد شوراي نگهبان هم قرار گرفته است.

* نکاتي هست که اصولگرايان به عنوان انتظار از آقاي روحاني داشته باشند و تاکنون اين نکات را مطرح کرده و از اين پس هم بخواهند گوشزد کنند که از نقطه‌نظر آنها به روحاني مطرح شود؟
هيچ دولتي مطلق نبوده و نيست. ما از ابتداي انقلاب هر دولتي که داشتيم با هر گرايش فکري، يک سري کارهاي مثبت انجام دادند و يک سري کارها که مورد انتقاد بوده است. دولت آقاي روحاني هم همين است. روحاني هم مي‌گويد که علم غيب ندارد اما سعي مي‌کند شفاف و با صداقت عمل کند. مهم اين است که دولت روحاني گرايش به آينده و نگاه به توسعه دارد و در فکر توسعه کشور بر اساس علم‌محوري، عقلانيت و اخلاق است. اينها امتيازاتي است که دولت روحاني دارد و اصولگرايان و علماي حوزه و مراجع هم همين نکات را تذکر دادند. روحاني هم تلاش خود را مي‌کند که در همين مسير توسعه علمي رو به آينده کشور را حرکت دهد.

* نظر شما درباره اولين مناظره‌اي که بين کانديداها برگزار شد چيست و کفه مناظره بيشتر به کدام سمت بود؟
کفه مناظره بيشتر به سمت آقاي جهانگيري بود در درجه اول و بعد آقاي روحاني. قضاوت عموم مردم هم همين است. البته آقاي قاليباف مقداري به دولت حمله و هجمه کردند در حالي که مردم منتظر اين هستند که هر کانديدايي طرح‌هاي ريز و کاربردي خود را ارائه کند.

* روحاني که چهار سال عملکرد دارد و برنامه هايش مشخص است و همين روند را هم ادامه خواهد داد اما به نظر مي‌رسد باقي کانديداها آنطور که بايد به ارائه برنامه‌هاي خود نمي‌پردازند و صرفا آرمان پردازي مي‌کنند و يا به حمله و تخريب عملکرد دولت مشغول هستند. اين مساله و روندي که آنها پيش گرفتند چه معايبي دارد؟
کانديداها اکثرا مي‌خواهند حرف‌هايي بزنند که راي مردم را به سمت خود جمع کنند و برخي از اين کانديداها کليات و آرمان‌هاي خود را مطرح مي‌کنند اما برخي هم بر اوضاع کشور و آمار و ارقام مسلط هستند، مانند آقاي جهانگيري. مردم توقع دارند که کانديداها مطالعه کنند، طرح ارائه دهند، با کارشناسان از قبل مشورت کنند و اينها را در مناظره‌ها مطرح کنند. مثلا آقاي هاشمي‌طبا طرح جهانگردي و توريسم را مطرح کردند و گفتند اين موضوع اشتغال‌زاست. من هم همين عقيده را دارم که بايد صنعت گردشگري را در ايران فعال کرد. کشور ايتاليا مدعي است 70 برابر فروش نفت کشور ما از توريسم درآمد دارد. کشور ما هم جنبه جذب گردشگر بالايي دارد. اگر روي اين موضوع کار شود بسياري از جوانان ما هم در اين حوزه گردشگري فعال و مشغول به کار مي‌شوند. کانديداها بايد روي نکات اين‌چنيني تاکيد بيشتري داشته باشند.

* فکر مي‌کنيد انتخابات 96 به چه نحوي پيش برود؟ مطابق ميل اصلاح‌طلبان اعتداليون يا رقباي آنها؟
من فکر مي‌کنم رقابت بين چهار نفر رئيسي، قاليباف، روحاني و ميرسليم به طور جدي باقي مي‌ماند. احتمالا هم به دور دوم کشيده شود اما به طور قاطع نمي‌توان در اين زمينه نظر داد. بايد منتظر مناظرات هفته‌هاي آينده نيز بود.
* پيشنهادي براي مناظرات بعدي داريد که کانديداها و خصوصا دولت کنوني بهتر بتواند برنامه‌هاي خود را به سمع و نظر مردم برساند؟
اين برنامه‌ها بايد در رسانه‌ها منتشر شود، ميزگرد تشکيل شود، سخنراني تشکيل شود. در حال حاضر اطلاع‌رساني‌ها سريع انجام مي‌شود و رسانه‌ها هم نقش مهمي دارند. کانديداها نيز بايد مقداري جزئي‌تر صحبت کنند و مدل‌هاي برنامه‌هاي خود را صريح‌تر و شفاف‌تر بيان کنند که تاثير مثبتي در جامعه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حزب الله لبنان به یاری غزه برخاسته و این حمایت، طرح جنگی دشمن صهیونیست در فلسطین و لبنان را در برهه کنونی و در آینده با مانع روبرو کرده است.

وی افزود: هرآنکه آینده نگر نباشد و این دشمن را نشناسد نمی‌تواند حقایقی را درک کند که بیانگر این است که حمایت ما فوایدی دارد که فراتر از حمایت از غزه و نیز فراتر از حمایت لبنان است و آن تشکیل نیروی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی است. طرح‌هایی که درباره لبنان و جنوب آن گفته می‌شود تا زمانی که آتش بسی در غزه برقرار نشود غیرقابل اجراست. هر آنکه بحث آتش بس در جنوب را مطرح می‌کند تا دشمن صهیونیست به راحتی در غزه به جنگ ادامه دهد در واقع از ما دعوت می‌کند که در حمله دشمن اسرائیلی مشارکت داشته باشیم.

نعیم قاسم تاکید کرد: ما با غزه و فلسطین هستیم نه با اسرائیل. جنگ در غزه باید متوقف شود و پس از آن جنگ در لبنان متوقف می‌شود. اینکه با تهدیدات نزد ما بیایند مبنی بر اینکه اسرائیل به شما حمله می‌کند و خطاب به آنها می‌گوئیم که تهدیدات شما درست بودن رویارویی ما را ثابت می‌کند و اینکه ما را مصمم‌تر خواهد کرد.

وی افزود: گالانت وزیر جنگ دشمن که تهدید می‌کند که هدف اصلی بازگردانیدن ساکنان شمال به منازلشان است و برهه آتی سرنوشت ساز خواهد بود؛ خطاب به او می‌گوئیم که جنگ نمی‌تواند ساکنان شمال را برگرداند بلکه این جنگ بازگشت آنها را بیش از پیش دورتر خواهد کرد و ممکن است در نهایت بازگشتی در کار نباشد.تداوم جنگ و توسعه آن شهرک نشینان را بر نمی‌گرداند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد. جهان باید بیدار شود و جنگ غزه را متوقف کند زیرا این به واقعیت نزدیک تر است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: حزب الله به دشمن به شکل متناسب پاسخ می‌دهد و گسترش جنگ از سوی دشمن، گسترش پاسخ و مقاومت از سوی حزب الله را به همراه خواهد داشت این تصمیم قطعی است. هنگامی که دشمن، یکی از برادران ما را در منطقه الصرفند هدف قرار داد ما روز سه شنبه با سه پهپاد انتحاری مقر فرماندهی تیپ گلوانی و مقر یگان ایغوز را در پادگان شراگا در شمال شهر عکا هدف قرار دادیم و طبق گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی ۲۰۰ هزار شهرک نشین در شمال فلسطین اشغالی به پناهگاه رفتند. همه این تحولات فقط با سه پهپاد رقم خورد حال تصور کنید که اگر پا را فراتر بگذارند چه رخ خواهد داد.

وی افزود: رسانه‌های دشمن تأیید می‌کنند که حدود ۴ هزار موشک و حدود ۶ هزار موشک ضدتانک از سوی حزب الله از زمان شروع جنگ در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. آنها می‌گویند که حزب الله ۱۵۰ هزار موشک دارد. با یک محاسبه این میزان سه درصد خواهد بود این بدان معنی است که ما فقط سه درصد از ذخایرمان را طبق گزارش رسانه‌های دشمن طی این هفت ماه خرج کرده ایم و تأثیرات آن آواره شدن شهرک نشینان و خسارت سنگین دشمن و فرسوده شدن ارتش اشغالگر بوده است. آیا بیش از این می‌خواهند؟ به هر حال ما آماده هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع اساتید و دانشجویان یزدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • پاسخ حزب‌الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است