Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:41:24 GMT

توسعه «فاوا»، از شعار تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۲۴۰۰۶

توسعه «فاوا»، از شعار تا واقعیت

در ادامه این گزارش می خوانیم: دولت گام های خوبی در زمینه نرم افزار برداشته است به خصوص نرم افزارهای موبایلی با افزایش سرعت اینترنت بسیار توسعه یافته است فناوری نو می تواند عامل توسعه اقتصادی در کشور باشد و همه بخش ها با آی تی در ارتباط هستند ولی با شعار و گفته های ناپخته نمی توان راه به جایی برد.

اینکه گفته می شود کشور ما در تولید سخت افزار سهمی نداشته است، کاملاً درست است ولی این موضوعی نیست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به عنوان تخریب دولت روحانی از آن استفاده کنند، چرا که نداشتن سهمی از تولید سخت افزار در کشور مربوط به دولت روحانی و حتی دولت های گذشته نیست، بلکه به سیاست های غلط 40 ساله در کشور برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از نامزدهای ریاست جمهوری (ابراهیم رئیسی) در رابطه با اشتغالزایی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «آیا با فضای مجازی نمی‌شود شغل ایجاد کرد؟ در هند و پاکستان در فضای مجازی چه در نرم افزار و چه در سخت افزار اقدامات بسیار زیادی انجام شده و توانسته‌اند بسیاری از مشکلات بیکاری را با فضای مجازی حل کنند.

اینکه ما اینترنت را به یک شهرستان ببریم بد نیست اما بهتر این است که ما با استفاده از فضای مجازی اقدام به تولید نرم افزار کنیم. ما می‌توانیم در نرم افزار دانش بنیان با این فکرهای جدید حرف اول را بزنیم.» «ایران» گفته‌های این نامزد را با کارشناسان حوزه فناوری در میان گذاشته است که آیا اتفاقی که به‌عنوان مثال در هند افتاده است در کشور ما عملی خواهد شد؟ چه بستری برای عملی شدن ایجاد اشتغال در حوزه نرم افزار و سخت افزار لازم است تا چنین شعارهایی عملی شود؟

**سیاست‌های اشتباه عامل تولید نشدن سخت افزار
«اینکه گفته می‌شود کشور ما در تولید سخت افزار سهمی نداشته است، کاملاً درست است ولی این موضوعی نیست که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان تبلیغ و تخریب دولت روحانی از آن استفاده کنند، چرا که نداشتن سهمی از تولید سخت افزار در کشور مربوط به دولت روحانی و حتی دولت‌های گذشته نیست، بلکه به سیاست‌های غلط 40ساله در کشور بعد از انقلاب و تحریم‌های ابتدای انقلاب برمی‌گردد.»

علی‌رضا پورنقشبند عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در کشور غیر از یک کارخانه مونیتور که بخش قابل توجهی از آن تولید داخل است، بقیه سخت افزار‌ها تولیدی نیست و این موضوع اصلاً ربطی به دولت ندارد و بحث اصلی این است که از ابتدای انقلاب دیدگاه اشتباهی درباره تکنولوژی و بومی کردن آن وجود دارد، چرا که با بستن درها، حذف رقابت‌ها، نازپرورده کردن برخی از افراد خاص داخلی و دادن رانت به آنها موجب شده‌اند در کل، تولید سخت افزار در کشور شکل نگیرد. از سوی دیگر یکسری کالا را به نام تولید وارد کشور کردند که در پی آن هیچ دانش و فناوری به کشور منتقل نشده است. اکنون فقط چیزی که در داخل کشور وجود دارد، مونتاژ است که فاقد هرگونه ارزش فنی و تولیدی است.

عضو کمیسیون سخت افزار درباره‌ای اظهارنظر این نامزد که از تولید در هند نام می‌برد نیز گفت: این نامزد باید بداند که کشورهایی چون هند، چین، تایوان، فیلیپین و... اگر در بخش سخت افزار و نرم افزار پیشرفت کرده‌اند این است که در ابتدای امر با دنیا بخوبی مراوده داشته‌اند سپس دانش و تکنولوژی فنی آن سخت افزار را وارد کشور خود کرده‌اند. از سوی دیگر دانشگاه‌های آنها با مراکز علمی و تکنولوژی دنیا ارتباط داشته است و از همه مهمتر نقل و انتقال پولی براحتی صورت گرفته است ولی در کشور ما کدام یک از اینها در مدت 40 ساله اتفاق افتاده است؟ که از دولت روحانی انتقاد می‌شود.

حجت الله مسعودی یکی از فعالان عرصه سخت افزار نیز به «ایران» گفت: آیا این نامزد می‌داند که سخت افزار نیاز به دانش فنی و تکنولوژی دارد و ما تکنولوژی که منجر به تولید سخت افزار در کشور شود را نداریم؟ پس چطور می‌توان چنین ادعایی مطرح کرد. از سوی دیگر چقدر ما با کشورهای صاحب تکنولوژی سخت افزاری ارتباط تنگاتنگ داریم که بخواهیم در زمینه سخت افزاری ورود کنیم آیا بستر فراهم است؟ اگر چین، هند، تایوان، کره و... سخت افزار و نرم افزار تولید می‌کنند با شرکت‌های معروف و مطرح سخت افزار همچون اینتل ارتباط تنگاتنگی دارند بنابراین بخشی از سخت افزارها را در کشور خود تولید می‌کنند.

این فعال عرصه سخت افزار با بیان اینکه تنها با شعار و زیر سؤال بردن دولت نمی‌توان وارد این عرصه شد گفت: اگر نامزدی به دنبال عملی کردن چنین شعاری است نیاز به مدیریت کلان دارد و اینکه باید بتواند با کشورهای مهدتکنولوژی ارتباط برقرار کند. به عبارتی کاری که دولت در زمینه خودرو انجام می‌دهد را باید در زمینه سخت افزار نیز اجرا کند.

قرار است در خودرو به مرور زمان مشارکت در ساخت باشد تا اینکه میزان آن به 70 به 30 برسد. همان کاری که در خودرو قرار است انجام شود حتی 90 به 10 در سخت افزار انجام شود آرام آرام می‌توان تولید واقعی سخت افزار یا حداقل طراحی سخت افزار را به کشور وارد کرد وگرنه با شعار کاری از پیش نمی‌رود.

ذکر این نکته ضروری است که دولت تدبیر و امید با تهیه پیوست فناوری بحث انتقال دانش و فناوری را در بخش فاوا مد نظر قرار داده است و از این به بعد هر شرکت خارجی بخواهد در زمینه‌ ای تی وارد کشور شده و سرمایه‌گذاری کند باید دانش آن را نیز به داخل کشور منتقل کند.

**ایران؛ مصرف‌کننده نرم افزار
«دولت‌های گذشته هیچ کاری در زمینه تولید نرم افزار نکرده‌اند و دولت نیز سعی کرده فضای دانشگاه‌ها را آرام تر کند ولی از آنجایی که مطمئن نبود که با وجود مشکلات اقتصادی و فراهم نبودن بستر و زیرساخت کافی بتواند از طریق سرمایه‌گذاری روی این بخش‌ها به درآمدزایی برسد، از این‌رو خیلی با احتیاط ورود پیدا کرد. به نظر من به این دولت نمی‌توان ایراد گرفت چون بستر کافی وجود ندارد و نمی‌توانست ریسک کند.»

سلیمان فلاح استاد نرم افزار دانشگاه امیرکبیر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: البته این‌طور نیست که در کشور در زمینه نرم افزار کاری صورت نگرفته است در این دولت کارهای بزرگی انجام شده و نرم افزارهای خوبی تولید می‌شود ولی کارهای انجام شده کافی نیست و انتظارها بیش از این است.

فلاح افزود: بله درست است خیلی از کشورها در بخش نرم افزاری سرمایه‌گذاری کرده و به درآمدزایی رسیده‌اند فقط به این دلیل که بستر آن را در کشورشان فراهم کرده‌اند. اکنون ایران مصرف‌کننده نرم افزار است، چرا که قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود پس باید با رعایت این قانون به سمت تولید نرم افزار برویم تا دیگران هم از ما خرید کنند.

واقعاً مسئولان حکومتی چقدر تلاش کرده‌اند که نیروهای متخصص در کشور بمانند. این همه برای تربیت نیروی متخصص در کشور هزینه می‌شود ولی چون محیطی آرام را فراهم نمی‌کنند و حمایتی از این قشر صورت نمی‌گیرد مهاجرت کرده و در شرکت‌های بزرگی چون گوگل و... کار می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درست است کشوری مانند هند اکنون در تولید نرم افزار پیشرو شده است ولی آیا نامزدی که این مسأله را مطرح کرده می‌داند چرا؛ به «ایران» گفت: چون هند در این زمینه هزینه کرده است. هند در دانشگاه‌ها و مؤسسات خود نیروی انسانی تربیت می‌ کند. در قالب طرح با کشورهای صاحبنام در تولید نرم افزار کار می‌کند. مایکروسافت در کشور آنها دفتر دارد.

اینها همه محرک است و از سوی دیگر شرکت‌ها و نیروهای خود را تشویق و حمایت می‌کند. اما در کشور ما چگونه است؟ چند دفتر شرکت‌های صاحبنام نرم افزار و سخت افزار در کشور وجود دارد؟ با محدود کردن تولید نرم افزار به چند شرکت خاص که نمی‌شود حرف اول را زد.

محمدرضا رزازی، دیگر استاد نرم‌افزار دانشگاه امیرکبیر نیز معتقد است به هر حال امکان تولید نرم افزار در فضای مجازی یا غیر از فضای مجازی وجود دارد و عملی شدن آن خوب است اما آنچه حرف اول را می‌زند، مدیریت است تا بتوان با تولید نرم افزار حرف اول را زد.

رزازی به «ایران» گفت: باید شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند را تشویق به تولید نرم افزار کرد. باید طرح‌ها را به افراد کاردان سپرد که معمولاً به دلیل نفوذهایی که وجود دارد این اتفاق نمی‌افتد و طرح‌ها به دست کسانی سپرده می‌شود که در این زمینه تخصص ندارند همین می‌شود که نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی افزود: تولید نرم افزار اکنون با این شرایطی که از گذشته در کشور وجود دارد، مقرون به صرفه نیست بنابراین اینکه بگویم می‌توانیم در تولید نرم افزار حرف اول را بزنیم شعار است و با شعار دادن کار از پیش نمی‌رود چرا که باید تمام زمینه‌ها و مجموعه‌های آن فراهم شود و مهمتر اینکه باید محیط کار سالم‌سازی شود و کارها به کاردان سپرده شود.

محمدرضا طلایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار درباره بحث تولید نرم افزار در کشور به «ایران» گفت: دولت روحانی گام‌های خوبی دراین زمینه برداشته است ولی باید در قوانین و مقررات حوزه نرم افزار و حتی کسب و کارهای نو بازبینی و هدف‌گذاری شود. در این دولت تولید نرم افزار بخصوص نرم افزار‌های موبایلی با افزایش سرعت اینترنت بسیار توسعه یافته است. تولید‌کنندگان این عرصه گام‌های خوبی را برداشته‌اند ولی جای کار زیادی دارد. باید بدانیم که فناوری نو می‌تواند عامل توسعه اقتصادی در کشور باشد و همه بخش‌ها با آی تی در ارتباط هستند ولی با شعار و گفته‌های ناپخته نمی‌توان راه به جایی برد.


**سیاستگذاری غلط و شتابزده معضل فاوا
«برخی نامزدهای انتخاباتی چون فکر می‌کنند این صنعت در دسترس عموم قرار دارد و نیروی انسانی در کشور موجود است و از سوی دیگر چون فکر می‌کنند که توسعه در صنعت فاوا بخصوص بخش نرم افزار ساده‌تر و کم هزینه‌تر از سایر بخش‌ها است، چنین شعارهایی را می‌دهند.»

مهدی حسینی مقدم کارشناس فناوری به «ایران» گفت: در حالی که این صنعت پیشرو در دنیا دارای پیچیدگی‌های خاصی است که از چشم بسیاری از جمله برخی نامزدها مخفی مانده است و این نگرش سطحی با این صنعت و تصور اینکه به سادگی می‌توان به جایگاه ویژه‌ای در آن دست یافت، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

حسینی مقدم افزود: نگاه سطحی به صنعت فاوا نشان می‌دهد نامزدها از شرایط و دنیای سایبری فاصله دارند و همین موضوع می‌تواند برای صنعت فاوا مشکلاتی در قانونگذاری و سرمایه‌گذاری نامناسب برای این حوزه ایجاد کند. باید به این نکته مهم توجه کرد که سرمایه‌گذاری در صنعت فاوا مانند دیگر صنایع نیست و نتایج آن در کوتاه مدت به‌دست نمی‌آید و حتی بیش از طول عمر یک دولت نیاز به ثمر رسیدن دارد، بنابراین اگر در این زمینه بدرستی سیاستگذاری نشود و شتابزده عمل شود و تغییرات مداومی در این حوزه را شاهد باشیم تنها بر معضلات صنعت فاوا افزوده‌ایم.

این فعال حوزه فناوری گفت: اگر بخواهیم مثالی بسیار موفق از دولتمردان دوستدار تکنولوژی بزنیم باید به دولت استونی اشاره کرد. دولت استونی تنها با ایجاد چند وب سایت و تولید نرم افزار و سخت افزار به این هدف نرسیده است، بلکه سیاسیون و احزاب و البته دولتمردان به نوعی ساختارسیاسی خود را با در نظر گرفتن امنیت، حریم شخصی و نگاه به آینده، بازسازی کردند. به نظر می‌رسد احزاب سیاسی ما نیز نیاز به بازطراحی ساختارهای خود برای جهان سایبری و صنایع آن دارند.

**منبع: روزنامه ایران، 1396،2،18
**گروه اطلاع رسانی**1699**9131**انتشار دهنده:شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران،  نمایندگانی از ۱۰۰ کشور ‌دنیا و بیش از ۲ هزار تجار خارجی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی آبادی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نشستی با اصحاب رسانه درباره ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: قصد ما اول از برگزاری این نمایشگاه، معرفی دستاوردها به کشورهای دیگر و اعلام آمادگی تعامل با سایر کشورهاست بعضی از این کشورها تولیدات ما را نمی‌شناسند و باور نمی‌کنند که این محصولات تولید داخل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کشورهایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا بخرند ما به آنها کالا خواهیم فروخت، ضمن اینکه بسیاری از بازارها برای ما وجود دارد که ما به دنبال اصلاح مقاصد صادراتی هستیم.

علی آبادی بیان داشت: عده‌ای در بازار رقابت، اخباری را در فضای مجازی منتشر می‌کنند در حالی که با این اقدام در میدان کسی بازی می‌کنند که به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به نامگذاری شعار اقتصادی سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشت: رهبری پنج سال متوالی است که به موضوع تولید پرداخته‌اند که تولید کافی نیست و امسال بر جهش تولید تمرکز کردند و امسال بر جهش تولید با مشارکت مردم پرداختند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کم و کاستی‌هایی از بعد از انقلاب تا کنون وجود دارد که باید رفع شود هر چند اقداماتی در این عرصه صورت گرفته است. برای تحقق جهش تولید هر کاری انجام دهیم کامل نیست و حدی بر اقدامات این موضوع وجود ندارد و نیازمند یک نقشه راه است.

علی آبادی اولین موضوع تحقق شعار را بحث تأمین ارز عنوان کرد و گفت: با اختصاص ارز بایستی نیازهای تولید را رفع کرده و صادرات را توسعه دهیم که این نمایشگاه همسو با تحقق شعار سال است.

وی عنوان کرد: اولویت تحقق ارز به شرکت‌هایی است که ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. اگر شرکتی بر ساخت داخل تمرکز داشته باشد می‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره مند شود اگر هر شرکتی ارز کمتر و بهره‌وری بیشتری را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد در اولویت هستند این امر توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت رصد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تکمیل سرمایه گذاری‌های ناقص و راه اندازی بنگاه‌های ناقص از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

علی آبادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل در تحقق شعار سال استفاده از مشارکت مردم در سرمایه گذاری گفت: باید بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم و پتانسیل‌های بزرگ را ایجاد کنیم.

وی افزود: صندوق‌های پروژه را برای طرح‌ها ایجاد و از مشارکت مردم استفاده کنیم در همین راستا به دنبال ایجاد سازوکارها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید نبود بازار برای کالاهای تولیدی است در همین راستا یکی از اقدامات ما بازار خارج از مرزهاست.

علی آبادی افزود: بسیاری از کالاهایی با کیفیت بدتر و قیمت ارزان‌تر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی از برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این راستا از روش‌های نوین و فناورانه استفاده خواهیم کرد. نمایشگاه‌های هدف صادراتی را در کشورهای همسایه برگزار خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی یک اقیانوسی از فرصت‌های بی نظیر است گفت: فرصت برای پیمانکاران در حوزه زیرساخت‌ها زیاد است و به خاطر کشت فراسرزمینی برای انتقال تکلونوژی است.

علی آبادی گفت: تداوم و پایداری در ارتباط‌ها و مشارکت‌های تجاری برقراری اصل برد برد است باید تکنولوژی، سرمایه گذاری و شغل را به کشورهای آفریقایی ببریم. ‌

کد خبر 748731

دیگر خبرها

  • گام عملی برای جهش تولید
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید