Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست>انتخابات - آخرین مناظره جنجالی‌ترین آنها بود، قالیباف کمرهمت بسته بود که بگوید جهانگیری و قالیباف املاک نجومی بگیر بوده‌اند و آن دو نیز، همه اموالی که شهردار تهران مدعی بود متعلق به آنهاست را به خودش بخشیدند.

به گزارش خبرآنلاین، شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز بار دیگر با اسکورت ویژه‎ای به ساختمان صداوسیما آمدند تا در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصادی شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ترتیب اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی طبا، مصطفی آقامیرسلیم، محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و حسن روحانی وارد رسانه ملی شدند (اینجا) نکته قابل توجه در ورود نامزدها، کاهش تعداد ماشین های اسکورت آنها و تبدیل شدن آنها به خودروی ملی بود (اینجا).

موضوع این مناظره، اقتصادی بود و فرم برگزاری آن نسبت به دو هفته گذشته تغییری نداشت تنها دو دقیقه به زمان کاندیداها اضافه شد.

آغاز مجادله جهانگیری و قالیباف

اسحاق جهانگیری نخستین نامزدی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

جهانگیری در پاسخ گفت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بود. در 3 سال گذشته با برنامه ریزی دقیق قاچاق به 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. البته بخشی از آن بحث کولبرهاست که نمی‌خواهیم مزاحم کارشان شویم و براساس مقرارات کار خودشان را می کنند.

وی گفت: مردم دقت کنند چقدر حرف های کاندیدا حرفهای واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده است. کاندیداها باید برنامه ارائه کنند. اقای رئیسی یک ماه پیش گفتند من هنوز تصمیم نگرفتم در خدمت امام رضا باشم یا کاندیدا شوم. بار دیگر در مناظره قبلی گفتند من 6 ماه است روی این برنامه کار می کنم. ما تا به امروز ندیدیم این برنامه چه بوده است. فقط یک سری شعار اعلام شده است. کاندیداها از سابقه خودشان نترسند. بگویند ما در نیروی انتظامی بودیم فلان کار کردیم، در قوه قضاییه بودیم با قاچاق اینگونه مبارزه کردیم. کسی که بیشتری سابقه حضور در قوه قضاییه دارد آقای رئیسی است. ایشان باید پاسخ گوی عملکرد این قوه باشد. یکی از مهمترین مسئولیت های قوه قضاییه مبارزه با فساد و قاچاق بوده و اگر ضعفی هست باید پاسخ بگوید. آقای قالیباف باید عملکرد خودشان را توضیح دهند که در دوره طولانی در ریاست ستاد مبارزه با قاچاق حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت. وی اظهار داشت: برنامه ای که من آن بار گفتم پشتوانه‌اش نظرات علمی و کارشناسان مختلف است. از روزی که وارد انتخابات شدم از نظرات و دیدگاه های کارشناسی استفاده کردم. پشتوانه علمی برنامه ما اینها ست. برنامه مدونی است.

رئیسی گفت: نکته دوم حضور من در قوه قضاییه است. قاچاق کالا کجا تولید می شود؟ امروز 18 میلیارد قاچاق کالایی که وارد کشور می شود. دستگاه اجرایی دارد پرونده تولید می کنند به قوه قضاییه می دهد و قضات به آن رسیدگی می کنند. نکته مهمی این است که دولت می تواند پیگشیری کند. بله. دولتی که خود وزرا و مسئولینش در بخش خصوصی مسئولیت نداشته باشند فقط وزیر باشند. اما اگر در بخش خصوصی باشند و کار دولتی هم بکنند کار درست نمی شود. چرا اقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. می‌شود 10 میلیارد دلار قاچاق را کاهش داد و یک میلیون شغل ایجاد کرد. این کار امکانپذیر است اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود امکانپذیر است.

او ادامه داد: البته باز تاکید بر این است که گمرک ایران نظارت خود را محکم کرده است. اما114 اسکله برای چه کسی است؟ چرا به مردم اعلام نمی شود تا از آنها جلوگیری شود.

قالیباف نفر بعدی بود که خطاب به جهانگیری با تأکید بر شعاری نه به 4 درصدی ها، ماجرای حقوق های نجومی را پیش کشید.

او با طعنه به جهانگیری سخن گفت: مثل خود جنابعالی که درزمان وزارت پاداش های چند میلیونی تصویب میکنید ...وزرای شما مشغول کار تجاری هستند، وقتی فردی مدیربانک را معین میکند، و 40 میلیارد تومان بدون هیچ روالی جابجا می کند.

میرسلیم هم در نقد جهانگیری گفت: شما که اعتراض به آقای رئیسی می کنید که چرا برنامه ندارد، خودتان محل سئوال هستید اول خودتان برنامه تان را بگویید بعد از بقیه ایراد بگیرید.

جهانگیری در پاسخ به نقدهای صورت گرفته ابتدا موضوع ضعف قوه قضائیه در مبارزه با قاچاق مطرح کرد، سپس خطاب به شهردار تهران گفت: اگر آقای قالیباف میزان پاداش میلیاردی من را زمان وزارتم مشخص کرد همه حرف هایش را قبول می کنم، آقای قالیباف فقط تهمت می زند و خلاف می گویند اما هیچ جا مطالبش ثابت نشده است.

معاون اول دولت همچنین اشاره کوتاهی به وضعیت بانک شهر داشت و گفت: وقتی مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند دنبال دارو بودند در برج میلاد بستی 400 هزار تومانی برای چه کسانی سرو می کردند؟ نگذارید بگویم 4 درصدی ها چه کسانی هستند. همه می دانند با یک بخش خصوصی سر و سر نداشتم.

مشروح سخنانی که در قالب سوال اول مطرح شد را اینجا بخوانید.

قالیباف، جهانگیری وروحانی را4درصدی و دروغگو خواند

سیدمصطفی میرسلیم دومین نامزدی بود که از او پرسیده شد: برنامه شما برای افزایش صادرات و کاهش استفاده از درآمدهای نفتی چیست؟ میرسلیم در پاسخ به این سوال با بیان اینکه خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت برای تامین کالاهای میانی و اساسی قرار دارد؛ بر لزوم استفاده بلندمدت از ذخایر نفتی تاکید کرد و گفت: اینکه فروش نفت از روزی یک میلیون به دو میلیون رسیده، خام فروشی نفت است که نتیجه اش وابستگی به خارج است. از این رو اصلا قابل دفاع نیست و نباید به آن افتخار کرد.

حجت الاسلام حسن روحانی نخستین رقیبی بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد و گفت: بازار صادرات با برجام به روی ما باز شد. پتروشیمی و میعانات ما که ماه ها روی آب مانده بود به واسطه برجام صادر شد. صادرات نفت خام در این دولت نیز مطابق مصوبه مجلس است. تعجب می کنم که چطور آقای میرسلیم این را می گویند؟ در مورد منابع مشترک نفتی و گازی اگر ما استخراج نکنیم، قطری ها و عراقی ها استخراج می‎کنند!

جهانگیری نیز در پاسخ به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتش خیلی ناقص است. من فکر می کردم با توجه به حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت باید اطلاعات کافی داشته باشد. خام فروشی، یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. اتفاقا این مسئولیت را مقام معظم رهبری را با توافق رئیس جمهور به من دادند.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی نیز اظهار کرد: ‌اگر پالایشگاه هایی در استان های مختلف ایجاد شود هم جلوگیری از خام فروشی می شود و هم با ارزش افزوده نفت به فروش می رود. اما متاسفانه این کار تا کنون انجام نشده است... پرونده فساد در دولت به وفور ایجاد شده و بعد می گویند دستگاه قضایی چرا برخورد نکرد؟!

مصطفی هاشمی طبا نفر بعدی بود. او در واکنش به سخنان رئیسی گفت:‌ ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور کار بیهوده ای است. چون باید نفت را از جنوب کشور مثلا به استان خراسان ببریم و بعد دوباره محصول را برای صادرات به جنوب ببریم!

محمدباقر قالیباف نفر آخری بود که به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد. او به جای اینکه به میرسلیم پاسخ دهد، روی سخنش به جهانگیری بود. شهردار تهران گفت: ‌مشکل صادرات با روحیه چهاردرصدی ها حل نخواهد شد. چون منفعت آنها در واردات است. آقای جهانگیری نکاتی را گفتند که دروغ آشکار است...‌ چون فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی، آقای نجفی جلسه‎ای گذاشت. به گفته دادستان تهران در آن جلسه، قرار شد املاک نجومی معادلسازی شود. قرار شد کار سیاسی کنید تا جلوی خرابکاری و کثافتکاری حقوق های نجومی گرفته شود! چهاردرصدی ها خیلی پررو هستند.

وی افزود: این اخلاق من نیست آقای جهانگیری، این اخلاق شماست که مثل آقای روحانی می ایستید و راست راست نگاه می کنید و دروغ می گویید. املاک نجومی را کی برده؟ شخص جنابعالی! شما وقتی وزیر بودی، زمینی در ونک در منطقه 3،‌ 385متر زمین را به متری 140 هزار تومان گرفتی.

مشروح سخنانی که در ذیل دومین سوال مطرح شد را می توانید اینجا بخوانید.

شوخی روحانی با حضور وزرای احمدی‌نژاد در ستاد رئیسی

براساس قرعه کشی انجام شده سومین کاندیدایی که پشت تریبون قرار گرفت حسن روحانی بود. سوال مجری از روحانی این بود که «مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه ای برای تسهیل وام های هدفمند به تولید مسکن و وام ازدواج و ...دارید؟»

روحانی گفت: امروز با یکی از بانک های خارجی برای 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ایران به توافق رسیدیم. اتفاقا برای تحول در زندگی مردم ما نیاز داریم صادرات را افزایش دهیم. دوستان ما مرتب می گویند ما پول می دهیم برای شغل پول می دهیم برای یارانه نمی‌گویند این پول را از کجا می آوریم. از بانک مرکزی می گیرید؟ از این جیب مردم میگیرید در آن جیب می گذارید یعنی تورم 50 درصد یا 80 درصد. از کجا این پول را می آوریم. چرا منابعش را نمی گویند. 70 میلیارد دلار یارانه نقدی و غیرنقدی ماست الان مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را. ما در این طرح یارانه درمانی می دهیم. برای شغل روستایی برنامه داریم که هر روستایی که سرمایه بیاورد دوبرابر آن از طریق بانک ها تسهیلات بدهیم تا شغل روستایی را رونق بدهیم.

در ادامه جهانگیری در نقد سخنان روحانی گفت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد. به عبارتی اقتصاد ایران بانک محور است. در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک خزانه دولت بود و منابع بانکی در جاهای مختلف حبس و گرفتار شد. یک مجموعه ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از این افراد تحت شرایط سخت اقتصادی بودند به آنها فرصت دادیم ولی بخشی از آنها سودجویانی بودند که کمیته ای را برای بررسی آنها تشکیل دادیم.

ابراهیم رئیسی در نقد صحبت های روحانی، تأکید کرد: من در مصاحبه قبل گفتم که یک بار برای همیشه یک مناظره ای را تلویزیون بین روحانی و مسئولان قبل بگذارند و تمامش کنند، هرچه سوال می کنیم می گویند دولت قبل. دوم اینکه اقای روحانی میگویند ما برای کشاورزی این کار را بعد از این خواهیم کرد، خب چرا این 4 سال نکردید؟ شما میگویید صد روز بعد از دولت من گزارشی خواهم داد، خب شما وقت داشتید. شما 4 سال کشور را معطل گذاشتید، شما یکی از گلابی هایی که باید از برجام می چیدید سرمایه خارجی بود، سال 95 کل سرمایه خارجی 500میلیون دلار بود، این وضع درمورد جذب سرمایه خارجی است، شما هی حواله به آینده ندهید.

سپس نوبت به هاشمی طبا رسید و او صحبت های روحانی را اینگونه نقد و در عین حال دفاع کرد: بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و قبلی به ارث رسیده است، اینکه نگوییم دولت قبلی چه کرده است، این می شود که مراجعه به تاریخ را معوق کرده ایم، نمیشود که یک مقطع را ببریم و بگوییم از این مقطع به بعد باید خوب شود.

قالیباف نیز در ادامه نقدها، نمودار بیکاری را رو به دوربین گرفت و گفت: شما وام را به افراد خاص دادید و ما معتقدیم درختی که 4 سال ثمر نداد، بعد از این هم ثمر نمی‌دهد.

میرسلیم نیز گفت: وام های بزرگ را راحت می دهید چون زد و بند است. کارمزد بانکی همان عدد قبلی است، بعد می گویید تورم زیر 10 درصد است اما بهره بانکی 18 درصد و 20 درصد و بیشتر است چون خودتان بهره می برید.

روحانی در پاسخ به نقدهای صورت گرفته گفت: آقای رئیسی گفت با دولت قبل مناظره شود. با خود آقای رئیسی مناظره می کنیم چون افراد دولت قبل در ستاد ایشان هستند، ما با آقای رئیسی حاضریم درباره همه مسائل موضوعی کشور گذشته و حال و آینده مناظره کنیم.

وی افزود: شما زمان دولت قبل در قوه قضائیه بودید چرا 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی ها ضبط کردند. در حالیکه فرصت داشتیم آن پول ها را برگردانیم. قوه قضائیه چه کار کرد؟ نفت به فرد فاسد برای فروش داده شد. در تامین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما رفت چه اتفاقی افتاد؟{اشاره روحانی به حضور سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی بود} ماجرای مفاسد واگذاری نفت هم از همینجا شروع شد.

وی افزود: الان کوچکترین تخلفی رخ می دهد ،سخنگوی قوه قضائیه می آید می گوید. خوب هم است. سخنگوی قوه قضائیه زمان دولت قبل کجا بود. دارو و سوزن جراحی نبود شما نظارت نمی کردید؟ چرا الان می گویید؟

وی گفت: چرا آقای قالیباف کلام غیرواقعی به کار می برید، در 4 سال با تمام امکانات علیه دولت کار کردید، شما و دوستان تان ساختمان های مجلل در شمال شهر گرفتید، علیه دولت فیلم درست کردید. الان شبانه سی دی و جزوه پخش می کنند. مردم روز جمعه 29 اردبیهشت تصمیم خودشان را اعلام می کنند.

مشروح این سوال و جواب ها را نیز می توانید اینجا بخوانید.

ماجرای خانه جهانگیری و آمار میرسلیم

در سومین مناظره انتخاباتی درباره رونق و اشتغال سوال شد اما هاشمی‎طبا باز هم از احیای سرزمینی گفت و پاسخ مشخصی به این سوال نداد. او چهارمین نامزدی بود که از او سوال پرسیده شد؛ سوالی با این مضمون: «برنامه شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار بویژه برای جوانان چیست؟»

وی در پاسخ بار دیگر از عظمت، استقلال و آینده ایران سخن گفت که باید بر اساس ایجاد امکانات مختلف فراهم شود. به گفته وی، زیربنای همه چیز حفظ ایران است. پس از جنگ برای حفظ ایران چه کرده‌ایم؟ نفت و گاز و هوا و جنگل این کشور را تخریب کرده‎ایم. اولین تلاش ما باید احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی کشور باشد. تولید و زندگی آینده ما به اصلاح کشاورزی و سرزمینی برمی‎گردد.

قالیباف در واکنش به سخنان هاشمی طبا با بیان اینکه برای تولید نیازمند نیروی انسانی، سرمایه و تکنولوژی مناسب هستیم، گفت: عملا هر روز بیکاری بیشتر می شود و روند تعطیلی کارخانجات ادامه دارد. برنامه ششم هم ما را مکلف کرده که ماهانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم. این مشکل ریشه در چه دارد؟ در بحران مدیریت کشور نیست؟ ریشه در چهار درصدی ها ندارد که مانع از ایجاد اشتغال می‎شوند؟

مصطفی میرسلیم نیز گفت: شما با موضوع بهره وری چکار می خواهید بکنید؟ سرمایه گذاری داخلی خوابیده است و آن وقت از برجام می گویند که از خارج سرمایه بیارویم. با تعاونی ها چکار می خواهید بکنید؟ 85 درصد تولید شما دولتی است چگونه می خواهید قانون اصل 44 را رعایت کنید؟ این دولت که فقط می گوید دولت قبل مقصر است!

جهانگیری در نقد اظهارات هاشمی طبا، به میرسلیم پاشخ داد و گفت: آقای میرسلیم من تعجب می کنم که شما آمار می‎سازید. ما آمار رسمی داریم. بر چه مبنایی می گویید که تعداد زیادی از کارخانه ها تعطیل شده است؟ ما ثبات را به بازار ارز برگرداندیم. در سال 95 منابع بانکی 43 درصد رشد داشته است، ماشین اقتصاد راه افتاده است.

او خطاب به قالیباف نیز گفت: من نگفتم شما دروغ می‎گویید گفتم خلاف می گویید. من در زندگی ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‎ام و تنها دارایی من خانه‎ام است که به قیمت روز خریدم.

هاشمی طبا نیز در دفاع پایانی خود گفت: ‌آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند، من هم به ایشان تاسی می کنم و یک سوال مطرح می کنم و امیدوارم ایشان جواب بدهند. ایشان 15 سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتورسازی در شمال ایران بودند، بفرمایند چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردند و وضعیت آن چطور است؟

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز اظهار کرد: از یک طرف می گوییم سرمایه گذاری خارجی و از آن طرف با هرگونه سرمایه گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می کنیم و هر قرارداد را می گوییم استعماری است و به نفع کشورهای خارجی است.

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هاتف صالحی، روزنامه‌نگار و چهره اصولگرای نزدیک به طیف قالیباف با روزنامه هم میهن گفتگویی داشته که بخش هایی از آن را می خوانید؛

*‌چرا قالیباف برای ورود به مجلس در انتخابات ۱۴۰۲ با جبهه پایداری ائتلاف کرد؟ به نظر شما این ائتلاف پس از انتخابات هم ادامه خواهد داشت و فراکسیونی در مجلس با حضور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و پایداری شکل می‌گیرد؟

برخی رفتارها پراگماتیسمی است که متناقض به نظر می‌رسد اما در ساحت سیاست یک امر مرسوم و طبیعی است. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های جبهه پایداری، مخالفت با محمدباقر قالیباف است. قالیباف هم تاکنون سر سازگاری با جبهه پایداری نداشته است. اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ این دو با هم ائتلاف کرده و لیست واحدی را تشکیل دادند. اگر جبهه پایداری رویکرد ایدئولوژیک دارد چرا این اتفاق افتاد؟

جبهه پایداری در سال‌های اول (۱۳۹۰) که از احمدی‌نژاد جدا شد جزوه‌ای به نام «استقامت در منطقه ممنوعه» را منتشر کرد. اما جبهه پایداری نتوانست به این استقامت پایدار بماند. جبهه پایداری بر این عقیده بود که هر کسی را در حلقه خود نپذیرد و بر این عقیده‌ است که علی لاریجانی، حسن روحانی، محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه قالیباف را نپذیرد.

قالیباف از دید جبهه پایداری یک تکنوکرات غیرانقلابی است. در این سال‌ها هم تخریب قالیباف توسط این جریان انجام شد. اما برای رسیدن به پیروزی در میدان انتخابات گاهی لازم است که با دشمن هم ائتلاف شود که به‌عنوان پراگماتیسم شناخته می‌شود و مماس با اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) است. رفتار جبهه پایداری در طول این سال‌ها فرصت‌طلبانه بوده است.

پراگماتیسم (عملگرایی محض) و اپورتونیسم (فرصت‌طلبی) نسبتی با مبانی ایدئولوژیک جبهه پایداری و استقامت در منطقه ممنوعه ندارد و این نشان می‌دهد جبهه پایداری از مبانی و ارزش‌های اولیه خود دور شده است. چراکه قالیباف عوض نشده و اتفاقاً طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ بیشتر از مبانی جبهه پایداری دور شده است.

*‌قالیباف چرا تن به ائتلاف با جبهه پایداری داد با وجود آنکه می‌دانست این طیف او را تخریب کرده است؟

این کیاست قالیباف بود. او در تعامل با جبهه پایداری، دشمن یک دهه اخیر خود را به یک دوست تاکتیکی تبدیل کرد.

*‌قالیباف مجبور است برای حفظ ریاست در دوره آینده مجلس با تندروهایی بر سر میز مذاکره بنشیند که او را در انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ و پس از آن تخریب کرده‌اند. شما این مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من قالیباف دو رقیب اصلی و جدی دارد؛ یکی جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم و دیگری دولت سیزدهم. من اصلاح‌طلبان را رقیب قالیباف نمی‌دانم. یقیناً طیف میانه‌رو و معتدلان راه‌یافته به مجلس دوازدهم قالیباف را دشمن خود نمی‌دانند و براساس پراگماتیسم مجبورند بین قالیباف با افرادی مانند ذوالنوری، رسایی، آقاتهرانی و... قالیباف را ترجیح دهند. قالیباف باید حلقه خود را با جبهه رادیکال نوپدید در مجلس دوازدهم تنظیم‌ کند و با دولت سیزدهم مواجهه تعادل‌بخشی را در پیش بگیرد.

*‌چرا حامیان دولت سیزدهم رقیب جدی قالیباف محسوب می‌شوند؟

قالیباف برسر دوراهی گیر کرده بود و اتاق فکر او به این نتیجه رسیدند که در صورت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴، نباید در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شرکت کند و فرصت را برای سامان‌بخشی سرمایه اجتماعی خود هزینه کند. در غیراین‌صورت باید برای کسب کرسی ریاست مجلس وارد انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شده و فاتحه ریاست‌جمهوری را برای ۴ سال می‌خواند.

تصمیم این بود که قالیباف همچنان رئیس مجلس باقی بماند و اگر قرار است کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، در سال ۱۴۰۸ وارد این کارزار شود اما جریانی که دولت سیزدهم را در دست دارند، به‌نوعی موتلف با قالیباف بودند چراکه قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ به احترام آقای رئیسی کنار کشید و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز به احترام رئیسی وارد انتخابات نشد. اما دولت قدردان این اقدام قالیباف نبوده، او را دیگری دانستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا قالیبافِ رئیس تضعیف‌شده‌ی مجلس دوازدهم باشد و احتمال ورود قالیباف به رقابت ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ را به صفر برسانند. به همین دلیل است که دولت از جبهه پایداری پشتیبانی می‌کند.

*‌مگر جبهه پایداری در انتخابات مجلس با قالیباف ائتلاف نکرده است؟

جبهه پایداری در انتخابات با قالیباف ائتلاف کرد اما به محض اتمام انتخابات مجلس، در زمین قالیباف بازی نکرد و به رقیب قالیباف برای کسب کرسی‌های مجلس تبدیل شد. این به دلیل آن است که رفتارهای پراگماتیسم کوتاه‌مدت و غیرقابل تحلیل است. در حقیقت نگاه‌ها بلندمدت و ایدئولوژیک نیست بلکه زودگذر است برای کسب هدف‌های حداکثری. قالیباف باید مراقب رفتارهای جبهه نوپدید رادیکال‌ها باشد، چراکه رقیب اصلی قالیباف است. این جبهه در ماه‌های آینده منتقد قالیباف و همچنین دولت ابراهیم رئیسی می‌شود.

*‌با این تفاسیر قالیباف می‌تواند با جبهه نوپدید بر سر ریاست مجلس ائتلاف کند؟

کاری بسیار سخت است. با این وجود نگاه معتدلان و عقلای مجلس به ریاست قالیباف مثبت است. سایر ارکان حاکمیت نیز ریاست مجلس قالیباف را به ریاست تندروها ترجیح می‌دهند چون قالیباف قابل کنترل و مدیریت است که رفتارهایی قابل پیش‌بینی دارد. اما جبهه پایداری غیرقابل پیش‌بینی است و تصمیمات یک‌شبه اتخاذ می‌کند. اگر رئیس مجلس از این طیف باشد، دود آن به چشم مجلس، مردم و حاکمیت می‌رود. این انتخاب بین بد و بدتر است و عقل حکم می‌کند که «بد» را انتخاب کنند.

*‌بعضی از افراد با جبهه پایداری و لیست شانا وارد مجلس نشدند، بلکه با حمایت امنا و رائفی‌پور به بهارستان رسیدند. این افراد چه رویکردی را در رابطه با قالیباف در پیش خواهند گرفت؟

در ادبیات سیاسی امروز کشور مراد از جبهه پایداری صرفاً تشکیلات سیاسی نیست، بلکه تفکر پایداری است. این همان تفکر رادیکال نوپدید در ساحت سیاست جمهوری اسلامی ایران است که قواره‌ای ندارد و مشمول رفتارها، نگرش‌ها و تصمیم‌های پارادوکسیکال است. بنابراین این افراد هم جزو پایداری محسوب می‌شوند و از لحاظ تفکری مماس با جریان پایداری قرار می‌گیرند. همان خطری که قالیباف از جانب جبهه پایداری حس می‌کند از سوی این افراد هم احساس می‌شود.

از نظر قالیباف تمام این افراد یک جریان هستند بنابراین باید تقابل تنظیم‌گر یا مواجهه تعادل‌بخش با این افراد داشته باشد. یعنی وارد دعوا با آنها نشود و تقابل آشکاری نداشته باشد. زمان انتخابات ۱۴۰۲ بی‌تقوایی‌هایی در عرصه رسانه انجام و اسنادی منتشر شد و حاکی از آن است که ساحت سیاست (رفتارهای سیاست‌ورزی منتهی به انتخابات) در شرایط کنونی کشور ناپاک و آلوده است و اخلاق‌مدارانه نیست.

*‌قالیباف در دوره دوازدهم چهارمین منتخب تهران است؛ آن‌هم در انتخاباتی که مشارکت در حداقل خود قرار داشت. قالیباف بدون داشتن پشتوانه مردمی می‌تواند مطالبات آنها را دنبال کند؟

اگر قالیباف تغییری در رویکرد خود در قبال مردم نشان دهد شکی نیست که مورد اقبال مردمی قرار می‌گیرد.

*‌اگر این تغییر را در رویکردش ایجاد کند چطور تندروها را از خود راضی نگه می‌دارد؟

سختی کار همین است. قالیباف باید طوری رفتار کند که با مشکل مواجه نشود.

*‌اما این پروسه بلندمدت است و به انتخاب ریاست مجلس دوازدهم نمی‌رسد.

بله. این پروسه بلندمدت است و راهی برای ورود به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ است. موضوع این است که وجاهت شخصی (با افشاگری‌های جبهه پایداری در انتخابات مجلس) و آینده سیاسی قالیباف در معرض خطر است. بنابراین قالیباف باید تکلیف خود را مشخص کند. قالیباف در این دو ماه (تا انتخابات ریاست مجلس دوازدهم) می‌تواند تنها نظر معتدلان و اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را جلب کند و راه سختی در این خصوص ندارد.

*‌به نظر شما قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست آورد؟

من ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم را تقریباً قطعی می‌دانم. اما تمام سعی جبهه پایداری و دولت این است که قالیباف رئیس مجلس نشود اگر هم به ریاست رسید، رئیس مجلس تضعیف‌شده‌ای باشد تا خطر قالیباف در انتخابات ریاست ۱۴۰۴ را کاهش دهند تا به‌عنوان رقیب مقتدری مطرح نشود. قالیباف خطری بالقوه برای ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود چراکه شرایط ریاست‌جمهوری را دارد و همیشه دوست داشته که سکان ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد.

*‌اگر قالیباف در دوره دوازدهم رئیس مجلس نشود، به‌عنوان یک نماینده چه رویکردی را در پیش می‌گیرد؟

اگر فرض کنیم قالیباف رئیس مجلس دوازدهم نشود و به‌طور ناپلئونی این کارزار را ببازد؛ قالیباف نماینده مردم تهران در مجلس می‌شود و باید ۴ سال درگیر راهروهای مجلس شود. آیا قالیباف این شرایط را می‌پذیرد؟ قطعاً خیر. شکی نیست که قالیباف از مجلس انصراف می‌دهد و آماده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ می‌شود.

*‌یعنی ۵ سال در هیچ مسئولیتی به کار گمارده نمی‌شود؟

به هر حال او در یکی از نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان یا مراکز دیگر حاکمیتی مسئولیت قبول می‌کند و در این ۵ سال فرصت دارد تا سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهد و برای حضور در انتخابات ۱۴۰۸ آماده شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903031

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است