Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-30@23:21:33 GMT

چرا گمرک لیست کالاهای مصرفی را منتشر نمی‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۶۹۲۹۴

چرا گمرک لیست کالاهای مصرفی را منتشر نمی‌کند؟

برای رفع ابهامات موجود، لازم است گمرک جمهوری اسلامی به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در زمینه انتشار به موقع و کافی اطلاعات در کشور، لیست کامل کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای را منتشر نماید. به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، هفته گذشته در یادداشتی تحت عنوان میزان واردات کالاهای مصرفی ایران چقدر است؟ 6 میلیارد دلار یا بیش از 10 میلیارد دلار؟ به بررسی جزئی تر آمار واردات کشور پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق نتایج گزارش شده در این یادداشت، از بین 40 قلم کالای عمده وارداتی، 20 قلم معیارهای یک کالای مصرفی را داشته‌اند. از نظر قیمت دلاری نیز این 20 قلم کالای مصرفی با قیمتی بیش از 11.3 میلیارد دلار بیش از نیمی از قیمت 40 قلم کالای عمده وارداتی را شامل میشد.

این درحالی بود که پیش از این در آمارهای سازمان توسعه تجارت در سال 1395 میزان کل واردات کالاهای مصرفی 6.2 میلیارد دلار و حدود 15 درصد کل واردات گزارش شده بود. همچنین در این یادداشت از مسئولین گمرک و سازمان توسعه تجارت درخواست شده بود درخصوص نحوه محاسبه آمار واردات کالاهای مصرفی و معیار مصرفی بودن یک کالای وارداتی شفاف سازی بیشتری انجام دهند تا مشخص شود میزان واردات کالاهای مصرفی کشور در سال گذشته چه میزان بوده است.

بعد از انتشار این یادداشت و در روزهای اخیر، گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی جدید با عنوان «گزارش گمرک درخصوص سهم واردات ایران از کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی»[1] ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه محاسبه واردات کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای، به نوعی به شفاف سازی در مورد آمار منتشر شده اهتمام ورزیده است. علاوه بر این در این گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران آماری جدیدتر از جزئیات کالاهای وارداتی منتشر کرده که در جدول زیر قابل مشاهده است

چنانچه در جدول فوق مشخص است، در آمار جدید منتشر شده از سوی گمرک میزان واردات کالاهای مصرفی به 7.1 میلیارد دلار افزایش یافته است! همچنین میزان واردات کالاهای سرمایه‌ای 8.5 میلیارد دلار و میزان واردات کالاهای واسطه‌ای 28.1 میلیارد دلار گزارش شده است.

پاسخگویی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص آمار تجارت خارجی کشور، امری بسیار قابل تقدیر است. گمرک در طول سال‌های اخیر در مقایسه با دیگر نهادهای کشور از شفافیت بالاتری برخوردار بوده و در عمل به قانون جریان آزاد اطلاعات عملکرد قابل دفاعی دارد. با اینحال درخصوص توضیحاتی که در گزارش گمرک آمده و آمار جدید آن نیز نکاتی وجود دارد که جای تأمل دارد:

1- ابهامات موجود در نحوه محاسبه میزان واردات کالاهای مصرفی مخصوص سال‌های اخیر نیست. در دولت‌های قبل نیز هر زمان که گزارشی از میزان واردات کالاهای مصرفی عنوان میشد، این سئوال و ابهام وجود داشت که دقیقا چه کالاهایی به عنوان مصرفی در نظر گرفته شده‌اند. اما این مسئله دلیل نمیشود گمرک جمهوری اسلامی روش‌های غلط را اصلاح ننماید و همچنان بر اساس معیارهای قدیمی آمار واردات کالاهای مصرفی را محاسبه نماید. در واقع چنانچه با اصلاح معیارهای محاسبه کالاهای مصرفی، میزان واردات این دسته از کالاها افزایش چشمگیری داشته باشد، به این معنی نخواهد بود که این دولت عملکرد ضعیفی داشته است. بلکه معنی آن عملکرد صادقانه گمرک در اعلام واقعی میزان واردات کالاهای مصرفی است که تاکنون در آماردهی واردات کشور سابقه نداشته است.

2- توسعه و راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی یکی از نقاط عطف عملکرد گمرک در چند سال اخیر بوده و برکات فراوانی برای کشور به همراه داشته است. وجود این سامانه این امکان را فراهم ساخته که تفکیک کالاهای وارداتی به سادگی بیشتری انجام بگیرد و لیست کالاهای مصرفی با دقت بیشتری محاسبه گردد.

3- چنانچه در گزارش گمرک آمده کالای مصرفی به کالاهایی اطلاق میگردد که در تولید سایر کالاها و خدمات به کار نرفته و مستقیم در مصرف خانوار مورد استفاده قرار میگیرند. کالاهای مصرفی خود به دو دسته قابل تقسیم بندی هستند. برخی از کالاهای مصرفی، از نوع کالاهای مصرفی بی دوام یا کم دوام به شمار می‌آیند که عموماً با مصرف پایان پذیرفته و عملاً چیزی از آن باقی نخواهد ماند. انواع خوراکی‌ها از این دسته کالاها به شمار می‌آیند. در مقابل برخی دیگر از کالاهای مصرفی از نوع کالاهای مصرفی بادوام هستند که با یکبار مصرف توسط مصرف کننده پایان نپذیرفته، بلکه قابلیت استفاده برای مدت زمان‌های طولانی را دارا هستند. یخچال، تلویزیون و جارو برقی، نمونه‌هایی از کالاهای مصرفی با دوام هستند. طبق این تعریف نمیتوان هرکالای بادوامی را جزء کالاهای واسطه‌ای یا سرمایه‌ای به حساب آورد؛ بلکه در تعیین مصرفی نبودن یک کالا، نقش آن کالا در زنجیره تولید دیگر محصولات باید مورد توجه قرار بگیرد.

4- چنانچه در گزارش گمرک آمده بسیاری از کالای مصرفی مانند برنج و یا شکر قابلیت استفاده به عنوان کالای واسطه‌ای را دارند. همچنین برخی کالاهای مصرفی بادوام مانند خودرو و یا تجهیزات شبکه تلفن همراه را میتوان به عنوان کالای سرمایه‌ای و به منظور تولید کالا و یا خدمت دیگری مورد استفاده قرار داد. اما معیار اصلی در تعیین مصرفی بودن یک کالا، نحوه به کارگیری آن در زنجیره تولید محصولات در داخل کشور است. به عنوان نمونه گرچه کالاهای فوق قابلیت استفاده به عنوان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را دارند، اما در داخل توسط خانوارها و مصرف‌کنندگان نهایی مورد خریداری قرار می‌گیرند و به طور عمده به عنوان کالای مصرفی مورد استفاده هستند. بنابراین در نظر نگرفتن چنین کالاهایی به عنوان یک کالای مصرفی، اقدامی غیرمنطقی است و در نهایت موجب میشود آمار گزارش شده فاصله زیادی با واقعیت داشته باشد.

5- تنها انتشار آمارهایی برای کشور اهمیت و قابلیت اعتناء دارد که با معیارهایی دقیق و مشخص اندازه‌گیری شده باشد و تمامی کارشناسان و مردم بتوانند با در نظر گرفتن معیارها، به یک نتیجه مشخص برسند. ابهام در تعیین دقیق کالاهای مصرفی باعث عدم دقت در آماردهی می‌گردد و راه را برای سوءاستفاده باز خواهد گذاشت. در چنین شرایطی هر کارشناسی میتواند با معیارهای متفاوتی که در نظر می‌گیرد، میزان واردات کالای مصرفی را مقداری متفاوت اندازه‌گیری نماید. اما چنانچه لیست کالاهای مصرفی به طور دقیق و جزئی مشخص باشد و هر فردی بتواند با مراجعه به آمار واردات کالا، میزان کالای مصرفی را محاسبه نماید، این آمار دقیق، ثابت و قابل اعتناء و اتکا خواهد بود.

6- درنهایت میتوان گفت از نظر معیارهای دسته بندی کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای تفاوت نظر چندانی بین کارشناسان وجود ندارد. بنابراین بهترین اقدام رونمایی از لیست تمامی کالاهایی است که از سوی گمرک به عنوان کالای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. این اقدام میتواند با شفاف سازی کامل زمینه را برای تضارب آراء بیشتر درخصوص تعیین دقیق تر کالاهای مصرفی فراهم آورد و از بروز هرگونه سوء برداشت و سوء تفاهم در انتشار آمار واردات کالاهای مصرفی جلوگیری نماید.

در پایان لازم به ذکر است که برای رفع ابهامات موجود، لازم است گمرک جمهوری اسلامی به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در زمینه انتشار به موقع و کافی اطلاعات در کشور، لیست کامل کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و واسطه‌ای را منتشر نماید تا علاوه بر اصلاح لیست، زمینه برای شفاف سازی آمار واردات کالاهای مصرفی فراهم گردد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۹۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین قطعات جوشکاری، الکترود است. معمولا از قطعات مختلفی برای جوشکاری استفاده می‌شود اما الکترود پرکاربرد و رایج‌ترین آنها است. البته خود الکترود هم به انواع مختلفی تقسیم شده و هر کدام از آنها را می‌توان در صنعت خاصی مورد استفاده قرار داد.

وقتی می‌خواهیم به قیمت الکترود بپردازیم باید به این مورد دقت داشته باشیم که هر کدام از انواع آن ارزش متفاوتی دارند. یعنی پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت الکترود موثر است و نمی‌توانیم برای همه انواع مختلف آن قیمت یکسانی تعیین نماییم. اگر می‌خواهید برای نیاز خودتان یک الکترود با کیفیت و با قیمت عالی خریداری کنید، باید پارامترهای موثر در کیفیت آن را بشناسید. 

قیمت الکترود مصرفی بالاتر است یا غیرمصرفی؟

به طور کلی الکترود به دو دسته مصرفی و غیرمصرفی تقسیم می‌شود. طبیعتاً اینکه کدام یک از آنها را خریداری کنید در قیمت الکترود تاثیر مستقیم می‌گذارد. با این دو دسته اصلی الکترود آشنا می‌شویم:

مصرفی:الکترود مصرفی مشخصات واضحی دارد و از نقطه ذوب پایینی برخوردار می‌باشد. معمولاً الکترود مصرفی را از جنس فولاد نرم یا نیکل تولید می‌کنند. دلیل نامگذاری این مدل الکترود آن است که در حین جوشکاری به اتمام می‌رسد. هر کدام از انواع روکش‌دار یا بدون روکش الکترود مصرفی قیمت متفاوتی در بازار خواهند داشت. غیرمصرفی:دسته دوم از الکترودهای جوشکاری مصرف نشدنی هستند. آنها در برابر دما و ذوب مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهند. اگر در بازار نام الکترود نسوز را شنیده‌اید باید بدانید که نسوز نام دیگر همین محصول است. دلیل نامگذاری آن هم مشخص است. الکترود غیر مصرفی در طول جوشکاری ذوب نشده و تمام نمی‌گردد. جنس الکترود چقدر در قیمت آن اثر می‌گذارد؟

پارامتر دیگری که در قیمت الکترود موثر است، جنس این محصول می‌باشد.  از نظر این پارامتر می‌توانیم الکترود را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کنیم:

قلیایی:در الکترودهای قلیایی معمولاً مواد اولیه مختلفی ترکیب می‌شوند. از جمله مواد اولیه موجود در این محصول می‌توانیم به فلورید کلسیم، کربنات منیزیم و کربنات کلسیم اشاره کنیم. الکترودهای قلیایی معمولاً جنس مناسبی محسوب می‌شوند و از کیفیت بالایی برخوردارند. چدن:این مدل الکترود نیز از آلیاژ‌های آهنی تشکیل شده و دارای جنس‌های متنوعی است. احتمال دارد از فولاد نرم، نیکل خالص یا آلومینیوم در تولید آن بهره برده شود. البته الکترودهای چدنی یک ایراد بزرگ دارند و آن هم ایجاد ترک هنگام جوشکاری است. این مشکل می‌تواند قیمت این الکترودها را پایین بیاورد. پلاستیک:الکترودهای پلاستیکی مقاومت خوبی در برابر سایش از خود نشان می‌دهند. این محصولات در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند و در برابر رطوبت هم مقاومت خوبی دارند. معمولا از الکترود پلاستیکی در تولید لوازم خانگی یا قطعات هواپیما کمک گرفته می‌شود. تنگسن:الکترودهایی که از جنس تنگستن باشند مصرف نشدنی هستند. الکترود تنگستن به خوبی می‌تواند در برابر ذوب و دمای بالا مقاومت کند. در تولید این مدل الکترود معمولاً از آلیاژ‌های مختلف در کنار فلزات بهره برده می‌شود. پلی اتیلن:الکترودی که از جنس پلی اتیلن باشد کاربردهای مختلفی دارد. از این محصول می‌توان برای نصب و ایزولاسیون استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که الکترود پلی اتیلن معمولاً در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌گردد.

قیمت الکترود چقدر به روش ساخت آن وابسته است؟

ویژگی جالب الکترود آن است که با روش‌های مختلفی تولید می‌گردد. طبیعتاً هرچه روش به کار رفته در تولید این محصول دقیق‌تر و مناسب‌تر باشد، قیمت الکترود بالاتر می‌رود. مهمترین روش‌های تولید الکترود را با هم مرور خواهیم کرد:

کم هیدروژن:آن دسته از الکترودهایی که با پوشش هیدروژن کم تولید می‌شوند کاربردهای محدودی دارند. معمولا از این مدل الکترودها بیشتر در جوشکاری‌های فولادی استفاده می‌شود. طبیعتاً کاربرد محدود سبب می‌شود تا قیمت این الکترود متفاوت از دیگر الکترودها باشد. انجماد سریع:الکترودهایی که به صورت انجماد سریع تولید شوند معمولاً دارای کدهای E6010 و E6011 هستند. بهره بردن از روش انجماد سریع باعث می‌شود الکترود قابلیت‌های مختلفی هنگام جوشکاری داشته باشد. مثلاً الکترودهایی که به این سبک تولید شده باشند هنگام جوشکاری قوس قوی می‌توانند ایجاد نمایند. انجماد پر شده:این مدل الکترود معمولاً پوشش سنگین و مقاومی دارد. روش تولید به کار رفته در آنها کمک می‌کند تا در هنگام جوشکاری الکترود کارایی بیشتری داشته باشد. الکترودهای انجماد پر شده معمولاً می‌توانند جوش یکدست در فضای مورد نظر جوشکار ایجاد کنند. چسبان سریع: الکترودهایی که با سبک چسبان سریع تولید شده‌اند معمولاً دارای پوشش‌های مختلفی هستند. تعدد پوشش در این محصولات اتفاق چندان بدی نیست. در واقع پوشش‌های زیاد این الکترود کمک می‌کند تا نرخ رسوب گذاری آن هم سرعت بیشتری پیدا کند. تمامی این ویژگی‌ها در قیمت الکترود چسبان سریع تاثیر مستقیم خواهند داشت.

بهترین الکترود بر اساس کدام استاندارد تولید می‌گردد؟

یکی از پارامترهایی که روی قیمت الکترود تاثیر مستقیم دارد، بررسی استاندارد آن می‌باشد. استانداردهای مختلف کیفیت متفاوتی برای محصول را تضمین می‌کنند و طبیعتاً روی قیمت آن تاثیر مستقیم می‌گذارند. به طور کلی استاندارد الکترودها بر اساس عبارت مخفف  A.W.S تعیین می‌گردند. برای پاسخگویی به ذهن کنجکاو شما باید بگوییم که این عبارت مخفف انجمن جوشکاری آمریکا است. بر اساس این استاندارد حرف E مخفف واژه الکترود است که در تمام محصولات تولید شده قابل مشاهده می‌باشد. بعد از این حرف معمولاً دو یا سه رقم جود دارد که می‌تواند نشان دهنده سنجش مقاومت جوش باشد. طبیعتاً هرچه مقاومت بیشتر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود. اعداد بعدی نیز نشان دهنده جنس پوشش و منبع تغذیه هستند. براساس استانداردی که الکترود دارد به راحتی می‌توان متوجه کیفیت و قیمت آن شد.

پایین‌ترین قیمت الکترود را کجا پیدا کنیم؟

اگر می‌خواهید در سال ۱۴۰۳ با پایین‌ترین قیمت الکترود خریداری کنید باید دنبال یک فروشنده معتبر بگردید. این محصول از نظر کیفیت به صورت متنوع تولید می‌گردد. شما باید ابتدا یک فروشنده معتبر را پیدا کنید و در مورد خرید الکترود با او مشورت نمایید. شاید یک الکترود گران قیمت با وجود کیفیت بالایی که دارد نتواند نیاز شما را به خوبی برطرف سازد. پس نباید لزوماً روی کیفیت بالا در خرید الکترود حساس شوید. شما ابتدا باید روی کاربرد این محصول تمرکز کنید و گزینه‌ای را انتخاب نمایید که نیاز شما را به بهترین شکل برطرف سازد. اگر به یک فروشنده معتبر مراجعه کنید قطعاً با قیمت مناسبی الکترود را خریداری خواهید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟