Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- نویسنده و محقق حوزه علمیه گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی دارای یک عقبه بسیار قوی و عمیق دینی است و این مهم با اراده‌ و سرمایه و حضور مردم تحقّق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام حجت‌الله سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی در برون رفت از مشکلات حاد اقتصادی اظهار داشت: اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی است و اجرای صحیح سیاست‌های ابلاغی رهبرمعظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، راه حل اصلی کشور برای برون رفت از مشکلات امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده کتاب "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" در خصوص اهَم راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: همه ما باید بدانیم که دشمن هنوز برای ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم دست از دشمنی خود بر نداشته و بر آن است تا بیشترین ضربه و تحریم‌ها را به نظام و کشور از این طریق وارد کند.

وی تاکید کرد: مسئله مهم‌تر از آن است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی، به تشکیل و برگزاری چند همایش، سمینار، بنر، پوستر و تبلیغات ظاهری اکتفا شود و لذا دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند به عنوان سُکانداران اجرایی کشور و متولیان اصلی باید برای تولید داخلی و اشتغال در کشور برنامه‌ریزی بلندمدت، مدوّن و دقیق داشته باشند و عملیاتی کردن امر مهم اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک نسخه و منشور اساسی در بدنه دستگاه‌های دولتی در تمام سطوح و جامعه اهتمام داشته و آن را به عنوان یک مسئله برون رفت از تحریم و رکود اقتصادی برای کشور بدانند.

حجت الاسلام سروری با تاکید بر ضرورت تلاش دولت‌ مردان برای تحقق و تبیین صحیح سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه دولت مردان شرایط و الزامات اقتصاد مقاومتی از نظر مقام معظم رهبری را به عنوان کلید داران اجرایی کشور نصب العین خود قرار دهند.

این محقق و پژوهشگر دینی استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی، مردمی کردن اقتصاد، تحول در شرایط اقتصادی از طریق اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، توانمندسازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت، جایگزینی درآمدهای نفتی با درآمدهای غیر نفتی و بنیانگذاری کارهای اقتصادی بر پایه دانش و تبدیل اقتصاد دانش بنیان به وجه غالب اقتصاد کشور و حمایت از تولید ملی را جمله این الزامات دانست.

اقتصاد مقاومتی،اقتصادی فعال و پویا مبتنی بر دانش روز و سرمایه بومی است

وی در خصوص نقش توجه به صنایع کوچک و مشاغل خانگی در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کرد: از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مصرّح در کلام رهبر معظم انقلاب، می‌توان فعال کردن مشاغل خانگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، تعادل در مصرف و مدیریت مصرف با جایگزینی و ترجیح تولیدات داخلی با کالاهای خارجی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مدیریت درست منابع ارزی، مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از اسراف، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات، حرکت بر اساس برنامه و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه و تغییرات مقررات و صیانت از وحدت و همبستگی را مورد توجه قرار داد.

این استاد حوزه در ادامه با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ "اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، مردم ‌بنیاد است یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ و سرمایه و حضور مردم تحقّق پیدا می‌کند".

حجت الاسلام سروری اقتصاد مقاومتی را اقتصادی فعال و پویا مبتنی بر دانش روز و سرمایه بومی با تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و تلاش دانست و گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی سبب کاهش وابستگی‌ها و خوداتکایی کشور می‌شود.

وی بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را دارای یک عقبه بسیار قوی و عمیق دینی دانست و گفت: این مکتب فکری که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده، یک مکتب فکری دینی است که به دنبال شکل گیری اقتصادی فعال، خود اتکا، تلاش‌گر و بدون نظر و چشمداشت به اقتصاد کشورها است.

وی توجه به چرایی، چیستی و چگونگی شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون توجه به این عوامل قطعا در ترسیم مولفه‎های آن دچار مشکل خواهیم شد و لذا در این زمینه که فعالان عرصه اقتصادی چه کسانی هستند، چه پارامترهایی باید در نظام پولی و مالی کشور تعیین شود، اقتصادی خاص محور باشد یا دربرگیرنده هشتاد میلیون نفر و اینکه رسانه و شبکه‎های مجازی چه نقشی در این میان دارند و سبک زندگی ما چگونه می‎تواند به تحقق آن کمک کند از جمله سؤالات مهمی است که باید به حل آن پرداخت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۲۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

«موسسه اقتصادی آلمان» از رشد بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ضعف اقتصادی آلمان بالاخره به بازار کار این کشور آسیب زد به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران بیکار به بالاترین رقم در حدود یک دهه گذشته برسد؛ این را مطالعات «موسسه اقتصادی آلمان» اعلام کرده است.

بر اساس این مطالعاتی که امروز منتشر می‌شود، بیکاری در این کشور به طور متوسط به کمی کمتر از ۲.۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

کارشناس بازار کار موسسه اقتصادی آلمان، هالگر شیفر می‌گوید، با وجود رکود پارسال، بازار کار آلمان تقریبا ثبات داشت اما امسال برلین دارد پی‌آمدهای بحران اقتصادی را با قوت بیشتری احساس می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ هم بیکاری در آلمان به ۴.۹ میلیون نفر رسیده بود که به آلمان «مرد بیمار اروپا» می‌گفتند.

بر اساس پیش‌بینی این موسسه، نرخ بیکاری آلمان در سال جاری میلادی به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد