Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان - رمضان ماه مهمانی خدا ردایش را بر تن استان سمنان کرد تا مردم متدین این دیار در هشت شهرستان، ۲۰ شهر و ۶۰۰ روستا به پیشواز خان کَرَم الهی بروند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: بوی ماه رمضان یک‌بار دیگر در کوی و برزن دیار قومس پیچید، ماهی که مهمانی خدا است، ماهی که ماه خدا محسوب می‌شود و خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است و رسول‌الله(ص) درباره آن می‌فرمایند «اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو می‌کند که سراسر سال، رمضان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

شهر رمضان ماه نزول قرآن، ماه نعمات الهی از امروز در حالی برای مردم دیار ۷۰۲هزارنفری قومس آغاز می‌شود که قریب به ۱۰هزار نفرشان روزه اولی هستند روزه اولی‌هایی که با عشق به نزول برکات الهی از امروز امساک می‌کنند اما رمضان برای آن‌ها که قدردان آن باشند عیدی است به بزرگی همه اعیاد مسلمانان و چه خوش آن‌کسی که بیشترین بهره را از همین نخستین روز از ماه مهمانی نعمات خدایی ببرد.

آداب ماه رمضان

یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی درباره آداب ماه رمضان به خبرنگار مهر، گفت: استان سمنان نیز مانند سایر نقاط ایران اسلامی است اما از معدود آداب‌ورسوم خاص برای این ماه می‌توان به روخوانی در شاهرود و شبی خوانی در سمنان یادکرد افرادی که بانی و ساز و صلوات در کوی و برزن می‌چرخند تا حلول ماه نور را بشارت دهند همچنین سحری خوانی در برخی نقاط مانند کلاته خیج، مزج و جیلان جریان دارد که در سال‌های سال توسط نادعلی، هنرمند بومی مزجی انجام می‌شد از سوی دیگر در دیباج دامغان نیز مراسم مشابهی برگرفته از آداب مازنی در جریان بود که در سال‌های اخیر کمتر آن را دیده‌ایم.

حجت‌الاسلام ابراهیم صفایی بیان کرد: اما درباره آداب دینی ماه رمضان باید گفت از امام صادق(ع) نقل است می‌فرمایند «هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی‌درپی را برایش محسوب می‌کند.»همچنین غسل روز آخر شعبان و دعای افتتاح، دعای ورود به ماه رمضان و همچنین پوشیدن لباس مرتب و تمیز ثوابی بسیار دارد از سوی دیگر در روایت آمده، کسی که در وقت افطار و سحر، سوره قدر بخواند، در مابین این دو وقت، اجر شهید درراه خدا را خواهد داشت.

وی می‌افزاید: برخی آداب نیز مستحب هستند در طول روزهای ماه رمضان انجام شوند برای مثال کمک به همنوع در قالب کمک‌های نقدی و یا جنسی، همچنین دراین‌باره اذکار و تسبیحات بسیاری نقل‌شده که برترین آن‌ها، روزی صد مرتبه یا بیشتر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) است، تلاوت قرآن، خواندن سوره قدر قبل از افطار و سحر و البته افطاری دادن به مسلمانان روزه‌دار که از اهم ثواب‌ها محسوب می‌شود.

روزه شعبان را به رمضان متصل کنید

دیگر کارشناس دینی نیز درباره ماه رمضان، به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان ماه نزول قرآن است لذا رسول خدا(ص) می‌فرمایند «درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می‌شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.» پس باید بسیار تلاوت کرد یکی از توصیه‌های همه ما به مسلمانان روزه‌دار تلاوت مکرر قرآن کریم در حد وسع است.

حجت‌الاسلام حسین ماروسی بیان داشت: یکی از کارهایی که بسیار در ماه رمضان تأکید شده، روزه متصل به این ماه از ماه شعبان است یعنی خوب است انسان مؤمن آخرین روز ماه شعبان را روزه گیرد سپس آن را به نخستین روز ماه رمضان متصل کند همچنین بهتر است غسل مافی الذمه ای به نیت پاکی ورود به رمضان انجام‌شده، لباس‌های خوب بپوشد و نیت کند که ان شالله خدای متعال به او سلامتی گرفتن روزه‌هایش را عطا فرمایند.

وی می‌افزاید: در وسائل الشیعه جلد هفتم نیز می‌خوانیم هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی‌درپی را برایش محسوب می‌کند، این بیان شیوای امام صادق(ع) کاملاً مبین این است که چقدر ارتباط معنوی عظیم بین شعبان و رمضان برقرار است و بهتر است از هم تفکیک نشوند.

رمضان ماه قرآن است

کارشناس حوزه علمیه سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است این جمله از معصومان مبین اهمیت قرآن خواندن در ماه رمضان است و به‌واسطه وجود ۳۰ جزء قرآن کریم معمولاً مسلمانان به‌گونه‌ای ماه رمضان را تنظیم می‌کنند که روزانه تلاوت یک جزء را داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی عربی بیان داشت: امروز خوشبختانه با ورود فنّاوری‌های وسیع در عرصه جامعه با چند کلیک پیاپی می‌توان یک جزء قرآن را در ۲۰ دقیقه گوش کرد لذا مردم نباید از این فرصت‌های طلایی بی‌بهره بمانند.

وی افزود: قرائت قرآن در تصفیه قلوب، جلا و صیقل جان و تن، ثواب الهی، آموختن از آیات الهی، تدبر در آن‌ها و تفکر در باب قرآن و همچنین افتادن به یاد مرگ وزندگی بسیار مؤثر است لذا در ماه رمضان فراوان توصیه می‌شود تا مردم قرآن بخوانند.

اعزام مبلغ به مساجد استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه امروز شرایط برای بهره‌گیری مسلمانان از نعمات ماه رمضان مانند تلاوت روزانه قرآن با حضور روحانیان آماده است، گفت: ۶۵۴ مبلغ بومی و غیربومی در ماه رمضان به اقصی نقاط استان اعزام شدند.

حجت‌الاسلام علی شکری بیان داشت: ۶۵۴ مبلغ شامل ۳۸۹مبلغ بومی زن و مرد و ۱۲۰مبلغ غیربومی در کنار مبلغان مستقر، طرح هجرت و طرح مساجد هیئت‌امنایی در ماه مبارک رمضان به اقصی نقاط مختلف استاناعزام شدند که رسالت تبلیغ و ترویج احکام الهی و تعالیم دینی را بر عهده خواهند داشت.

وی بابیان اینکه ۳۱۷مبلغ مرد و ۷۲مبلغ زنبومی در این طرححضور دارند و ۱۰۱مبلغ مرد در کنار ۱۹مبلغ خواهر غیربومی نیز از دفتر تبلیغاتقمبه مساجد و تکایای استان اعزام‌شده‌اند، افزود: همچنین۷۰مبلغ مستقر، ۵۵مبلغ طرح هجرت و ۲۰مبلغ هیئت‌امنایی نیز در طول ماه رمضان به تبلیغ دین مبین اسلاممی‌پردازند تا درنهایت آمار اعزام مبلغ استان در طول ماه ضیافت الله به ۶۵۴نفر برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه احتمال افزایش تعداد روحانیان اعزامی با توجه به تقاضای مساجد، هیئت‌ها و ... است، خاطرنشان کرد: این مبلغان با حضور در مساجد مقوله برپایی نماز جماعت، احکام وتبلیغ دینی و مسائل روز مانند اقتصاد مقاومتی، اتحاد مسلمانان، الگوی زندگی اسلامی و ... را ترویج می‌دهند.

غباروبی مساجد انجام می شود

رئیس تبلیغات اسلامی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان داشت: یکی از آداب و رسوم ویژه ماه رمضان، غباروبی مساجد پیش از این ماه است در سال گذشته تنها ۱۲۰ مسجد شهرستان سمنان و بیش از ۵۲۰ مسجد در سراسر استان سمنان غباروبی شدند که در سال جاری نیز این میزان سه درصد افزایش( به خصوص در مساجد روستایی) یافته است چرا که مردم دیار قومس با دل و جان به این کار اعتقاد دارند.

حجت الاسلام غلامرضا زاهدی بیان داشت: ماه رمضان برای مردم دیار قومس ماهی ویژه است چراغ مساجد در این ماه پرنور تر از همیشه است و مردم در اطعام و مهمان داری از یکدیگر پیشی می گیرند اما مساجد و قرآن کریم همیشه محور ماه رمضان بوده و امروز نیز هست.

وی می افزاید: از کافی نقل است که می نویسد رسول اکرم(ص) فرموده اند« هرکس مسجدی را جارو کند، خداوند برایش ثواب آزاد کردن برده ای را می نویسد و هرکس از مسجد ذرات ریز و گرد و خاک را که در چشم می رود بیرون کند خداوند بزرگ و بلند مرتبه برایش دوبرابر از رحمتش را می نویسد» این نشان دهنده اهمیت غباروبی مساجد در ماه رمضان است که مردم استان سمنان با دل و جان به استقبال این امر می روند و خود را برای یکماه مهمانی خداوند در خانه او آماده می سازند.

تلاوت قرآن در معابر عمومی

رئیس اداره امور قرآنی و دارالقرآن الکریم استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، از اجرای طرح با قرآن در رمضان برای پنجمین سال متوالی در ماه رمضان خبر داد و گفت: این طرح در هشت شهرستان انجام می شود و هدف از اجرای آن تلاوت آیات نور توسط قاریان ممتاز استانی و شهرستانی است.

محمد دلالی بیان کرد: علاوه بر این طرح هر سال دارالقرآن الکریم تفسیر موضوعی یک سوره را نیز در ماه رمضان اجرا می کند که در سال جاری این برنامه به صورت مستمر در سطح استان سمنان برگزار می شود.

وی افزود: برای ایجاد امکان استفاده همگانی از آیات الهی همچنین در بلوار ها، پارک ها، اماکن تجمع مردمی، بوستان ها و ... نیز طرح های تلاوت قرآن کریم با همکاری دستگاه های فرهنگی مانند اوقاف، سپاه، شهرداری ها و ... برنامه ریزی شده که از روز نخست ماه رمضان اجرایی خواهد شد که تلاوت، تفسیر، نماز جماعت و ادعیه، مسابقه فرهنگی و ... در زمره بخش های این برنامه های معنوی خواهد بود.

اطعام با عطر غذاهای محلی در افطار

یکی از آداب و رسوم مردم استان سمنان در ماه رمضان افطار و اطعام است این جا سرزمین رنگ ها و غذاهای ماندگار محسوب می شود و انسان های کویر نشین با سفره هایی فراخ جلوه هایی از مهمانی خدا را به رخ می کشند.نذری پختن دارای آداب خاصی در مردم استان سمنان است نذری تنها غذایی نیست که طبخ و سپس بین مردم توزیع شود، نذری یک فرهنگ است، یک آداب که ریشه در کهن سالان دارد مردم دیار قومس نذری را توزیع احساس خود با دیگران می دانند و برایشان نوعی دستاورد معنوی محسوب می شود.

تقریبا غیرممکن است در روستاهای استان سمنان کسی غذای محلی طبخ کند و آنرا حداقل به یک همسایه ندهد این در تارو پود مردم دیار قومس نقش بسته، نان ها آش ها دسر ها همه و همه سفره اطعام را رنگین تر از همیشه می کنند نذری راهی برای تشریک نعمات خدا است این را مردم دیار قومس از ته دل ایمان دارند همچنین دعوت مهمانان برای افطاری همیشه در زمره برنامه های ماه رمضان استان سمنان است. غذاهایی که بدون آنها ماه رمضان، ماه رمضان نمی شود.

مردم دیار قومس به نان هایی مثل پیچو که نوعی نان سنتی است و بیشتر در نواحی محلی شهرستان میامی طبخ می‌شود به استقبال رمضان می روند این نان مانند همه فرآورده‌های نانی، با خمیری از ترکیب آرد گندم، آب، نمک و خمیرترش به دست می‌آید اما تفاوت عمده آن با سایر نان‌ها افزودن مقادیر فراوانی زردچوبه، روغن و کنجد به خمیر اولیه است نان فطیر نیز ازجمله نان‌های محلی شهرستان شاهرود و میامی است که خمیر آن از مخلوط آرد، روغن، شیر و شکر درست می‌شود پس از چند ساعت خمیر را به‌صورت چانه‌های بزرگ درآورده و نان دوار فطیر را در تنور خانگی می‌پزند.نکته قابل‌توجه درباره فطیر آن است که قدیمی‌ها برای تخمیر خمیر نان فطیری، آن را زیر لحاف‌کرسی می‌گذاشتند و برای پخت نان فطیر آداب‌ورسوم مختلفی را اجرا می‌کردند که برای مثال می‌توان به الک کردن آرد توسط بانوان محله و خواندن دعا در هنگام این کار اشاره کرد.

نان‌روغنی یا جزغاله(چربی گوسفند) بیشتر در شاهرود و شهمیرزاد در ماه رمضان تهیه می‌شود و مواد موردنیاز برای تهیه آن، چربی پخته دنبه گوسفند، ادویه، آرد گندم، نمک، ماست و مایه‌خمیر است.این نان در نواحی استان سمنان طرفداران بسیاری دارد جزغاله درگذشته بیشتر از امروز طبخ می‌شد و شاید دلیل آن نیز عدم تمایل زندگی شهری به مصرف روغن دنبه گوسفند در روزگار فعلی باشد زمانی که مردم استان سمنان برای مایحتاج روغن زمستان خود چربی گوسفند را برای تهیه روغن می‌پختند، ته‌مانده چربی حیوانی را برای طبخ نان جزغاله جمع‌آوری می‌کردند و نان‌روغنی معروف به جزغاله را به دو نوع مختلف طبخ می‌پختند. این نان برای روزه داران سرشار از انرژی است.

غذاهای رمضانی عطر و بویی خوش دارند

در استان سمنان عطر غذاهای رمضانی نیز فراوان است بخماست از بهترین نان‌های مخصوص سمنان است که با آرد سفید کم سبوس و آب نخود، در ماه رمضان و عید نوروز درست می‌شود.ابتدا نخود خام را در داخل آب قرار می‌دهند و پس از یک روز آب نخودها را با آرد، خمیرمایه و نمک مخلوط می‌کنند سپس آن را برای پخت ساعتی استراحت می‌دهند در پختن بخسمات از کاسه‌های کوچک مخصوصی که درگذشته مسی بودند استفاده می‌شود. خمیر بخسمات روی قالب‌ها قرارگرفته و با شیره انگور تزئین می‌شود و برای طبخ در کوره یا تنور جای می‌گیرد بخسمات بسیار مقوی و خوشمزه است.

یکی از غذاهای محلی بسطام است که آن را در دسته آبگوشت‌ها نیز می‌توان طبقه‌بندی کرد این غذا با طبخ پیازداغ، در دیگ مسی یا همان قلیف و افزودن آب، ادویه، نخود، لوبیا، سبزی آش و گوشت چرب گوسفند آغاز می‌شود و در ادامه، زردآلوی نارس که در شاهرود به آن زنگلاچو یا چاقاله نیز می‌گویند، به مخلوط یخنی افزوده می شود همچنین جوش بره یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان سمنان است که البته یکی از دشوارترین دستورالعمل‌های پخت در بین آش‌های این دیار را نیز به خود اختصاص داده است. طبخ این غذا بیش از یک ساعت در مرحله پایانی به طول می‌انجامد و پس از اتمام آن، جوش بره‌ها در کاسه‌های سفالین ریخته و روی آن با کشک، پیازداغ، نعناع داغ و فلفل قرمز تزئین می‌شود از سوی دیگر کله یا کال جوش یا ماست جوش از غذاهای مشترک بین مردم دیار خراسان و قومس است این غذا را نیز می‌توان در زمره آش‌ها طبقه‌بندی کرد که طعمی بسیار دل‌چسب و پرطرفدار دارد.این غذای محلی با پیازداغ فراوان و سیر تازه سرخ‌شده در روغن گوسفندی آغاز می‌شود و در ادامه به آن زردچوبه، گشنیز، مرزه و فلفل افزوده می‌شود پس از کمی درنگ، محلول آب و ماست چکیده به پیاز، سیر و سبزی‌ها افزوده‌شده و برای مدت ۱۵دقیقه می‌جوشد.

مردم استان سمنان همچنین قیمه و عدس پلو را نیز فراموش نمی کنند تقریبا ماه رمبارک رمضانی نیست که اطعامی از این دو نوع غذا در ملاء عام نباشد این را باید از مردمی پرسید که دل های کویری شان به وسعت آسمانی نیلگون نقره فام است. مردمی از جنس کویر با دل هایی پر از ایمان.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد حسین عابدی: کرایه تاکسی‌های درون شهری و حمل و نقل شهری در استان سمنان افزایش خواهد یافت این موضوعی است که مسئولان ارشد استانی نیز آن را تائید کرده و تنها منتظر ابلاغ آن هستیم تا افزایش ۴۵ درصدی کرایه‌ها اعمال شود.

خبر این افزایش قیمت اما واکنش‌های مختلفی را در جامعه به دنبال داشته است، اکثر مردم عقیده دارند که افزایش قیمت کرایه تاکسی درون شهری به افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی، حمل و نقل عمومی، حتی بار و کرایه ناوگان حمل کالا هم تأثیرگذار خواهد بود پس کالاها هم گران‌تر می‌شود.

برای مثال برخی مردم عقیده دارند که اگر کرایه‌ها بالا برود، قطعاً کرایه محصولات تولیدی کارخانه‌ها و مغازه‌ها هم افزایش یافته و در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود اما از سوی دیگر رانندگان تاکسی عقیده دارند که سال گذشته افزایش قیمت‌ها به درستی انجام نشده و آنها برای ارتزاق باید کرایه‌ها را بیشتر کنند وگرنه با شرایط امروز به سختی می‌توانند زندگی کنند.

تاکسی‌ها خستگی خود را به رخ شهر می‌کشند

یک راننده تاکسی در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به شرایط حاکم بر تورم و گرانی اقلام می‌گوید: مردم افزایش ۴۵ درصدی قیمت کرایه تاکسی را می‌بینند اما نمی‌گویند که دو سال است قیمت کرایه تاکسی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده در صورتی که در همین دو سال اقلام و کالاهایی که ما برای خانه و خودرویمان می‌خریم دو برابر شده است.

محمد جمشیدی با بیان اینکه مشکلات رانندگان تاکسی فراوان است، ابراز کرد: مردم این سوال را جواب بدهند که یک قطعه ساده خودرو دو سال قبل چقدر بود و امروز چقدر است؟ کرایه تاکسی بعد از سه سال می‌خواهد ۴۵ درصد افزایش یابد آیا تورم همین حالا زیر ۴۵ درصد است؟

وی با بیان اینکه اگر تورم را ۴۵ درصد حساب کنیم که آمار اعلامی مسئولان و بانک مرکزی است چطور من با کمتر از این میزان بتوانم زندگی ام را بچرخانم؟ ما همان گوشت و مرغی را می‌خریم که مردم می‌خرند، من شخصاً هیچ ماهی نشده که بیش از ۱۲ میلیون تومان درآمد داشته باشم آن هم در صورتی که یک دانشجوی دانشگاه آزاد و یک دختر دم بخت دارم و ماهی دو و نیم میلیون تومان هم هزینه بیمه و قسط می‌دهم لذا با ۹ و نیم میلیون تومان زندگی می‌کنم چه کسی می‌تواند اینگونه زندگی کند؟

حق داریم کرایه‌ها را بیشتر کنیم

یک راننده تاکسی دیگر در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه همه هزینه‌ها از دو سال قبل تا کنون بیش از سه الی چهار برابر شده اما کرایه تاکسی قرار است ۴۰ درصد بیشتر شود، گفت: هیچ وقت کرایه‌ها متناسب با تورم و هزینه‌های زندگی نبوده و شرایط زندگی رانندگان تاکسی روز به روز بدتر شده است.

تیموری با بیان اینکه دست کم هشت همکارم در همین دو سال اخیر تاکسی را رها کرده‌اند، افزود: دو نفر در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند و بقیه هم اصلاً شغل خودشان را عوض کرده‌اند چرا که شرایط زندگی برایشان دشوار شده است و نمی‌توان با این هزینه‌ها زندگی را با رانندگی تاکسی چرخاند.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر یک بار کرایه‌های تاکسی افزایش یافت و این دومین بار است، افزود: همین حالا هم افزایش کرایه تاکسی‌ها از تورم کمتر است و یعنی با همه این افزایش‌ها بازهم ما از تورم عقب خواهیم بود لذا اگر کسی فکر می‌کند که با این افزایش کرایه‌ها زندگی ما خیلی تغییر می‌کند حاضر هستم به صورت امتحانی یک ماه سوئیچ تاکسی خودم را به او بدهم هر میزان درآمد داشت برای خودش بردارد.

شرایط سخت‌تر می‌شود

مردم اما عقیده دارند که این شرایط زندگی را برایشان سخت‌تر هم می‌کند، برخی مردم بر این تصور هستند که اگر کرایه‌ها افزایش یابد خواه ناخواه دیگر اقلام هم افزایش قیمت خواهد داشت چرا که کسبه و عرضه کنندگان خدمات و کالاها و … همه چیز را در گرو کرایه حمل و نقل می‌بینند. هرچند مسئولان تاکید کرده‌اند که این افزایش تنها برای تاکسی درون شهری و مینی بوس و اتوبوس است.

یک شهروند نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها توجیه ندارد چرا که همین حالا هم کرایه تاکسی‌ها بسیار گران است، تاکید کرد: دو هزار و ۵۰۰ تومان کرایه در یک مسیر دو هزار متری همین حالا هم زیاد است حال بخواهیم آن را چهار هزار تومان کنیم دیگر کسی سوار تاکسی نخواهد شد.

محسن کریمی با بیان اینکه سوال ما اینجا است که مگر در یک سال اخیر سوخت گران شده است که کرایه افزایش یابد، بیان کرد: درست است که لوازم اتومبیل شامل روغن، دیسک و صفحه و لنت و … گران شده و باید کرایه‌ها هم بیشتر شود اما چرا دولت به سمت ثبات قیمت لوازم یدکی نمی‌رود و راحت ترین راه یعنی افزایش کرایه‌ها را اعمال می‌کند.

دردسرهای گرانی و کاهش کیفیت خدمات

یک شهروند دیگر در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه چه کسی تضمین می‌کند که این افزایش کرایه‌ها به افزایش اقلام مصرفی خانوار منتهی نشود؟ گفت: امروز کسبه دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا گران کنند و یکی از بهانه‌های آنها هم همیشه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه مسئولان اگر کرایه تاکسی‌ها را گران می‌کنند، حداقل کیفیت ارائه خدمات حمل و نقل را هم افزایش دهند، افزود: کمترین حق مردم این است که اگر کرایه بیشتر می‌شود حداقل امکانات و خدمات هم بهتر شوند.

مردم ناراضی هستند

یک نکته مهمی که در کلام تقریباً اکثر مردم استان سمنان وجود دارد همین ارائه کیفی خدمات حمل و نقل است برای مثال از دیرباز تاکسی‌ها در خیابان‌های استان سمنان تنها مسیرهای مستقیم را می‌روند و در خیابان‌های مجاور هیچ تاکسی تردد نمی‌کند به عبارت دیگر شما اگر بخواهید در استان سمنان با تاکسی جابه جا شوید تنها باید در خیابان‌های اصلی دنبال تاکسی بگردید این رویه‌ای است که متأسفانه رانندگان تاکسی رقم زده و به یک سنت هم بدل کرده‌اند.

یک شهروند شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: اگر کرایه‌ها هر زمان که تاکسی داران بخواهند افزایش یابد و شورای شهر و مدیریت شهری هم آن را مصوب و فرمانداری هم ابلاغ کند، چرا کیفیت خدمات رسانی تاکسی‌ها بهتر نمی‌شود؟ برای مثال در قانون آمده که نفر اولی که در تاکسی می‌نشیند مسیر را مشخص می‌کند اما تاکسی‌ها تا ظرفیت خود را تکمیل نکنند راه نمی‌افتند این موضوع سبب معطلی مسافران در مبدا می‌شود و هر کس در میانه راه بخواهد سوار تاکسی شود شانسی نخواهد داشت زیرا همه تاکسی‌ها پر هستند.

محمد حسین محمودی می‌افزاید: یا در مثال دیگر برخی شهرک‌های اقماری هستند که به خصوص در شاهرود و سمنان شاهد آنها هستیم تاکسی‌ها به جای سرویس دهی به این اماکن از مردم تقاضای دو برابر کرایه برای بازگشت را هم می‌کنند چرا که حدس می‌زنند از راه برگشت مسافری نباشد! در صورتی که تمام اینها نارضایتی‌های شدید را از تاکسی ران‌ها در بین مردم ایجاد کرده است.

وی می‌گوید: ما در استان سمنان هنوز تاکسی‌های پیکان سفید و آبی داریم که برای سه دهه قبل هستند برخی این تاکسی‌ها بوی بسیار بدی دارند و فضای آلوده‌ای دارند و هنوز هم از چرخه خارج نمی‌شومد واقعاً مردم حق دارند از مسئولان بخواهند که کیفیت ارائه خدمات بهتر شود. امروز بیش از یک سوم تاکسی‌های استان سمنان آر دی، پیکان و یا پرایدهای سه دهه قبل هستند که حتی در آنها بسته نمی‌شود لذا باید این موضوع به مردم پاسخ داده شود.

افزایش به تصویب رسیده است

اما رویه این افزایش قیمت‌ها چیست و قرار است افزایش کرایه‌ها چقدر باشد؟ معاون عمرانی استاندار سمنان در گفت وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه شوراهای شهر پیشنهاد افزایش کرایه‌ها را داده و در صحن مصوب می‌کنند سپس به فرمانداری ارجاع داده تا کمیته انطباق مصوبات شورا با قوانین آن را مصوب کند سپس این موضوع ابلاغ و قانونی می‌شود، گفت: برای سال جدید در شهرهای استان افزایش کرایه بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مصوب شده است.

محمد حمیدی با بیان اینکه معیار افزایش نرخ کرایه‌ها در واقع مصوبه شورای شهرها است اما وزارت کشور هم مبتنی بر مسافت، شلوغی و زمان و … معیاری را مشخص و ابلاغ کرده که در قیمت گذاری لحاظ شود، افزود: همه نقاط شهر و در همه مسیرها این افزایش قیمت یکسان نبوده و بستگی به عوامل مختلف در تغییر است.

احتمال می‌رود که از هفته آتی شاهد اجرایی شدن مصوبه گران شدن ۴۰ الی ۴۵ درصد قیمت کرایه تاکسی‌ها و حمل و نقل درون شهری باشیم موضوعی که استانداری سمنان نیز آن را تائید کرده و تنها زمان ابلاغ آن مشخص نیست.

کد خبر 6090716

دیگر خبرها

  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • ورود PSG: رقابت با آرسنال و سیتی برای ستاره برزیلی
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم