Web Analytics Made Easy - Statcounter

با آغاز ماه مبارک رمضان در کشور، آداب و رسوم و سنت‌های ویژه ای از سوی مردم مناطق مختلف برای بهره مندی معنوی از این ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماه مبارک رمضان از جمله‌ ماه‌های مهم معنوی مسلمانان در جهان است که در کشور ما نیز به دلیل پیشینه فرهنگی و اسلامی غنی با استقبال مردم و آیین‌های خاص برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ماه رمضان مردم به شکل هماهنگ برای انجام تکالیف‌شرعی آماده می‌شوند و برای به جای آوردن این وظایف هر جمعیت و گروهی با آداب و تشریفات خاص خود مراسم رمضان را برگزار می‌کنند.

یکی از اقدامات مردم ایران در ماه مبارک رمضان برگزاری جلسات قرائت قرآن مجید در سطح مساجد یا منازل برای مردان و زنان مومن این سرزمین است که از شور و هیجان ویژه‌ای برخوردار است و از روز نخست ماه مبارک رمضان بیشتر بانوان در منزل یکی از داوطلبان و یا در مکتب‌هایی گرد هم جمع شده و هر فردی جای خود را مشخص می‌کند و در طول سی روز ماه مبارک رمضان هرروز یک جزء از کلام وحی قرائت می‌شود تا کل قرآن مجید ختم شود.

از دیگر آداب و رسوم ماه مبارک رمضان خوردن افطار و سحری است تا جایی که در شریعت اسلام از در صوم و وصال یعنی روزه‌ای که بدون خوردن افطار و سحری به روزه روز بعد متصل‌شود، نهی‌شده است.

در کتاب کافی با ذکر سند از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: رسول خدا زمانی که رطب وجود داشت با آن و در اوقات دیگر با خرما افطار می‌فرمود.

دهه آخرماه مبارک رمضان به دلیل قرارگرفتن شب‌های قدر از اهمیت ویژه‌ای‌برخورداراست. شب نوزدهم اول شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به بزرگی و فضیلت آن وجود ندارد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب (شب قدر) تقدیر امور سال تعیین می‌شود و ملائکه و روح در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند.

اعمال شب قدر بر دو نوع است؛ یکی آنکه در هر سه شب باید انجام شود و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبی. از اعمال شب قدر خواندن دعای جوشن کبیر، نماز و دعا خواندن است و در ختم این شب‌ها گرفتن قرآن بر سر است.

ختم این ماه مبارک عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه مبارک رمضان است و این عید از مهمترین جشن‌ها و اعیاد مسلماناندر کشورهای اسلامی است. عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولا با تعطیلی رسمی مواجه است و در این روز گرفتن روزه حرام است و مسلمانان در این روز نماز عید برگزار می‌کنند.

پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب بوده و باید به یمن و برکت یک ماه روزه داری آن را پرداخت کنند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۵۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ محمدی سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه این دوره از رقابت ها از نوزدهم فروردین ماه سال جاری در سالن پینگ پنگ پنگ شهید خلیل الله بهرامی سمنان آغاز شد گفت: پس از پایان رقابت ها زهرا صادقی بر سکوی اول ایستاد و حانیه حمیدی عنوان دوم این رقابت ها را از آن خود کرد و خدیجه لقایی و معصومه رضایی عنوان سوم مشترک این رقابت ها را بدست آوردند.

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی