Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@21:33:06 GMT

آداب و رسوم مردم حاجی اباد در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۱۲۷۴۵

آداب و رسوم مردم حاجی اباد در ماه مبارک رمضان

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم ایران است و از آنجا که این آداب و رسوم ریشه دینی دارد توجه همگان را به خود جلب کرده است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازپیارم حاجی آباد،در ماه رمضان، مردم به شکل هماهنگ برای انجام تکالیف شرعی آماده می‌شوند و برای به جای آوردن این وظایف، هر جمعیت و گروهی با آداب و تشریفات خاص خود مراسم رمضان را برگزارر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماه در حاجی آباد ، حال و هوای ویژه‌ای را برای مردم این شهرستان به ارمغان آورده است. در شهرهای مختلف حاجی آباد هم آداب و رسوم گوناگونی در این ماه برگزار می‌شود.

بانوان حاجی آبادی و ختم قرآن کریم

در ماه مبارک رمضان جلسات قرائت قرآن مجید در سطح مساجد یا منازل برای مردان و زنان مؤمن این شهرستان و روستاهای اطراف آن از شور و هیجان ویژه ای برخوردار است.

از روز نخست ماه مبارک رمضان، بیشتر بانوان در منزل یکی از داوطلبان و یا در حسینیه ها گرد هم جمع شده و هر فردی جای خود را مشخص می کند.

در طول 30 روز ماه مبارک رمضان هر روز یک جزء از کلام وحی قرائت می شود تا کل قرآن مجید ختم شود.

بانوان اعتقاد دارند که در جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارک رمضان در پایان، سوره توحید به هر کسی برسد در کارش گشایش و زندگی اش توأم با خیر و برکت در طول سال خواهد بود و آن فردی که سوره توحید سهم آن شد باید آش بپزد.

افطاری دادن در ماه رمضان در حاجی آباد

در ماه رمضان در حاجی آباد یکسری از خیرین و بازاریان با همکاری دفتر امام جمعه هرشب در مساجد شهرستان به مردم روزه دار افطاری می دهند و در روستاهای اطراف شهرستان در شب های احیا بانوان روستایی تمامی نذرهای خود را در این چند شب به مساجد و حسینیه ها می آورند و در آنجا توزیع می کنند و چند خانواده نیز افطار مردم روز دار روستا را تامین می کنند و همه مردم از پیر تاجوان همه در مسجد حاضر و در مراسم افطاری شرکت و تا پاسی از شب به دعا و مناجات مشغول می شوند.

حاجی آبادی ها به اقتضای فصلی که در آن بودند، برای چیدن سفره های افطار غذا و نوشیدنی های مختلف از جمله فرنی،خرما، شیربرنج، حلوا،خاکشیریخ مال، سیب باگلابو شربتگلاببا تخمه شربتی تهیه می کردند و سر سفر افطار می گذارند.

رسیدگی به ایتام یکی دیگر از اداب و رسوم مردم حاجی آباد است که خانواده های مشکل دار شناسایی و هنگام شب بسته های غذایی شامل برنج روغن حبوبات و غیر..... به طور نامحسوس به درب خانه های فقیر را می زنند و به هر کدام یک سبد غذایی می دهند.

پخت حلوا و فرنی بانوان در اکثر نقاط حاجی آباد

حلوا و فرنی از جمله غذاها و دسرای خوشمزه ای هستن که در ماه رمضان اکثرا توی سفره های حاجی آبادی ها دیده میشود. فکر کنم حلوا یکی از غذاهایی باشه که همه یه بار تجربه ی پختش رو چه خوب و چه بد داشته باشن.

مواد لازم برای تهیه حلوا،3 لیوان آرد سنگک،٣ لیوان شکر،٢ لیوان روغن جامد،نصف لیوان روغن مایه،یک عدد کره ٥٠ گرمی،گلاب نصف استکان،زعفران سائیده شده یک قاشق مریا خوری،آب هم ٣ لیوان،مواد لازم برای تهیه حلوا،مواد لازم برای تهیه حلوا،

طرز تهیه حلوا

اول یک ظرف تقریبا دو سه برابر موادمون بر میداریم تا وقتی شربت زعفران را بهش اضافه میکنیم دور واطراف گاز را کثیف نکنه در ضمن بخارش دستتان را نسوزونه.

بعد دو لیوان روغن جامد را درون قابلمه ریخته شعله گاز را کم کنید. آرد سنگک را هم دو بار الک میکنیم تا حسابی حلوای پوک و نرم و لطیفی داشته باشیم. بعداز الک کردن آرد، آنرا به روغن جامد که در حال آب شدن هست اضافه میکنیم.

شعله گاز را کمی زیادتر میکنیم و مداوم هم می زنیم تا آرد نسوزه. خیلی مهمه که آرد خوب سرخ بشه نکه بسوزه.

طرز تهیه شربت زعفران برای حلوا

در حین سرخ شدن آرد یک قابلمه هم آب وشکر را میگذاریم روی شعله تا آب و شکر خوب حل بشه نه که قوام بیاد فقط حل بشه بعد از حل شدن شکر زعفران را هم داخل شربت ریخته وشعله گاز را خاموش میکنیم میتونید. شربت را زودتر از سرخ کردن آرد انجام بدید که حواستون فقط به سرخ شدن آرد باشه.

وقتی بوی خوش آرد در اومد وکمی قهوه ایی شد ودانه های سفیدی درون روغن دیده نشد قابلمه را از روی شعله کنار بگذارید.

و بعد شربت زعفران را به آرد سرخ شده یکباره اضافه کنید. وقتی شربت را میریزید نترسید کمی گلوله میشه اگه آرد را قشنگ سرخ کرده باشید و نسوزونده باشید، به راحتی با هم زدن باز میشه.

بعد از اضافه کردن شربت، کره و روغن مایع و گلاب را هم به مواد اضافه میکنیم و دوباره روی حرارت قرار میدهیم. اینجا زیر گاز را کمتر میکنیم تا حلوامون نسوزه وقتی کاملا آب حلوا کشیده شد وکمی به روغن افتاد و دیگه به قابلمه نچسبید، زیر گاز را خاموش می کنیم و آنرا داغ داغ در ظرف میکشیم. آماده برای تزئین است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیمارستان صحرایی در روستای فرهاد اباد دلفان-لرستان

به مناسبت هفته سلامت، بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران با حضور پزشکان متخصص در رشته های قلب، چشم پزشکی،دندانپزشک و پزشک عمومی، داخلی، اطفال، اورولوژی، پوست، مغز و اعصاب، متخصص تغذیه، جراح عمومی،با همکاری سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان، سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دلفان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بسیج جامعه پزشکی استان، شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و بخشداری میربگ، برای ارائه ی خدمات تخصصی به مردم شریف این منطقه شد.در این مراسم سردار باقری فرمانده سپاه لرستان هم حضور داشتند به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075308 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای  خواهد بود
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!
  • سیل آرزوی ۱۲ ساله دانش‌آموزان زیرکوهی را با خود برد/ ارتش به داد کنکوری‌ها رسید +فیلم
  • برپایی بیمارستان صحرایی در روستای فرهاد اباد دلفان-لرستان
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت ۴ تخلف در آزمون سراسری