Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، در این انتخابات در مجموع 2 هزار و 12 نفر مشارکت کردند که بیشترین مشارکت در استانهای مازندران، ایلام و بوشهر با 98درصد و کمترین مشارکت در استان فارس با 78 درصد رقم خورده است که همه آنها نشانه تعهد اعضای خانه های مطبوعات در سپردن بار مسئولیت بر دوش منتخبان است.
این انتخابات آن هم به صورت مکانیزه برای بنده که برای نخستین بار در دوره قبل خانه مطبوعات به عنوان نماینده خبرگزاری های استان یزد وارد این مجموعه بودم بسیار حساس بود چون معتقد بودم بعد از چند انتخابات بزرگ همچون دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و نیز انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تمام حاشیه هایی که هر کدام داشت می بایست قشر تاثیرگذار رسانه ای نیز نقش خود را بخوبی ایفا می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زمان تاسیس خانه مطبوعات در استان های کشور متفاوت است به گونه ای که استان یزد نخستین خانه کشور را ثبت کرد و از سال 1393 با آمدن دکتر انتظامی به عنوان یک مدیر رسانه ای در جایگاه معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سال ها از نزدیک در جمع های مختلف در جریان مشکلات خبرنگاران و مدیران مسئول بود برای انسجام بخشی به خانه های مطبوعات در سراسر کشور، اساسنامه ای تیپ و یکسان برای تمامی استان‌ها ارسال شد.
در اغلب استانها پس از رأی‌گیری و تصویب این اساسنامه، با اجرا آن موافقت به عمل آمد و بر اساس آن خانه های مطبوعات در تمامی استان ها دارای اساسنامه ای واحد شدند.
در دی ماه همین سال و با اهداف تعریف شده مندرج دراساسانامه جدید، با حضور نمایندگان خانه‌های مطبوعات برخی استانهای کشور خانه مطبوعات کشور که نماینده تمامی خانه های مطبوعات استانهای مختلف است، شکل گرفت و رسماً با انتخاب هیئت مدیره فعالیت خود را آغاز کرد هر چند که در استانهایی همچون یزد کمتر از یکسال از انتخاب هیات مدیره خانه مطبوعات استان نمی گذشت.
در واقع در روز یکشنبه 21 دی ماه 1393 نخستین دوره‌ انتخابات شورای مرکزی خانه مطبوعات ایران با حضور نمایندگان بیش از 25 استان متشکل از هفت عضو اصلی و چهار عضو علی‌البدل از پنج گروه سرپرستی، روزنامه‌نگاران، مدیران مسوول، بازرسان و خبرگزاری‌ها برگزار شد .
در این انتخابات حسین شهابی و عارف گوزلی (در بخش سرپرستی)، علی هوشمند، محمد تقی زرین‌چنگ، کیانوش رستمی، محمود محمودی و بابک رحیمیان (روزنامه‌نگاران)، محمد لطیف‌کار،‌ عبدالرسول میگلی‌نژاد، فریدون معتمدیان، محمود حیدری، سیدجلال فیاضی، عبدالحمید کرمی و مصطفی کواکبیان (مدیران مسوول)، محمد کمالی، مهدی جهاندیده، وحید نیشابوری، مهدی صمیمیان (در حوزه بازرسان) و همچنین کاظم شاملو و اسد فلاح (در بخش خبرگزاری‌ها) انتخاب شدند.
این انتخابات در حالی برگزار شد که استان هایی همچون یزد با توجه به برگزاری انتخابات چهارمین هیات مدیره این خانه در اسفندماه 1392 برگزار شده بود و هنوز آمادگی برگزاری انتخابات جدید را نداشت حضور نداشتند با این حال عزم و تدبیر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بر انتخاب همزمان هیات مدیره های جدید بود .
هم اکنون نیز خانه مطبوعات یک تشکل حساب شده و بزرگ است چرا که بر اساس یک انتخابات کاملا مشخص و دقیق بوده و نزدیک به 6 هزار نفر عضو خانه مطبوعات در کل کشور است و امسال نیز برای نخستین بار برای سرعت بخشیدن به روند ثبت نام ، اعتراض ها ، نتایج و سیستماتیک ، این انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شد که مشارکت بالای اعضای خانه های مطبوعات را به همراه داشت.
در این دوره اتفاق جالبی که افتاد با وجود استقبال متوسط در زمان عضوگیری در استان یزد ، شاهد اعلام آمادگی حدود 35درصد ثبت نامی ها برای عضویت در هیات مدیره بودیم هر چند که متاسفانه خبرگزاری ها که دارای 11سرپرستی دراستان هستند استقبال کمرنگی در ثبت نام داشتند.
این در حالی است که این مجموعه ها مشکلات متعددی دارند به گونه ای که شش سرپرست خبرگزاری بدون بیمه بوده و 2 نفر نیز دارای بیمه غیر از مجموعه خبرگزاری هستند که این امر باید در زمان خود تحلیل و واکاوی شود.
نکته دیگر با توجه به اینکه برخی از متقاضیان حضور در هیات مدیره خانه مطبوعات چهره های جدیدی بودند و در ابتکاری تازه یک لیست ارائه شد که تقریبا 80 درصد افراد اعلامی در آن مورد استقبال اعضا قرار گرفت و نشان می دهد خبرنگاران و رسانه ها نیز که رکنی از دموکراسی محسوب می شوند می توانند منظم و با تعریف روز کشور انتخابی ماندگار برگزار کنند.
در مجموع در انتخابات خانه مطبوعات استان یزد 68 نفر از مجموع 79 عضو این خانه شرکت کردند و بر این اساس، مشارکت 86 درصدی اعضای خانه مطبوعات در انتخابات رقم خورد و اعضای پنجمین دوره انتخابات از میان 23 نفر برای عضویت در هیات مدیره و بازرسی ، 7 نفر عضو اصلی و 2 بازرس انتخاب شدند.
و بالاخره دوره 2 ساله فعالیت چهارمین دوره انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد به دلایلی بعد از سه سال و چهار ماه بعد از چند دوره انتخابات ناتمام به پایان رسید هر چند که اعضای این مجموعه با وجود تلاش های گسترده ، برگزاری چند جشن بزرگ روز خبرنگار با حضور خبرنگاران و خانواده هایشان برای نخستین بار در استان و حتی کشور به صورت مستقل ، پرداخت هدیه روز خبرنگار به خبرنگاران ، بازسازی خانه مطبوعات استان در کوچه برخوردار و جذب بیش از 100 میلیون تومان برای این مجموعه از بخش های مختلف و موارد دیگر در سکوت و بی ادعایی فعالیت کرد.
به هر حال شروع این دوره که همزمان با انتخاب حماسه ساز ریاست جمهوری و رای به اعتدال و تدبیر و امید بود هر چند که با مشکلاتی مواجه بود و استقبال اولیه در این استان چشمگیر هم نبود می تواند زمینه ساز فعالیت های مطلوب این مجموعه با رسانه ها ، خبرنگاران و دولت با توجه به حمایت از تشکل های مردم نهاد باشد.
بنده نیز به عنوان نماینده خبرگزاری ها در دوره چهارم هیات مدیره خانه مطبوعات استان یزد امیدوارم ماده یک اساسنامه خانه مطبوعات درباره هدف تاسیس این تشکل بزرگ فرهنگی، صنفی، غیردولتی و غیرانتفاعی از دست‌اندرکاران مطبوعات و مراکز خبررسانی استان ها یعنی کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی و نیز تقویت نقش مطبوعات کشور و افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاع رسانی کشور از طریق حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی - حرفه‌ای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهره گیری از افکار،‌ اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه محقق شود.
1968/6197
* از : محمودرضا رحمانی** انتشار : فلاح

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۱۳۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، رسول شکری نیا عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران از آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه گنبدکاووس خبر داد و اظهار کرد: این فیلم‌های تبلیغاتی از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه هر روز ساعت ۱۱ و ۱۹:۳۰ از شبکه گلستان پخش می‌شود، افزود: از بین این دو نامزد حوزه انتخابیه گنبد تنها یکی از آنها از این فرصت قانونی برای تبلیغات خود استفاده می‌کند.

مدیرکل صدا و سیمای گلستان گفت: در دور نخست انتخابات از ۱۹۷ کانال انتخاباتی کشور، ۶ کانال سهم گلستان بود که در ۶ حوزه انتخابیه در مجموع ۲۱۰ برنامه در ۷ محور با حضور ۹۲ کاندیدا از ۳۰۶ کاندیدای ثبت نام شده برنامه ضبط شد.

گفتنی است استان گلستان در انتخابات اسفند ماه رتبه سوم مشارکت کشور را کسب کرد و انتخابات در حوزه انتخابیه گنبد کاووس هم زمان با سراسر کشور روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

کد خبر 6097506

دیگر خبرها

  • تور رسانه‌ای شهرداری شهرکرد هم‌زمان با روز شهرکرد برگزار می‌شود
  • شمسایی: جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد نفع دارد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه
  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • تداوم بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • تداوم ورود موتورسیکلت‌‌ به داخل پیاده‌راه فردوسی سنندج ‌
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده